IN FERNEM LAND

Le Nozze di Figaro de la Lyric Opera de Chicago 2010


Le Nozze di Figaro en la producció de Sir Peter Hall a la Lyric Opera de Chicago

En aquest constant degoteig de retransmissions internacionals que la xarxa ens posa a l’abast, avui li toca el torn a Le Nozze di Figaro de W.A. Mozart d’abans d’ahir, 28 de febrer de 2009 a la Lyric Opera de Chicago amb aquest suggeridor repartiment:

LE NOZZE DI FIGARO (W.A.Mozart – Lorenzo da Ponte)
Director: Sir Andrew Davis

Figaro………………………..Kyle Ketelsen
Susanna……………………..Danielle de Niese
La Contessa d’Almaviva…..Anne Schwanewilms
Il Conte d’Almaviva…………Mariusz Kwiecien
Cherubino……………………Joyce DiDonato
Marcellina……………………Lauren Curnow
Basilio………………………..Keith Jameson
Bartolo……………………….Andrea Silvestrelli
Barbarina……………………Angela Mannino
Antonio………………………Philip Kraus
Curzio………………………..David Portillo
Due reagazze……………….Amanda MajeskiKatherine Lerner

Lyric Opera of Chicago, 28 de febrer de 2010

Estarem d’acord que aquest repartiment, sinó en la seva integritat, al menys per a mi, està farcit de suficients punts d’interès per portar la gravació a In Fernem Land i compartir-la amb tots vosaltres.

A priori m’interessa especialment la Comtessa de la Schwanewilms, el Cherubino de la DiDonato i el Comte de Kwiecien, no tant el Figaro de Ketelsen ja conegut de Le Nozze liceistes i que tot sent un cantant correcta no acabo d’entendre les passions que suscita, ni la Susanna de la De Niese, doncs perdent l’encant visual que aquesta noia desprèn, la part estrictament vocal és més aviat anecdòtica.

La previsible direcció eficaç, lleugera i mancada de genialitat d’un tot terreny com Sir Andrew Davis, assegura si més no, una bona vetllada mozartiana, que sense dilació em disposo a compartir, en els fragments que m’han semblat més significatius.

Joyce DiDonato (Cherubino) Danielle de Niese (Susanna)

Començarem doncs amb l’encisadora Joyce DiDonato i la seva primera intervenció, “Non so più cosa son, cosa faccio”.

No sembla està gaire còmoda i té algun problema amb el fiato, segurament el Cherubino és un rol que no farà gaires vegades més. Però no hi ha bona compenetració amb Davis i alguna precipitació.

En la bellíssima i popular “Voi che sapete” està magnífica, una perla absoluta, ja sigui vocal, com interpretativa, la gran DiDonato en plena forma, aquí la teniu.

Del primer acte també escoltarem, a Ketelsen (que no sigui dit) i el seu “Non più andrai”. En escena aquest cantant sap vestir molt bé els personatges i aquest rol li va força bé amb la seva reconeguda teatralitat, però vocalment em sembla poc rellevant, ves, potser masses clixés acumulats i grandíssims Figaros a les prestatgeries de casa. La veu perd projecció en la zona greu, per la qual cosa el situaria avui per avui, més en la tessitura baritonal que no pas en la de baix i potser el rol de Comte s’adequaria millor a les seves característiques vocals. En l’ària del tercer acte “Aprite un po’ quegli occhi” passa per algun problema de respiració.

Danielle de Niese (Susanna) i Kyle Ketelsen (Figaro)

Seguirem amb la cavatina de la comtessa, el “Porgi amor” de la Schwanewilms.

Després de la decebedora Roxanna del Król Roger liceísta, esperada amb tantes ganes, tenia ànsia per comprovar si aquell desencís va ser una cosa  puntual, una inadequació al rol o si aquella cantant que tant m’havia fascinat a Berlín i al recital del Liceu, estava passant un mal moment. Doncs amb aquesta prestació i sobretot en la gran ària del tercer acte, que us estalviaré ( no és tan sols el espectacular i potser puntual accident del final), la impressió continua sent de preocupació.

El rol és per a ella, d’això no hi ha dubte, però petits problemes de respiració, afinació, fiato, impostació i no sé quantes coses més, no han fet res més que preocupar-me, doncs allò que a priori era ideal esdevé un dubte o deixeu-me ser optimista, diumenge ella tampoc tenia el dia.

Anne Schwanewilms (Comtessa) i Danielle de Niese (Susanna)

Preocupat del tot, doncs esperava que aquestes Nozze serien quelcom important i un cop decidit a no deixar-vos els enllaços per baixar tota l’òpera sencera, us porto la gran ària del Comte “Hai già vinta la causa!…Vedrò, mentr’io sospiro” pel baríton Mariusz Kwiecien. Aquest si, m’ha agradat, sense condicions. Bona veu, interpret notable, expressivitat en els recitatius i coloratura suficient, amb una dicció clara que ens permet entendre tot el que diu. Bravo!

Mariusz Kwiecien (Comte) i Danielle de Niese (Susanna)

No pensava deixar res de la De Niese, però al final he decidit que si. No és un problema puntual, aquesta noia no ho pot fer millor, és així de bufona i discreta. Està ben apadrinada, però realment no mereix està fent la carrera que fa. I si no, aquí la teniu, incapaç de cantar la millor ària de l’òpera (Joaquim dixit), amb un mínim de dignitat. “Giunse alfin il momento…Deh vieni, non tardar”, segons Danielle De Niese.

Decebut, molt decebut per aquesta demostració de vulgaritat generalitzada del cant mozartià, en una representació que creia que seria magnífica i m’ha fet tocar de peus a terra. No vull tenir en compte ni el Basilio, ni la Barbarina, ni la “canzonetta sull’aria”, ni tants i tants moments decebedors. Parcialment la DiDonato i Mariusz Kwiecien m’han fet pensar que no tot està perdut, però potser la culpa la tenen els Kleiber, Giulini, Böhm, Karajan, Solti, Davis (Colin) o Abbado, amb tots els cantants que varen fer mítiques unes versions que de tan bé que ens han fet, ens fan mal.

Deixeu-me pensar que tots van tenir una mala nit i que tots ells (o quasi) són capaços de cantar millor Mozart. Estic forçat a creure-ho.

6 comments

  1. ¡Qué lástima!… Muy triste lo que se escucha aquí.

    Lo de De Niese no tiene remedio, ya venía así de serie, pero el resto es preocupante.
    Coincido prácticamente en todo contigo.

    El único que convence, Kwiecien. Muy bien.
    Mi admirada DiDonato está genial en “Voi che sapete”, pero el “Non so più…” es HORROROSO, entra tarde, se ahoga, se pierde… ¡un desastre!.
    Schwanewilms, MUY MAL en todos los aspectos, y si ya se viene repitiendo, mala señal.
    Ketelsen no está tan mal, pero no me parece nada del otro mundo. Hay cientos de Figaros a su altura.
    Lo de De Niese es caso aparte. Viendo su nombre en el reparto ya se puede imaginar uno lo que va a escuchar, un gato en celo con faringitis. Y lo gordo es que hay un salido (no hay otra explicación) que le grita Bravo y todo…

    En fin, Joaquim, gracias por ilustrarnos, no vayan a sacar un día de estos el DVD y nos diese por caer en la tentación. Y gracias, sobre todo, por no dejar los enlaces de la función completa.

    M'agrada

  2. Totalment d’acord amb vosaltres. El comte de Mariusz Kwiecien, això sí, és de molts, molts quirats. Té a més el físic perfecte per al rol i actua bé, amb aquell punt de prepotència que cal. Li vaig veure l’any passat al Real en la magnífica producció de E. Sagi i em va deixa clavat a la butaca. De fet l’està cantant als millors teatres del món, tot i que això avui dia no sigui sempre gaire garantia de res.

    M'agrada

  3. El pitjor pianista del món

    Vull ser positiu: l’escenografia és preciosa. No trobo gens a faltar ni lasers per a evocar el jardí, ni vestits militars futuristes pel patge ni que aquest sigui com a transvestit la Carmen de Mairena, com SÍ farien a un teatre no gaire lluny des de on escric ara mateix, ja que es creuen el paradigma de la modernor. Cal dir però que la darrera d’en Lluís Pasqual em va agradar en aquest sentit, tenia la classe que es suposa que té un noble a la Sevilla del XVIII uns segles desprès.
    De les veus ja ho heu dit tot; alguna, fins i tot, és inquietant, fa por.
    Joaquim, una pregunta: fa uns dies que al diari La Vanguardia a les cartes al director s’està iniciant una certa polèmica entre abonats i ex-abonats en vers la qualitat (?) de les darreres temporades de representacions al nostre Liceu.
    A mi em sembla molt adhient que la gent lliurement expressi el seu parer no només a llocs il•lustrats com aquí a casa teva si no a llocs més generalistes; què en penses tu?

    M'agrada

    • Hola pianista, doncs si, que la gent s’expressi. Això és bo i que utilitzi els mitjans que li semblin més adients o més afins. Jo no m’identifico gaire o gens amb els potencials lectors de La Vanguardia i en general amb el tarannà d’aquest rotatiu, però reconec que és un mitjà amb molts lectors, que acostumen a voler llegir allò que jo no els puc oferir.
      Els escrits contra les temporades del Liceu, que no he llegit, ja que fa molt temps que no sovintejo aquest diari, ni els seus crítics, ja siguin d’òpera o de concerts, no sé si s’ajusten exactament al meu pensament al respecte de les temporades del nostre estimat teatre, el que no vol dir pas que estigui d’acord amb algunes de les polítiques que si duen a terme.
      L’única cosa que m’agradaria dir, sense que hagi llegit aquesta polèmica, però intuint per on poden anar els trets, és que una cosa és la qualitat i l’altre el gust personal de cadascun dels espectadors que seiem a una butaca del Liceu.
      Que a mi no m’agradin segons quines propostes escèniques no vol dir que no siguin de qualitat. Caldria saber qui posa l’etiqueta de qualitat i que vol dir “qualitat”. Altre cosa és el que em preocupa més en a mi, la qualitat i millora de l’orquestra i si cal una renovació en profunditat dels seus membres o alguna cosa similar amb el cor, el veritable sentit que ha de tenir el director musical i les responsabilitats que ha d’assumir. Si els trets van per les posades en escena, principal motiu de rebombori a les estrenes, fins i tot per sobre dels cantants, la cosa, francament té més fàcil solució.
      Jo m’estimo més una producció molt discutible amb cantants que em facin gaudir, que aquesta posada en escena de Chicago, amb aquests cantants. Pensa que hi ha coses d’aquesta gravació, que per no fer escarni, l’has he obviat, però creu-me que són inadmissibles.
      Barbe, pues incluso con Jacobs.
      Atticus, igual sacan el DVD y suena bien. Las cosas que se pueden llegar a hacer en una sala de post producción son fascinantes.

      M'agrada

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google photo

Esteu comentant fent servir el compte Google. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s

%d bloggers like this: