IN FERNEM LAND

KAZUSHI ONO NOU DIRECTOR DE L’OBC?


Kazushi Ono

Fa uns dies en una conversa informal una persona de tota confiança i ben informada em va dir que a l’OBC ja estaven buscant el substitut del mestre Pablo González, que com tots sabem (alguns comptem els dies) acaba el contracte l’any 2015. Entre els noms que em van dir de possibles candidats hi havia Kazushi Ono i un altre director, aquest altre francès, de prestigiosa carrera internacional i ara d’amplíssim repertori, un director que ja ha dirigit de manera magnífica l’OBC.

Qualsevol dels dos noms em feia il·lusió però mai hagués cregut que un rumor amb aires de versemblança ja aparegués a la premsa. Ahir dimecres (15 de gener) a la pàgina 31 de l’edició impresa de La Vanguardia vaig llegir estorat aquest titular: L’OBC estudia contractar Kazushi Ono com a titular.

L’article de Maricel Chavarría és si més no sorprenent. Jo ja no crec en res o quasi, i aquesta notícia, ni que sigui en clau d’hipòtesis, no deixa de ser un avis a Pablo González per tal de que vagi fent les maletes i es busqui una orquestra on seguir la tasca d’aprenentatge.

No em crec que la informació que ha publicat La Vanguardia sigui casual. Kazushi Ono vindrà a dirigir l‘OBC el cap de setmana del  24,25 i 26 de gener amb un programa molt interessant de música japonesa i l’Alpina de Strauss (premeu aquí).

Si és una operació ja preparada i l’aparició del globus sonda és premeditada, em sembla poc elegant, tot i que en a mi la notícia em fa molt feliç i per altra part, com ja va succeir amb l’anunci anticipat del fixatge del Sr. Guasch com a Director General del Liceu, no crec que La Vanguardia hagi publicat la noticia de manera tan notòria, amb fotografia inclosa i tres columnes, sense haver-ho contrastat amb la direcció de l’OBC i l’Auditori. Altre cosa hagués estat sense anunciar un nom, L’OBC estudia contractar un nou director titular, però fer esment del nom ja ho dóna per fet, malgrat que de manera més  menys destralera ho volen arreglar amb la frase inicial “El director d’orquestra Kazushi Ono assumirà el 2015 la titularitat de l’Orquestra Simfònica de Barcelona i Nacional de Catalunya (OBC) si la formació es planteja no renovar el contracte de l’asturià Pablo González“. Què vol dir si la formació es planteja no renovar? Si ja han buscat el substitut és que no el volen renovar i si ja tenim nom, deu ser que ja han parlat amb ell, no us sembla?, estem parlant de l’any vinent i el mestre Ono, sortosament no és un mestre sense experiència i compromisos com ho era el mestre González quan el van fitxar.

El mestre Ono (Tòquio 1960) ha estat miraculós per a l’orquestra del Teatre de La Monnaie de Brussel·les del que en va ser titular entre els anys 2002 al 2008, i com el mestre Pons al Liceu, va imposar una temporada simfònica. Després de Brussel·les va acceptar la titularitat de l’orquestra del Teatre de l’Òpera de Lió, titularitat que finalitza aquest any i per tant el deixa lliure per l’any vinent. Tot quadra. El mestre Ono també és des del mes de juny passat el titular de la Tokyo Metropolitan Symphomy Orchestra, però aquesta activitat l’ocuparà fins el mes d’abril del 2015, és a dir, no seria un impediment per acceptar la plaça de Barcelona.

La Vanguardia no ens informa perquè sí del seu prestigiós currículum, jo crec i ho vull creure, que està tot dat i beneït, a l’espera que l’Ajuntament ho anuncií durant aquest primer trimestre del 2014.

Per si a algú li queda algun dubte, el mestre Ono i el gerent de l’OBC, el francès Fançois Bou, van coincidir a Lió.

La manera no és ortodoxa, ni tan sols elegant, o és que potser el mestre González ja n’està assabentat? En qualsevol cas que La Vanguardia sigui qui ens informi del que passarà, en lloc del que ha passat, a part de tenir el seu mèrit cabalístic, denota que és utilitzada per fer pressió, Per qui? Per què?

En qualsevol cas i una vegada més, i en van…, sembla impossible que la sortida dels directors de l’OBC sigui com caldria que fos, no us sembla estrany? Després caldrà fer les mil i una per intentar re-establir la normalitat. Se suposa que un contracte per a cinc anys és prou generós i si es fa bé, la seva finalització no hauria de ser traumàtica. Pel mestre Pablo González l’experiència no pot haver estat més positiva, l’ha col·locat en el mapa musical internacional i ara dependrà de la seva progressió que hi continuï ben situat i en constant progressió.

Per a l’OBC no crec, i ja ho he dit moltes vegades, que aquest període hagi estat tan positiu.  Malgrat que les retallades i la impossibilitat de contractar a nous musics que poguessin substituir les baixes, han estat uns factors no pas menors per detectar un cert estancament, crec que la poca experiència del mestre González ha determinat que sense anar enrrere, durant aquests cinc anys no haguem millorat.

Esperarem novetats i de ben segur la setmana que el mestre Ono estigui treballant amb l’OBC haurem d’estar pendents de declaracions, notes i rodes de premsa,  i qui sap si de més coses.

Kazushi Ono va dirigir al Liceu l’òpera de Wintermärchen de Philippe Boesmans, en la visita que el Teatre de La Monnaie va fer a Barcelona, la temporada 2003/2004.

La temporada 2011/2012 va debutar amb l’OBC amb un programa que incloïa obres de Wagner (Idil·li de Siegfried), Debussy (Jeux) i Rimski-Korsakov (Schéhérazade). Un concert que em vaig perdre.

Us deixo amb uns quants youtubes del mestre:

La versió íntegra d’El Nas de Xostakóvitx, en la mateixa producció del MET, però gravada a Lió

La forza del destino sencera, gravada a La Monnaie de Brussel·les l’any 2008, amb Eva-Maria Westbroek, Zoran Todorovich, Carlo Colombara, José van Dam i  Marianne Cornetti.

Un fragment de Schéhérazade de Rimski-Korsakov amb la Filharmònica Txeca i el violí de Irena Herajnova.

Diversos fragments del War Requiem de Britten amb la Tokyo Metropolitan Symphony Orchestra

La Pavana de Fauré amb l’Orquestra de Lió

Sense cap mena de dubte en seguirem parlant, alea jacta est.

Enllaços d’interès:

http://www.kazushiono.com/

http://en.wikipedia.org/wiki/Kazushi_Ono

*

60 comments

  1. Esteban Rey

    Otro japonés? Supongo que éste no hará bailoteos y soeces populacheras… En fin, 2015 camino hacia la independencia y con director musical nuevo… a lo mejor sí que levantamos cabeza de una vez…O a lo mejor seguimos igual… En cualquier caso, la filtración a La Vanguardia no es gratuita. El gabinete de prensa de L’Auditori debería haberse posicionado ante esta tema y deberíamos saber como ha saltado esta noticia a la luz pública. ¿Es un rumor o una confesión con el que la hábil Maricel Chavarría se anota un tanto profesional? ¿Es una táctica encubierta o no del gabinete de prensa de L’Auditori para disimular estas salidas por la puerta de atrás de los directores titulares? En fin parecemos un país pequeños y con unas insitituciones pequeñas, muy pequeñas. Eso sí, con el morbo y la polémica como estandarte… Joaquim, para cuando un “Salsa rosa” o un “Aquí hay tomate” del mundo cultural?

    M'agrada

  2. (PG) “ha determinat que sense anar enrere, durant aquests cinc anys ho haguem millorat.”

    “Sense anar enrere”, ja es molt, però sembla que on llegim “ho” volies escriure “no”, i jo cada vegada estic més convençut de que sí que ha millorat. Ono sembla una bona adquisició, esperem poder dir com a mínim el mateix d’ell dintre de cinc anys. El que no tenim es gaire transparència.

    M'agrada

    • Ja ho vaig corregir, gràcies JL.
      Jo crec que no ha millorat, i sobretot que hem perdut cinc anys preciosos.
      Ahir la Chavarria ja parlava de Ono com a nou titular, sense suposicions i embuts.

      M'agrada

  3. Manu

    Per a mi no cal ni dir que no es renovarà al Pablo González, és obvi que el seu projecte està finiquitat. Coincideixo totalment que filtrar-ho així és de mal gust i de péssimes consequencies perque a no ser que ja estigui tot dit i amb un contracte fet, ara els que negociin en nom del sr. Ono podran negociar més durament i els negociadors de la OBC estaran “venuts”. Potser n’hi ha un segon director que té més opcions i se’l reserven, al qual tu fas menció, Joaquim.
    La OBC està en un moment crític per la baixa assistencia del public als seus concerts i la dramàtica baixada d’abonats. Sembla que amb el fitxtage d’un nou gerent pel auditori , el Sr. Oviedo, es vol treballar sobre aquesta greu mancança. Ono és bon director d’òpera, en cert repertori. Si Ono és el mestre adequat per tornar a encomanar al públic les ganes d’anar als concerts, no ho sé, sincerament. A més a més, el seu curriculum és bo però tampoc per tirar cohets. No exagerem tampoc. A més un altra cosa: la setmana que ve serà només la segona vegada que dirigeix l’OBC. Potser és un pel precipitat?
    En tot cas, per a mi la pregunta clau és: per què se li va donar al sr. González un contracte de 5 anys i no un de més curt? Qui va ser el responsable de negociar aquest contracte?
    Finalment mirant a internet he vist que el Sr. Bou, que deu ser el que l’ha proposat, va treballar durant un cert temps a l’agencia que treballa pel Kazushi Ono, com també ho va fer a l’agencia artística que portava al Sr. Gonzalez. Això no ha de ser necessariament dolent, però és un fet.

    M'agrada

    • Josep R, Noy

      Tens raó amb la pregunta clau, Manu. Però tot l’episodi de la substitució del mestre Oue va ser força “fosc”, per dir-ho suaument. Mai he acabat d’entendre el perquè de la campanya que es va fer a certs mitjans contra Oue. En quan al mestre Ono efectivament , és una mica incognita. Ja ho veurem, encara que desitjo que sigui el gran director que necessitem.

      M'agrada

      • Esteban Rey

        Que no entiendes porqué se hizo compaña contra Oue, porque era un mal director musical y porque el cargo de director titular de una orquesta sinfónica implica mucho más que salir a la palestra con bailoteos guardándose las obras de gran formato y éxito -no diré fácilmente asimilable pero casi- ante un público como el de L’Auditori que aún está en fase de formación -en cuanto a nivel de exigencia y conocimiento. En cuanto a asistencia está en desintegración por lo que vemos fin de semana tras fin de semana, salvo excepciones-.

        M'agrada

      • Elio

        Home, jo no crec que es pugui afirmar que Oue era un mal director musical. Pot agradar o no, però com a mínim era capaç d’interpretar (no llegir) i donar vida a les obres, que és precisament la feina del director musical.

        Que no fos un bon director titular és possible, però aleshores tampoc ho és en Pablo González, i ell no ha sigut víctima de cap campanya negativa per part dels periodistes o gestors de l’Auditori, més aviat el contrari. I no es guarda també Pablo González les obres de gran format i éxit assegurat? (Mahler, Xostàkovitx, cicle Brahms-Beethoven, solistes com Faust o Gutman…). Per no dir els concerts que es retransmeten per MediciTv. Un director titular responsable hauria confiat aquests concerts a directors més vàlids (en les obres en qüestió vull dir), en lloc d’aprofitar-se del protagonisme que li ofereix la retransmissió.

        Pablo González, amb les seves accions com a director titular i amb les seves declaracions a la premsa ha demostrat ser un egoista megaloman que busca aprofitar la titularitat amb l’OBC com a trampolí per la seva propia carrera. En cap cas s’ha comportat com un director compromès amb l’orquestra i que intenta creixer juntament amb ella.

        No estic d’acord amb aquestes campanyes de desacreditació que tan sovint fa la premsa, però si l’Oue en va ser víctima, González encara s’ho mereixeria més.

        Personalment celebro el rumor que no renovarà com una gran notícia. No se si Ono serà un bon substitut o no, ni tan sols si acabarà sent ell, però difícilment em puc imaginar algú pitjor que PG. Per fi podré tornar a gaudir amb regularitat a l’Auditori, i emplantejaré tornar-me a abonar. Perquè SÍ, hi ha gent que han deixat d’anar a concerts no per la crisi o per la programació, sinó per culpa de PG, i jo sóc un d’ells.

        M'agrada

      • No crec que ningú sigui mereixedor de cap campanya en la seva contra. Amb la seva obra n’hi ha d’haver prou per decidir quin ha de ser el futur. Els resultats de Pablo González són prou minsos com per no renovar el contracte,una cosa que quan passa a la resta d’orquestres del món no causa aquests culebrots que sempre succeeixen a l’OBC.
        N ho saben gestionar.

        M'agrada

      • Elio

        Jo tampoc estic d’acord en aquestes campanyes, insisteixo. El què vull dir és que crec que els tretrets que feien a Oue s’apliquen tan o més a PG, i la premsa no l’ha castigat. Això demostra la seva falta d’imparcialitat, i que sens dubte Pablo González, no se pas per què, deu caure molt bé a algú important.

        M'agrada

      • Perquè els retrets que se li feien tenien com a destí el desprestigi a un director estimat per a musics i públic i per treure’l per motius foscs i interessos més foscs encara, van tenir que intoxicar amb complicitat amb la premsa disposada per interessos foscs també, a ajudar. Qui escrivia les notes dels programes de mà?.
        Amb PG no ha calgut, ni s’ha guanyat al públic, ni als músics. La diferència és abismal. La manera d’acomiadar-lo, o de fer-ho públic, és igualment nefasta, en això els de l’Auditori no n’han après gens i això que són uns altres responsables, però dins aquelles dependències hi deu haver un virus, caldria desinfectar 😆

        M'agrada

      • NO és cert això Esteban, Oue no era un director dolent, molts que després el van massacrar el van rebre amb els braços oberts i lloaven després de cada concert les seves direccions. El primer concert que va fer abans de ser nomenat, ja va ballar més que Fred Astaire, el problema va ser un altre. Una suma de interessos que van desprestigiar-lo a nivell personal de manera indignant.Això i elfet que mai hi ha hagut un director a l’OBC que hagi creat tanta empatia amb els musics i el públic va fer que la campanya contra ell fos virulenta. Que o dirigia tot igualment bé, ho sabem tots, és una cosa que els hi passa a quasi tots.
        El públic de l’Auditori no està en període de formació, això és una poca-soltada, ja em perdonaràs. El públic sap el que vol i en cap cas s’equivoca, si vol i necessita les direccions del mestre Oue, és lloable que s’entregui com mai s’ha entregat en cap altre. Pocs púbics ho fan això i no crec que això denoti poca preparació, més aviat forma part d’un procés de maduresa, tant com ho ha estat ara l’abandonament sistemàtic de l’assistència als concerts. El públic pot estimar-se la música, però no fins el punt d’avorrir-se i continua pagant.

        M'agrada

      • Joan

        Jo sí crec que el públic de l’OBC està en període de formació si el comparem, per exemple, amb el públic d’ibercamera. Però no em sembla pas pejoratiu, i crec que és una funció que la nostra orquestra és bo que compleixi. Això es pot saber, per exemple pel bon acolliment rebut pels dos primers moviments de cada simfonia, concert o, de vegades popular bis, (v. post de les germanes Labeque) Amb això rivalitza una mica el cicle liceu al palau. Per cert és una mica com al futbol: Si regales entrades ve més gent disposada a animar als músics des del primer moment. M’ha sorprés però llegir que es titlli a PG de megalòman. Jo crec que dirigeix (llegeix com s’ha dit) el repertori que pertoca al director titular i tampoc em sembla que abusi de solistes de renom. De ser així l’hauria anat a escoltar més cops del que ho he fet enguany i, dels que es citen, N. Gutman és quasibé obligat xq és el concert inaugural. Quina diferència, per exemple, amb el mestre Oue que interpreta i arriba a l’auditori!.

        M'agrada

      • Elio

        El DIEC defineix “megalomania” com “mania de grandeses, de fer grans coses”. Crec que encaixa amb PG, que ha volgut dirigir quasi totes les grans simfonies de Mahler i Xostakóvitx, que s’ha posat al davant de l’orquestra quan hi havia camares, i fins i tot protagonitza el punt de llibre que regalaven al públic com a propaganda “de l’orquestra”.
        No he fet una recerca exhaustiva dels seus concerts, però jo el tinc associat amb obres de gran format, interpretades sempre amb molts decibels i poca cosa més. Ho he dit varis cops: un músic té un repertori preferit i un repertori que li escau. Per mi en el cas de PG aquests dos repertoris no coincideixen, almenys de moment, i ell hauria de ser prou honest (i modest) per assumir-ho i deixar aquestes obres a altres directors. La Canço de la Terra, amb Gerharer com a solista, era una oportunitat magnífica per promocionar l’orquestra si l’hagués dirigit un especialista en Mahler. Hauria valgut la pena gastar els diners, molta més gent hauria vist la retransmissió atreta pel nom del director i d’aquesta manera haurien descobert l’OBC. En canvi PG ho va espatllar amb una interpretació molt justeta. Això sí, el seu nom apareixia a MediciTv com si es tractés d’algun gran director. No se si ho fa expressament per aprofitar-se’n o bé sincerament creu que dirigeix bé aquest repertori, però crec que PG ha fet molt mal a l’orquestra amb les seves decisions com a director titular, més que no pas amb les seves interpretacions.

        Pel què fa al públic d’Ibercamera, no crec que sigui en general superior. És fàcil fer-se l’entès en un cicle on venen orquestres i directors de prestigi. Precisament si el públic d’Ibercamera fos entès freqüentaria més l’OBC quan les obres programades s’ho valen.

        M'agrada

      • Elio, això sempre ha estat així, també Oue buscava les obres de lluïment, també Decker, i Martínez Izquierdo (qui el recorda en aquest?), i Foster, i … Els grans moments de la temprada s’acostumen a assignar al director titular. El cas és que a PG aquestes obres o la majoria li van grans i és per això que no ha quallat.
        L’associació orquestra director titular és quelcom essencial per ambdós. Crec que PG no estava a l’alçada de l’OBC i la balança ha sigut molt més favorable per a ell, que no pas per l’OBC. Que ell es presenti amb una orquestra amb un cert nom (no molt, tampoc ens hem de creure que estem molt ben posicionats) l’afavoreix, en canvi que l’OBC vagi de gira o s’anuncií a MediciTV amb PG com a director, crec que no l’afavoreix gaire ni engresca gaire. Amb Ono això canvia, ja que internacionalment té un nom

        M'agrada

      • No fotis!!!
        Jo crec que t’equivoques. El públic que aplaudeix abans d’hora o entre moviments, no és públic de l’OBC, és públic invitat de l’OBC, que és molt diferent. Abans que Ibercàmera existís, l’OBC ja tenia el seu públic i és el públic de l’OBC i el del Liceu el que ha nodrit la resta de les activitats i cicles musicals de Barcelona i rodalies.
        Ibercamenra no acostuma a invitar a ningú ja que els seus concerts exclusius s’acostem a omplir dels seus abonats, més qui paga religiosament. Quan l’OBC fa tres concerts a la setmana i si el programa o el director, o els intèrprets no acaben de interessar el seu públic abandona, també per la crisi, d’acord, però si els responsables de l’Auditori decideixen omplir-ho una mica per tal de que allò no sembli un assaig, estan nodrint de públic inexpert en moltes ocasions, que potser s’acabaran a abonant o no a la temporada, però que no m’atreviria a dir que és el públic de l’OBC. Quan l’OBC omple la sala sense necessitat de regals, el públic és tan o més respectuós i entès que a Ibercàmera.
        Pel que fa a PG, no crec que sigui el responsable dels artistes que venen. Ell si deu escollir els concerts en funció dels seus interessos, com fan tots els directors titulars de les formacions que dirigeixen.
        Anys enrere no hi havia retransmissió del MET, que no fos dirigida per Levine, ara per qüestions de salut però també perquè Levine ja s’ha guanyat la divinitat, això ja no passa.
        A González no el coneixia ningú, ni tan sols els responsables que el van portar, si l’haguessin conegut crec que no l’haguessin portat, al menys com a titular. Era inexpert i no tenia la genialitat d’altres directors que sense gran experiència és consoliden amb les millors orquestres. PG ha utilitzat com ha pogut l’oportunitat que li ha caigut del cel. Ara quan marxi es veurà si sense l’OBC es capaç de tenir la projecció que aquesta li ha donat. Hauria d’estar eternament agraït a Barcelona, i no sé si aquest serà el cas.

        M'agrada

    • Si vas llegir La Vanguardia ahir, sembla que ja estigui negociat i per ant sembla que aquesta noticia sigui més un clatellot a PG. Suposo que hi ha motius, i encara que ell no s’ha pronunciat en públic s’ha mogut, no de massa n¡bona manera, en els últims mesos.
      Com sempre llastimós.
      Els directors amb CV exagerat no els podem pagar. No sé com podrem pagar aquest, a no ser que el que cobrava PG ja li vagi bé a Ono. Cal pensar que PG cobrava molt.
      El Sr. Bou mana molt a l’OBC, i quan dic molt, dic MOLT.

      M'agrada

  4. Josep R, Noy

    Seguim fent les coses amb els peus. No hi ha manera de que es pugui acabar una etapa de mestre director amb normalitat i en pau i elegància. Què hi ha entre La Vanguardia i la OBC, quin pacte secret?. M’alegra saber que tindrem un nou director i sembla que de garanties. Ja seria hora! Per mi la OBC ha perdut darrerament tant per culpa del mestre Gonzalez com per culpa de una mala gestió clamorosa. No, per mi no es tracta de que no haguem millorat: crec que hem anat enrera si ho comparem amb la etapa enterior del mestre Oue. Ara espero que si com sembla tindrem un nou director experimentat i dels bons, no el foragitin de mala manera d’aqui poc temps. D’aqui pocs dies veurem a Ono dirigint. Ja en parlarem.

    M'agrada

    • La Vanguardia és en aquests moments el diari que serveix precipitar els esdeveniments. Qui ho hauria de fer calla i La Vanguardia llença la notícia que no trigarà a confirmar-se. Per què es fa així?, no ho sé, però ni m’agrada ni ho trobo adequat.
      Suposem que el Sr Pablo González s’hagi posat impertinent i davant de l’anunci personal,fet temps a enrere, de la seva no renovació, s’hagi mogut políticament per tal de quedar-se La direcció de l’OBC7Auditori (no m’ha quedat mai clar si van en un pack o són independents) ha decidit, prèvies converses amb els candidats substituts, a moure fitxa i accelerar per via soterrada els esdeveniments. Tot plegat té el seu rics ja que podria ser que els polítics l’acabessin errant (malauradament no seria la primera vegada), però quan La Vanguardia, que és en algunes coses més fiables que el DOG, ja ho dóna per fet, és que potser la setmana vinent el Sr. Ono signarà el contracte. N m’estranyaria gens i pel que fa a PG, un més a la llista d’ex directors ofesos, amb la diferència que els altres eren noms en el circuit internacional que ens podien perjudicar, mentre que PG s’ha fet el nom gràcies a l’OBC i no sé si sense ella es mantindrà en el circuit amb facilitat.

      M'agrada

  5. simone

    molt interssant la noticia i el videos que poses com exemple. com sempre, gràcies per la ‘documentacio’, em sumo a lo del dia de nomes 24h 🙂

    M'agrada

  6. Fernando S.T.

    Aquí hay dos evidencias que creo que son decisivas en esta maniobra:
    Como dice Manu, la baja de muchos abonos y asistencia en general, a los conciertos denota, a parte de la crisis, un desinterés general tanto en la programación, como en la titularidad. Pablo González no ha sabido o no ha podido mantener al público, algo impensable en el período que Oue fue director y en los que la afluencia de público a los conciertos que él dirigía se incrementaba.
    Por otro lado se evidencia la mala gestión de la OBC filtrando noticias antes de tiempo. La secuencia normal hubiera sido anunciar la no renovación y el posterior anuncio de Ono o el nuevo titular. ¿Cual es el motivo de utilizar La Vanguardia para difundir la noticia en forma de rumor?
    En otros tiempos se utilizó en gran medida este mismo rotativo para lanzar una campaña de descrédito del maestro Oue.
    Bienvenido sea el maestro Ono si se confirma su contratación, aunque no creo que se atrevan a lanzar un nombre si previamente no se ha cerrado el trato, y señores de la OBC, aprendan a hacer las cosas con cierta elegancia, la imagen también forma parte del prestigio de una institución como la Orquestra Nacional de Catalunya.

    M'agrada

    • Joan

      Sí, a nivell de nombre d’abonats la substitució del mestre Oue pel González es deu haver notat força. En segon lloc posaria la gestió I només en tercer la crisi.

      M'agrada

    • Caldrà esperar.
      Per a mi és evident que la manera, hi hagi el que hi hagi al darrere, no és la correcta.
      Hi han línies vermelles que mai es poden traspassar i la imatge de l’OBC sempre quedarà en entredit, tingui o no tingui la raó, actuant d’aquesta manera.
      Les coses s’havien d’haver fet d’una altra manera, però sembla que un cop més s’han fet de manera grollera i mal educada.

      M'agrada

  7. bocachete

    Poc elegant sí que és, la veritat. Encara que PG ho sabés o que hagués comunicat que no vol continuar, és lleig anunciar-ho així. De tota manera, no crec que el fet que l’OBC tingui un titular o un altre hagi influït tant en la baixada d’assistents: hi ha fileres buides tant si dirigeix el director titular com si li toca a un convidat amb renom; les dues últimes temporades, encara que el director fos dels coneguts, atractius, etc., no s’omplia si el repertori se sortia del més tradicional: és a dir, no s’omple mai. La baixada d’abonaments, un públic captiu, té més a veure amb els IVA i la crisi que una altra cosa, o sigui que no crec que l’Ono faci venir més públic, almenys d’entrada.

    Ara, que ja posats, tenint Ono de titular, potser un patrocini potent d’ONO sí que es podria aconseguir. Pot semblar un acudit, però per coses així de tontes hi ha empreses disposades a posar diners sempre que n’aparegui el nom i més subliminal que això… Una nota al peu del programa del tipus: “Els concerts dirigits per K. Ono són patrocinats per ONO” i un anunci gratuït i ves a saber què… Si funcionés, seria qüestió de buscar directors convidats amb noms com Ericsson, Bosch, Ikea, Eroski o Zara.

    M'agrada

    • Ja, ja, ja!!! 😆 😆 😆 Als teus peus, bocachete. Avui em deixes sense secció d´humor, que la teva ocurrència és insuperable… Com tu, penso que la crisi té el seu pes en la davallada, i també tinc dubtes que Ono pugui aconseguir fer venir més públic. A més, a qualsevol que li agradin mínimament els Beatles (que jo diria que som tots), és sentir el nom d´Ono i et tira cap enrere. Com dius, aquestes coses poden semblar un acudit però a vegades tenen els seus efectes. Com quan Mas (guapo!) era Conseller d´Economia i deia que per ser-ho era bàsic dir-se Mas i no Menos. Si es confirma, benvingut sigui el mestre Ono i el seu sponsor principal (es que és boníssima! No me la puc treure del cap 🙂 ). Esperem que sigui tot a fi de bé.

      M'agrada

    • La proposta final és de traca 😆
      El públic, malgrat tot el que ens està passant, es mobilitza amb les coses que per a ell tenen interès i si PG no ha creat cap empatia, això acaba passant factura.
      Intents en va fer, però sembla ser que o bé no eren naturals, o altres factors han acabat influint en el distanciament actual, amb el musics, la direcció i el públic.

      M'agrada

  8. Lluís Sarrado

    1. M’empipa aquesta estratègia. És molt lletja.
    2. Si finalitza el contracte, no cal que l’insultem. S’en va com fa tothom avui en el món laboral.
    3. Quan volien acomiadar e Eiji Oué, es va muntar una campanya a favor. Patrocinada per (els músics?). Ens van mobilitzar. Ara que soc cinc anys més vell observaré el que succeix.
    4. En aquell moment algú volia portar alguna “patum” del país. El món és internacional i demano el mateix respecte pels estrangers que a fora donen als talents d’aquí (sic)
    5. Qui ha d’opinar sobre els directors?… Recordeu el que va succeirs amb el nostre recordat Franz Paul Decker? Va ser foragitat per algú (o alguns) de dins de la casa.
    6. La història de despatxar bons professionals i contractar amiguets és llarga.
    7. Polítics, fora les mans de la música (i de tot). Pagueu amb els nostres impostos.

    M'agrada

    • Fernando S.T.

      ¿Quién le insulta?
      No creo que ahora se produzca ninguna campaña para que se quede González, más bien diría que lo celebraran.
      Creo que en este caso, a pesar de las formas insolentes, la elección parece más que adecuada. No se me ocurre ningún director español y menos catalán, con la categoría y experiencia de Ono, para liderar la OBC.

      M'agrada

    • Cal veure perquè s’actua així, no sembla lògic.
      No m’agrada gens que caiguin en aquestes males formes.
      No has de parlar en hipotètic, és més correcta dir “Quan van acomiadar” ho volien fer i ho van fer. La campanya la van fer des de la direcció de l’OBC i l’Auditori, el públic, o més ben dit, quatre gats vam reaccionar i es va fer una mica d’enrenou, òbviament no ens van fer cas, ans al contrari.
      Hi ha coses que passen a dins de l’orquestra que nosaltres no sabem i potser tampoc les hem de saber, que fan que els esdeveniments es precipitin, ara bé, quan prens una decisió s’ha de preveure prèviament tot el que pot suposar i sobretot t’has d’anticipar als esdeveniments. En aquest cas, com casi sempre, no s’ha fet així i el resultat és lleig.
      Ono deu tenir amics, és clar, però crec que en aquest cas la seva contractació, de produir-se, demostra que han anat a buscar algú que ens pot oferir molt.
      Mentre l’orquestra la paguem nosaltres, via polítics, em temo que le teu desig és aigua mullada.

      M'agrada

  9. Lluís Sarrado

    Sobre campanyas. És “La Vanguardia” un poder ocult que engega campanyes i fa i desfà? Llegirem les cròniques persianes…
    Estic d’acord amb el senyor Manu. Potser caldria, a final dels contractes, demanar responsabilitats als que els van fer possibles.

    M'agrada

  10. Parlant de japonesos. He trobat estrany que no hi hagi hagut gens de ressò (o a mi se m’ha escapat) del concert de la Banda Municipal de Barcelona amb una combinació de música i pianista japonesos i música dels Lamote pare i fill.

    Jo el vaig veure/sentir a l’Auditori de Sant Cugat (coincidint. però amb EL partit de futbol. El mestre Brotons ens va agrair l’assistència als presents i ens va informar de l’empat a zero)
    No puc dir que va ser el concert de la temporada però eren rareses prou interessants.

    Em sembla que l’endemà es repetia el concert a BCN amb lleugeres variants al programa catalano-japonès.

    Algun client més de les terres llunyanes ho va sentir/veure?

    M'agrada

    • Oscar V.

      Jo vaig assistir al concert de la banda a Sant Cugat, amb un programa ben interessant i una solista japonesa magnífica. El públic va sortir ben content. Efectivament a l’endemà es repetia a l’Auditori a les 18h de la tarda. Aqui el que va grabar Sant Cugat TV.

      http://www.cugat.cat/tv/video/3516

      Jo he deixat d’assistir a la OBC per PG, i he assistit a varios concerts de la banda, que està fent una feina excel.lent, i ja li agradaria a PG tenir la meitat del carisma que té Salvador Brotons. De pas, dir que la banda convida cada any solistes joves de la casa o espanyols, amb un nivell que ja voldrien molts, cosa que la OBC no fa.

      Aqui els que tallen el bacallà amb els directors, solistes,etc…són les agencies i managers, que treballen des d’una foscor molt preocupant, en molts casos rallant la mafia, i aprofitant-se de diners publics amb contractacions, comissions i promocions de concerts privats. Són ells qui estableixen els cachés dels músics i en consequència les entrades dels concerts es disparen i la manca de public també. Un veritable cancer desconegut per molts.

      M'agrada

    • El mestre Brotons està fent una feinada important amb la Banda.
      És un músic que m’interessa molt i aviat faré un apunt dedicat a la seva obra pianística, ja que si com a director és bo, com a compositor potser és millor encara.

      M'agrada

  11. El compte

    Es evident que ja està fet per sota la taula esperant el momento adient per anunciar-ho. La carrera del mestre Ono promet molts bons concerts si es confirma.
    Crec que és una gran noticia!
    Bona nit!

    M'agrada

  12. Vull pensar que s’han comportat amb un mínim d’ètica amb Pablo Gonzàlez i que per tant de fa temps debia saber que no li renoverien. Espero que hagi estat aixi. Crec que ha fet una bona labor en aquets anys (fins i tot en obres del període romàntic l’orquestra ha millorat), malgrat les circumstàncies adverses de contractació de nous músics de qualitat, amb l’agravant que ni tan sols ha pogut substituir les baixes de solistes importants. Les programacions, en la mesura en que hi hagi participat en la seva confecció, han estat força equilibrades i interessants. La presència de solistes invitats no ha estat la de l’època de Foster, molt brillant en aquest aspecte, però deu ni dó amb els temps que corren.

    Sincerement creia que, de produir-se aquest desenllaç (bastant probable donada la clara divisió d’opinions en les prestacions de l’orquestra), s’optaria per Emmanuel Krevine, anomenat director principal invitat. Apareix regularment dirigint la nostra orquestra, té cert prestigi internacional, i sempre m’ha agradat dirigint l’OBC, amb molt bons resultats. Ja que no esmentes al director francés que tambè ha estat en l’objectiu (ben segur per discreció) hauré de repasar demà tranquilament quins directors francesos amb prestigi contrastat han dirigit l’OBC…Amb qui primer he pensat és en precisament amb Krivine, que ha conreat bones orquestres franceses força anys, i amb èxit…però el que passa és que no és francès sino rus…

    No recordo el resultat del concert de la temporada 2011-2012 en que Ono va dirigir Sherezade, pero en canvi si recordo que l’òpera de Boesmans em va agradar molt, i això que haig d’anar molt més enrera en el temps. Pinta molt bé aquesta opció, la veritat. Director de clar accent operístic, és probable doncs que ens asseguri de manera regular alguna ópera en versió de concert en cada temporada, i això és bona noticia en un any en que ens han frustrat (i de quina manera) amb la cancel.lació del Boris Godunov amb Le Capitole du Toulouse i l’Orfeó Donostiarra. Haver estat director amb èxit de l’Òpera de Lió i, encara més, del Teatre de La Monnaie és molt bona noticia. Ara bé, desbloquegeran la contractació de nous músics? Ompliran les plaçes encara vacants de solistes principals? Hi haurà d’una vegada concertino titular i estable? Un director de cert prestigi como Ono, que pot fàcilment optar a d’altres plaçes, acceptarà treballar amb totes aquestes dificultats?

    Bé, l’interés pel concert del cap de setmana del 25 s’ha vist sens dubte incrementat de manera més que substancial. Ja no sols em fa l’il.lusió habitual, sino que a més, l’expectació és màxima. Anirem, veurem, escoltarem (especialment escoltarem)…i desprès, opinarem.

    PD. Per cert, a l’ONE tambè han estrenat nou director, en David Afkham, d’espectacular carrera i millors padrins, amb èxit arrollador el passat cap de setmana.

    M'agrada

    • Cal saber quina reacció va tenir PG quan li van dir i què és el que ha motivat aquest procedir.
      He estat investigant i per variar, no hi ha res clar.
      Si acaba sent Ono, crec que està per sobre de Krivine i l’altre potser ho estava per sobre de tots dos, però crec que era inabastable, econòmicament sobretot.
      Ens convé algú que aporti molt i sobretot que tingui tant talent com coratge per exigir que el nivell musical no decaigui, amb Ono i la seva projecció internacional sembla molt més probable que amb PG renovat, més enllà de la percepció particular que tingui jo i que no coincideix per a res amb la teva. Per a mi PG no deixa de ser un aprenent, el que no vol dir que amb uns quants anys més no sigui un bon director, però aquesta formació no la pot fer pagant l’OBC com si fos un director expert quan era, en el seu moment, un becari. Hem perdut, com ja li deia a JL una mica més amunt, 5 anys preciosos, no per haver anat enrere, que jo no ho crec, però si per no haver avançat res, i això si que ho crec. L’OBC està en un procés de creixement, no és una orquestra de grandiós nivell, no l’hem assolit ni en els millors moments amb Foster o amb Oue, i el pitjor és que sempre anem a batzegades, mai hi ha un període llarg de creixement.
      David Afkham donarà molt a parlar i sempre bé, ja ho veuràs.

      M'agrada

Els comentaris estan tancats.

%d bloggers like this: