IN FERNEM LAND

EL PRIMER CD DEL QUARTET GERHARD: Beethoven i Janáček


quartet gerhard_cd1.jpgDivendres passat va tenir lloc al Palau Moja de Barcelona un fet cada vegada més inusual, la presentació d’un CD de música de cambra, però si a més a més el disc representa el primer enregistrament d’un quartet de corda integrat per músics joves, convindreu amb mi que el fet és quasi excepcional. El miracle es va produir gràcies a la tossuderia del Doctor Jordi Roch,  president de Juventudes Musicales de España, que amb aquest nou patrocini ja en porta quasi una vintena amb l’objectiu de donar a conèixer els joves intèrprets que seran de ben segur els gran protagonistes del panorama musical en els propers anys.

La situació de crisi actual va fer que la viabilitat del projecte es poses en mans del micro-mecenatge, que tan aviat com es va anunciar i llençar a les poderoses xarxes socials, va tenir una resposta molt positiva, resposta que va permetre assolir el repte i gravar el disc a l’Auditori Axa de Barcelona (Illa Diagonal) entre el 14 i el 17 d’abril del 2014. IFL s’enorgulleix d’haver-hi participat amb una minsa, però entusiasta aportació per fer-ho possible.

Aquest CD, el dinovè de la col·lecció “Jóvenes Intérpretes” de Juventudes Musicales de España, el protagonitza el Quartet Gerhard, que no és la primera vegada que protagonitza un apunt al blog, ja que fa dos anys en ocasió d’un magnífic concert al Teatre Principal, dins la en la programació de la temporada de cambra de JJ.MM de Sabadell, va ser motiu d’un apunt.

El Quartet Gerhard està destinat a dir-nos grans coses, tot està perfectament projectat per esdevenir en un futur imminent un grup referencial, els hereus naturals del Quartet Casals, no debades és aquesta prestigiosa formació qui els va guiar i apadrinar en la seva formació, l’any 2010.

En aquests quatre primers anys ja s’han fet un nom guanyant premis com “El Primer Palau” en l’edició del 2012, el premi del 25 aniversari de Catalunya Música, el premi Ciutat de Vinaròs el mateix any de la seva formació, així com guanyadors dels concursos de JJ,MM (2011) o en la categoria de “The most convincing newconer ensemble” en l’edició del 2011 de les Joventuts Musicals d’Alemanya en el marc del Music Campus de Weikersheim. L’any 2012 van ser finalistes del concurs ICMC a Hamburg.

El quartet està integrat per Lluís Castán i Judit Bardolet (violins), Miquel Jordà (viola) i Jesús Miralles (violoncel), es van formar a la Hochschule Für Musik de Basilea amb Rainer Schmidt, membre del Hagen Quartett i actualment resideixen a Berlín on s’estan perfeccionant amb Eberhard Feltz.

Per aquesta presentació discogràfica han triat només dues obres, el quartet número 3 en re major, op. 18 de Ludwig van Beethoven i el quartet número 1 (sonata a Kreutzer) de Leos Janécek, Dic només perquè la durada del CD no arriba als 50 minuts i per tant es podien esplaiar amb qualsevol altre quartet, fins i tot haguessin pogut escollit qualsevol dels tres quartets de Gerhard de qui el grup vol rendir homenatge portant el seu nom.

Els Gerhard es donen a conèixer entrant, discogràficament parlant,  per la porta gran, ja que els quartets de Beethoven són el vademècum de les obres escrites per la tradicional formació de corda. El resultat és molt equilibrat i com correspon per el seu opus, encara més clàssic que romàntic. El so és càlid i la interpretació desborda l’entusiasme de la joventut i el talent reunits en un projecte tan estimulant per els intèrprets com de ben segur ho serà per a tots aquells que decidiu deixar-vos endur per la proposta.

L’obra de Janácek és original i bellíssima, com és habitual en aquest grandiós compositor. Més que un quartet tradicional es tracta d’un poema. anava a dir simfònic, de caire dramàtic, inspirat en la famosa obra de Tolstoi. El caire radicalment divers a l’obra beethoveniana posa de manera més que evident la versatilitat del Quartet Gerhard, ja sigui en les qüestions purament estilístiques i tècniques, com en el tractament sonor i interpretatiu d’aquesta música. Potser els manca una mica més de tensió i drama, sacrificats potser davant el primer repte discogràfic i la temença de ser massa agosarats en la seva interpretació, però no hi ha dubte que el resultat és bo i sobretot engrescador, ja que el nivell assolit en els dos anys que van des del enregistrament d’aquest  CD  a l’actuació mencionada del 2012 a Sabadell, denoten una evolució espectacular que penso que no ens ha de fer témer en absolut per la consolidació d’aquesta excel·lent formació.

El CD està treballat de manera curosa en tots els detalls, començant per l’excel·lent i fonamental presa de so deguda a dos noms tan habituals dels oïdors de les transmissions directes Catalunya Música, com són Hugo Romano i Santi Barguñó, que han fet un treball d’excel·lència, per claredat, equilibri i transparència, quelcom sempre fonamental tractant-se d’un quartet de corda on cada instrument ha de tenir el seu protagonisme i alhora el conjunt ha de preservar sempre la seva sonoritat global.

La part visual i gràfica del àlbum també està molt cuidada gràcies al treball de Josep Maria Civit que ha comptat amb unes suggeridores fotografies de Filippo Minelli, de la col·lecció Silence/Shapes, que si bé releguen la imatge visual del quartet a una pàgina interior del llibret bilingüe que acompanya el CD, atorguen un plus de distinció artística al projecte discogràfic, quelcom que s’ha de tenir en compte ara que les gravacions han passat a ser en formats tan pràctics i anònims com els mp3 & Cia. El disc no hauria de deixar de ser mai un producte valuós a preservar i l’exclusivitat d’aquests elements addicionals hi ajuden, encara que sigui d’una manera deliciosament romàntica.

Els comentaris de les obres són de Jordi Cervelló, concrets, eficients i massa breus, tot i que cal  dir que reciclats d’algun programa de concerts.

Finalment deixeu-me fer un retret: Si el producte s’ha fet a Catalunya encara que sigui sota els auspicis de JJ.MM de España, no hagués estat gens malament incorporar el català en el llibret, quelcom que no hauria de ser gens estrany tractant-se d’un idioma reconegut a la Constitució (això sembla que ara és fonamental per l’existència de qualsevol cosa),alhora que és un producte cultural amb denominació d’origen catalana (el Quartet Gerhard ho és) i per a una discogràfica catalana (Columna Música). Són aquelles coses que segurament exasperen per raons antagòniques a molts, però que denoten, segurament sota l’excusa d’estalviar costos, l’essència que explica tantes i tantes coses del nostre passat, del nostre present i tant de bo no del nostre futur.

Si teniu ganes de gaudir de bona música amb bons músics, no us podeu deixar perdre aquest disc.

Enllaços de interès i relacionats:

 

 

10 comments

  1. Elio

    Estic segur que és un disc fantàstic. A Sabadell els Gerhard em van fascinar i el repertori triat és fantàstic.
    És una llàstima que l’edició sigui tan dolenta: és imperdonable que el nom de Leoš Janáček estigui mal escrit. Una cosa és que es deixin el “barret” damunt la “c”, però que s’inventin un circumflex damunt la “o” és surrealista.

    M'agrada

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

S'està connectant a %s

%d bloggers like this: