IN FERNEM LAND

SIROE, RE DI PERSE DE HASSE A MOSCOU (Cencic-Lezhneva-Idrisova-Nesi-Constantinescu-Sancho;Petrou)


Potser la millor manera per oxigenar-nos de les decepcions verdianes dels darrers dies, és endinsar-nos en l’esplendor i l’exuberància del barroc més florit, joiell que atresora autèntiques perles que ens faran retornar l’equilibri emocional i estètic de la mà de Johann Adolf Hasse i la seva òpera “Siroe, Re di Perse”, servit per George Petrou i l’esplèndida Armonia Atenea Orchestra al capdavant d’un equip estel·lar d’especialistes que inclou al contratenor Max Emanuel Cencic i la meva adorada i idolatrada Julia Lezhneva, però també altres noms més desconeguts i igualment enlluernadors i especialistes com Idrisova, Nesi, Constantinescu i el tenor espanyol Juan Sancho, habituals dels repartiments del director grec.

Siroe, re di Perse va ser musicada per el bo i millor dels operistes barrocs del XVIII entre ells : Leonardo Vinci, Giovanni Porta l’any 1726, Antonio Vivaldi, Domenico Sarro i Nicola Porpora, tots ells un any més tard (1727 ) i la que avui ens ocupa, la de Hasse, estrenat l’any 1733 a Bolonya, totes elles amb el denominador comu de comoptar amb el mateix llibret de Metastasio.

L’embolicada trama es desenvolupa al segle XVII a la ciutat de Ctesifonte, capital de l’Imperi sassànida a la vora del riu Tigris, en l’actualitat l’Iraq.
El rei Cosroes i Siroe, el seu primogènit, són víctimes d’intrigues creuades. D’una banda, Emira, la promesa de Siroe, conspira disfressada d’home per matar el rei en venjança per la mort del seu pare. Siroe és reticent a ajudar a Emira, i es debat entre l’amor per la seva promesa i el parricidi. I de l’altra, el sobirà afavoreix al seu fill menor, Medarse, qui està disposat a aconseguir el tron ​​a qualsevol preu; mentre que Laodice, amant de Cosroes però que està enamorada d’Siroe, despitada en ser rebutjada per aquest, l’acusa d’assalt sexual i aconsegueix que Siroe sigui condemnat a mort.
Finalment es produeix una rebel·lió popular i totes les intrigues contra Cosroes i Siroe surten a la llum. El rei perdona a tots i beneeix la unió entre Siroe i Emira, declarant al seu primogènit, Siroe, com a legítim successor. 

El festival vocal està garantit i el gaudi no cal dir que també, no tan sols per la legió de  barroquistes sinó també per a tots els que sigueu admiradors del cant en majúscules, negreta i cursiva.

A banda de que la música de Hasse amaga melodies excepcionals, el grau de virtuosisme que es necessita  per fer front a aquesta partitura no pot més que enlluernar i deixar.vos bocabadat, perquè la batalla vocal és espectacular i després d’una ària enlluernadora en segueix una altra amb un grau de dificultat i virtuosisme que deixa l’anterior en entredit, i és clar, per portar la nau a bon port és imprescindible comptar amb cantants a l’alçada.

L’equip que protagonitzen l’apunt d’avui van iniciar la singladura d’aquest Siroe al teatre de Versailles el mes de novembre de 2014 en una representacions escenificades amb direcció del contratenor Cencic, però posteriorment han portat aquesta joia al Festival de primavera de Budapest (abril del 2015) al teatre an der Wien de la capital austríaca, a la sala Txaikovski de la capital russa, gravat per la televisió i motiu d’aquest apunt, i dos dies més tard, i el 17 d’octubre al Concertgebouw d’Àmsterdam.

Johann Adolf Hasse
SIROE, RE DI PERSE (1733)
Dramma per musica en 3 actes

Max Emanuel Cencic (contratenor), Siroe
Yulia Lezhneva (soprano), Laodice
Dilyara Idrisova (soprano), Arasse
Mary-Ellen Nesi (mezzo-soprano), Medarse
Roxana Constantinescu (mezzo-soprano), Emira
Juan Sancho (tenor), Cosroe

Armonia Atenea Orchestra
Director: George Petrou

Txaikovski Concert Hall de Moscou 15 d’octubre de 2015

No me’n puc estar de deixar-vos a la immensa Julia Lezhneva cantant la sorprenent ària final, en un meravellós tast del que us espera.

Si us deixeu seduir per la proposta, ja sabeu que aquí trobareu el bàlsam reparador.

16 comments

  1. La había oído cantar esto en un recital y pensé que estaba cantando “Mi paventi il figlio indegno” de Graun 🙂 Y es que este o le plagió el aria descaradamente o “Britannico” era un pasticcio, en cualquier caso el CD de la Hallenberg está incorrectamente impreso. Por lo demás (no quiero hacer guerra de divas, que cada uno tenemos las nuestras) a mi me gusta un poco más la de Hallenberg 🙂 No sé si lo deja enlazar, en cualquier caso en youtube es fácil de encotrar

    M'agrada

    • Arrigo

      He mirado un poco por internet, y como suele pasar con estas óperas poco conocidas no está muy claro. El aria sí es Graun (mis disculpas a él y al que diseñó la carátula de Agrippina de Hallenberg) y parece que es una interpolación de Petrou (¿?) para el lucimiento de Lezhneva, o un intento de reconstruir cómo podría haber sido una versión de la revisión de Hasse de su ópera en 1763. En cualquier caso no lo explican en el libretto del disco. Así y todo una delicatessen pirotécnica para nuestros oídos.

      M'agrada

  2. Josep Olivé

    Escoltat el tall que ens ofereixes de Lezhneva: és impresionant, però impresionant del tot! Quina barbaritat! El cant del barroc (i els seu acompanyament) és una autèntica meravella musical. Si bé la seva part teatral no ha resistit el pas del temps, el goig que dona escoltar la seva música és tan manifest com incontestable, i fins i tot més que suficient per aguantar estoicament una llarga representació.

    M'agrada

  3. jround

    Moltes gràcies per aquest post. A mi la Lezhneva també em sembla un prodigi, una veu “ultralleugera” i exacta, especialment dotada pel repertori barroc. Faustina Bordoni, la mítica mezzo, esposa precisament de Hasse, hauria estat gelosa. Respecte a Cencic, no és el meu contratenor favorit, però sens dubte conta entre els millors del moment. Per cert, acaba de treure disc: Àries dels millors mestres del barroc napolità: Porpora, A. Scarlatti, Leo, Vinci… Recomanat.

    M'agrada

  4. Mercè

    Fa un mes i mig que no entrava a l’IFL (mare de 97 anys a l’hospital, Residència…) i m’he trobat amb aquest regal fan-tàs-tic!!! I, a més, amb la Theodora de Hendel !! Vaig estar a punt de comprar l’entrada per anar a Paris i sort que no ho vaig fer perquè finalment no hi hagués pogut anar.

    Els déus, però, són misericordiosos: a l’IFL he trobat dos tresors que em donaran forces per afrontar els mesos que tinc per davant.

    Gràcies, Joaquim!!!

    M'agrada

    • Lamento la situació familiar Mercè. M’alegra per altra banda, ni que sigui en la distància posar una mica de remei a la situació. Espero que t’alleugi i t’agradi, tot i que coneixent els teus gustos estic segur que gaudiràs de les dues.
      Ànims

      M'agrada

  5. Retroenllaç: Декабрьские концерты в Москве — Сайт Юлии Лежневой

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s

%d bloggers like this: