IN FERNEM LAND

MALENA ERNMAN, mezzo


Malena Ernman - foto Mats Bäcker

Malena Ernman - foto Mats Bäcker

En un cap de setmana farcit d’esdeveniments musicals importants, un Otello a Roma dirigit per Muti, la retransmissió del Tristan und Isolde dirigit per Daniel Barenboim al MET (debut), el Don Carlo de la Scala i Les Contes d’Hoffmann al ROH, dels que esperem tenir puntual crònica al bloc de les amigues villazonistes, les exquisides Les Arts Florissants sota la direcció del incansable William Christie oferien el dia 7 de desembre a l’Opéra Comique de Paris, Dido and Eneas de Henry Purcell.

En el rol de Dido destaca la mezzo soprano sueca Malena Ernman.

Malena Ernman

Malena Ernman

Malena Ernman va néixer el 4 de novembre de 1970. En el seu currículum crida l’atenció la gran versatilitat de gèneres que ha sovintejat. Òpera, oratori, lied, opereta, cabaret, musicals, jazz, chanson, etc.

En la seva basant operística també ha cantat un amplíssim repertori que va des de la Carmen a l’òpera de Estocolm, el Cherubino a Berlín, o la Rosina de Il Barbieri di Siviglia a Berlín, Estocolm o a Hèlsinki. Va estrenar a la Monnaie de Brussel•les i després al Festival de Aix-en-Provence i a Viena, l’òpera Júlia de Boesmans.

Ha estat dirigida per tots els especialistes en música barroca, com Jacobs, Harnoncourt, Rousset o Christie i com podreu comprovar en els fragments que us deixo o si voleu, baixant tota l’obra, la seva veu és d’una calidesa notable in posseeix un timbre vellutat, molt atractiu.

Properament cantarà l’Angelina de La Cenerentola de Rossini a l’òpera de Frankfurt.

Després dels excessos milanesos ve bé una cura de senzillesa i musicalitat, les essències de l’òpera en estat pur.

Espero ho gaudiu, l’opera i la interpretat s’ho mereixen.

Escoltarem sense solució de continuïtat, la primera intervenció de la Dido “Ah, Belinda, I am press’d” per acabar amb la llarga escena final “But Death, alas! I cannot shun” fins l’estremidor i bellíssim “When I am laid in earth“.

La fitxa artística complerta és:

Dido and Aeneas (Henry Purcell)

Opéra Comique de Paris, 7 de desembre de 20008

Dido:  Malena Ernman
Aeneas:  Christopher Maltman
Belinda: Judith van Wanroij
Sorceress: Hilary Summers
Witches: Ana Quintans i Céline Ricci
Second Woman: Lina Markeby
Sailor: Damian Whiteley
Spirit: Marc Mauillon

Les Arts Florissants – William Christie

Si voleu baixar-vos tota l’òpera (52 minuts), premeu aquí

Si voleu veure una “interpretació (amb un inici) sorprenent i una execució peculiar”, de la cavatina de la Rosina de il Barbieri di Siviglia, aquí us deixo un YouTube de la Ernman. Està clar que estem davant d’una showgirl i d’una interpretació “festiva”

vídeo de penzilsinc

11 comments

  1. colbran

    Mayúscula sorpresa la de esta mezzo, una más a tener en cuenta, sobretodo en ópera barroca y Rossini. Su voz es hermosa y dúctil, con buenos graves, centro y agudos. Lo que no comprendo es cómo no me he enterado antes de su existencia, pues, como mínimo, debe llevar 15 años cantando.

    No obstante, es propio de muchos cantantes líricos suecos no actuar demasiado fuera del entorno escandinavo. Me agradaría muchísimo escucharla al natural, para comprobar la rotundidad y volumen de su voz.

    Como primicia, enhorabuena Joaquim por habérmela dado a conocer. La tendré presente en mis búsquedas discográficas y DVD-gráficas.

    Además parece ser, incluso, bailarina, pues esa pose con la pierna alzada no se consigue si no a base de mucho entrenamiento, posiblemente coreográfico.

    Sus interpretaciones de Rossini (un poco en plan de “coña”) y Purcell me han parecido muy interesantes.

    M'agrada

  2. OLYMPIA

    Un altra veu preciosa que, Joaquim, em fas arribar i en aquestes delicades àries de Purcell!
    Em castigaré un temps sense entrar al teu Magnus Blogus atès els imputs culturals que conté oferits amb tanta generositat.
    Per desintoxicar, ràdio teletaxi per exemple.

    M'agrada

  3. Aquesta mezzo va cantar el Sesto del Giulio Cesare amb Jacobs l’any passat a Castelló. No la recorde com especialment destacable, encara que en els fragments de Dido and Aeneas que ens han deixat sí que m’han agradat molt. Tindria un mal dia, supose.

    M'agrada

  4. Joanpau

    Hola Joaquim. M’agrada molt que nevi al bloc, ho trobo un encert total.
    Pel que fa a aquesta mezzo, doncs mira, lo del Barbieri ho trobo una anècdota divertida, però algunes coses vocals, les trobo fora de lloc.
    Dels fragments del Dido, hi ha algú que pugui cantar malament aquesta música?. Aquí si que m’ha agradat.

    M'agrada

  5. Josefina

    !!!! NEVA !!!! i a més canta la Malena. M´agrada la seva veu, és magnífica i sorprenent però penso com el Joanpau, en el Barbieri: es pot ser divertit, però amb certa elegàcia…

    M'agrada

  6. SI, AL BLOC NEVA, l’esperit nadalenc d’aquest any porta neu, per allò de “año de nieves, año de bienes”, que és el que desitjo per a tots els que veniu a casa.
    Ferran, em sembla que ets el quart Ferran que comenta a aquest bloc, això ja comença a semblar el cas TERESES, en tot cas benvingut i gràcies per comentar.
    Aquesta mezzo sembla força interessant, si bé és cert que aquesta actuació del vídeo no l’hem de prendre gaire seriosament, més aviat he pensat que deu ser republicana i això de cantar davant ses majestats s’ho pren una mica en conya, no sé, però en la Dido m’ha agradat molt, és clar que el comentari del Titus em preocupa una mica.
    Olympia, la teva fina ironia no l’acabo d’enganxar. No entenc per què has de fer dejuni i abstinència del Magnus “Blogus” i passar-te a teletaxi. M’ho expliques? Si us plau!

    M'agrada

  7. OLYMPIA

    Joaquim,
    La meva ironia és molt clara suposant que ho sigui d’ironia.
    Cada matí, tarda o vespre trec el cap a casa teva i sovint paro l’orella i sempre llegeixo el teu text i, de vegades, com avui, hi deixo un comentari. Com que, afortunadament, publiques a diari, doncs a diari aprenc. Pel meu cervell abduït hi sonen i ressonen noms de músics, d’intèrprets, escriptors i després el tast d’una peça i unes veus sempre melòdiques.
    El Magnus Blogus és l’elit. Per això, per acabar d’una vegada amb la cultura, com deia en Woody Allen, em poso una emissora com la que t’he dit i retorno al món real on astròlogues i tarotistes diuen a les apassionades visitants que abans de cap d’any tornaran a tenir un maromo i el Febrer els sortirà una bona feina. I la música de fons rumbeja alegre, de vegades amb lletres que mai no transcriuria.
    Estic segura que m’havies entés però no m’ha fet res aclararir-t’ho. In fernem land = In paradiso.
    Ràdio T.T. = Audiospam.

    M'agrada

  8. Marc

    Hola Joaquim del 2008!

    M’estic donant la benvinguda a la claredat i a l’agilitat fantàstica de l’òpera del barroc.

    Quan estimulant és Dido & Eneas, quina pulcritud més juganera, que lluny queda la densitat del romanticisme i que farragós que és de vegades!

    Bé, això, que m’estic donant una prometedora benvinguda i que només he escoltat aquest Purcell dirigit per en Jacobs i l’Alcina de Händell dirigida per Christie que m’encanta i que m’acompanya per el boscatge altempordanés quan plou tan sols una mica de bon matí.

    No se si podries tornar a penjar aquesta grabació que tenies aquí, sens dubte Malena Ernman a primera vista és digne del meu cor. Molt digne fins i tot!

    Gràcies.

    M'agrada

Els comentaris estan tancats.

%d bloggers like this: