A finals de mes arriba al Gran Teatre del Liceu la Pikovaia Dama de Txaikovski, i amb aquest títol cabdal no només de l’opus del compositor, si no de l’òpera en general, torna la soprano americana/canadenca Sondra Radvanovsky, en un rol magnífic per a les possibilitats vocals i dramàtiques, diria que fins i tot d’afinitat eslava, no debades el pare de Radvanovsky va néixer a Txèquia, tot i que el repertori eslau no ha estat fins ara gaire present en la seva carrera. També canta la Rusalka de Dvorak.
Per fer-nos una idea del que podem arribar a gaudir de la seva Lisa us deixo uns quants fragments de la representació que va tenir lloc en el mes de febrer de l’any 2020 a l’òpera de Chicago, sota la magnífica direcció de Sir Andrew Davis.
Penso que al Liceu pot estar millor que a Chicago, sobretot si el tenor compleix com ha de complir, de fet ell és el veritable protagonista i sense un bon Hermann, que és el que va passar a Chicago, costa aixecar el vol d’aquesta òpera que per altra banda necessita d’un gran equip vocal (tenor, dos barítons, soprano, mezzo i contralt, a banda de rols petits i compromesos). El rol de Lisa és intens i necessita d’una soprano spinto, molt expressiva i que pugui anar amb facilitat del registre greu, la part més feble de la veu de Radvanovsky, a la part més aguda, on no hi ha de moment cap temor. Te dos moments brillants en solitari i dos grans duos, a banda de les participacions concertants. No és un rol extenuant com el del tenor, però per triomfar necessita implicar-se molt i estremir en les seves intervencions, quelcom que tots sabem que ella ho sap aconseguir. És important que sàpiga transmetre dramàticament la fatalitat que envolta a tots els personatges d’aquesta òpera tan grandiosa com immersa del pessimisme visceral que transpira la millor música del compositor rus.
Comencem pel moment més líric, distés, però amb la melangia marca de la casa del deliciós duet amb Pauline, “Uzh vecher” en aquesta ocasió acompanyada per la sensacional mezzosoprano Elizabeth DeShong.
És una llàstima que el Herman d’aquelles representacions fos un deficient Brandon Jovanovich que no ens permet fruir del gran duo de l’acte 1er que us estalvio, però si que us deixo l’arioso “Zachem zhe eti slyozy” abans de l’entrada del tenor.
Tenint en compte que la veu de Radvanovsky es gaudeix molt més al teatre que en els enregistraments, ja que difícilment la seva gran veu s’esplaia com a la sala on corre i omple tots els racons, de ben segur que aquesta intensitat que s’aprecia en els àudios que us deixo a l’apunt, fan albirar per la seva part un triomf com els que ens té tan ben acostumats.
Escoltem ara el tràgic arioso del tercer acte “Uzh polnoch blizitsya”…”Akh! istomilas ya gotem”, seguit del darrer encontre amb Herman on podreu escoltar com literalment se’l menga.
.
No hi ha dubte que amb aquest rol després de les incursions verdianes que li són tan adequades, com en el belcanto més discutible i l’aclaparador verisme de la seva Tosca o la Maddalena, amb aquesta incursió en el repertori eslau eixample la galeria i l’espectre vocal de la seva carrera al Liceu, una soprano generosa amb el teatre i que ha esdevingut per mèrits en una de les reines indiscutibles de la casa.
Estem impacients
Moltes gràcies d’aquests fragments Joaquim.
M'agradaM'agrada
De re benvolguda.
M’ha semblat interessant. Espero que us agradin i sobretot espero que ens agradi en les properes representacions.
M'agradaM'agrada
Esperemos que no suceda lo mismo con Sondra y que no tenga los problemas logísticos para desplazarse a Europa , de este puñetero Covid.
Ojito con la soprano del Cast alternativo! La armenia Haroutounian es una muy notable lírica aunque creo, va a debutar aquí la Lisa
M'agradaM'agrada
El segundo cast es bueno y lo era más antes de cambiar al tenor. De hecho era mucho más interesante el Herman del segundo cast, a parte de la soprano que es excelente.
M'agradaM'agrada
Esa soprano cantó aquí una “Tosca” muy buena y fue la triunfadora.
Espero y deseo que os haga disfrutar tanto como a nosotros (de Sondra, lo sé con certeza).
¡Feliz semana, infernems!
M'agradaM'agrada
la Haroutounian es para mi gusto, de las mejores sopranos puccinianas de yla actualidad.
Hace un par de temporadas justo antes de la explosión del Covid ( creo, Enero 2020), cantó en el Liceu una serie de espléndidas Butterfly.
Para mi gusto, es una soprano de mucho interés aunque parece que el rol de Lisa, lo debuta en el Liceu
M'agradaM'agrada
Más interesante todavia asistir a alguna de sus funciones. Ese debut me interesa
M'agradaM'agrada
Es una cantante que arrastra al público y eso siempre es un plus añadido y un aliciente para toda representación
M'agradaM'agrada
¡Gracias!😍
Y qué ganas.
Saludos, infernems.
M'agradaM'agrada
Gràcies!!! Amb ganes, tinc entrades per al dia 26!!! Esperem que to s’aguanti fins a aquella data…..
M'agradaM'agrada
El 26 també hi anirem nosaltres
M'agradaM'agrada
He rebut un correu del Liceu dient que la Radvanovksy ha canviat el 26 per l’1 de febrer. Entre la covid, els alls i les cebes, començo a avorrir anar al teatre.
M'agradaM'agrada
Si, va morir la seva mare, el teatre no en té cap culpa.
M'agradaM'agrada
Per a aquells que vulgueu gaudir de la Radvanovsky, he trobat en el meu calaix de sastre un programa de radio de fa uns anys dedicat a ella. Gaudiu-lo.
https://www.onandofftherecord.com/sondra-radvanovsky/
PS: Per als curiosos hi podeu trobar algunes altres. Els dedicats a Callas i Caballe són deliciosos.
M'agradaM'agrada
Gràcies Jordi
M'agradaM'agrada
Moltes gràcies Joaquim ❤
M'agradaM'agrada
Bon Any Eva
M'agradaM'agrada
Bon any també a vosaltres, un plaer tornar-te a llegir
M'agradaM'agrada
Segons el llibre de temporada, un dels Herman és en Yusif Eyvazov, el marit de la Netrebko oi? Ai ai ai… No sé si ja ha après a cantar.
M'agradaM'agrada
Al Liceu ja ens ha cantat Il Trovatore, a banda dels recitals amb la Sra. i crec que Herman li va millor. Allà no va ser un desastre i en aquesta espero en conseqüència que tampoc ho sigui. La veu és molt lletja, però cantant en el seu idioma pot ser que fins i tot interpreti amb intensitat i convicció dramàtica. No és el meu tenor predilecte, ni de bon tros, però prefereixo que canti aquest rol que un altre d’òpera italiana, francament. Tot i així és un rol molt dramàtic i creuaré els dits de mans i peus
M'agradaM'agrada
Esperem que al marit de la Netrebko no falli amb la Sondra, si falla pot ser un desastre
M'agradaM'agrada
Evyazov, dentro de lo que hay hoy como tenores lírico spintos y si el maestro concertador le apoya, es un tenor más que correcto. Al menos, tiene volumen y peso vocal más que suficientes y encima, canta en su propio idioma.
M'agradaM'agrada
No crec que falli, ara, ella se’l pot menjar amb patates en els duos.
M'agradaM'agrada
Generosa amb el Liceu i amb Peralada, on la vaig descobrir fa mots anys en una “jornada lírica” quan era una desconeguda per aficionats com jo.
M'agradaM'agrada
Una vegada ens ha descobert no ens ha fallat, ni a Peralada ni al Liceu, cal agrair-li perquè veus i artistes com ella no sovintegen gaire, ni aquí ni enlloc.
M'agradaM'agrada
Una pena, pero NO habrá Lisa de Sondra Radvanosky que oficialmente, ya se ha comunicado que cancela TODAS sus funciones. ( no se especifican motivos )
Pasa al primer cast, Lianna Haroutounian ( buena soprano lírica) y como Lisa del cast alternativo, Irina Churilova ( que no conozco )
M'agradaM'agrada
La motivación oficial es el duelo familiar: su madre falleció el pasado día 12.
M'agradaM'agrada
Doncs és la oficial i la real, no n’hi ha un altre. El motiu és prou greu i justificat.
M'agradaM'agrada
Aunque quizás Radvanovsky no fuese una Lisa ideal, sin duda ella habría empujado un poco la representación y no hubiera sido tan tediosa como me pareció a mi. Haroutounian está bien, sin más, le falta personalidad, quizás mejore, pero no creo que le de un vuelco a la representación.
M'agradaM'agrada