IN FERNEM LAND

NOVES VEUS A LA LYRIC OPERA DE CHICAGO


Tot escoltant el concert inaugural de la temporada de la Lyric Opera de Chicago, celebrat l’11 de setembre al Millenium Park (escoltareu a la llunyania clàxons, sirenes de cotxes d’emergència i altres sorollets), amb l’Orquestra de la Lyric Opera sota la direcció musical del teatre, Sir Andrew Davis, m’han cridat l’atenció alguns cantants que actuaran en la propera temporada al costat dels noms coneguts o consagrats.

M’ha semblat interessant portar-los a In Fernem Land, per tal de que us feu una idea de les noves fornades, d’on de ben segur sortiran quelcom més que promeses. De tots ells a mi m’han cridat l’atenció:

Emily Fons (mezzosoprano)

La jove mezzosoprano de Milwaukee, Emily Fons cantant “Nacqui all’affanno….Non piu mesta” de La Cenerentola de Rossini. Aquesta mezzo porta un any amb la companyia de la LOC. És la guanyadora d’enguany de les audicions del Metropolitan Opera National Council.

René Barbera (tenor)

El tenor texà René Babera cantant “Spirto gentil” de La Favorita de Gaetano Donizetti. Aquest tenor va ser el guanyador a l’any 2008 de les proves que el MET fa per les joves promeses. Actualment forma part de la Companyia de la Lyric Opera de Chicago on es fa càrrec de petits rols secundaris i els protagonistes més lírics (Nemorino) en les funcions per a estudiants.

Amber Wagner

La soprano Amber Wagner, cantant “Pace, pace mio Dio” de La Forza del Destino de Giuseppe Verdi. Oriünda d’Oregon aquesta soprano líric spinto, amb clares tendències a dramàtica, va ser la guanyadora al 2007 de les audicions del Metropolitan Opera National Council. La Wagner ja canta primers rols, com Elsa, Amelia o Katian Kabanová i serà Elvira a la nova producció d’Ernani de la LOC, sota la direcció de Renato Palumbo.

Leonardo Capalbo (tenor)

Finalment escoltarem al tenor Leonardo Capalbo cantant Ella mi fu rapita….Parmi veder le lagrime del Rigoletto de Giuseppe Verdi. Capalbo va estudiar a la Julliard School i va rebre classes de Marilyn Horne a la Music Academy of the West. Va ser guardonat amb importants premis de la Fundació Margarida Lissner, Giulio Gari i la Fundació Lícia Albanese-Puccini. Va créixer en Nutley, Nova Jersey, i va passar gran part de la seva infància entre els Estats Units i Itàlia. Leonardo ja ha actuat amb l’Òpera de Nova York, Staatsoper de Berlín, Dresden Semperoper, el Teatre Lirico di Cagliari, a l’Òpera Nacional Grega, a l’Òpera d’Israel, Koeln Oper, l’Òpera de Niça, l’Òpera de Toulon, l’Opéra National du Rhin , Estrasburg, L’Opéra National de Bordeaux, a l’Òpera North, a Leeds i L’Opera de Wallonie, Lieja, i amolts dels teatres Nord-americans. El seu repertori abraça els rols de Duca del Rigoletto de Verdi, Rodolfo de la Boheme de Puccini i el Nemorino a L’Elisir d’Amore de Donizetti.

Aquí els teniu, ara ens cal seguir-los, tot esperant que no es deixin endur per les presses i els àvids agents artístics, veritables especialistes en ensorrar als nous talents.

Amber Wagner is a winner of the 2007 Metropolitan Opera National Council Auditions Grand Finals and was featured in the documentary film “The Audition” which opened to audiences nationwide in 2009. L.A. Splash Magazine lauded Wagner for her “powerful and radiant [voice], which carried effortlessly over the orchestra.”

A busy 2010/11 season has Ms. Wagner returning to the Lyric Opera of Chicago to sing Elsa in Wagner’s Lohengrin conducted by Sir Andrew Davis and understudy the role of Amelia in Verdi’s Un Ballo in Maschera under Asher Fisch. Symphonic highlights include a return to Grant Park Music Festival to sing Beethoven’s Mass in C Major under Maestro Carlos Kalmar. Ms. Wagner will also sing Sieglinde in Act 1 of Wagner’s Die Walküre in concert with the Colorado Symphony conducted by Christian Arming.

For the 2009/10 season, Amber began her third and final season as a member of the Ryan Opera Center at Lyric Opera of Chicago. She understudied the role of Elvira in Scott Marr’s new production of Ernani conducted by Renato Palumbo and sang the role of Feklusa in Katya Kabanova under Markus Stenz. Debut symphonic appearances included Beethoven’s Ninth Symphony with the Grant Park Festival and with the Oregon Symphony performing Rossini’s Stabat Mater, both under the baton of Carlos Kalmar.

A former member of the Patrick G. and Shirley Ryan Opera Center at Lyric Opera of Chicago since 2007, Amber Wagner made her debut at Lyric Opera of Chicago as an Unborn Child in Paul Curran’s new production of Die Frau ohne Schatten and performed in the student matinees of Il barbiere di Siviglia as Berta. In the 2008/09 season, Miss Wagner performed the role of Kate Pinkerton in Madama Butterfly and understudied the roles of Brangäne in Tristan und Isolde and Santuzza in Cavalleria Rusticana.

A native of Oregon, Amber received her undergraduate voice degree from Grand Canyon University where she studied under Dr. Sheila Corley. Ms. Wagner has made numerous concert and recital appearances on the West coast and in the Southwest. Her concert credits include John Rutter’s Magnificat, Mozart’s C Minor Mass, Beethoven’s Ninth Symphony and Rossini’s Stabat Mater.

Miss Wagner is a force on the competition scene as well, recently winning the Liederkranz Foundation Competition, Richard Tucker Award and also the recipient of a Sullivan Foundation Career Grant. She is also the first place winner of the Palm Beach Opera and Palm Springs Opera Guild Competitions, winner of the Lynne Harvey Scholarship from the Musicians Club of Women and winner of the Union League Civic and Arts Foundation Competition.

14 comments

  1. Un dia caldria repassar els cantants premiats de, posem-hi, fa deu anys i veure què ha passat amb ells. Han tingut oportunitats? Es van estavellar per tenir pressa? Han anat progressant mica en mica? No eren tan bons com es va dir?

    El tema dels cantants emergents m’interessa molt, perquè alguna explicació hem de trobar al desolador panorama actual de veus.

    M'agrada

  2. GLORIA. A.

    Bon dia a tothom, ,avui Joaquim estic enrabiada doncs no em púc permetre el luxe de gaudir d’ aquestes noves veus que ens convidas a escoltar , l’ordinador ja fa uns dies que s’ha quedat mut, deu ser que es vellet ,com jo, es a dir ho veig tot amb moviment però sense so i no saps la malícia que em fa…. si hi hagués algú que em pogués ajudar… com picar alguna tecla clau…jo no tinc ni punyetera idea,només sé que estic molt enfadada i que em perdo els bombonets del dia, SOOOOOOS !!!!

    M'agrada

  3. colbran

    A mí me han gustado los cuatro cantantes; tienen buena voz y están bien preparados, pero, por encima de todos, me parece sobresaliente Amber Wagner, con una voz carnosa y muy verdiana, creo que tiene un futuro muy prometedor y espero poder escucharla pronto en vivo por aquí. Ahora es el momento de contratarlos, cuando comiencen a adquirir fama ya será más complicado hacerlo.

    M'agrada

  4. José Luis

    Emily Fons (aigua): 9 points
    René Barbera (ví): 9 points
    Amber Wagner (Deu): 9 points
    Leonardo Capalbo (super): 8 points

    Bromes apart, m’han agradat tots, i aixó amb el comentari de Wimsey em porta a una pregunta no retórica: Es per tothom tan desolador comparat amb altres épocas el panorama actual de veus?

    Gloria: Dóna’ns mes pistes, per exemple: el ordenador fa sorollets quan obres carpetes i coses així, o es totalment mut.? ¿Quin reproductor fas servir? ¿No hauràs pres per error un botonet per silenciar-ho? A la pantalla, baix de tot a la dreta, hi sol haver el símbol de un altaveu. ¿Hi es com sempre? Si ho sens amb altaveus o amb un equip de música, el cable amb connector verd es ben endollat al seu lloc? ¿Tens algun familiar que en sàpiga a prop? Com els Marx: contesti’m la última 🙂 Seriosament: explica’ns mes coses.

    M'agrada

  5. colbran

    Gloria, yo tampoco oigo directamente el PC, tengo que hacer uso de “cascos”. Me han dicho que no tiene arreglo, que tiene que ver con la placa base o algo por el estilo. Puedes hacer un repaso como te indica José Luis y utilizar cascos si aún no lo has hecho o comprarte unos altavoces apropiados, siempre que tengas señal de salida de sonido, lo cual puedes coprobar con los repetidos cascos.

    M'agrada

  6. José Luis

    Colbran, si vas bien con los cascos nada, pero si preferirías altavoces, conectando la salida que utilizas para esos mismo cascos a un equipo de música, va a funcionar. Yo me compré un amplificador sencillo de los antiguos (Pioneer) y un par de altavoces pequeños de madera (Wharfedale) en Plaza Universidad, creo que todo por unos 200 € (de esas cosas tiene ofertas) y estoy encantado. Y aparte, venden pequeños equipos especiales para ordenador que también te funcionarían, pero creo que los hacen más pensando en el chumpa-chumpa, y la solución que te propongo creo que es mejor

    M'agrada

  7. colbran

    Gracias por la información, José Luis, pero, dado que el momento no es muy halagüeño para gastos, seguiré con los cascos que me van muy bien, mientras esa salida de señal de sonido siga funcionando; cuando no funcione ya veremos.

    M'agrada

  8. GLORIA. A.

    Estimadíssims amics, si no em surt un altaveu a la dreta com em dius José Luis, no cal que investigui més pel meu compte oi …? no sabeu com us agraiexo els vostres concells, jo sòc prou totxo davant d’aquets aparells ,no tinc cap formació tot i aixó,, em vaig defensant però, ara ja penso que m’hauré d’esperar a sentir moltes coses endarrarides fins després de l’arribada dels Reis Mags, i aixó si consideren que m’he portat bé….. de tota manera dissabte vindrá un estimat gendra expert en la matéria, amb una mica de sort…..
    Repeteixo, estic molt agraïda per el vostre interés i sigui com sigui , no penso desaparéixa de la vostre vida infernem-landaire i obriré tots els dies el meu vellet i mut ordinador, jo també sòc velleta però el que no faría mai es quedar-me muda …….oi ?
    Us estimo

    M'agrada

  9. joaquim

    La que més m’ha agradat es Amber Wagner,
    els altres cantants els he trobat correctes, si
    bé no m’han entusiasmat-
    Com molt bé indicas,caldrá seguir-los.

    M'agrada

  10. Jose Luis

    No, Gloria: Aixó del ordinadors es molt lios, i que no surti el símbol de l’altaveu no vol dir que ja no puguis fer res… però si dissabte ve un beneit gendre expert, potser que el deixem fer.. Una abraçada ben forta en el silenci. I fes cas del Colbran i li dius al teu gendre que et compri uns auriculars (n’hi han de molt còmodes) o si va fort, uns altaveuets…

    M'agrada

  11. Tots son molt bons, destacaria a la Amber Wagner i a la mezzo en 2º lloc i els dos nois després però !quina joia ! hem fan enveja. Ja els tindrian que contractar ara en lloc de segons quins cantants hi ha a la programació.
    Molt bona pensada fer-nos escoltar els joves que pugen ara ,gràcies i gairebe bona nit i fins demá.

    M'agrada

  12. dandini

    Renoi quin nivell! M’ha agradat moltíssim la mezzo Emily Fons(és una canya) .La seva prestació crec sincerament que fa enpalidir certes versions mítiques.De totes les seves qüalitats la que més m’engresca és el seu entusiasme juvenil.A part d’aixó el fiato és llarg ,l’estil perfecte i les ornamentacions originals,arriscades i de bon gust.També m’ha agradat molt la soprano Amber Wagner. Per fi una autèntica veu spinto cantant Verdi.Aixó sí el darrer agut és ben curt i hi ha alguna esporàdica tendència al crit.Els dos tenors tampoc estan gens malament pero potser una mica per sota.

    M'agrada

  13. Espero que el gendre de la Glòria A. solucioni els problemes tècnics d’audició i així pugui escoltar aquestes 4 promeses.
    Jo també crec que elles estan per sobre d’ells, però tampoc m’agradaria deixar-me endur per l’entusiasme desaforat. La matèria hi és, però em sembla que ja hem comentat altres vegades que una carrera artística està feta de molts factors i condicionants. S’ha de tenir el cap molt ben moblat, per saber triar molt bé les sucoses propostes i dir no als contractes més enlluernadors, però perillosos.
    Dandini, quantes vegades hem escoltat un cantant jove interpretant una ària de manera meravellosa i després tota una òpera de manera anodina?. El cas de Amber Wagner ja té un altre caire, ja que la consistència vocal i els primers rols assolits, tenen més uns fonaments més consolidats.
    Els nois, i sobretot Capalbo, potser per l’escassetat de tenors em sembla una mica prematur que canti als teatres que canta, però hi ha matèria a tenir en compte.
    Els seguirem.

    M'agrada

  14. OLYMPIA

    Emily Fons té una veu preciosa i sembla que canti somriguent. Amber Wagner apunta més que maneres per ser una soprano important. La veu és rodona i càlida amb molta força dramàtica. Spinto, vaja. Barbera: El temia ja que Spirto Gentil és una altra ària preciosa i la tinc a la memòria “clavada” per en Kraus i, finalment, Capalbo que fa un Duca molt correcte -això per mi, en aquest cas, és un defecte- ja que sona tremendament academicista. Té materia com tu dius, Joaquim, però s’ha de fer seu el pervers Duc de Màntua.
    Gust exquisit el de la Lyric Opera amb intèrprets que espero esdevinguin valorats arreu ben aviat.
    Amb afecte!

    M'agrada

Els comentaris estan tancats.

%d bloggers like this: