IN FERNEM LAND

LA MÚSICA A LA TELEVISIÓ CATALANA


Ahir es va obrir una pàgina a Facebook, a la qual invito a adherir-vos-hi si teniu perfil obert en aquesta popular xarxa, en la qual es demana un horari decent a l’espai de música clàssica que s’emet al Canal 33 de la Televisió de Catalunya, ja que a partir del 1 d’octubre els concerts que fins ara s’emetien els festius a un horari matinal, passen a omplir la “raonable” franja de les matinades de dissabte a diumenge.

Les raons pressupostàries que s’esgrimeixen i en conseqüència de re ordenament de la graella de programes, em semblen del tot inadmissibles i estem davant d’una prova més de la manca de sensibilitat cultural dels nostres governants i de les eines que tenen a disposició per fer arribar la cultura a la ciutadania.

Em dol especialment ja que estem parlant de la Televisió de Catalunya, nosaltres que sempre veiem la palla a l’ull alié i que després de la pujada de l’IVA a tots els productes culturals i les declaracions que vaig escoltar del Conseller Mascarell queixant-se pel que suposaven de cop mortal al sector, hom podia arribar a creure que una eina tan important com és la Televisió de Catalunya, podia ajudar a fer difusió i incentivar als telespectadors a consumir els productes culturals, entre altres coses amb programes difosos en uns horaris assequibles, ja no dic a “prime time”, que tots sabem que estan “reservats” a l’esport abans que a cap altre cosa, però si com ho venien fent fins ara durant els matins dels diumenges.

Em dol que el govern dels millors, ara ja posat en dubte per molts altres aspectes, aquest mateix que s’embolica amb l’estelada per tapar totes les mancances que trontollen per totes bandes, no sàpiga ser sensible a la cultura i si bé argumenta que s’ha de retallar davant de la situació econòmica crítica, no sigui capaç de portar-la a les llars dels soferts catalans a unes hores de raonable emissió, oferint la possibilitat de difondre també la tasca dels músics i artistes catalans que necessiten més que mai un espai de difusió massiu per arribar al públic.

Comprenc que la programació infantil que abans s’emetia per un altre canal específic s’hagi d’encabir al 33, ja que mantenir tants canals era un malbaratament, però tan difícil resultaria fer un programa de clàssica a les 10 del matí dels festius a TV3?

Aquest proper diumenge la graella del matí estarà ocupada per:

07:59 Automobilisme Cursa G. P. de Corea
10:20 Signes dels temps El trànsit i l’Evangeli
10:44 La fórmula
11:56 Automobilisme (suposo que repetint la cursa de primera hora)

I el d’avui dissabte és la següent:

09:30 Parlament
09:53 Champions Magazine
10:16 Planetari Bon viatge
10:28 Chic
10:54 Quèquicom Castellers, pinya, força i manilles.
11:29 Cinema 3
11:57 Zona zàping
12:28 Automobilisme

El 33 tan sols té franja horària de nit i durant el matí ara es destina íntegrament a la programació infantil, i en aquesta programació sembla que la música clàssica no hi pugui tenir cabuda. Potser que comencessin a pensar en la possibilitat de quer el gran guru i comunicador, en Ramon Gener que està a totes les salses, pensés en un programa d’aquells que sap fer ell on s’escolta poca música però engresca molt, dedicat al públic infantil i jovenil. Sembla ser que les audiències que aconsegueix amb els texans són espectaculars. doncs podria fer qualcom similarper la canalla, tot i que desitjaria que fos més musical que el que l’ha portat a l’omnipresència actual.

Em desanima moltíssim veure com una part important de la música, ja sigui la clàssica, el jazz i no dic l’òpera ja que aquesta es limita a fragmentar-se en determinades èpoques estiuenques quan no saben com omplir la graella i amb una òpera de tres actes ja en tenen per tres dies, un acte per programa. Si algú pensa que el tan preuat Òpera en Texans omple les expectatives de tots aquells que necessitem la música i l’òpera en les nostres vides, és que la cosa està molt pitjor del que jo creia.

Em preocupa molt pensar que haig de dipositar tota la meva confiança de futur del meu país a uns polítics insensibles i culturalment negats. Ja no parlo dels altres temes cabdals, però diu molt dels nostres governants, si al capdavant d’un dels ens públics més importants anomenen a uns directius que creuen que la millor hora per veure un concert de Bernard Haitink amb l’Oquestra del Concertgebouw interpretant Xostakòvitx és a les 2:14 de la matinada.

Si voleu adherir-vos al grup de Facebook aneu a

També us convido a deixar la vostra queixa a la pàgina d’Atenció a l’Audiència:

No sé si aconseguirem alguna cosa però que mai puguin dir que no hi ha interès i que no s’ha rebut cap queixa al respecte.

Ens mereixem un país millor, tots hi estem d’acord oi?, doncs si us plau, que algú m’argumenti que és millor veure Zona Zàping a les 11:57 d’un dissabte, o el signe dels temps a les 10:20 del diumenge, que una simfonia de Mozart, que aquesta si que ens portaria directament al cel.

28 comments

  1. Roberto

    No sé porqué ahora todas las quejas o concursos se tienen que hacer a través de Facebook, lugar donde no me interesa entrar, así que he formulado la queja en el otro link que conecta directamente con TV3, o al menos con la Atención a la Audiencia. No sé si servirá de algo, veremos. Desde que ha entrado la programación de Super 3 ocupando todo el día hasta las 21hs.!!!!! la programación cultural del Canal 33 prácticamente, como quien dice, ha dejado de existir. Durante estas últimas semanas, Cinema 3, por ejemplo ha navegado por diferentes horarios, incluso ha desaparecido alguna semana y ahora parece que le han encontrado un hueco otra vez los jueves y alguna repetición en TV3. Pero en el caso de CatMúsica, programa que veíamos cada domingo no he logrado encontrarlo en otros horarios, tendré que mirar las franjas de altas horas nocturnas a ver si por allí aparece. Todo esto no es más que una demostración de lo poco que realmente importa la cultura en este país.

    M'agrada

  2. Xavier C.

    T´has deixat lo pitjor: ens han endarrerit la repetició de La Riera a dos quarts de deu!!! Què no saben que a alguns ens agrada anar a dormir ben d´horeta per poder llevar-nos l´endemà els primers a llegir IFL?!?!? 👿

    M'agrada

  3. Para qué se gastan el dinero desplazando técnicos para grabar conciertos o recitales si luego han de pasarlos a horas que nadie va a ver? Sí, queda aquello de que puedes programar el vídeo o grabador de DVD, pero puede suceder que se vaya la luz o que por el motivo que sea el grabador no te obedece -como me sucedió a mí la semana pasada- y entonces te quedas con las ganas. Ya era intempestiva la hora de las 10 de la mañana del domingo, pero te levantabas antes -a mí ya no me hacía falta porque cada vez duermo menos y peor- y solucionado.

    No existe ningún interés por la música seria, sea sinfónica, de cámara o cantada, por parte de nuestros dirigentes. En este caso, objeto de este apunte, el responsable es el inefable Sr. Mascarell que ya no sé qué pinta al frente de la Conselleria de Cultura porque no soluciona ningún entuerto (Dirección General del Liceu, este despropósito de las retransmisiones o emisiones de música clásica,…) y sólo sirve para salir en fotos con los amigos y quejarse, cuando muchas cosas las debería resolver él y si no puede o no sabe que dimita y deje paso a otro más decidido o implicado.

    La música popular la encontramos hasta en la sopa. Aparece comentada en todos los telediarios como si la aparición de “cantantes” que “cantan” como una almeja o conjuntos en los cuales uno es igual al otro y su producción parece copiada de los que les han precedido sea la consecución de la cuadratura del círculo y como resultado: a callar y a tragar sandeces, la mayor parte de las veces, encumbrando a la popularidad voces sin voz y música sin originalidad, eso sí con bastante ruido, pues actualmente una actuación no se valora según la calidad interpretativa sino según los decibelios utilizados para presentarla. Cuanto más ruido mejor.

    Estamos en crisis -es el tema del día- pero en CRISIS DE TODO y ya veremos si hay algún arreglo.

    De momento a los que nos gusta la Música -yo debo ser una de las personas más eclécticas, pues me gusta TODA, siempre que perciba originalidad y calidad, aceptando que cada uno tiene su propia medición de la misma- tenemos que gastar mucho para escucharla en vivo o en grabaciones y un medio como es TV3/33/3-24 nos envía la clásica a las tantas de la madrugada -un solo día a la semana y en un solo canal- por no enviarla a la nada, es decir eliminarla.

    Una forma más de embrutecer al público, al que se le restringe el acceso a la Cultura desde todos los frentes: gratuito (televisión) y de pago, con un IVA inaudito sobre precios ya de por sí desorbitados. Pero es que el pueblo cuanto más burro es más fácilmente dominado y controlado. Nos están haciendo retroceder en todo como los cangrejos. Sabemos y conocemos demasiado y esto no es bueno para los políticos que nos controlan y dominan, dándose la paradoja que los votamos para que nos ayuden y resulta que destruyen trabajo en lugar de crearlo, nos recortan los ingresos con subidas de impuestos, reduciendo el bienestar en todos los ámbitos -que tantos años y esfuerzos ha costado conseguir-, mientras desde la clase “superior” se envían miles de millones a Suiza, dejando España en la miseria o despilfarrando el poco dinero que queda con -por ejemplo- un parque inmenso de coches oficiales y sueldazos incomparables en todo el planeta. Y encima a callar porque nuevas leyes -que se promulgan ahora como hongos- van reduciendo o reducirán las posibilidades de protesta. Islandia lo ha solucionado muy bien; en España como no nos lo solucionen los inefables “hombres de negro” no hay solución posible. Podremos resistir tanto?

    Firmar para que nos hagan caso en esto de Catalunya Musica? Perdonadme, nadie nos hace caso y puede ser tan estéril como las más de 2.500 firmas recogidas para pedir una dimisión de un personaje inútil que no sólo continuará en su cargo hasta agotar su contrato sino que incluso se lo pueden renovar, dado el supuesto amiguismo que existe -las fotos hablan por sí solas- con quien puede hacerlo y a quien hace meses se le hizo entrega de una relación de esas firmas de protesta que han ido a saco roto.

    Perdonad esta parrafada, pero es que estoy absolutamente indignado y más después de contemplar esos debates en donde determinados sujetos nos dejan a los catalanes por los suelos, como si fuéramos asesinos y deseáramos lo peor para España, a lo que ha contribuido la escasa concentración de ayer que no superó las 6000/8000 personas -los organizadores hablan de100.000 que ya me explicaréis cómo se hubieran ubicado en la plaza, pues la reunión ni era del todo compacta ni la plaza tiene superficie suficiente para tal número de personas- en comparación con el probable millón y medio de manifestantes del 11 de septiembre pasado que inundó varios kilómetros completos de diversas calles de Barcelona, sin posibilidad de avanzar un metro durante más de dos horas.

    Nos merecemos lo que estamos soportando procedente de todos los ámbitos? Por qué además se nos ponen tantas trabas a los que amamos la Cultura que es una riqueza no tangible pero perdurable y beneficiosa para todos?

    M'agrada

  4. L’automobilisme és intocable, Joaquim. I puc dir-ho perquè l’any passat vaig envia un missatge al servei d’atenció de l’espectador de TV3 per queixar-me que cada vegada que hi havia una cursa s’ajornés tota la programació, sense tenir en compte que a molts espectadors ens interessa més el TN que si Alonso ha arribat primer o vint-i-tresè, i que TVC compta amb un canal d’esports.

    La resposta va ser que gràcies pel missatge, que ells feien cas a tots el missatges i que també hi havia gent interessada en les curses i que el canal d’esports no arribava a tot arreu… però que encara que hi arribés, els “grans esdeveniments” (literal) volien continuar emetent-los per TV3.

    No sóc tan pessimista com en Colbran, tot i que estic d’acord amb cada una de les seves paraules, i signaré. Ara, no sé si servirà de res.

    M'agrada

  5. Josep Olivé

    Ni estic a facebook ni “disfruto” de la televisió des de fa molts anys, però està clar que tens més raò que un sant i per tant he deixat constar tambè la meva protesta a l’enllaç d’Atenciò a l’Audiència que ens has facilitat: “El nou horari per a la música clàssica és inadequat i el seu desplaçament de la graella és una barbaritat cultural. Sé que no serveix de res escriure això, però al menys ho heureu llegit….o ni això.” El to és rematadament pesimista, com no pot ser d’altra manera quan es dirigeix un escrit a un lloc on les prioritats no coincideixen gens amb les meves.

    M'agrada

  6. Fernando S.T.

    Una batalla perdida de antemano si se pretende desplazar la fórmula 1 o las carreras de motos para dar cabida a un concierto de clásica o una opera.
    Pese a ello dejaré mi queja donde haga falta.
    La televisión catalana no se ha caracterizado nunca por tratar la música como algo imprescindible, ni con Mascarell, ni con nadie.
    Ahora que lo privatizan todo pensaran que lo mejor es que ese lujo lo paguen quienes puedan, y ellos ya se gastaran el presupuesto en el pan y circo habitual.

    M'agrada

  7. Juli carbó i montardit

    Mireu, el tema de TV3 és molt complexe. En primer lloc és que cada cop està més polititzat. Per què creieu que van treure a la Mònica Terribes de Directora?. Una altra qüéstió és que de fa molt de temps s’estan passant am el tema esportiu (consti que no hi tinc res en contra) La cultura no consisteix solament en els esports, però encara avui en dia els dirigents de Catalunya i l’estat espanyol no estan prou capacitats per admetre que la música és l’asignatura promordial per a la formació de la cultura social. Qui patrocina els espots publicitaris esportius? Qui patrocina els espots publicitaris intel·lectuals i musicals? Reflexioneu i en treureu les conclusions oportunes. En alguns països estrangers han posat la música com una asignatura més en les escoles, en canvi a l’estat espanyol els interessa més polititzar el tema lingüístic.
    És curiós però, que TV2 transmeti els dissbtes o diumenges pel mati al guns concerts musicals encara que siguin diferits.
    Caldrà potser fer manifestacions per a reclamar més espais per la cultura musical i universal? Crec però que mentre no els hi canvi el “xip” material a tots els programadors informatius no ho aconseguirem.
    Espanya´i Catalunya són diferents però segons en què!

    M'agrada

  8. També faré la meva queixa particular, tot i que no crec que serveixi per res. Al Sr,Mascarell l’única cultura que li interessa es la literària i una mica la teatral. La música se li’n refot!. I a TVC, ja no en parlem, tot el que no siguin concursos, serials i F1, no interessa, i encara sort que no tenen partits del Barça. Això si, mantenen un equip molt nombrós de periodistes(??) per dir-nos el que ja ha passat, cal?. I mentre tant “narinant, narinant, narinant…”, uns embolicant-se amb l’estelada i els altres boicotenjant-t’ho tot, i la ciutadania “retallada” i sense “cultura” als mitjans.

    M'agrada

  9. Lluis Emili Bou

    Ja vaig fer la meva queixa particularment fa dies via “Atenció a l’Audiència”. Com que era seguidor del programa dels diumenges des de fa molt de temps (i piratejador compulsiu, tot s’ha de dir) ja fa molts mesos que els concerts són repeticions de programes ja emesos: Haitink dirigint Shostakovitx, Eva Podles cantant l’Alexander Nevsky amb l’OBC, El Qt. Casals i l’Alba Ventura a Cervera, Lang Lang a Schönbrunn, Dudamel al Waldbuhne,…

    No cal patir gaire per equips que fan una feina per no res, fa temps que no enregistren quasi res.

    Posats a veure una mica d’aigua al got recomano si no el coneixeu, el programa “Guia d’Orquestra” de Catmúsica que encara no han suprimit i es pot baixar en podcast des de la primera temporada i ja van per la sisena. No són repeticions!

    Apa no ens posem tristos i mirem de no parar de fer el corcó.

    Per cert, no vull entrar a facebook, no sé ben bé perquè

    M'agrada

    • Josep Olivé

      Absolutament recomenable “Guia d’Orquestra”, sí senyor! Per a mi el millor programa de divulgació en el coneixement de la forma i de la tècnica compositiva de la música clàssica, explicada de manera entenadora i demostrant, en cada programa, que no hi ha cap necessitat de sortir de l’àmbit estrictament musical. A més, normalment es comentan obres que sean interpretades per l’OBC en el cap de setmana, afegint doncs un plus d’interés més.

      M'agrada

  10. gloria aparicio

    Penso que Cat-Mùsica fa molt bona programació, apart de “guia
    d’Orquestra” ofereix tots els diversos estils i époques, Barróc, Romàntic, Jazz etc…i un programa de Cant Coral que conduiex Albert Torrens i que m’encanta , les retransmissions en directe des-de diferents llòcs del mòn, de l’Albert Hall es el més habitual…. i també els matinals de la OBC al nostre Auditori encara que d’avegades ens falli per questions de drets…….fins ara i si les coses no canvien (com a TV) jo amb la meva estimada emisora Cat -Música estic més que satisfeta.
    Per cert, ja he fet la meva protesta a TV33 a través de tots els medis
    al meu abast però, ja no em resta massa fe……..

    M'agrada

  11. SANTI

    Res té a veure la programació de Catalumya Música de Ràdio amb el que fa la Televisió de Catalunya, sempre de cul amb la música de qualsevol gènere però particularment amb la clàssica, relegada a uns horaris residuals i amb un tracte de la més lletja de la família.
    TV3 basa la seva audiència en els TN, el culebrot de la tarda i l’esport, això és tot el que saben fer.
    El 33 era un Canal minoritari però amb programes de qualitat, ara s0ha convertit en la guarderia de Catalunya. És un canal penós.
    No tinc Facebok però em queixaré on calgui, encara que sàpiga que no ens fotran cap cas, ni ara que s’acosten eleccions. Si hi ha una òpera que porti per títol Independència potser ens la programaran, però no us feu cap il·lusió. Les dretes sempre han fet igual i la cultura per a ells no és prioritària.

    M'agrada

    • Xavier C.

      Ha, ha, ha!!! Em recorda una vegada que era de visita a un client i em diu “no: amb vosaltres estem bé. Només tenim tres petites coses que no acaben de rutllar: [A], [B] i [C]”. I jo li vaig haver de dir: “Coi, José Luis, m´acabes d´enfonsar en la misèria: són just els tres departaments on he treballat jo! 😕 ” Doncs el mateix: que jo veig TV3 pel TN, La Riera (a la nit) i (quan el feien 😦 ) el Barça. S´ha posat de cop i volta a fer calor, o sóc jo que em pugen els colors? 😳 😳 😳

      M'agrada

  12. Fa temps que tv-res va a la deriva intel·lectual. Basta veure el temps que li dediquen els TN a xorrades esportives (i altres) i els segons escassos a cultura. Proliferen programes mediocres i sèries dolentes. Només miro alguna peli i el que m’agrada, a la carta, perquè els horaris que ofereixen són impossibles: per cert, recomano el programa nou del Manzano.

    M'agrada

  13. Lamentablemente y si nos guiamos por los números y los € en el sentido más práctico, lo poco o casi único que deja ingresos por publicidad, sponsors y cuota de audiencia es el deporte de alta competición, sea fútbol , F1., tenis o motos . Es la realidad
    La cultura, bien intangible, no interesa a los políticos y menos a esos políticos ” casi analfabetos ” actuales a los que solo les preocupa, ellos mismos y su status

    M'agrada

    • lluís

      A TV3 la cultura se la passen pel…………forro, només cal veure els TELENOTÍCIES el temps que dediquen als sports (15 min.) a vegades amb notícies del tot superflues i innecessàries, i el que dediquen a la cultura.
      Jo m’he queixan en diverses ocasions per la manca d’informació cultural: esdeveniments, inauguracions del Liceu, recitals, etc. i sempre contesten el mateix, que no tenen prou càmeres, o que els artistes no deixen entrar a gravar, o ……. escuses barates, no interessa, només interessa la quota de pantalla, el maleït share.

      M'agrada

  14. Rosa

    Ja he escrit a TVC i abans d’ahir ja em vaig adherir a la pàgina de FB.
    Penso que no servirà de gaire. però cal fer-ho perquè vegin que no estem d’acord amb les barbaritats que TVC fa amb elsd programes culturales, especialment amb la música, la forma cultural més despreciada per TVC.

    M'agrada

  15. La triste realidad es que la música clásica tiene una audiencia minoritaria. Habría que encarar el problema desde la raíz que es la educación, cada día más las asignaturas artísticas son relegadas a un segundo plano, como con el Anteproyecto de la LOE del ministro Wert. Creo poco en los manifiestos pero por poco que se logre algo es, os invito a firmar el siguiente:

    https://www.change.org/es/peticiones/ministerio-de-educación-cultura-y-deporte-josé-ignacio-wert-que-la-educación-art%C3%ADstica-esté-presente-en-todo-el-sistema-educativo

    M'agrada

  16. Comprenc, benvolguts amics infernemlandaires, que l’escepticisme davant de qualsevol manifest, causa o reivindicació predomini en els nostres convenciments i que cada vegada més creiem que se’ls passen pel forro, però sincerament crec que més factible que acabin posant els concerts a una hora decent, si som legió els que ho demanem, que no pas treguin al ministre Wert o engarjolin a l’Aznar per crims comesos contra la humanitat, com hi ha una causa que ho demana a Facebook.
    Mai podrem dir que no ens escolten si no parlem, o cridem.
    De tot cor moltes gràcies a tots

    M'agrada

  17. Xavier Vidal

    Si voleu un exemple de programes de música clàssica decicats als nens i joves, us recomano els de Jean-François Zygel. Estan disponibles a http://www.medici.tv. Aquest home va fer uns programes de divulgació de la música clássica a França amb un éxit aclaparador. A veure si algú en pren exemple.

    M'agrada

    • Gràcies per aquest enllaç Xavier.
      Efectivament, cal treballar des de la base, però això em sembla que no figura, ni figurarà en cap dels programes electorals de cap dels partits que aviat ens intoxicaran amb promeses i més promeses. La cultura acabarà sent per qui la pugui pagar. S’ho estan carregant tot i no crec que ningú cedeixi part de l’horari televisiu a ensenyar als infants a escoltar la música.
      És trist, però és així de lamentable.

      M'agrada

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s

%d bloggers like this: