IN FERNEM LAND

SEPTEM VERBA A CHRISTO DE PERGOLESI


Mathis_Gothart_Grünewald

Inicio la Setmana Santa 2016 amb una obra poc escoltada de Pergolesi, sobretot si la comparem amb el magistral Stabat Mater. Es tracta de Septem Verba a Christo in cruce moriente prolata, és a dir, Les set darreres paraules de Crist morint a la creu. Un text molt menys musicat que el Stabat Mater, però que compta amb obres tan emblemàtiques com les escrites per Haydn, en les seves sorprenents variants, Schütz o Buxtehude. La genialitat de Pergolesi ens reserva set cantates de dues àries cadascuna, que són veritables perles que Jacobs, més arcaïtzant que mai, oficia amb la seva proverbial transparència i embolcallada per un discurs dramàtic del dolor de Crist a la creu en un diàleg punyent amb l’ànima.

Després d’anys d’estudi, finalment han assignat l’obra a Pergolesi gràcies al descobriment del musicòleg Reinhard Fehling de dos manuscrits d’aquesta obra a en les abadies de Kremsmünster i Aldersbach, que van acabar certificant l’autoria.

René Jacobs va gravar l’obra l’any 2012 en un enregistrament que va rebre tots els elogis i les distincions, amb un equip vocal que només conserva en aquesta edició que avui us porto a IFL, al contratenor Christophe Dumaux.

L’obra és bellíssima i destila l’emoció meridional de la música napolitana del segle XVIII, més propera al teatre que no pas a les obres religioses centreeuropees, quelcom que  no vol dir que no hi hagi espiritualitat, profunditat i sobretot emotivitat, però tot plegat ben allunyat de la rigidesa i austeritat luterana.

Jacobs està acompanyat per membres habituals en les produccions del director belga i per la inseparable  Akademie für Alte Musik de Berlín.

Com a tast escolteu la quarta paraula “Deus meus, deus meus, ut quid dereliquisti me?”, per Johannes Weisser i  Christophe Dumaux.

 

Giovanni Battista Pergolesi (1710-1736)
Septem Verba a Christo in cruce moriente prolata

I. Pater, dimitte illis: non enim sciunt qui faciunt
II. Amen dico tibi: hodie mecum eris in Paradiso
III. Mulier ecce filius tuus
IV. Deus meus, deus meus, ut quid dereliquisti me?
V. Sitio
VI. Consummatum est
VII. Pater, in manus tuas commendo spiritum meum

Akademie für Alte Musik Berlin
Director musical: René Jacobs

Sunhae Im, soprano
Christophe Dumaux, alt
Julian Prégardien, tenor
Johannes Weisser, baríton

Klara Festival
Bozar Brussels 12 de març de 2016

Aquí només hi trobareu la primera part del concert, a la segona es va interpretar el Stabat Mater de Pergolesi que encara no m’ha arribat.

9 comments

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s

%d bloggers like this: