IN FERNEM LAND

CESARE SIEPI A BROADWAY


Cesare Siepi

Cesare Siepi, l’excel·lent baix italià (Milano 1923) i l’imprescindible en els repartiments discogràfics de la DECCA al costat de Tebaldi, Del Monaco, Simionato i Bastianini, va provar, com altres col·legues operàtics (Helen Traubel, Enzio Pinza, Giorgio Tozzi, Shirley Verrett) l’aventura del teatre musical, ni més ni menys que al propi Broadway.

El19 de maig de 1962 es va estrenar al Broadhurst Theatre, Bravo Giovanni, el musical de Milton Schafer i lletres de Ronny Graham, dirigit per Stanley Prager. Al costat de Cesare Siepi, varen actuar Michele Lee, Maria Karnilova, George S.Irving, Lu Leonard i David Opatoshu. Va romandre durant 76 representacions en cartell, cosa que cal dir que no representa pas, una fita a la història del musical.

El musical va ser nominat al Tony del any 1962 en els apartats de millor composició i llibret, millor coreografia i millor direcció musical. No en va guanyar cap.

Ara escoltant el disc (un dels que em va portar el Pare Noel), observem que l’atractiva melodia de les seves cançons no acaba de quadrar amb la veu de registres tan operàtics del gran Siepi, doncs va cantar a Broadway quan estava al cim de la seva carrera, no com Pinza que es va dedicar al teatre musical un cop es va retirar de l’òpera. De totes maneres es tot un plaer escoltar aquesta veu tan rica en harmònics al servei del Broadway més comercial. Escoltant a Siepi ens adonem de la precarietat actual en la corda de baixos.

Vuit anys més tard Siepi va tornar a provar sort a Broadway, aquest cop protagonitzant Carmelina, l’adaptació de Buona sera Mrs. Campbell, que varen fer Jay Lerner i Burton Lane i va dirigir José Ferrer. Siepi no era el protagonista que va anar a càrrec de Paul Sorvino, però el fracàs va ser monumental, amb tan sols disset representacions. Mamma Mia! l’èxit musical de la temporada a Barcelona i que fa anys que s’arrossega pel teatres de mig món, li deu molt al argument de Buona Sera Mrs. Campbell.

Bravo Giovanni tracta del propietari d’una petita Trattoria a Roma que al veure’s amenaçat per l’obertura d’un establiment d’una cadena importantíssima de restaurants, decideix fer un túnel del seu restaurant fins a la cuina de la competència per oferir els mateixos plats a preus més reduïts i així salvar el seu establiment de la competència.

Us deixaré escoltar al gran Siepi en tres de les seves intervencions.

Comencem per l’obertura i la benvinguda a Roma, després “If I Were The Man” i finalment “Miranda” la cançó que tanca l’espectacle abans del Finale.

4 comments

  1. soter

    Pasar de su Mefistofele, su Giovanni de toda la vida o su Felipe II, a esto, es todo un cambio.
    Una voz lujosa y un cantante de los de antes, es decir facultades y calidad.
    Una curiosidad, otra más. Gracias

    M'agrada

  2. Roberto

    ¡Qué suerte que Papá Noel te traiga estas cosas, porque se lo ha tenido que pensar y buscar! Esto demuestra que siempre quedan cosas por descubrir. Conocía “Carmelina”, pero la verdad, de esta no tenía conocimiento. Como dice Soter, una interesante curiosidad más.

    M'agrada

  3. colbran

    Es entrañable poder volver a escuchar este musical después de tantos años.
    Siepi no tuvo la suerte de Pinza con “South Pacific” y “Fanny”, claro que las partituras de estosmusicales son inmensamente superiores a la de “Bravo, Giovanni!”, pero no deja de ser curioso que un cantante lírico en plena carrera de éxitos operísticos y discográficos (su Sparafucile, por ejemplo, es antológico, amén de los roles citados por Soter) haga una pausa en sus compromisos con los mejores teatros de ópera del mundo y se decida por un musical…Lo cual es todo un riesgo.
    A Siepi sólo lo he visto una vez en persona, en un “Barbiere…” del Liceu (diciembre de 1981), donde había debutado a la edad de 24 años con “La forza…” el 11 de noviembre de 1947, y su voz no me pareció voluminosa, pero sí de bajo bajo, no como los supuestos bajos de la actualidad que son como mucho barítonos-bajos (exceptuando a Matti Salminen y Renè Pape).
    Su nombre puede situarse en el tiempo después de Nazzareno de Angelis, nuestro José Mardones (el bajo más bajo de todos los bajos, como lo citaban en su época) y Feodor Chaliapin y coetáneo de Boris Christoff y Josef Greindl y anterior a Nicolai Ghiaurov, Kurt Moll, Paata Burchuladze y los dos antes mencionados Salminen y Pape. Y así he nombrado a todos mis bajos favoritos.
    La cuerda de bajo es seguda en mis preferencias, después de la de contralto (la más parca en número de toda la lírica).
    “Bravo, Giovanni!” tuvo la suerte de ser registrada en disco. Muchos títulos estrenados en Broadway y fracasados como éste no tuviero tanta suerte. E incluso tuvo un “hit”: “Ah, camminare” que cantaba el aplicado tenor de Broadway Gene Varrone.

    M'agrada

Els comentaris estan tancats.

%d bloggers like this: