IN FERNEM LAND

Tannhäuser, dritter Akt, szene II


*

Avui, abans de la Lucrezia Borgia d’aquesta nit i el concert Handel de demà al Liceu, us proposo escoltar una escena de fascinant bellesa.

En l’acte 3er de l’òpera Tannhaüser, Wolfram canta a un estel per tal que il·lumini en la negra nit, el cor d’Elisabeth
“Wie Todesahnung Dämmrung deckt die Lande…O du, mein holder Abendstern”

Com trist presagi plana el fosc capvespre
cobrint la vall amb negra vestimena
l’esperit galteix per heure aquell cimal,
però abans d’emprendre el vol té un fort esglai.

Llavors tu apars, la més galana estel
i dolça llum escampes per la terra;
la nit obscura trenca el teu raig clà
i amable ens dius el camí vall enllà.

Oh tu, del vespre dolç estel
sempre et saludo ben plaent!
D’un cor qui ella mai no traí,
don-li el comiat si passés per aquí,
quan de la vall terrena voli
i es torni un àngel alla a la glòria!

Traducció de Jeroni Zanné i Joaquim Pena per l’Associació Wagneriana – 1929

Tannhaüser, en el corpus wagnerià, encara suposa un refinament extrem del model operístic romàntic i tradicional. Les formes musicals són encara hereves del recitatiu i l’ària, així com les melodies tenen encara molt a veure amb el belcanto.
L’òpera es va estrenar el 19 d’octubre de 1845 a Dresden. Sembla ser que la primera representació no va acabar d’anar gaire bé i va provocar un cert malestar i desconcert entre el públic. El tenor que va estrenar Roienzi, Joseph Tichatschek va cantar el protagonista i sembla ser que va cridar més que cantar. La Elisabeth la va cantar la seva neboda, Johanna Wagner, amb tan sols 19 anys. Si algú gosés ara fer-ho la titllaríem directament de boja. La Venus va ser la il·lustre soprano Wilhelmine Schröder-Devrient, però ja era al final de la seva gloriosa carrera, tot i que la veu encara mostrava signes de fortalesa ,sembla ser que la seva enorme figura no ajudava gens a la sensualitat que requereix el rol.
En les següents representacions l’obra va millorar, però Wagner va anar fent retocs fins estrenar la versió de Paris el 13 de març de 1861 en una luxosa producció que va ser extraordinàriament protestada per aquells que no varen acceptar el ballet al inici de l’òpera trencant d’aquesta manera l’absurda imposició de s’havia de complir a l’Òpera de Paris de col·locar el ballet al inici del segon acte.
Tornant a la fascinant segona escena del tercer acte, us proposo escoltar diferents versions, com acostuma ser habitual en les meves àries preferides.
La versió referencial és la de Dietrich Fischer-Dieskau a la interpretació que va fer al festival de Bayreuth el 9 d’agost de 1955, dirigint l’orquestra de manera excepcional André Cluytens, que va substituir a darrera hora al inicialment previst Eugen Jochum. La interpretació de Fischer-Dieskau sorprèn per sincera i vocalment esplendorosa.


Altres versions que us proposo escoltar són:

7 comments

  1. Judit

    Ole, ole!!!! Deures pel cap de setmana!! Quan pugui m’hi poso. Per cert, ejem, perdoneu la frivolitat, eh? Però qui és el guaperes aquest que hi ha a la columna de l’esquerre just al costat dels tres últims paràgrafs de l’explicació d’en Ximo???

    M'agrada

  2. Teresa

    El Ildebrando d’Arcangelo, nena !!! El podràs veure a la Lucrezia Borgia, si tens entrades, clar…Si no, acostat amb mi a la sortida d’artistes el dia 26, dimarts que bé. Una foto ben bonica mai fa mal, ja saps…

    M'agrada

  3. Ferran - Un que passava

    Aquesta nit també seré a la Lucrezia, tinc ganes de sentir l’Edita Gruberova i l’Ewa Podles. Per cert, ahir vaig veure l’Elektra: no l’havia sentit mai i em va agradar força. Estic d’acord amb els comentaris que s’han fet sobre l’escenografia i la posada en escena, però he de reconèixer que la Marton em va sorprendre positivament. Suposo que el fet de no tenir cap referent de les seves millors èpoques va fer que em semblés que no ho feia tan malament…

    M'agrada

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google photo

Esteu comentant fent servir el compte Google. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s

<span>%d</span> bloggers like this: