IN FERNEM LAND

TEMPORADA 2016/17 OCM: MOZART I TXAIKOVSKI AMB SABINE MEYER I TOMÀS GRAU:


Amb un Palau de la Música que per a una tarda solejada de Sant Jordi presentava un magnífic aspecte, la temporada de l’Orquestra Camera Musicae va presentar el seu cinquè concert, amb dues úniques obres al programa, el magnífic concert per a clarinet i orquestra en La Major de Wolfgang Amadeus Mozart i a la segona part la serenata per a orquestra de corda de P.I.Txaikovski.

Que la OCM compti en aquesta temporada amb solistes com Meyer, Alexandra Soumm, Stephen Kovacevich, Lluís Claret o Alba Ventura, i a la propera: Ainhoa Arteta, Alice Sara Ott, Avi Avital, Sayaka Shoji, Albrecht Mayer i Sara Blanch, vol dir que l’orquestra ja té una consolidada categoria que només els sords i sobretot aquells aficionats que només es mouen de casa amb els grans i cars cicles simfònics que inclouen les grans orquestres que van de bolos, no poden o es neguen a acceptar.

Comptar amb aquesta orquestra jove, dinàmica, engrescadora i de contagiant entusiasme és una de les coses bones que ens ha passat musicalment al nostre país en els darrers anys. I com ja he dit en altres apunts, incloure-la en un cicle propi en l’atapeïda programació del Palau, li resta la importància que veritablement té aquesta formació,, que sota l’escrupolosa direcció de Tomàs Grau, està fent passos gegantins per esdevenir una orquestra de cambra referencial, en un país on les orquestres no en són de referencials perquè els polítics no creuen que les orquestres simfòniques hagin de tenir un nivell millor del que ja tenen. Una misèria cultural més d’una política musical miop,

La formació tarragonina té camp per còrrer i té molta feina a fer, cal que es cregui amb ella i que se li doni tot el suport, això també vol dir assistir als seus concerts, no només que rebi subvencions, que també les necessiten, però a l’OCM cal anar-la a escoltar perquè ho fan molt bé i perquè les seves propostes i temporades tenen qualitat i interès.

La qualitat de l’OCM sota la direcció del mestre Grau, va permetre que el concert mozartià fos una autèntica delícia per la claredat i la nitidesa del so, sempre equilibrat, acompanyant la mestrívola interpretació de la clarinetista alemanya, que va utilitzar per interpretar el concert, un clarinet di bassetto, més greu i de so més arrodonit, amb el que Meyer va fer un desplegament de virtuosisme però també d’expressivitat en el gran i popular adagio, mentre que en Allegro inicial i el Rondó final, va meravellar per la precisió de les llarguíssimes i ornamentades frases que semblaven no necessitar de la respiració de l’inquieta clarinetista.

El merescut èxit assolit per Meyer va fer que la propina fos el exquisit minuetto del quintet ‘Stadler’ K581 de Mozart, acompanyada de manera encisadora per Cati Reus (concertino), Christian Torres (violí II), Miquel Córdoba (viola) i Ferran Bardolet (cello).

A la segona part tot i canviar de decorat, l’OCM va oferir la serenata per a corda de Txaikovski, tot un homenatge al món musical clàssic i al mateix Mozart.

El mestre Grau amb un gest no gaire ostentós però si decidit va fer una versió molt elegant i amb un punt de rauxa romàntica, no debades l’emotivitat del compositor rus no pot ser mai aliena a la interpretació de les seves obres, va equilibrar bé les 5 seccions, liderades per l’extravertida concertino Cati Reus, que contagia una energia a tota la formació, absolutament admirable.

Si el vals va ser deliciós, la magnífica Elegia va ser el moment especialment feliç tant per l’atmosfera que Grau va saber crear, com per la bellesa sonora creada per una orquestra motivada.

L’èxit va ser sincer i unànime, i l’orquestra ens va regalar dues propines: La primera  una sensacional versió del “Cant dels ocells” que va ser la felicitació per la Diada de Sant Jordi i que va servir per que Ferran Bardolet ens colpís amb un so extraordinàriament emotiu i un fraseig mestrívol, acompanyat deliciosament per la concertino i la resta de l’OCM i la segona una repetició del vals de la serenata, potser no tan precís com feia pocs minuts havíem acabat d’escoltar.

Aquesta temporada encara us queda una oportunitat per assaborir les delicioses propostes de l’OCM i serà també amb Mozart com a principal protagonista, comptant amb l’exquisida Alba Ventura per interpretar el concert núm 9 per a piano i orquestra, mentre que a la segona part el mestre Ros-Marbà dirigirà la simfonia núm 41 coneguda com a Júpiter. La cita serà el proper 13 de maig a les 6 de la tarda.

Més informació sobre la temporada de concerts de l’OCM al Palau:

3 comments

  1. colbran

    Un concierto delicioso, con una orquesta muy implicada, muy bien dirigida por Tomás Grau y con una solista invitada de auténtica categoría en el concierto de Mozart: la precisa Sabine Meyer, toda nervio y expresión que extrajo de su clarinete especial unos sonidos de una pureza extraordinaria, tanto en las notas agudas como en las maravillosas y potentes graves. La propina, también mozartiana, tiene un motivo central delicioso que recuerda los “ländler” tiroleses y Sabine Meyer, subrayada por sus estupendos acompañantes, hizo una nueva demostración de su maestría como la gran clarinetista que es.

    La “Serenata para cuerdas” de Tchaikovsky es una pieza orquestal que siempre me ha agradado y ayer agradecí volverla a escuchar tan bien interpretada, con una clara diferenciación (“estereofónica” diría yo) entre la cuerda grave y aguda y destacada intervención, como en todo el concierto, de la concertino Cati Reus.

    Debía tener una semana muy emocional porque la interpretación del “Cant dels ocells” me conmovió hasta la lágrima, como no me sucedía con esta trascendental pieza desde que la escuché en los “Jocs Olimpics” de 1992 y todo gracias a la extraordinaria interpretación solista del magnífico violoncelista Ferran Bardolet que llamó mi atención en todas sus intervenciones a lo largo de este magnífico concierto que hubiera lamentado perderme. Ya sé que “el hombre propone y Dios dispone”, pero mi intención es no perderme ningún concierto de la Orquesta Camera Musicae, siempre que este a mi alcance asistir.

    M'agrada

  2. Retroenllaç: Noticias de abril 2017 | Beckmesser

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s

%d bloggers like this: