IN FERNEM LAND

LA MISSA EN SI MENOR SEGONS RENÉ JACOBS


Jo no sé si la Missa en Si menor de Johann Sebastian Bach és la temàtica més adient per l’apunt del dia de Sant Joan.

D’acord que una obra mestra com aquesta missa s’escau en qualsevol moment, però potser després de les revetlles i en un dia estiuenc d’esclatant climatologia, tot invita a no recloure’ns i deixar-nos seduir per músiques més lleugeres.

Reconsiderant la idoneïtat o no de l’obra per el dia, he cregut convenient publicar-la en l’apunt d’avui i vosaltres ja escollireu el moment més convenient per escoltar-la. El que us asseguro és que us agradarà, la versió és magnífica.

El cas és que a Leipzig s’ha celebrat com cada any el Festival Bach, que també ha coincidit amb el dedicat a Mahler, han farcit la ciutat de concerts i actes al voltant d’aquests dos cabdals musics, servits per prestigiosos artistes i coneixedors de llurs obres, fent encara més atractiva la visita a una ciutat de pelegrinatge musical obligat.

El Festival dedicat a l’il·lustríssim fill de la ciutat va iniciar-se el 10 de juny i va concloure el dia 19, precisament amb l’obra que us porto avui, la imponent Missa en Si menor BWV 232.

Com la majoria sabreu aquesta obra és un compendi de tot el saber musical de Bach, cosa que dita així ja impressiona. Algunes parts no van ser originalment escrites per a aquesta missa, provenint d’altres misses i cantates sent posteriorment reciclades. Bach va començar a escriure l’obra al 1733 i la va concloure un any abans de la seva mort al 1749, si bé algunes de les parts utilitzades són anteriors a la data d’inici de la composició precisament per aquesta reutilització de material.

L’herència de Bach va atorgar el manuscrit original d’aquesta obra al seu fill Carl  Philippe Emanuel Bach i posteriorment, aquest la va vendre al compositor i editor suís Hans Georg Nägeli. 

No es coneix exactament la data de l’estrena, si bé els musicòlegs s’han posat d’acord en dir que va ser entre els anys 1834 i 1835 i que va anar a càrrec de la Berliner Singakademie.

La magnífica versió que us proposo avui va tenir els següents protagonistes:

Bachfest Leipzig 2011

Johann Sebastian Bach
Messe h-Moll BWV 232

Anna Prohaska, Soprano
Marie-Claude Chappuis, Mezzosoprano
Andreas Scholl, Alto
Magnus Staveland, Tenor
Johannes Weisser, Baríton

Balthasar-Neumann-Chor
Akademie für Alte Musik Berlin
Director: René Jacobs

Oi que llegint-los ja se’ns fa la boca aigua?

No sé si recordareu que al maig de l’any passat ja us vaig portar un altre versió dirigida de manera excelsa per John Eliot Gardiner, però amb un equip vocal mediocre  (La Missa en Si Menor de J.S.Bach segons John Eliot Gardiner), com veureu amb els títols sóc bastant reiteratiu, la que ens ocupa avui reuneix, juntament amb un direcció ben diferent i també excelsa, un equip de cantants que superen en molt als emprats pel director anglès.

René Jacobs s’ha convertit en un director imprescindible i totes les seves direccions són veritables esdeveniments celebrats per a tothom sense discussió i el que és més important, sempre té coses noves per oferir-nos en obres mil i una vegades escoltades.

L’equip reuneix noves veus com la de l’emergent soprano Anna Prohaska o l’eminent contratenor Andreas Scholl en un moment ja madur de la seva carrera. L’Akademie für Alte Musik Berlin i el Balthasar-Neumann-Chor, voregen la perfecció. Ja m’ho sabreu dir.

Comencem per escoltar el Christe eleison, el duet entre la soprano I i soprano II (aquí mezzo), és a dir Anna Prohaska i Marie-Claude Chappuis, amb l’obligat dels violins

Tot seguit us proposo Qui sedes ad dexteram Patris, l’ària que canta l’alto, amb l’obligat del deliciós oboè d’amore. Canta Andreas Scholl

I ara un dels moments que més m’agraden, el Et incarnatus est amb la intervenció de la soprano, mezzosoprano, l’alto i el tenor, un andante maestoso que impressiona quasi tant com el Crucifixus  que el segueix i que us permetrà escoltar al magnífic Balthasar-Neumann-Chor. Precisament el Crucifixus és un exemple de la música reciclada per l’ocasió, ja que prové del cor inicial de la cantata Weinen, Klagen, Sorgen, Zagen, BWV 12.

Finalment us deixo el meravellós Agnus Dei cantat per Scholl i l’encissant embolcall amb que Jacobs l’acompanya.

Segur que us han agafat ganes d’escoltar-la seguida, oi?

Aquí tenir els enllaços que ho faran possible en format mp3

Aquest apunt està dedicat a l’Elvira, que està preparant aquesta obra per interpretar-la a la tardor en un dels concerts esperats de l’inici de temporada.

Demà ens espera el Festival d’Holanda.

Un comentari

  1. Doncs clar que es adient. Cadascú agafa el Joan per les fulles que vol i aquestes son, per definició, divines. El que em deixa dubtos es si els “mediocres” solistes als que et refereixes son els de la gravació de Archiv a 1985 i si es així, el dubte es perplexitat. Faré la comparació.

    M'agrada

  2. Pese al reparto solista, aquellas interpretaciones de Sir John del pasado año fueron realmente milagrosas, como también apunté en el Castillo. Una pena que con Brahms se nos haya perdido…

    Jacobs sin embargo se ha convertido en un fijo para sorprender y no defraudar: un tipo fiable, desde Cavalli y Monteverdi hasta Haydn y Mozart (siempre Mozart)

    Ah! es bwv 232, no 322 -perdona, pero soy algo puntilloso para estas cosas-

    M'agrada

    • AY cómo eres Barbe!, de las dos veces que estaba referenciado el número de catálogo, en una se me ha ido el dedo. Ya está corregido, gracias.
      Bueno, el Sir es noble, pero no divino y tiene alguna sombra, pero no por ello lo vamos a demonizar. Dejemos a Brahms para otros. Quien sabe si Jacobs le hincará el diente y entonces…nos volverá a sorprender

      M'agrada

  3. Elvira

    Moltes gràcies, Joaquim, per aquesta perla de versió i per la teva dedicatòria!

    És tot un gaudi preparar aquest cim de la música; alhora un veritable tour de force que t’exigeix el màxim.

    Una abraçada!

    Elvira

    M'agrada

  4. Graças a você, eu um bachiano de quatro costados estou me deliciando com essa jóia feita com ouro do mais alto quilate. Pelo duo, interessante que o andamento é um pouco mais rápido do que o comum em Jacobs.
    Abraço.
    José Carlos

    M'agrada

  5. Dos solos dessa obra magnifica, esse é o meu proferido Qui sedes….
    A fluência do oboé d’amore que somente esse mestre soube fazer cantar tão lindamente tem aqui um dos seus expoentes. Aqui prefiro uma voz mais pesada.

    M'agrada

    • Moltes gràcies Jose Carlos, estic molt content que t’hagi agradat aquesta versió de Jacobs, jo l’he trobada magnífica i com sempre succeeix amb aquest director, sorprenent per les sonoritats i delicades i lluminoses interpretacions de les partitures que dirigeix. Potser si que una veu amb més gruix donaria encara més calidesa a aquest fragment.
      Moltes gràcies per deixar els teus comentaris i per ser un fidel seguidor del blog des de els seus inicis.

      M'agrada

  6. Josep Olivé

    Doncs si et digués el que estava escoltant quan m’he conectat al blog… Bueno, per ser tu t’ho diré: “Die sieben letzten Worte”. Que et sembla! En alamany i tot (es que tinc la portada del DVD al davant, no creguis, jejeje). I amb un Muti que és “la alegria de la huerta”. T’asseguro que la Misa en Si menor és molt més alegre. En tot cas, com ve a dir en José Luis, cadescú és monta les fogueres al seu gust, i una Misa en Si menor, que de menor només té la tonalitat, sempre serà ben rebuda, i convenientment reverenciada. Més encara si estem parlant d’en Jacobs, que porta aquest home un carreron formidable. On estic aquets dies m’és imposible sentir els talls però m’han vingut unes ganes d’escoltar-la que no vegis. I per descomptat, anonat al disc dur lo de la Misa de la tardor, suposso que amb l’Orfeó, però al Palau? A l’Auditori? Amb qui? Quin dia? Gràcies adelentades per informar a un desamparat.

    M'agrada

    • PALAU
      Dilluns 28 de novembre de 2011
      THE KING’S CONSORT
      ORFEÓ CATALÀ (Amb el patrocini de Fundació Caixa Penedès)
      Julia Doyle, soprano
      Diana Moore, mezzosoprano
      James Gilchrist, tenor
      David Wilson-Johnson, baix
      Robert King, director

      Bach: Missa en Si menor, BWV 232

      M'agrada

  7. manu

    El problema del senyor Jacobs es que en disc sona molt maco, pero en directe la seva manca de sensibilitat pel so fa que tot soni molt esmorteit i acavi per avorrir a la majoria del públic melòman. Molts artistes que van sorgir arran del boom de la música antiga son per a mi en directe més aviat fluixets. Penseu en les veus de la Kozcena, de la Geneaux, com van sonar de pobres al Liceu… Penseu com sona d’esmorteida la orquestra del Jordi Savall a l’Auditori… No dic que no siguin bons músics, al contrari. Però penso que molts els hem conegut en disc i despres en directe la cosa sona com sona…

    M'agrada

    • Hola manu,
      Aquesta gravació és un directa i no crec que hi hagi manipulació de cap tipus, si t’agrada, t’agrada i si no ets gaire amant de les versions historicistes, els hi trobaràs totes les pegues.
      Kozená o Geneaux no tenen una veu especialment voluminosa, però el seu repertori habitual no és per ser interpretat en teatres dels dimensions del Liceu i en qualsevol cas, un concert com el que va fer la Kozená cantant Vivaldi, el voldria jo un cop al mes. La categoria artística d’aquestes cantants em sembla que està per sobre del volum vocal, no?

      M'agrada

  8. Vaig intentar baixar-ho en el seu dia i em feia una cosa molt estranya: Li deia que m’ho desés i ho feia sense demanar-me a on i no acabava mai de descarregar el primer arxiu.

    El mateix em va passar ahir amb l'”Oneguin”, però vaig provar-ho de fer, en lloc de amb el Mozilla, amb l’Explorer i em va funcionar! O sigui que ja el tinc. Gràcies! Ja et diré el què quan l’hagi escoltat, que aquesta obra bé mereix el seu temps.

    M'agrada

Deixa una resposta a Joaquim Cancel·la la resposta