IN FERNEM LAND

EL FESTIVAL DE PERALADA 2011


Ahir es va presentar la 25 edició del Festival del Castell de Peralada, que començarà el 15 de juliol amb un concert de Joan Manuel Serrat i finalitzarà el 15 d’agost amb una festa del 25è aniversari, organitza per Comediants.

Des de que vaig obrir el blog, ja m’he pronunciat cada any al respecte d’aquest Festival o millor, festivalet, que es va iniciar amb pretensions d’alta volada i que de mica en mica ha acabat sent un contenidor de molts artistes que passaven per allà.

Em centraré més amb els esdeveniments lírics, ja que dels 19 dies que el Festival de Peralada oferirà activitats, 7 són de caire líric, 3 de dansa i 2 recitals, un de piano i l’altre de cello, la resta un poti poti amb alguna sessió al·lucinògena.

El dia 16 de juliol i en versió de concert s’oferirà una única funció de Nabucco, l’òpera de Giuseppe Verdi, amb l’Orquestra i el Cor del Gran Teatre del Liceu, sota la direcció de l’expert Nello Santi, que ja va ser el darrer director i també en forma de concert, de dirigir-la al Liceu, però aquest cop amb Joan Pons en lloc de Leo Nucci, Maria Guleghina que repetirà com Abigaille, el veterà Ferruccio Furlanetto com a Zaccaria, Nino Sugurladze com a Fenena i l’ignot Teodor Ilincai assumint l’Ismaele. Els preus entre 130€ i 35€ la més econòmica.

L’endemà i a l’acollidora i acústicament benefactora Església del Carme, actuarà Montserrat Caballé acompanyada al piano per Manuel Burgueras, amb obres de Nidermayer, Nicolai, Catalani, Gounod i Massenet. Els preus 50 i 30 €

El 22 de juliol (divendres) i a l’Auditori del Castell, el tenor francés Roberto Alagna, acompanyat per la soprano Svetla Vassileva i amb l’OBC dirigida per David Giménez Carreras, cantaran àries i duos d’òpera. Els preus entre 130 i 35 €

El 23 de juliol i a l’Església del Carme, la pianista Katia Michel oferirà un recital de piano amb obres de Wagner i Liszt.

El 29 i el 31 de juliol arriba la proposta més interessant, amb dues úniques representacions d’Orfeo ed Euridice de C.W.Gluck, sota la direcció de Gordan Nikolic al capdavant de l’Orquestra Bandart i el Cor de Cambra del Palau de la Música Catalana i una nova producció del Festival (ja en van fer una d’esplèndida dels Comediants amb una impressionant Ewa Podles com Orfeo), però aquest cop de La Fura dels Baus i amb Anita Rachvelishvili (la Carmen que no em va agradar gens a la inauguració de la Scala de fa dos anys), i les magnífiques Maite Alberola com a Euridice i  Auxiliadora Toledano com a Amor. Els preus entre 150 i 50 € les més econòmiques.

Entre les dues funcions de Gluck, el violoncel·lista Daniel Muller-Schott oferirà un recital amb obres de Britten i Bach. Els preus a l’Església del Carme seran 25 i 15€.

El dia 1 d’agost hi haurà una Gala Lírica amb Plácido Domingo i la soprano Virginia Tola, els dos oferiran àries i duos d’òpera i zarzuela, amb l’Orquestra de la Comunitat Valenciana dirigida per David Giménez Carreras. Els preus, d’escàndol, entre 250 i 85 € les més econòmiques.

El dimarts 2 d’agost i a l’Eslésia del Carme, la gran soprano Sondra Radvanovsky, acompanyada al piano per Anthony Manoli, oferiran un recital amb obres de Verdi, Puccini, Rakhmàninov i Txaikovski. Els preus 50 i 30 €.

El 3 d’agost tindrà lloc a l’Auditori del Castell la primera gala de dansa amb Blanca Li. Els preus entre 80 i 20 €

El 7 d’agost serà Rafael Amargo qui ballarà en honor al 25è aniversari del Festival. Els preus entre 110 i 30 €.

El 13 d’agost el Corella Ballet oferirà una sessió de dansa amb preu entre 110 i 30 €

A tall d’informació anecdòtica us informo que el dia 17 de juliol, Montserrat Caballé i Al Bano oferiran alguna cosa amb l’Orquestra Nacional i Clàssica d’Andorra sota la direcció Alterisio Paoletti. Els preus entre 165 i 55 €, encara que us sembli impossible.

El 11 d’agost La Locomotora Negra oferirà un concert i el 20 de juliol serà Quincy Jones qui oferirà un concert de jazz, però per assistir-hi s’hauran de pagar entre 165€ i 55 €

Em queda el concert de Rosario (14 d’agost), Jamie Cullum (5 d’agost) i l’inaugural amb Joan Manuel Serrat amb l’Orquestra Simfònica del Vallès sota la direcció de Joan Albert Amargós. Els preus per aquest concert van entre els 130€ i els 35€

Francament amics, jo dubto que hi vagi. Qui sap si el recital de Sondra Radvanovski serà l’únic esdeveniment que em podré permetre, però el pitjor no és el que em pugui permetre o no, el pitjor és el nivellet del Festival i els preus que en època de crisi hauran de pagar els residents estiuencs de la zona.

Us deixo un parell de vídeos: el primer amb Roberto Alagna i Svetla Vassileva, cantant de manera magnífica i apassionada el duo del 3er acte de Francesca da Rimini de Zandonai, que no crec que formi part del programa: “Paolo datemi pace, a l’ONP  el gener passat i sota la direcció de Daniel Oren.

I ara Plácido Domingo i Virginia Tola cantant el duo de El Gato Montés del mestre Penella, que aquest si que és possible que el cantin. El vídeo és gentilesa de

Per a tots aquells que cerqueu un altre tipus d’atractiu artístic, us deixo l’íntima, acollidora i elitista proposta de la  Schubertiada de Vilabertran 2011.

El Festival de Peralada ha apostat amb una política econòmica absolutament esbiaixada, per unes sessions que de ben segur distreuran a la colònia barcelonina que s’ho pugui permetre, és clar i en canvi dubto que millorin allò que hauria de ser millorable, és a dir, l’acústica i comoditat de l’Auditori del Castell.

Aquí teniu el programa oficial

16 comments

  1. alex

    Si no vienen en plan bolo, solo me interesaría el Concierto Alagna/Vassileva al que trataría de asistir, de los que disfruté y mucho recientemente de su FRANCESCA DE RIMINI

    M'agrada

  2. Lo único que me atrae es Radvanovsky. Otra cosa será que pueda escaparme ese día.

    165 euros por AlBano y la Montse… Yo también me sabía algunos chistes de leperos muy ocurrentes. Que el director del evento se llame Alterisio ya es la guinda.

    M'agrada

  3. El duo Caballé-Al Bano em tira endarrere. Com és possible? I en Serrat? Respecto que tots vulguin cantar però haurien de fer-ho en privat o regalar-ho…pagar per ser escoltats.
    I de Peralada salvo el bell espai però l’ambient que s’hi respira té poc a veure -en general- amb la música.
    Amb afecte, Joaquim!

    M'agrada

  4. Damià

    Un aniversari una mica galdós.
    Em quedaria amb l’òpera de Gluck i el recital de Radvanovsky.
    No crec que Giménez Carreras sigui un director amb nivell o qui sap si està a l’alçada del Festival

    M'agrada

  5. El compte

    Uffff……..
    Voleu dir que aquest programa es mereix l’espai que hi dediquen avui els mitjans?
    No em diu absolutament res fer el desplaçament fins allà apart del preu de les entrades, clar!
    Bon cap de setmana

    M'agrada

  6. Elio

    M’agradaria sentir la Radvanovsky en directe, però a banda d’això m’ha decepcionat moltíssim la programació d’enguany. Fa anys que no freqüento Peralada per diferents motius, com ara els preus abusius, la mala acústica de l’auditori i els roncs d’alguns espectadors (m’hi he trobat més d’un cop). La pitjor experiència va ser durant un concert de’n Barenboim amb la West-Eastern Divan. En aquella ocasió va començar a ploure un cop començat el concert i, malgrat que els músics van anunciar que seguirien tocant tot i el perill que suposa la humitat per als instruments, el públic va cridar que volien que els tornessin els diners, provocant l’anulació del concert. Puc entendre que un espectador de l’última graderia prefereixi l’anulació de l’espectacle, ja que allà dalt el soroll de la pluja i els impermeables deu ser realment molest, però em sembla una vergonya que els senyors de platea, comodament asseguts i coberts amb els impermeables que reparteix l’organització, també es queixessin. Però en fi, no se què em sorprèn, ja que a Peralada la música no importa massa.

    M'agrada

    • Hola Elio.
      Aquest Festival és el que és i va dirigit a qui va dirigit. Alguns anys han ofert concerts o representacions de molt interès, sobretot al principi en l’època encara gloriosa de l’agència artística del germà de Montserrat Caballé. Després tot ha quedat com una barreja de bolos estiuencs, però principalment aquest Festival no `podrà mai esdevenir quelcom important si no compta amb un Auditori que ofereixi les mínimes condicions acústiques i l’actual no les compleix i per tant els preus són desproporcionats i no garanteixen les condicions indispensables per fruir-ho com cal.

      M'agrada

  7. Si tingués més quartos, abans que Peralada, me n’aniria a un festival centreeuropeu.
    Ben poca cosa atractiva aquí. I les cadires de plàstic 🙄
    Joaquim,
    has vist el post de L’apuntador amb la nova temporada de l’OBC? Viele Wagner..

    M'agrada

  8. colbran

    Muy poco “engrescadora” esta programación y muy cara.

    Paso porque Montserrat Caballé, en un declive total de voz, cante en la iglesia, pero no concibo como se ha prestado a cantar con Al Bano; esto va a ser un lamentable concierto de “freakies”, más propio de feria de atracciones que de un festival veraniego serio.

    Un “Orfeo” con la lamentable “mezzo” (!) de la “Carmen” de La Scala que carece de graves y de clase, puede ser una de las funciones más soporíferas jamás imaginadas. Las estupendas cantantes previstas para acompañarla no pueden salvar un “Orfeo”, dadas sus escasas intervenciones.

    Plácido Domingo ya no está para cantar zarzuela con el brío que este género exige y se dedicará a entonar páginas de barítono que no cuadran con su voz.. Una verdadera pena.

    Líricamente hablando pueden salvarse de la quema la estupenda Sondra Radvanovsky y Roberto Alagna con Svetla Vassileva.

    Sobre los ballets no me pronuncio porque es un manifestación artística que no me atrae demasiado.

    Sea como sea no creo que haya un atractivo sublime que me haga olvidar los precios abusivos en la mayoría de los espectáculos. Que los paguen los ricachos de la zona y que se lo pasen bien.

    M'agrada

  9. anna

    A mi la programació no em sembla tan malament. Em sap greu que la Sra. Montserrat Caballé segueixi cantant. Ja sé que ella diu que cantar li dóna vida i que la contracten, però la veritat és que em fa pena, amb tots els meus respectes per aquesta magnífica soprano.També penso que en Serrat s’hauria de retirar.
    El problema dels festivals a l’aire lliure és que pagues un preu força car i moltes vegades el so és dolent i no s’escolta bé. M’agradaria veure les actuacions de Roberto Alagna i Plácido Domingo però em temo que m’hauré de quedar a casa.

    M'agrada

Els comentaris estan tancats.

%d bloggers like this: