IN FERNEM LAND

JONAS KAUFMANN (2)


Jonas KaufmannAvui us proposo escoltar el tenor que aixeca tantes passions com Rolando Villazón i amb el que comparteixen part del repertori. Al Liceu el varem escoltar de manera molt fugaç en una Missa Solemnis que no quedarà al record pràcticament de ningú.

Jonas Kaufmann va néixer a Munic al any 1969 i va estudiar a la Munich’s Hochschule für Musik. Després va rebre classes del gran Hans Hotter, de James King i de Joseph Metternich.

El 22 de setembre us vaig deixar un post on veiem al tenor cantant Florestan.

Avui us vull deixar un vídeo de les famoses representacions del Don José de la Carmen del Covent Garden i un àudio amb la difícil ària d’Huon del Oberon de Weber.

En l’actualitat alterna rols de tenor líric amb rols més spinto, i la seva propera agenda és:

  • Alfredo de La Traviata al Coven Garden. (La Papagena espero que ens en faci cinc cèntims)
  • Rodolfo de La Bohème a Berlín
  • Florestan al Real de Madrid en el mes d’abril
  • Cavaradossi al maig i juny, un altre cop al Covent Garden.
  • Alfredo i Don Jose, entre el maig i el juliol a l’òpera de Zuric, centre de la seva activitat.

La veu fosca pot enganyar-nos a una primera escoltada, però jo crec que Kaufmann és un tenor líric, que de mica en mica, com tots, vol anar investigant en rols més forts. Què els resultats siguin els esperats depèn del ritme, la intel·ligència, la tècnica i l’estudi. Sembla de totes maneres, que tot això ho estigui fent força bé.

La versió és la de John Elliot Gardiner gravada al any 2002.

Aquesta Carmen és la del Covent Garden (desembre del 2006) i podreu notar que substancialment la veu no ha canviat en els quatre anys de diferència entre un enregistrament i l’altre, malgrat haver ampliat el repertori amb aquests rols més pesants. Un altre cosa és que ell incideixi més en els sons més foscos de la seva veu, per dramatitzar algunes frases. A mi em recorda molt a un Jon Vickers jove.

12 comments

  1. zoltank

    El dia que em guste os lo diré.
    Este chico, aparte del gancho que pueda tener por su presencia, tiene una voz muy fea, una emisión problemática y muy en gola.
    He podido escucharle en directo en Alfredo y Don José y en la primera le falta emoción y en la segunda convicción.
    En los clip del Oberon está mejor pero claramente Hepner en la versión de Conlon lo supera.

    M'agrada

  2. Vaya, parece que nos ponemos de acuerdo!! Yo también colgué ayer un clip del bueno de Jonas, pero cantando lied. La voz es extraña, sí, pero a mí me seduce mucho. Lo he visto en óperas tan diferentes como Fidelio, Rondine y Clemenza y siempre he salido muy contento.
    Por cierto ¿cuándo sale el disco?

    M'agrada

  3. colbran

    Yo, en persona, sólo lo he visto en la “Misa Solemnis”, aquí en el Liceu y me gustó muchísimo. Su voz es potente y no me sonó fea en absoluto.
    Por lo demás le conozco por las grabaciones en DVD. En “Nina, pazza per amore”, junto a la Bartoli, está fabuloso. En “Fidelio” ya no me gusta tánto.
    Espero verle en otros títulos en directo para valorar mejor sus cualidades o comprobar sus defectos.
    En la “Fleur” que nos ha puesto Ximo está bien para mi gusto. De todas formas el directo es el que da nota.

    M'agrada

  4. Amfortas

    A mi no em desagrada, però penso que per jutjar be , s’ha de haver sentit en directe. Vaig perdre una oportunitat al Met el mes de Març quan estava anunciatat per La Traviata i va ser sustituit per J. L. Duval de qui em vas informar convenientment.

    M'agrada

  5. Assur

    Com m’agradaria tenir aquell punt tan fresc, sincer i vital que tenen els comentaris de la Papagena, o de la Judit!… O tenir aquell puntet “resalao” que sempre em deixen un somriure als llavis els comentaris d’en Mocho… O aquella preciosa, però sempre concisa i ben cuidada prosa que fa servir en Salarino… O tenir, com sempre té la Teresa, el poema més adient… O, com tu, Ximo, o Colbran, o Mei, o maac, o Titus, o Coco, o Anfortas, o Barbeblue… els coneixements musicals… O aquella sòbria precisió de l’Olympia…

    Però no: sóc de mena “rollista” quan escric, i la música, com tota la resta de les arts, m’entren per la pell, i potser és per això que m’he allargat tant per dir que a mi, personalment, aquesta “Fleur…” de Carmen (una de les òperes que més m’agraden de principi a fi), m’ha arribat a l’ànima. Sempre m’ha agradat molt aquesta ària cantada per Léopold Simoneau, però és que ni sé les vegades que l’he escoltat en aquest “post” canta per Kaufmann, i cada cop m’agrada més i més.

    M'agrada

  6. M’agradaria poder escoltar el Kaufmann en viu per formar-me una opinió fundada. Les gravacions que he escoltat d’ell m’agraden, però no sé per què sempre em queda el dubte de si això mateix funcionaria en directe o no. Sense conèixer de primera mà el volum o la projecció de la seva veu no puc opinar.

    M'agrada

  7. Judit

    A mi m’ha agradat molt, la veritat, però no té massa mèrit perquè per sort o per desgràcia de moment quasi tot m’agrada moooolt… “Ej lo que tiene” ser novata!! Ja que no puc aportar cap comentari tècnic em deixeu que posi el punt frívol? Home, és un tros de “mosso” i la foto del post del 22/9 està molt però que molt bè. Una mica “macarrillo” o gitanot com diu en Ximo, o “merdellón” de Màlaga, com diu algú altre… però és que a les dones ja ens agraden una mica “gamberrillos”, no? I sí, ja ho sé, em direu que això només un tòpic, però “cuando el río suena…” 🙂

    M'agrada

  8. Bienvenido Zoltank. Bueno si no te gusta Kaufmann es un problema, claro.
    Yo creo que contra los gustos personales poca cosa hay que comentar.
    Espero seguir contando con tus aportaciones.
    Awake, ¿qué diferencia hay entre un tenor y un músico?. La pregunta es perniciosa, ya lo sé, y hay multitud de casos que pueden demostrar que muchos tenores (pero también sopranos, mezzos y otros especimenes operáticos no son músicos) pero en el caso de Kaufmann, ¿crees que es acertado?.
    Amic Assur, a tots la música ens entra per la pell, alguns després ho vestim més o menys, però si la epidermis no s’altera, poca cosa hi ha a gaudir i quantes vegades m’agradaria tornar als inicis (i no sóc gens nostàlgic!) per tornar a emocionar-me com als inicis on tot era nou i cada descoberta m’omplia de juvenil entusiasme..

    M'agrada

  9. Le adoroooooooooooooooooo!!!

    Esta impresionante en ese Don José, me parece que tiene una voz preciosa y un gusto exquisito para cantar, y lo hace con un sentimiento!!! Y además mañana a estas horas si Mozart quiere le habré escuchado en vivooooooo!!!Qué nervioooooooooooooooos!!!

    M'agrada

  10. Por cierto, desconozco la formación musical de Villazón (tenor que me encanta), sólo recuerdo haberle oído decir que empezó a cantar imitando a Plácido. Imagino que la tendrá, como casi todos los cantantes jóvenes. En cambio sé que Kaufmann cursó y terminó la carrera en el Conservatorio Superior de Música de Munich, y creo que no es Ingeniería industrial lo que imparten alli… Después amplió sus estudios de canto con James King, Hans Hotter y Joseph Metternich, como ha reseñado Ximo.

    M'agrada

Els comentaris estan tancats.

%d bloggers like this: