IN FERNEM LAND

MIRELLA FRENI, MANON A MODENA 1966


Mirella Freni (Manon) al Teatro Comunale de Modena al 1962

Abans d’ahir l’Itàlia operística estava excitada, ja que el canal 5 de la RAI va retransmetre una MANON de Jules Massenet, gravada al Teatro Comunale de Modena a l’any 1966. La diva local, Mirella Freni n’era la protagonista i és una veritable llàstima, que el divo local, Luciano Pavarotti, no fos el Des Grieux. Aquest rol va ser interpretat per Ottavio Garaventa, un tenor que vaig veure en els meus inicis liceistes i Renato Bruson, que de tan jove costa reconèixer-lo, era Lescaut. L’orquestra la dirigeix el prestigiós Peter Maag i la producció, tot i tractar-se de Modena, un teatre modest d’una ciutat provinciana, és d’una categoria que ja haguessin volgut al Liceu de l’època.

La representació és en italià, i francament això grinyola, però era una pràctica habitual en aquells anys, Un altre curiositat és que el tercer acte s’inicia a Saint Sulpice, és a dir tota l’escena de Le Cours-la-Reine està tallada, però és clar, no podien deixar a la Freni sense la gavotta, i com aquell que no vol la cosa, Manon la canta a la sala de joc del quart acte, abans de que els amants siguin enxampats.

Jo de moment us deixaré el YouTube que acabo de pujar al meu canal, la deliciosa ària del segon acte “Addio o nostro picciol desco”, és a dir “Adieu, notre petite table”, on Mirella Freni, radiant de joventut i de veu, ens ofereix amb la seva expressivitat que desborda italianitat, una versió delicadíssima i passional.

També us deixaré, gentilesa de , l’escena de Saint Sulpice amb Ottavio Garaventa.

L’apunt d’avui és pura nostàlgia, però ja ens agradaria recuperar retransmissions televisives d’aquells anys amb els grans cantants de l’època, en plena forma, com és el cas i amb una qualitat videogràfica com aquesta. A vegades no fa falta HD, no trobeu?.

9 comments

  1. Me has dado en uno de mis puntos débiles. Fíjate, 27 años- Y lo que se suele decir cuando los cantantes tienen esas edades: Cuando madure… cuando evolucione… En este caso, nada de eso, al revés, es para decir: que se quede como está. Afortunadamente conservó el timbre casi intacto durante muchísimos años pero esa frescura juvenil, incluso en lo físico, no tiene precio. Lástima, como dices, que no estuviera Pavarotti porque cuando los dos cantaban el dúo que has puesto saltaban chispas.

    M'agrada

    • Me gustaría saber lo que decía la cátedra en el 62, seguro que algunos no eran tan entusiastas como nosotros ahora, pero sin ninguna duda, la Freni está con las más grandes, oida entonces y ahora.

      M'agrada

  2. Juli Carbó i Montardit

    L’apunt d’avui és exepcional tenint en compte l’any en què es va celebrar aquesta representació, malgrat estar gravada en blanc i negre i l’audicó ressona una mica. No sé si ja és així o bé és per causa del vídeo, sigui com sigui és de justícia reconèixer la gran veu de la soprano Mirella Freni.

    M'agrada

  3. dandini

    Mirella Freni era una sàbia combinació entre fraseig delicat que desprenia candor juvenil,gairebé naïf i energia sense límit en el forte amb un agut “sin paragón” segons Domingo.Tot aixó li permetia unes possibilitats expressives enormes.Com Manon la trovo fabulosa.Malgrat ser un dels seus rols predilectes no tinc constància de que la cantés en francès ,quina llástima…

    M'agrada

  4. Mercedes Parera

    Gracias por el magnífico video, Mirella Freni siempre fué`para mi un gran referente, la primera vez que la oi fue en el Liceo, precisamente como Margarita en un Fausto inolvidable,con los decorados tal como se representaban en aquellas épocas tan añoradas del Liceo.Gracias Joaquim por hacernos tan felices.Lástima que no cantase en francés,entonces no era costumbre como ahora,gracias A DIOS ahora es mejor o al menos yo creo que cada ópera debe ser cantada en el idioma que ha sido concebida.Ahora canta siempre en el idioma que requiere la ópera , también en ruso la escuché junto a su esposo NICOLAS GHI…….Espléndida, Abrazos, Mercedes

    M'agrada

Els comentaris estan tancats.

%d bloggers like this: