IN FERNEM LAND

ANNA BONITATIBUS: SEMIRAMIDE, LA SIGNORA REGALE


Semiramide Anna Bonitatibus

Tinc uns quants discs pendents per comentar i com que fa molts dies que us deixo moltes coses per baixar, crec que està bé reposar de tanta descàrrega i parlar-vos d’aquest interessantíssim disc, que ja fa temps que vaig escoltar i que em va causar una magnífica impressió, ja sigui per l’alt valor de recerca en òperes i compositors oblidats que s’ha fet, ja sigui per el resultat artístic de la proposta i l’acabat del producte.

Anna Bonitatibus és una jove mezzosoprano italiana que vaig escoltar per primera vegada a Pesaro l’any 2006 cantant la part del Satabat Mater de Rossini i el 2009, la darrera visita a l’enyorat festival, la part de la Petite Messe Solennelle. Després l’he vist en diferents vídeos i escoltat en diversos enregistraments d’àudio i sempre he quedat satisfet, si bé a Pesaro vaig constatar una escassa projecció, que desitjaria que amb els anys s’hagués anat corregint, ja que la cantant i el seu art són  remarcables.

Aquest és un projecte personal de la cantant que ha fet un gran treball de recerca i investigació en biblioteques i col·leccions privades per nodrir aquest disc, a la manera de la seva compatriota Cecilia Bartoli, per tant no ens trobem davant d’un disc d’àries més o menys conegudes i prou,  aquest és un treball amb interès que s’agreix per la seva presentació feta amb molta cura i amb un llibret que acompanya el doble disc (44’23” i 45’49”) amb texts i imatges a l’alçada de l’interès musical i  interpretatiu, per tant molt recomanable en un moment on els enregistraments de nous discs suposen una aventura i si s’aparten del repertori més sovintejat, que és el que acostumen a fer les discogràfiques per llençar les emergents i massa sovint efímeres figures, encara més.

El gran mèrit d’aquest disc és el recull de les 14 Semiramides musicades per: Antono Caldara, Nicola Porpora, Niccoló Jommelli, Andrea Bernasconi, Tommaso Traetta, Giovanni Paisiello, Francesco Bianchi, Giovan Battista Borghi, Sebastiano Nasolini, Charles.Simon Catel, Giacomo Meyerbeer, Gioacchino Rossini i Manuel García, més un bonus de Handel, és a dir un amplíssim ventall que va de finals del 600 al primer quart del 800, que és el mateix que dir del barroc al belcanto, tot passant pel classicisme. Un treball de recerca exhaustiva que ens regala  1o àries, 3 fragments orquestrals i un cor, tot enregistrat per primera vegada, i en el cas de la de Rossini que s’ha gravat moltes vegades, que aquesta vegada sigui en la versió primerenca de Rossini, la que figura en la partitura autògrafa del compositor i que Philip Gossett va orquestrar i afegir com apèndix en l’edició crítica que va fer amb Alberto Zedda, així doncs el disc conté com a única no primícia, l’ària de la Semiramide de Meyerbeer, ja que fins i tot l’ària inclosa com a Bonus, pertanyent a Handel i que forma part del pasticcio de Leonardo Vinci, també s’ha gravat per primera vegada.

La mezzosoprano canta amb gran estil i molt de gust, tenint molta cura en el fraseig i en l’articulació. La veu té un vibrato particular que pot arribar a esgotar, però que ella utilitza amb encert a favor d’una adequació estilística que li és favorable. Potser a Bonitatibus li manca un punt de personalitat per superar l’excel·lent treball i esdevenir genial, però no hi ha dubte que l’interès està garantit i que lluny de voler enlluernar només amb vertiginoses floritures, que ho fa si s’escau, ofereix amb encert i èxit un treball de valor afegit inqüestionable

L’acompanyen amb brillantor tant l’Accademia degli Astrusi, una agrupació amb instruments d’època i per tant amb el diapasó original a 430 Hz, que compta amb solistes de relleu i La Stagione Armonica, l’agrupació coral que intervé en els fragments de Nassolini, Meyerbeer i Rossini.

Us deixo escoltar dos fragments, en primer lloc “Il pastor se torna aprile” de la Semiramide de Tommaso Traetta, amb el preciós acompanyament obligat de violí, a càrrec de Luca Giardini

i en segon lloc “Già il perfido discese…Al mio pregar t’arredi” de la Semiramis de Manuel García, estrenada a Mèxic l’any 1828, cinc anys després de la de Rossini i que representa la Semiramide més “moderna” de totes les que composen aquest interessant disc que recomano a tots els que vagin a la recerca d’escoltar quelcom més que el de sempre per els (les) de sempre.

CD1

ANTONIO CALDARA (1670-1736)
1. Semiramide in Ascalona: Introduzione
2. Semiramide in Ascalona: Povera navicella (Aria)
NICOLA PORPORA (1686-1768)
3. Semiramide regina dell’Assiria: Vanne fido, e al mesto regno
NICCOLÒ JOMMELLI (1714-1774)
4. Semiramide riconosciuta: Barbaro… Tradita, sprezzata (Recitativo & Aria)
ANDREA BERNASCONI (1706-1784)
5. Semiramide: Ah non è vano il pianto (Aria)
TOMMASO TRAETTA (1727-1779)
6. Semiramide: Il pastor se torna aprile (Aria)
GIOVANNI PAISIELLO (1740-1816)
7. La Semiramide in villa: Serbo in seno il cor piagato (Aria)

CD2

FRANCESCO BIANCHI (1752-1810)
1. La vendetta di Nino: Sinfonia
GIOVAN BATTISTA BORGHI (1738-1796)
2. La morte di Semiramide: Figlio diletto e caro (Aria)
SEBASTIANO NASOLINI (1768?-1798?)
3. La morte di Semiramide: Fermati! Il ciel minaccia… Deh sospedi ai pianti miei… Serbo ancora un’alma altera (Recitativo & Aria con Coro)
CHARLES-SIMON CATEL (1773-1830)
4. Semiramis: Dance No. 2
GIACOMO MEYYERBEER (1791-1864)
5. Semiramide: Più non si tardi… Il piacer, la gioia scenda (Recitativo & Canzonetta con Coro)
GIOACCHINO ROSSINI (1792-1868)
6. Semiramide: Serena i vaghi rai… Bel raggio lusinghier (Coro & Cavatina)
MANUEL GARCÍA (1775-1832)
7. Semiramis: Già il perfido discese… Al mio pregar t’arrendi (Recitativo & Aria)
Bonus:
Georg Friedrich Handel (1685-1759)
pasticcio de Leonardo Vinci (1696?-1736)

8. Semiramide riconosciuta: Fuggi dagl’occhi miei (Aria)

ANNA BONITATIBUS (mezzosoprano)
Accademia degli Astrusi
La Stagione Armonica director: Sergio Balestracci
Federico Ferri

Deutsche Harmonia Mundi – Sony Music
gravacio efectuada el mes de novembre de 2013 al Teatro Consorziale de Budrio (Bologna)

Enllaços d’interès:

5 comments

  1. colbran

    Uno de los mejores CDs que se han incorporado últimamente a mi discoteca. Pendientes de publicación hay unas cuantas nuevas grabaciones que ya estoy deseando conocer: el disco barroco de Bartoli con estrenos en Rusia en su momento, el nuevo registro de Elina Garanca, la nueva incursión en el “bel canto” de Joyce DiDonato -que espero sea mucho más rigurosa de lo que acostumbra a ser-, el CD dedicado a la opereta de Jonas Kaufmann y el íntegramente dedicado a Porpora del fenómeno argentino el gran contralto Franco Fagioli, prácticamente el único falsetista que me ha asombradso hasta el entusiasmo.

    Tal como dice Joaquim, las veces que hemos escuchado en vivo a Bonitatibus no me ha acabado de convencer por su escaso volumen de voz, pero es indudable que canta muy bien. En este disco ha seleccionado unas cuantas “Semiramide” de las 100 más o menos que hay compuestas y la selección debe haber sido difícil pero es muy acertada. Son dos CDs de corta duración, pero que se venden al precio de uno, lujosamente presentados y con una duración total que sobrepasa en casi 20′ la duración normal de un CD.

    Me ha gustado muchísimo todo el disco, pero me ha dejado boquiabierto la maravillosa aria de la versión de Traetta “Il pastor si torna Aprile” que junto con el aria de García y la versión original del “Bel raggio lusinghier”-muchos consideran la “Semiramide” de Rossini como el último exponente del barroco y el mejor- constituyen lo más destacado de este extraordinario CD que recomiendo a todo amante del barroco, a los seguidores de Bonitatibus y a los inquietos amantes de la Música que siempre buscamos algo nuevo o desconocido que nos soprenda. Este CD sorprende y satisface de verdad.

    M'agrada

  2. Concep

    Hola a tothom, he estat desconnectada de Internet durant un mes i mig, quasi us diria que és tota una teràpia, però he tingut les meves crisis, eh?, no penseu que és tan fàcil passar de In Fernem Land, i ara toca posar-me al dia de tot.
    No sé si hauràs fet vacances Joaquim, però a jutjar per l’activitat del blog has treballat com sempre o més. Hauries d’aïllar-te durant una temporada a un poblet del Pirineu on en prou feines hi ha cobertura de mòbil, nosaltres hi sortiríem perdent però no saps pas com tornaries de vitalitzat.
    No he escoltat aquest disc, però no sabia on deixar-te la meva salutació de retrobament amb tots vosaltres, us he trobat faltar.

    M'agrada

    • Hola, ben tornada.
      Celebro que hagis fet teràpia de desconnexió, ja ho veus, aquí no he parat senyal que no tenia possibilitat de desconnectar, o no tenia sentit fer-ho quedant-me aquí.
      Tens feina, no et vull entretenir més.

      M'agrada

  3. OLIMPIA

    A mi també m’agrada la Bonitatibus. La veu és petita però e4xquisita. No sé si em veure amb cor d’escoltar tantes Semiramides sense quedar semimeritzada. I sempre fascinada pel desplegament melòdic de Rossini.

    M'agrada

    • Totes són ben diferents, bé totes no, hi ha molt barroc, però ho fa ben variat, ara bé, com tot disc que fonamenta exclusivament en un únic cantant interpretant diverses àries, pot esgotar, en qualsevol cas és molt interessant per la recuperació del repertori i també perquè ella ho fa molt bé, què caram!.
      Espero que el repòs estiuenc hagi estat beneficiós.

      M'agrada

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s

%d bloggers like this: