IN FERNEM LAND

PIOTR BECZALA: HEART’S DELIGHT


PIOTR BECZALA_HEART'S DELIGHT

Durant el mes d’octubre del 2012 va tenir lloc als estudis Angel de Londres, la gravació del disc que el tenor polonès Piotr Beczala ha dedicat al mític Richard Tauber, fent un repàs en 16 tracks a les més selectes àries d’operetes de Franz Lehár, Rudolf Sieczynski, Emmerich Kálmán, Richard Tauber, Robert Stolz, Raplh Erwin, Sigmund Romberg i Carl Bohm. Al tenor l’acompanya la Royal Philharmonic Orchestra sota la direcció de Lukasz Borowicz.

Durant els 62 minuts de durada en el disc se’ns ofereix el repertori més lluït per a tenor de les operetes sota la influencia vienesa i de cançons que el mític tenor de Linz va popularitzar a principis del segle XX i que ara Beczala en un estat de forma exultant recrea en aquest esplèndid treball, que porta l’afegitó ben comercial de la col·laboració luxosa d’Anna Netrebko per intervenir com a Anna Glawary en el “Lippen schweigen” de la mega popular Die Lustige Witwe, així com la sorpresa, no del tot reeixida tècnicament, de combinar la seva veu amb la de Tauber, en l’ària “Du bist die Welt für mich” de l’opereta “Der singende Traum” del propi cantant, estrenada l’any 1934. La gravació original és del mateix any de l’estrena (1934).

Beczala brilla i sedueix en aquest repertori que requereix unes claus especials que no tots els cantants lírics tenen o aprenen. L’opereta no es pot cantar com si es tractés d’una òpera de segona, requereix d’una lleugeresa especial, d’un saber dir i saber-se adaptar a la cadència, sovint nostàlgica i decadent, d’unes melodies molt ensucrades que de no anar en compte poden acabar embafant a l’oïdor, sobretot si ens trobem davant d’un disc on l’únic protagonista és un cantant que va oferint un darrere l’altre, els joiells de la corona, amb el risc que tot acabi sonant igual i que sembli una gran ària d’una hora de durada.

Entre les peces no hi falta la bellíssima “Dein ist mein ganzes Herz!” que el príncep Sou-Chong canta en el segon acte de  “Das Land des Lächelns” de Franz Lehár i que Beczala utilitza per obrir (en la versió anglesa “You are my heart’s delight”) i tancar el disc (en la versió alemanya). De fet utilitza els dos idiomes com feia Tauber, que es va exiliar a Londres quan Àustria es va annexionar a Alemanya l’any 1938 i la seva ascendència jueva el posava en el punt de mira nazi. Va morir a la capital anglesa a causa d’un càncer de pulmó deu anys més tard (1948).

La veu de Beczala no s’assembla gaire a la de Tauber, ell té la veu més clara i lírica, mentre que el timbre del tenor austríac era més spinto i el color més fosc, o al menys aquesta és la sensació que en traíem escoltant les antigues gravacions que va deixar (més de 735 discs, que per l’època és tot un rècord). Beczala va una mica més apurat en el registre greu, mentre que excel·leix de manera esclatant en la zona aguda, on precisament Tauber tenia les seves limitacions, molt ben dissimulades, per cert. En el que tots dos conflueixen és en l’elegància, el carisma i la puresa estilística amb la que fan front a aquest repertori.

Us deixo un parell de tast d’aquest disc que potser no agradarà als que li fan fàstics a l’opereta, un gènere que com la zarzuela, amaga tresors, tan sols falta qui sàpiga mostrar-los, i Piotr Beczala ho fa de manera excel·lent.

Aquí teniu, no podia defugir-ho, el duet Beczala-Tauber en la inspirada “Du bist die Welt für mich” de “Der siegende Traum”.

I la embolcallant “Wien, du Stadt meiner Träume” que Rudolf Sieczynski (1879-1952) va escriure l’any 1912 i que ha esdevingut un himne popular de la ciutat vienesa.

La selecció triada pel disc és:

  • Franz Lehár (1870 – 1948) `Das Land des Lächelns’ `You are my heart’s delight’
  • Rudolf Sieczynski (1879 – 1952) Wien, du Stadt meiner Träume
  • Franz Lehár, The Merry Widow `Lippen schweigen’ with Netrebko
  • Emmerich Kálmán (1882 – 1953) Gräfin Mariza – `Komm Zigany’
  • Franz Lehár , Paganini, `Girls Were Made To Love And Kiss’
  • Emmerich Kálmán ,Gräfin Mariza – ` Wenn es Abend wird – Grüß mir mein Wien’
  • Richard Tauber (1891 – 1948), Der singende Traum – `Du bist die Welt für mich’
  • Robert Stolz (1880 – 1975), Das Lied ist aus
  • Franz Lehár, Giuditta, `Freunde, das Leben ist lebenswert’
  • Robert Stolz , `O mia bella Napoli’ with Avi Avital
  • Robert Stolz, `Ob blond, ob braun, ich liebe alle Frau’n’
  • Erwin Ralph (1896 – 1943) , `Ich küsse Ihre Hand Madam’
  • Sigmund Romberg (1887 – 1951), The Student Prince, `Overhead The Moon Is
  • Robert Stolz , `Ich liebe Dich’
  • Carl Böhm (1844 – 1920), `Still wie die Nacht’
  • Franz Lehár , Das Land des Lächelns, ` Dein ist mein ganzes Herz’

I finalment un youtube (en anglès) promocional del make in off.

Espero que us hagi agradat en Beczala.

25 comments

  1. Anch’ io stimo molto Beczala, che ho ascoltato diverse volte a zurigo tra il 2003 e il 2006, quando lo conoscevano in pochi, e poi nel 2009 come Riccardo a Berlino. Un bravo cantante, di gusto e signorile.

    M'agrada

  2. Mario Arkus

    Creo que Piotr Beczala es un gran intérprete, que -como comentas- brilla en este repertorio. Por su parte, -y también en esto coincido contigo- Tauber tenía algunas limitaciones en la zona aguda y quizá algunos defectos manifiestos cuando interpretaba repertorio más serio. Sin embargo, -y aunque las comparaciones me resulten odiosas- la comprensión, el decir, la intención y la elegancia del austríaco resultan muy difíciles de igualar. Y no estoy queriendo con esto disminuir a Beczala que es un grandísimo intérprete. Quizá también entre en mi apreciación el gusto personal, o eso que a veces resulta difícil de explicar que nos sucede frente a una voz.
    “Du bist die Welt für mich” para mí resulta un claro ejemplo de lo que quiero expresar; si tomamos de ella una pequeña frase como “du bist mein lachender Mai”, como la dice Tauber… creo que es todo un legado…
    Tal vez exagero y no me ofendo si me lo dicen!

    M'agrada

    • Seguramente que uno fuese austriaco y el otro sea polaco lo dice todo.
      No quería entrar en comparaciones, simplemente es el homenaje que uno hace al otro y claro, si juntan las voces se evidencian las diferencias, no sólo físicas de cada instrumento, también el estilo.
      Lo más importante es la clase y elegancia que derrocha Beczala en un repertorio donde este “charme” es esencial.
      En este mundo de las voces líricas si no somos exagerados, no somos nada 🙂

      M'agrada

  3. Concep

    Estic passant uns dies de vacances i la connexió d’Internet no és ni gaire bona ni estable.
    No he pogut baixar quasi res del que has deixat aquest dies i tinc un cúmul de feina pendent. Quan arribi a casa intentaré recuperar el temps perdut, per aquest motiu el post d’avui l’agreixo molt, primer perquè m’agrada Beczala i l’opereta i després perquè suposa un descans.
    El dos talls que has deixat del disc els trobo espectaculars.
    Gràcies com sempre.
    No fas vacances?

    M'agrada

    • Estic de vacances, ara si vols dir viatges o estades a llocs no habituals, doncs no, de moment no 😦
      Gràcies Concep, no t’amoïnis per tots els enllaços, de moment no es mouran d’aquí

      M'agrada

  4. Caurà! m’agrada molt el que ens poses, Beczala és deliciós.

    Voy a ser mala: l’anunci, cursi, millor no veure al Piotr amb monocle i enamorant senyores dels 30, no cal.

    AH! M’he enrecordat del Tauber i el teu concurs del gener.

    M'agrada

    • Es que Richard Tauber llevaba monóculo para disimular un defecto visual, Kalamar, y como el disco es un homenaje al recordado tenor austriaco Piotr Beczala recurre a dicho monóculo aunque se lo acerca al ojo izquierdo y no al derecho como lo llevaba Tauber.

      M'agrada

    • La música, permetem ser més dolent encara, de l’opereta vienesa, és propicia a monocles i senyores dels trenta que ara en tenen una pila.
      Per altre part com que Beczala és el típic xicot amb pinta de polit (aquest no bruteja com altres) i molt “conservador”, fa les delícies de les iaies i les tietes que el voldrien de gendre per les nétes i nebodes, es veu tan bon xicot…
      M’encanta

      M'agrada

  5. Este CD ya acumula premios y es un éxito de ventas -dentro de lo que cabe, pues han bajado muchísimo-, sin embargo a mí no me entusiasma demasiado. El sonido es muy mejorable y la selección escasa -cabían como mínimo 4 temas más-; no obstante Piotr Beczala hace gala de su hermosísima voz y se nota que le agrada la opereta.

    DGG no debía haber eliminado el texto de 5 temas que no se ofrecen ni en el idioma alemán original ni en su traducción al inglés. Si lo que pretendían es reducir gastos, podrían haber eliminado el texto de todos los temas y enviarnos a Internet como hace Naxos; poner el de 10 y no el de los 5 restantes me parece un caos.

    Por otra parte si se trata de un homenaje al recordado Richard Tauber, qué hacen dos temas que corresponden al famoso tenor polaco Jan Kiepura y que son pertenecientes a dos films protagonizados por él? Supongo que de los 735 tracks que Tauber llegó a grabar, Piotr Beczala tenía material suficiente para no tener que recurrir a éxitos de Kiepura.

    Los temas que estrenó Jan Kiepura y que no me consta que cantara o grabara Richard Tauber son:

    a) “Ob blond, ob braun, ich liebe alle Frau’n” (de Robert Stolz y perteneciente al film “Ich liebe alle Frauen”-1935)

    b) “Ich liebe dich” -de Robert Stolz, no confundir con la famosa canción de Grieg- (del film “Zauber der Bohême”-1937)

    Entre los 15 temas del CD destacan varios pero yo quisiera mencionar “Wie, Wien, nur du allein”, primera composición del compositor austríaco de origen polaco Rudolf Sieckzynski y por la que se le recordará siempre.

    En cuanto a comparación de voces, Piotr Beczala dispone de una voz más hermosa que Richard Tauber y con un registro más extenso hacia la zona aguda; Richard Tauber sólo alcanzaba al La en forte, para las notas más agudas recurría al pianísimo o al falsete y contaba con una zona grave casi baritonal y por lo tanto más generosa que Beczala. Por lo que respecta a línea de canto ambos tenores hacen gala de bien cantar, pero Tauber conocía mejor los recursos de la opereta para conservar un público incluso 65 años después de su muerte. Aún existen clubs de fans del famoso tenor austríaco.

    En cuanto a “Du bist die Welt für mich” que canta Beczala con la grabación clásica de Richard Tauber de 1934, yo conservo ese registro con mucho mejor sonido que el que han aplicado a este CD y no creo que disponga de mejor reproductor que la DGG…Es decir que se han esmerado muy poco y por esto he manifestado estos “peros” a esta grabación.

    De todas formas la recomiendo a todos los seguidores de Piotr Beczala y a los amantes de la opereta en general.

    M'agrada

  6. Leonor

    Una maravilla la opereta y Beczala también; en mi caso, me quedo con el fragmento (me quedo con todos) de “Giuditta”: Freunde, das Lebes ist lebenswert, que me lo aprendí con este señor (y no establezco comparaciones):

    Y qué cierto…

    M'agrada

    • Hola Persiles, te doy la bienvenida a IFL.
      Ma hablas de este Van Damme ?

      No te diré que no, pero hay algo que no me acaba de cuadrar 🙂
      Gracias por comentar de manera tan sorprendente. Vuelve cuando quieras.

      M'agrada

    • De discs esplèndids d’opereta ni deuen haver-hi molts, però certament, el de la Schwarzkopf és pura sofisticació.
      I com que ara me l’has fet recordar hem ve de gust regalar-te això:

      Balles?

      M'agrada

  7. Montserrat Tur

    No vull deixar passar l’ocasió amb aquest últim apunt de Beczala , de donat-te les gràcies per els derrers comentaris tant favorables vers aquest tenor que tant m’agrada, i que algún cop m’havia queixat (ara sense motiu) , de que no se l’hi feia prou ressó
    Per motius economics no vaig ser al concert de Perelada , així que només espero que enseguida que poguis ens deixis els enllaços per poder escoltar-l’ho tot sencer.Disculpa perqué sempre et demanem coses . peró es que ens tens molt mal acostumats. Moltes gràcies per tenir tanta paciencia.

    M'agrada

    • Hola Montserrat,
      Sento dir-te que tinc el que has escoltat i per tant haurem d’esperar a que Catalunya Música emeti el concert.
      Suposo que ja t’hauràs baixat el Rèquiem de Verdi, està esplèndid.

      M'agrada

  8. Montserrat Tur

    Bona tarde Joaquim ,
    M’he expesat malament al dirte que cuant poguis deixis els enllaços , doncs ja sé que fins que Catalunya Música no el programi , no ens el podràs deixar, com el concert de Kaufmann, tindré paciencia.
    I tant que m’he baixat el Rèquiem, ja l’he escoltat i tens rao cuant dius que Beczala està esplèndit , peró la resta de cantants i el director amb l’orquestra estan ( al meyns per a mí) a la mateixa alçada, una petita joia per conservar.

    M'agrada

Els comentaris estan tancats.

%d bloggers like this: