IN FERNEM LAND

MARCO I MATABOSCH ENS PARLEN DE LA PROPERA TEMPORADA


liceu-2009-2010Ahir va tenir lloc la reunió de presentació de la propera temporada 2009-2010, al Grup de Liceistes de 4at i 5è pis.

No crec que molts teatres d’òpera tinguin les deferències que mostra la direcció del teatre en rebre’ns i explicar-nos la propera temporada i al hora sotmetre’s a una bateria, més o menys anàrquica, de preguntes, que cal dir que acostumen a ser força benignes i de complaença en vers el teatre i els seus responsables. Tot i així sempre hi ha algunes preguntes d’aquelles que s’acostumen a contestar amb un “ens ho estudiarem”.

Aquest any la reunió ha estat un ma a ma, entre el Sr. Joan Francesc Marco, el Director General i Joan Matabosch, el Director Artístic. Cap altre membre, ni tan sols del Consell Assessor, ha assistit a la reunió i ja quan acabàvem, ha vingut a saludar-nos el Sr. Jordi Tarragó, el Director de RR.HH., a qui a part de saludar, li he pogut dir que enviaria una carta dirigida als membres de l’orquestra, per tal de dir-lis que així que els han fet aixecar-se per rebre els aplaudiments del públic, al final de les representacions, no abandonin precipitadament el fossar, deixant en ridícul al director que vulgui tornar a fer-los aixecar per segona vegada, doncs quan això passi es trobarà amb un fossar desèrtic.

El Sr. Marco ha fet una introducció, per deixar pas al Sr. Matabosch que com fa cada any, ens ha explicat els fets més destacats d’una programació, que com no podia ser d’altre manera, ha titllat d’excepcional en molts aspectes, cosa que no seré pas jo avui, qui li porti la contra, doncs també ho penso. És clar que sobre el paper, esperem doncs que tot surti com s’ha programat.

També en aquesta reunió s’ha deixat entreveure la crisi i ja en el torn de preguntes, el Sr. Marco ens ha parlat de la difícil conjuntura econòmica i de que avui per avui i amb el pressupost que té el teatre (58.000.000€), no és poden fer més coses, és a dir que estem al topall de les possibilitats, sempre i quan no posem en risc la qualitat, cosa que no cal dir, que no desitgem, ans el contrari, exigim que la qualitat sigui un dels principals objectius, sobretot pel que fa al cor i l’orquestra.

Els espònsors de les temporades, de moment, sembla que en contra del que ha passat al Palau, continuen posant diners, per tant, amb el nivell d’ocupació altíssim que té el teatre i la congelació de l’aportació de les institucions públiques,  els números quadrin, doncs segons ens ha dit el Director General, no vol comptabilitzar ni un euro de deficit. Això està molt bé. Esperem que ho aconsegueixi, jo per si de cas tiraria enrere el Consell Assessor i contractaria a la Netrebko i/o al Kaufmann, ni que fos per un recital.

Passada de puntetes per la poca implicació del mestre Boder en el conjunt de la temporada (dos títols i un concert), així com de l’actuació que cal fer amb l’orquestra, per tal de que assoleixi un nivell molt superior al que té avui. Entenc que el tema és delicat i que no cal publicitar el que es farà, però si us plau, que es faci quelcom, doncs ja fa masses anys que sempre ens diuen que el tema és delicat i que s’està treballant en equip per tal d’arreglar-ho. Vosaltres heu notat alguna millora?, jo francament no, més aviat al contrari.

Hem de insistir que el Gran Teatre del Liceu no estarà a la primera línea dels teatres d’òpera del món, fins que no resolgui el tema de l’orquestra i el cor. Uns repartiments envejables i una programació atractiva i eclèctica, com la de la propera temporada, amb una ocupació prevista al voltant del 90% no és suficient, és envejable, però no, no és suficient, no ens enganyem. El prestigi del teatre ha de ser sempre el de les masses estables que el formen, les artístiques, amb el cor i l’orquestra, i el equip tècnic i administratiu. Un teatre no és tan sols la temporada impresa en el magnífic programa preliminar, un teatre i el seu prestigi és una orquestra que pugui tocar tots els repertoris sense fer-nos remoure a la butaca i que quan el públic els aplaudeix, desapareguin tan ràpidament com els espectadors que tant critiquem. Això últim és un detall, potser sense massa importància pensareu, però si hi hagués algú amb personalitat que els fes sentir un col·lectiu important i valorat, potser es sentirien orgullosos de rebre uns aplaudiments dirigits també a ells, i això que hi ha dies que no s’ho mereixen i la bronca acostuma a emportar-se-la el director musical.

