IN FERNEM LAND

TRIANT UN ZACCARIA: “Vieni o levita!…Tu sul labbro”


Prosper Derivis, el primer Zaccaria

Prosper Derivis, el primer Zaccaria

Tal i com ja us vaig anunciar en l’apunt final de les Abigaille, i aprofitant la immediatesa de la inauguració de la temporada liceista amb el cabdal títol verdià, us proposo la tercera tria en tres setmanes, la de Zaccaria, el gran rol per a baix que inaugura una sèrie de impressionants rols que Verdi va escriure per aquesta corda.

He escollit l’a pregària que canta Zaccaria, el Gran Sacerdot dels hebreus, en el segon acte de l’òpera: “Vieni o levita!…Tu sul labbro”, quan resa al Déu dels hebreus,  demanant-li que ajudi a aquells que no accepten els ensenyaments del Senyor (en concret, els assiris).

Vieni, o Levita! … Il santo
Codice reca! Di novel portento
Me vuol ministro Iddio!…Me servo manda,
Per gloria d’Israele,
Le tenebre a squarciar d’un’infedele.

Tu sul labbro de’ veggenti
Fulminasti, o sommo Iddio!
All’Assiria in forti accenti
Parla or tu col labbro mio!
E di canti a te sacrati
Ogni tempio suonerà;
Sovra gl’idoli spezzati
La tua Legge sorgerà.

És un andante que lluny de les grans demostracions virtuosístiques de la tradicional escena amb recitatiu, ària i cabaletta, que Zaccaria ja canta en la presentació del primer acte (Sperate, o figli!…D’Egitto là sui lidi,,,Come notte a sol fulgente ), ens ofereix deprés d’un evocador preludi, una colpidora pregària (recitatiu i ària) on el intèrpret haurà de commoure per la seva capacitat dramàtica i expressiva, és clar que s’haurà de recolzar amb una tècnica del control del cant legato, amb les grans frases sostingudes amb rotunditat vocal, noblesa i sentiment, i és clar, amb un registre greu que ens apropi per la gravetat del so, a la transcendència.

Us proposo 10 versions immenses, amb 6 baixos italians i 4 d’altres contrades, que escoltades ara, a banda d’admirar-les bocabadats, us faran com en a mi, lamentar que avui no hi hagin veus i cantants així. Amb la qual cosa ja us estic dient que 9 dels 10 cantants que escoltareu ja no estan en actiu.

Mentre aneu escoltant, podeu anar a buscar el reclinatori.

Zaccaria 1

Zaccaria 2

Zaccaria 3

Zaccaria 4

Zaccaria 5

Zaccaria 6

Zaccaria 7

Zaccaria 8

Zaccaria 9

Zaccaria 10

I ara la tria, que com en les dues darreres, us permetrà escollir-ne 3.

Teniu temps fins la mitjanit de dimarts 6 d’octubre.

Gaudiu!, n’estic segur que ho fareu, alhora que al menys per a mi, és de les tres tries “nabuchianes”, la més difícil.

34 comments

  1. alex

    gran y emotiva escena escogida !
    La escucharemos con atención y simplemente recalcar lo grande que fue Verdi , tratando las voces más graves y sobre todo estas de sus Bajos de la primera época del compositor ( Zaccaria en este caso, Attila, Oberto, Silva, etc…)
    Esperemos que aparezca en la selección el gran Bonaldo Giaiotti, para mi gusto el mejor Zaccaria que ha aparecido por el Liceu en los últimos 45/50 años y que posiblemente los más antiguos recordaremos con sumo placer

    M'agrada


    • PART 1
      Recitativo e Cavatina di Zaccaria

      Recitativo: Sperate, o figli! (Zaccaria, Coro) Scena II
      Cavatina con coro: D’Egitto là sui lidi (Zaccaria, Coro) Scena II
      Tempo di mezzo: Qual rumore? (Coro) Scena II-III
      Cabaletta con coro: Come notte a sol fulgente (Zaccaria, Coro) Scena III
      PART 2
      6 Recitativo e Preghiera di Zaccaria
      Recitativo: Vieni, o levita!… (Zaccaria) Scena III
      Preghiera: Tu sul labbro dei veggenti (Zaccaria) Scena III
      PART 3
      11 Coro e Profezia
      Coro: Va’, pensiero, sull’ali dorate (Coro) Scena IV
      Scena: Oh, chi piange? (Zaccaria) Scena V
      Profezia con coro: Del futuro nel buio discerno… (Zaccaria, Coro) Scena V

      M'agrada

  2. Un de quasi ara, un d’ahir i un d’abans de ahir
    És una tria injusta perquè descartar a 7 versions molt bones sembla que els consideri menys bons i res més lluny de la realitat.
    T’has superat en la recerca.
    Sóc fan absolut d’aquestes tries

    M'agrada

  3. alex

    Muy difícil seleccionar 3 y dejar 4 o 5 más excelentes también. Hay históricas de la primera mitad del XX , digamos que referenciales ( incl. alguna digamos del área eslava ),
    Finalmente y por mínimos detalles, me decanto por la 1,4 y 8, sin orden predeterminado
    Gracias Joaquim!

    M'agrada

  4. joaquim

    Quin nivell!! TOOOTS son de reclinatori absolut.
    Es un goig escoltar aquestes veus, dissortadament del passat.
    He escollit tres per “imperatiu legal”, doncs en conjunt son de referencia.
    L’aria és una verdadera joia.
    Gràcies una vegada més per el nivell i la dedicació,. Ets un”crack”,

    M'agrada

  5. Kàtia

    Sort que m’he posat un coixi sota els genolls.Garrativada,així m’he quedat.Impressionants tots i molt difícil la selecció.He disfrytat moltissim,quines veus,jolines!!,son per caure de memòria

    M'agrada

  6. alex

    La pena Joaquim es que con estas voces que nos has puesto no solo como Zaccaria, sino anteriormente como Nabucco y Abigaille, nos vamos a llevar bastantes decepciones en lo que vamos a escuchar en el Liceu a partir del dia 7

    M'agrada

  7. jordi magriñá

    Quin goig sentir aquestes veus. Penso que en el teatre, en directe sonarien millor ja que la pressa del so en algunes no ès del tot reixida. Despres de dubtes, finalment he votat la 5, la 6 i la 9, encara que la 8 tambè m´ha agradaba. molt.

    M'agrada

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s

%d bloggers like this: