Bayreuth, com ja va fer l’any passat ha anunciat amb detall el Festival del 2017 abans d’acabar el del 2016, quelcom que representa una de les poques coses que han canviat en els darrers anys i per bé.
Esperaven que amb Katharina Wagner i la seva germanastra Eva Wagner, el festival canviés. La germmanastra se l’han tret de sobre just la que podia donar un veritable gir a un festival que el necessita. El nomenament de Thielemann com a director musical del festival també semblava un canvi que a l’hora de la veritat i com ja he comentat darrerament pot ser que acabi sent més perjudicial que beneficiós, perquè si comptar amb Thielemann vol dir deixar de comptar amb Gatti, Nelssons o Petrenko, no sé si és un bon negoci.
L’any vinent només hi ha una novetat, la nova producció de Die Meistersinger von Nürnberg després del desastre de la producció signada per Katharina Wagner estrenada el 2007 amb la direcció de Sebatian Weigle, que sembla ser que en realitat era d’un “negre” que la besnetíssima necessita per fer front als encàrrecs que ella mateixa es posa, davant la impossibilitat de fins i tot fer nyaps. La producció es va mantenir fins el 2011. Des del 2015 es representa el Tristan und Isolde que també signa ella però també sembla ser que amb l’ajuda d’un altre “negre”. No vull ni imaginar-me que el rumor que acabarà sent la directora del nou Ring del 2020 sigui cert.
Philippe Jordan tornarà a Bayreuth després de la seva presentació en la direcció del parsifal de l’any 2012 quan Gatti va abandonar la producció històrica de Herheim.
La nova producció serà de Barrie Kosky, el director de la Die Zauberflöte que va tancar la passada temporada i inaugura la 2016/2017 del Gran Teatre del Liceu. Veurem que és capaç de fer, perquè enginy no li falta i millorar les bajanades de la besnéta no és gaire difícil.
En la part vocal hi ha unes quantes alegries: Michael Volle que en els darrers Meistersingers era un excel·lent Beckmesser, i després de triomfar a Salzburg i al MET amb un Hans Sachs esplèndid, el cantarà a Bayreuth. Günther Groissböck, serà un solidíssim Veit Pogner i Johannes Martin Kränzle, sensacional Beckmesser al MET acompanyant a Volle, debutarà a Bayreuth amb aquest rol que broda. El magnífic tenor Daniel Behle que ja va visitar IFL versionant un Winterreise curiós, serà David, mentre que Klaus Florian Vogt repetirà el seu blanquinós Walther. El que em sembla incomprensible és que Anne Schwanewilms torni a Bayreuth després de 21 anys del seu debut com a Gutrune. Hi va tornar l’any 1998 per cantar la Gerhilde a Die Walküre, i durant els pocs anys d’esplendor de la seva carrera no hi va anar, i ara que sembla que la seva veu ja és una ombra, serà Eva, un rol per a una soprano lírica, jove i que comença. Amb un repartiment tan esplèndid no acabo d’entendre aquesta aposta.
DIE MEISTERSINGER VON NÜRNBERG
Cast 2017
Conductor | Philippe Jordan | |
Director | Barrie Kosky | |
Stage design | Rebecca Ringst | |
Costumes | Klaus Bruns | |
Choral Conducting | Eberhard Friedrich | |
Dramaturgy | Ulrich Lenz | |
Lighting | Franck Evin | |
Hans Sachs, Schuster | Michael Volle | |
Veit Pogner, Goldschmied | Günther Groissböck | |
Kunz Vogelgesang, Kürschner | Tansel Akzeybek | |
Konrad Nachtigal, Spengler | Armin Kolarczyk | |
Sixtus Beckmesser, Stadtschreiber | Johannes Martin Kränzle | |
Fritz Kothner, Bäcker | Daniel Schmutzhard | |
Balthasar Zorn, Zinngießer | Paul Kaufmann | |
Ulrich Eisslinger, Würzkrämer | Christopher Kaplan | |
Augustin Moser, Schneider | Stefan Heibach | |
Hermann Ortel, Seifensieder | Raimund Nolte | |
Hans Schwarz, Strumpfwirker | N.N. | |
Hans Foltz, Kupferschmied | Timo Riihonen | |
Walther von Stolzing | Klaus Florian Vogt | |
David, Sachsens Lehrbube | Daniel Behle | |
Eva, Pogners Tochter | Anne Schwanewilms | |
Magdalene, Evas Amme | Wiebke Lehmkuhl | |
Ein Nachtwächter | N.N. |
El tercer any de la producció de Thielemann i Katharina Wagner del Tristan und Isolde ens porta un alegria, ja que el Rei Marke serà interpretat per René Pape. El baix alemany va debutar l’any 1994 com a Fasolt al Rheingold de la Tetralogia dirigida per Levine i Alfred Kirchner. El va cantar fins l’edició de 1997 i ja no va tornar. Que Bayreuth hagi prescindit de Pape durant tants anys és imperdonable. Hi torna per cantar un dels rols més celebrats de la seva carrera i substitueix al que ha esdevingut el gran cantant de l’edició del 2016, l’eminent Georg Zeppenfeld que raonablement no pot fer front a Gurnemanz, Marke i Hunding com ha fet aquest any, tot i l’excel·lència dels resultats.
La resta del cast repeteix l’edició d’enguany, és a dir amb el resistent Stephen Gould com a Tristan, la discutida Petra Lang com a Isolde, Iain Peterson com a Kurnewal i Christa Mayer com a Brangäne.
TRISTAN UND ISOLDE
Cast 2017
Conductor | Christian Thielemann | |
Director | Katharina Wagner | |
Stage design | Frank Philipp Schlößmann Matthias Lippert |
|
Costumes | Thomas Kaiser | |
Dramaturgy | Daniel Weber | |
Lighting | Reinhard Traub | |
Choral Conducting | Eberhard Friedrich | |
Tristan | Stephen Gould | |
Marke | René Pape | |
Isolde | Petra Lang | |
Kurwenal | Iain Paterson | |
Melot | Raimund Nolte | |
Brangäne | Christa Mayer | |
Ein Hirt | Tansel Akzeybek | |
Ein Steuermann | Kay Stiefermann | |
Junger Seemann | Tansel Akzeybek |
El decebedor Parsifal de Haenchen i Laufenberg que tant ha agradat a tants, torna amb el canvi del titular, ja que Vogt que l’ha protagonitzat aquest any, dóna pas a Andreas Schager per poder fer front a Walther. La resta repeteixen.
PARSIFAL
Cast 2017
Conductor | Hartmut Haenchen | |
Director | Uwe Eric Laufenberg | |
Stage design | Gisbert Jäkel | |
Costumes | Jessica Karge | |
Lighting | Reinhard Traub | |
Video | Gérard Naziri | |
Dramaturgy | Richard Lorber | |
Choral Conducting | Eberhard Friedrich | |
Amfortas | Ryan McKinny | |
Titurel | Karl-Heinz Lehner | |
Gurnemanz | Georg Zeppenfeld | |
Parsifal | Andreas Schager | |
Klingsor | Gerd Grochowski | |
Kundry | Elena Pankratova | |
1. Gralsritter | Tansel Akzeybek | |
2. Gralsritter | Timo Riihonen | |
1. Knappe | Alexandra Steiner | |
2. Knappe | Mareike Morr | |
3. Knappe | Paul Kaufmann | |
4. Knappe | Stefan Heibach | |
Klingsors Zaubermädchen | N.N. | |
Klingsors Zaubermädchen | Katharina Persicke | |
Klingsors Zaubermädchen | Mareike Morr | |
Klingsors Zaubermädchen | Alexandra Steiner | |
Klingsors Zaubermädchen | Bele Kumberger | |
Klingsors Zaubermädchen | Sophie Rennert | |
Altsolo | Wiebke Lehmkuhl |
Finalment el Ring consolida al discutit Janowski al capdavant del fossar i es treu de sobre a la impossible Heidi Melton com a desastrosa Sieglinde per portar a la sempre convincent Camilla Nylund. No entenc que Lundgren només canti el Wotan de Die Walküre i ens deixin al feble Petersen a Das Rheingold i a Thomas J. Mayer com a Wanderer a Siegfried.
Crec que s’haurien d’haver buscat alternatives a Ventris i Foster, i també crec que el canvi de l’excel·lent Tanja Ariane Baumgartner substituint la Fricka de Sarah Connolly és positiu.
Ens falta saber qui cantarà Hunding i Fasolt, mentre que estem joiosos que Alberich continui sent Albert Dohmen i Mime Andreas Conrad. No m’agrada gens que Loge torni a ser Roberto Saccà i m’agradaria escoltar una Erda més imponent.
DER RING DES NIBELUNGEN
Conductor | Marek Janowski |
Director | Frank Castorf |
Stage design | Aleksandar Denić |
Costumes | Adriana Braga Peretzki |
Lighting | Rainer Casper |
Video | Andreas Deinert Jens Crull |
Technische Einrichtung 2013-2014 | Karl-Heinz Matitschka |
Cast 2017
DAS RHEINGOLD
Wotan | Iain Paterson |
Donner | Markus Eiche |
Froh | Daniel Behle |
Loge | Roberto Saccà |
Fricka | Tanja Ariane Baumgartner |
Freia | Caroline Wenborne |
Erda | Nadine Weissmann |
Alberich | Albert Dohmen |
Mime | Andreas Conrad |
Fasolt | N.N. |
Fafner | Karl-Heinz Lehner |
Woglinde | Alexandra Steiner |
Wellgunde | Stephanie Houtzeel |
Floßhilde | Wiebke Lehmkuhl |
DIE WALKÜRE
Siegmund | Christopher Ventris |
Hunding | N.N. |
Wotan | John Lundgren |
Sieglinde | Camilla Nylund |
Brünnhilde | Catherine Foster |
Fricka | Tanja Ariane Baumgartner |
Gerhilde | Caroline Wenborne |
Ortlinde | Dara Hobbs |
Waltraute | Stephanie Houtzeel |
Schwertleite | Nadine Weissmann |
Helmwige | Christiane Kohl |
Siegrune | Mareike Morr |
Grimgerde | Simone Schröder |
Rossweisse | Alexandra Petersamer |
SIEGFRIED
Siegfried | Stefan Vinke |
Mime | Andreas Conrad |
Der Wanderer | Thomas J. Mayer |
Alberich | Albert Dohmen |
Fafner | Karl-Heinz Lehner |
Erda | Nadine Weissmann |
Brünnhilde | Catherine Foster |
Waldvogel | Ana Durlovski |
GÖTTERDÄMMERUNG
Siegfried | Stefan Vinke |
Gunther | Markus Eiche |
Alberich | Albert Dohmen |
Hagen | Stephen Milling |
Brünnhilde | Catherine Foster |
Gutrune | Allison Oakes |
Waltraute | Marina Prudenskaya |
1. Norn | Wiebke Lehmkuhl |
2. Norn | Stephanie Houtzeel |
3. Norn | Christiane Kohl |
Woglinde | Alexandra Steiner |
Wellgunde | Stephanie Houtzeel |
Floßhilde | Wiebke Lehmkuhl |
CALENDARI 2017
Tuesday | 25. July, 16:00 Uhr | Die Meistersinger von Nürnberg |
Wednesday | 26. July, 16:00 Uhr | Tristan und Isolde |
Thursday | 27. July, 16:00 Uhr | Parsifal |
Saturday | 29. July, 18:00 Uhr | Das Rheingold |
Sunday | 30. July, 16:00 Uhr | Die Walküre |
Monday | 31. July, 16:00 Uhr | Die Meistersinger von Nürnberg |
Tuesday | 01. August, 16:00 Uhr | Siegfried |
Wednesday | 02. August, 16:00 Uhr | Tristan und Isolde |
Thursday | 03. August, 16:00 Uhr | Götterdämmerung |
Saturday | 05. August, 16:00 Uhr | Parsifal |
Sunday | 06. August, 16:00 Uhr | Tristan und Isolde |
Monday | 07. August, 16:00 Uhr | Die Meistersinger von Nürnberg |
Tuesday | 08. August, 18:00 Uhr | Das Rheingold |
Wednesday | 09. August, 16:00 Uhr | Die Walküre |
Friday | 11. August, 16:00 Uhr | Siegfried |
Saturday | 12. August, 16:00 Uhr | Tristan und Isolde |
Sunday | 13. August, 16:00 Uhr | Götterdämmerung |
Monday | 14. August, 16:00 Uhr | Parsifal |
Tuesday | 15. August, 16:00 Uhr | Die Meistersinger von Nürnberg |
Wednesday | 16. August, 16:00 Uhr | Tristan und Isolde |
Friday | 18. August, 16:00 Uhr | Die Walküre |
Saturday | 19. August, 16:00 Uhr | Die Meistersinger von Nürnberg |
Sunday | 20. August, 16:00 Uhr | Tristan und Isolde |
Monday | 21. August, 16:00 Uhr | Parsifal |
Wednesday | 23. August, 18:00 Uhr | Das Rheingold |
Thursday | 24. August, 16:00 Uhr | Die Walküre |
Friday | 25. August, 16:00 Uhr | Parsifal |
Saturday | 26. August, 16:00 Uhr | Siegfried |
Sunday | 27. August, 16:00 Uhr | Die Meistersinger von Nürnberg |
Monday | 28. August, 16:00 Uhr | Götterdämmerung |
Enllaç al web del Bayreuther Festspiele:
Il cast dei Meistersinger è molto interessante e il Parsifal quest’ anno mi ha convinto. Credo che nel 2017, dopo tredici anni dalla mia ultima visita, tornerò a Bayreuth
M'agradaM'agrada
Questo è un notizione, Se Katharina lo sa, non ho dubbi che lo utilizzerà per fare grande pubblicità 😉
M'agradaLiked by 1 person
La gran alegria és que en Kränzle pugui cantar el Beckmesser, fa poc va patir una malaltia greu. En general aquests mestres em semblen molt prometedors, a l’alçada del que s’espera del Festival. I no sé si veurem en Janowski repetint a l’Anell… amb aquesta producció horrenda jo fugiria per cames. El més incomprensible, efectivament, que Lundgren hagi hagut de renunciar al Wanderer.
M'agradaM'agrada
No sé si Lundgren l’han fet renunciar o ell no vol compartir cartellone amb els cocodrils .
Janowski aguantarà, ha trigat massa a debutar com per renunciar ara que tant han d’agrair-li
M'agradaM'agrada
Uns Mestres amb la gloriosa coppia Vogt-Schwanewilms a mi al que m’inviten és a amagar-me sota terra, per molt Volle i Kränzle que hi hagi…
M'agradaM'agrada
Saps perfectament que tant Walther com sobretot Eva són personatges quasi residuals. D’acord que Walther té dos grans moments i si la Eva és dolenta desgracia el fabulós quintet, però Meistersinger té molta més teca i és molt pitjor si tens un Sachs i un Beckmesser dolents i sobretot un director musical mediocre. No és el cas en l’edició del 2017
M'agradaM'agrada
Pues yo a KFV lo prefiero como Walter que como `Parsifal
Pese a la desgastada Schwanewilms, me interesan a priori bastante estos MAESTROS, no solo por Wolle sino también por la batuta de Ph. Jordan
Jordan es el responsable que los Wagners suenen mejor que nunca y desde que es el director musical, en la Opera de Paris donde le he escuchado ya unos cuantos
M'agradaM'agrada
Habrá que esperar que todo se confirme, incluso sería posible que Schwanewilms no cantase 😉
M'agradaM'agrada
Sembla que tots estem d’acord que aquests Mestres és el millor repartiment wagnerià des de fa molt temps i si la batuta és de qualitat i l’escena una incògnita però amb bones garanties, són un bon motiu, potser l’únic, per anar l’any vinent a Bayreuth.
M'agradaM'agrada
Però Bayreuth només per un títol? És clar que hi ha que parla molt bé del Parsifal i aleshores ja n’hi ha dos de molt pes, i tots dos amb protagonisme excepcional del cor, tota una garantia
M'agradaM'agrada
Uns mestres dirigits per Jordan són un valor segur i si escènicament NO estan dirigits per la besneta encara més. Barrie Kosky ha fet coses interessants, a part de la Flauta, jo li he vist Die schweigsame Frau a Munic i em va agradar. Una curiositat: cada any s’ha anat programant una de les òperes del Ring de més en rigorós ordre, suposo que per als mecenes o per posar-la a la venda per internet. Les han fet les 4. El any que ve veig que com a “propina” han tornat a triar Die Walküre, de la qual en fan una de més (4 representacions) deslligada de les altres, el dia 18 d’agost. Curiós…
Diuen que a l’acabament de la darrera representació del Götterdämmerung del darrer any de l’anell de Patrice Chereau hi va haver una standing ovation al director francès…en una demostració de que el públic havia rectificat l’animadversió del primer any. Tú creus que li passarà el mateix a en Castorf? 😉
M'agradaM'agrada
Deu ser per compensar als que aquest any han vist la incomprensible Sieglinde de Heidi Melton….
A veure bon amic, tu creus sincerament que l’any vinent al final de Götterdämmerung es bravejarà a her Castorf? Atenent a les protestes d’aquest any no crec que en 12 mesos canviïn tant les coses, a no ser que es pagui una bona claca capaç de fer callar al públic. No és la primera vegada que algú em diu el mateix, i només cal visionar la proposta de Chéreau i la de Castorf i adonar-se’n tot d’una que la diferència és abismal i que segurament les protestes d¡una i altra no tenien res a veure, perquè no tots els que estem en contra de Castorf som retrogrades, carques i intransigents. Les protestes a Chéreau provenien de la caverna més rància, i no em sembla que ara passi el mateix.
M'agradaM'agrada
És el mateix que crec jo. Hi ha veus que pretenen que la versió de Castorf esdevingui un clàssic en el futur però jo també crec que això està ben lluny de succeir…és més, si l’anell de 2020 és mínimament digna, la de Castorf caurà en l’oblit…
M'agradaM'agrada
Un clàssic dels nyaps, i en tenen un quants per exposar a la galeria de raves. Això potser si
M'agradaM'agrada
Potser si Thielemann sap que estimeu tant a Jordan no trigarà a fer-li bulling
M'agradaM'agrada
Mira per on jo també ho havia pensat, ves que no li foti enlaire un assaig i marxi emprenyat si veu que la cosa va molt bé.
M'agradaM'agrada