És cert que els repartiments del Liceu estan a l’alçada del primers teatres del món, però no ni ha prou. Passant de puntetes pel tema de l’orquestra, masses anys enquistat i no ressolent el tema del director musical, no crec que arribem allà on m’agradaria.

El Sr. Marco ha reconegut que amb la web s’han precipitat i que s’ha de millorar molt. Haurem d’esperar com queda al final però ja s’ha dit que en el tema YouToube s’ha de millorar la qualitat. Veurem com li donen el tomb a una cosa molt difícil d’arreglar, a no sé que la canviïn al 100%, amb el sobrecost que segurament representa això. Crec que s’han precipitat. No costava gaire deixar l’antiga web i en paral•lel anar fent proves amb la nova per finalment, fer-la pública. Diuen que està bé el què bé acaba, doncs esperem que acabi bé i no ens costi gires calerons més.

També s’estudiaran els abonaments més flexibles (tema òpera i dansa) i la possibilitat de canviar entrades del abonament, per altres del mateix títol, en cas de impossibilitat d’assistència a una funció, com es fa al Auditori a la temporada de l’ OBC.

És a dir, el Sr. Marco, més que el Sr. Matabosch, té molts deures a fer. Esperem que a la propera reunió, anunciada pel mes de juliol, ens pugui dir alguna cosa al respecte de tot el que s’ha parlat.

Com he dit a l’encapçalament, desconec si altres teatres, els dos màxims responsables reben a col•lectius d’espectadors per tal de compartir impressions. Això és molt bo i també és bo que amb el Sr. Marco, el Director General hagi tornat a aquestes reunions. Esperem ara, que algunes de les propostes i suggeriments, no tots ho entenc, s’estudiïn i es posin en marxa.

Us aniré informant.

9 comments

  1. “desconec si altres teatres, els dos màxims responsables reben a col•lectius d’espectadors per tal de compartir impressions”

    Desde Valencia te contesto:

    JUA, JUA, JUA, JA, JA, JA, JA, JUA , JUA.
    Aaay… qué buenos ratos nos haces pasar, Joaquim.
    ¡¡¡El mejor chiste que he oído en años!!!
    ¡¡Helga Schmidt reunirse con los espectadores para anunciar la temporada y someterse a sus preguntas!!… Ja, ja, ja, ja… ¡¡que me voy por la pata!!….
    Pero si ni siquiera ha anunciado la temporada todavía y las filtraciones que hizo a la prensa de posible programación van cayendo poco a poco como ciruelas maduras, y cuando anuncia las temporadas y vende los abonos, luego sin previo aviso ni explicación te cambia los repartos con meses de antelación a las funciones.
    Ejemplo: De los 4 cantantes principales de Turandot (Turandot, Calaf, Timur y Liú) que se anunciaron cuando compré mi abono, hoy a dos semanas del estreno, no queda ni uno. Y así en todas las producciones. Y sin explicación oficial alguna. Pá chula, la pirula de Helga.
    Cuando estuvo Gergiev por aquí, la buena señora se encargó de ir diciendo que abriría la temporada próxima con Les Troyens dirigida por el ruso. Ayer nos desayunamos con que no, que era broma, que parece ser que de Berlioz lo que vendrá será La Condenación de Fausto… y así todo. Esto es un no parar de reir…
    Pero bueno, oye, que me has hecho reir un rato… Es como si Truman, en 1950, le hubiese preguntado a Franco: ¿Y ustedes al Senado votan en listas abiertas o cerradas?
    Un saludo

    M'agrada

  2. kenderina

    jejejejeje. Bueno, es que cuando decia eso Joaquim creo que no se refería a Les Arts (es que decia teatros…no manicomios).

    En ROH tampoco pasa. Si es verdad que tienen muy en cuenta la opinión de los friends (ahí no hay abonados) y cada vez que vas a una función te envian un mail despues por si tienes alguna queja o algo que se pueda mejorar. Y creo que escuchan 🙂 Pero algo así como en el Liceu, no.

    M'agrada

  3. colbran

    La palabra excepcional salió tantas veces de la boca del Sr. Matabosch que lo excepcional de la próxima temporada sería, por lo dicho, que hubiera algo que no fuera excepcional.

    Sobre el papel parece una temporada interesante, aunque el anuncio de que Sebastian Weigle, ahora como director invitado, venga a dirigir “Tristan und Isolde” (con la sobrevalorada y nunca satisfactoria Deborah Voight y un Peter Seiffert “incognita”) me pone los pelos de punta.

    Es curioso que el “desfenestrado” Bertrand de Billy (hoy en casi todos los teatros que cuentan) no haya sido nunca invitado a volver al Liceu (a no ser que no haya querido hacerlo), cuando deseaba dirigir “Der Rosenkavalier” (que está programado para la próxima temporada) y el cuestionable Weigle vuelva invitado a dirigir otra ópera como invitado y además con un título del que de Billy realizó una auténtica creación…Cosas veredes!

    Yo tengo muy buenas esperanzas puestas en Michael Boder, pero con lo poco que va a dirigir, siendo el director titular, bien pudiera ser un invitado más y el Liceu, ahora en fase de ahorro, se ahorraría un buen sueldo. No creéis?

    Yo hubiera deseado que hubiera un Rossini, pero los títulos anunciados y el regreso de la zarzuela, aunque sea con la sempiterna “Doña Francisquita”, me llena de satisfacción. Ojalá los resultados superen a las expectactivas.

    M'agrada

  4. alex

    Muy de acuerdo con lo que dice Colbran respecto al maestro Bertrand de Billy, cada vez más prestigiado en todos los grandes teatros donde dirige y al que añoro cada vez más aquí en el Liceu.

    M'agrada

  5. dandini

    Me parece una temporada bastante equilibrada en la que curiosamente no figura ni Puccini ni el Verismo.Los 1º repartos se podrian ver en los mejores teatros del mundo pero estoy de acuerdo con Joaquim en que nuestro punto flaco es el nivel de la orquesta(éste sí superado por un montooon de teatros).Veremos como se soluciona y espero que los responsables sean de una vez por todas conscientes del problema.Otro tema que quiero comentar es el de los Recitales.Me parece lógico que se programen y ayuden a cuadrar la economia del teatro pero sólo pediria algo más de imaginación.Creo sinceramente que el Liceu(por dimensiones) no es recinto idóneo para el Lied.Ya que tenemos una orquesta estable quizas se podria programar algún concierto lírico con cantantes inéditos en el teatro .Pongamos por ejemplo:Repertorio español con Yolanda Auyanet y Celso Albelo o Repertorio Verista con Amarilli Nizza y Misha Didyk.No se trata de gastar más sino de usar la imaginación….Seguro que el público saldria encantado.

    M'agrada

  6. Sergi

    Hombre, Atticus, estoy de acuerdo en en lo de Helga Smith que es impresentable y que ya va siendo hora de que la sustituyan. Pero, por otra parte , creo que podemos estar contentos con las fuerzas estables del Palau porque Orquesta y Coros es difícil de superar ya no en España, sino muchas veces allende de las fronteras.

    M'agrada

    • Hola Sergi, benvingut.
      El Palau de les ARTS té el que tot teatre d’òpera ha de tenir, si vol ser un referent i situar-se en un lloc preferent entre tots els teatres. Una orquestra extraordinària i un bon cor.
      Els repartiments anunciats acostumen a ser interessants i els que acaben cantant, correctes, però que no fan honor a la categoria dels cossos estables i dels directors titulars.
      Alguna cosa ha de trontollar, doncs el pressupost no es pot estirar com un xiclet i sembla ser que la Gerent fa jocs de màgia que acaben ensenyant el truc.
      Caldrà veure si el futur director musical pot seguir l’entusiasme generat per uns directors valuosos i mediàtics que no ha estat acompanyats dels repartiments que es mereixen les propostes.
      Jo crec que a les Arts se li ha de donar un cert temps, fer unes temporades farcides dels noms que tots volem veure, no es poden fer amb la improvisació. Les agendes estan farcides i s’ha de programar a anys vista. Les Arts és molt jove i si la senyora Helga ha pogut programar amb temps, els fruits es veuran en les propera temporades, altre cosa és que anuncií coses que després no es fan o amb repartiments notablement canviats, sempre a la baixa.
      Ja voldria jo tenir al Liceu una orquestra com la que té el Palau de Les Arts, sense renunciar ni a una de les figures que ens visiten a Barcelona.

      M'agrada

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google photo

Esteu comentant fent servir el compte Google. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s

%d bloggers like this: