IN FERNEM LAND

L’HOLANDÈS DE BRYN TERFEL AL ROH


BRYN TERFEL (ROH 2009) Foto Clive Barda

BRYN TERFEL (ROH 2009) Foto Clive Barda

D’ençà que Bryn Terfel va debutar l’any 1990, tothom va voler veure el baix baríton que seria capaç de tornar a fer possible un Wotan, un Holandès, o un Amfortas que seguís l’estel deixat per Hotter o London.

La carrera de Terfel, inicialment molt centrada, de manera intel•ligent, en els rols mozartians, ha anat agafant un gir imprevist, i el cantant gal•lès ha anat deixant les funcions operístiques per centrar-se més en el concerts i en la vida familiar. Els compromisos operístics sembla que no el motiven suficientment i els sacrificis que ha de fer, no compensen els èxits. El fet és que per veure actualment a Terfel en escena, pràcticament haguem d’anar al Regne Unit, amb esporàdiques sortides. Els propers compromisos després d’aquest Holandès al ROH (fins el 10 de març), són: l’Holandès a Munic (maig), l’Scarpia al MET (setembre del 2009 i maig del 2010) i Hans Sachs a Cardiff durant el mesos de juny i juliol del 2010. Molt poca activitat per un dels cantants més desitjats i en qui tothom havia posat moltes esperances.

Cal dir que també les expectatives vocals han minvat una mica, tot i que estem davant del gran cantant, sembla que s’hagi encallat i les temptatives per esdevenir el Wotan del començament del segle XXI, de moment romanen en això, temptatives. Els primers intents al ROH i als PROMS no han acabat de consolidar-se.

Una mica és el que li ha passat també amb el Holandès. És la veu ideal, però no acaba d’arrodonir la seva actuació de manera convincent. La veu s’ha aposentat més en la zona baritonal de la tessitura i em fa tot l’afecte que la zona central i greu ha perdut consistència i projecció. Al final arriba esgotat, al menys en la versió que volia Wagner, de unir els tres actes, que és la que s’ha imposat i la que s’ha fet al ROH fins el proppassat dia 10. Tampoc la concepció misteriosa i profunda del personatge, no l’acaba de perfilar del tot, mancant-li l’aura que envolta aquest turmentat heroi.

Amb això no vull dir que el seu holandès no sigui meritori, però n’esperava molt més, si.

Us deixaré un tast de la funció del dia 7 de març i si voleu baixar-vos l’òpera sencera també podreu. És una deferència i regal d’un angelet inquiet.

L’equip artístic d’aquest Der Fliegende Holländer és:

Senta: Anja Kampe
Der Holländer: Bryn Terfel
Erik: Tornstel Kerl
Daland: Hans Peter Koning
Mary: Clare Shearer
Der Steuermann: John Tessier
Director: Marc Albrecht
Cor i Orquestra del Royal Opera House Covent Garden

Anja Kampe (Senta) i Bryn Terfel (Holandès) al ROH 2009

Anja Kampe (Senta) i Bryn Terfel (Holandès) al ROH 2009

Escoltarem, sense solució de continuïtat, el monòleg d’entrada “Die Frist ist urn”, el gran duo del acte segon “Wie aus der Ferne längst vergang’ner Zeiten”, amb l’excel•lent (i una mica calant) Anja Kampe i el vibrant tercet final amb la incorporació de Hans-Peter Koning (Daland).

Els resultats musicals d’aquesta funció, si haig de jutjar tan sols per la banda sonora, són discutibles. La direcció de Marc Albrecht (millor a Bayreuth), és massa lenta i una mica sorollosa, amb una orquestra del ROH en una nit no gaire inspirada. L’equip vocal és solvent, tot i que mancat de genialitat i amb una certa decepció en la prestació d’un Kerl una mica dubtós. El més interessant, sota el meu punt de vista, la incisiva i dramàtica Senta d’Anja Kampe.

Espero les vostres opinions sobre Terfel i la seva carrera i tot el que creieu oportú.

Les filadores en la versió del ROH 2009, signada per Tim Albery

Les filadores del segon acte, en la versió del ROH 2009, signada per Tim Albery

Gràcies angelet per deixar-me sota el coixí aquest regal, que vull compartir amb tots els amics infernemlandaires.

3 comments

  1. dandini

    En Bryn Terfel sempre ha sigut un dels meus cantants predilectes.(musicalitat excel·lent,dicció perfecte en totes les llengües,abundància de matisos i timbre atractiu,ho tenia tot …)Si be en els darrers anys la seva veu ha perdut part de la frescor inicial.Li vaig veure el Wotan de La Walkiria al ROH fa 4 anys i la meva impressió va ser que tot i cantar magnificament el rol li mancava un xic d’impacte.Aqui torna a passar una mica el mateix pero caram quina qualitat de cant!Tambe m’ha agradat molt l’Anja Kampe que pateix lleugerament allà on ho fan gairebe totes(a l’agut) pero em fa viure el personatge de forma intensa.

    M'agrada

  2. Chusco

    No sé si alucino, lo soñé o realmente estaba previsto, pero hace años leí o escuché, no recuerdo, que Terfel vendría al Liceo a cantar esta ópera.
    Nunca más se supo y de hecho, creo que no ha estado nunca anunciado en una ópera.
    Es una verdadera pena, este señor me chifla y todo lo que he visto de él en vivo o DVD me parece de gran nivel, que haya dejado los escenarios por las salas de concierto.
    Su família se lo agradecerá, sin duda alguna, pero los aficionados hemos salido perdiendo.
    La grabación no denota la calidad exacta de la voz y aún así, su Holandés me gusta. La Kampe, hasta ahora desconocida para mi, también me ha gustado mucho.
    No he tenido tiempo de bajarla, pero a ver si esta noche me pongo. Me tienes colapsada, felizmente, que conste.

    M'agrada

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google photo

Esteu comentant fent servir el compte Google. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s

%d bloggers like this: