IN FERNEM LAND

BAYREUTH 2017


Festspielhaus de Bayreuth. Foto: dpa

Festspielhaus de Bayreuth. Foto: dpa

Bayreuth, com ja va fer l’any passat ha anunciat amb detall el Festival del 2017 abans d’acabar el del 2016, quelcom que representa una de les poques coses que han canviat en els darrers anys i per bé.

Esperaven que amb Katharina Wagner i la seva germanastra Eva Wagner, el festival canviés. La germmanastra se l’han tret de sobre just la que podia donar un veritable gir a un festival que el necessita. El nomenament de Thielemann com a director musical del festival també semblava un canvi que a l’hora de la veritat i com ja he comentat darrerament pot ser que acabi sent més perjudicial que beneficiós, perquè si comptar amb Thielemann vol dir deixar de comptar amb Gatti, Nelssons o Petrenko, no sé si és un bon negoci.

L’any vinent només hi ha una novetat, la nova producció de Die Meistersinger von Nürnberg després del desastre de la producció signada per Katharina Wagner estrenada el 2007 amb la direcció de Sebatian Weigle, que sembla ser que en realitat era d’un “negre” que la besnetíssima necessita per fer front als encàrrecs que ella mateixa es posa, davant la impossibilitat de fins i tot fer nyaps. La producció es va mantenir fins el 2011. Des del 2015 es representa el Tristan und Isolde que també signa ella però també sembla ser que amb l’ajuda d’un altre “negre”. No vull ni imaginar-me que el rumor que acabarà sent la directora del nou Ring del 2020 sigui cert.  

Philippe Jordan tornarà a Bayreuth després de la seva presentació en la direcció del parsifal de l’any 2012 quan Gatti va abandonar la producció històrica de Herheim.

La nova producció serà de Barrie Kosky, el director de la Die Zauberflöte que va tancar la passada temporada i inaugura la 2016/2017 del Gran Teatre del Liceu. Veurem que és capaç de fer, perquè enginy no li falta i millorar les bajanades de la besnéta no és gaire difícil.

En la part vocal hi ha unes quantes alegries: Michael Volle que en els darrers Meistersingers era un excel·lent Beckmesser, i després de triomfar a Salzburg i al MET amb un Hans Sachs esplèndid, el cantarà a Bayreuth. Günther Groissböck, serà un solidíssim Veit Pogner i Johannes Martin Kränzle, sensacional Beckmesser al MET acompanyant a Volle, debutarà a Bayreuth amb aquest rol que broda. El magnífic tenor Daniel Behle que ja va visitar IFL versionant un Winterreise curiós, serà David, mentre que Klaus Florian Vogt repetirà el seu blanquinós Walther. El que em sembla incomprensible és que Anne Schwanewilms torni a Bayreuth després de 21 anys del seu debut com a Gutrune. Hi va tornar l’any 1998 per cantar la Gerhilde a Die Walküre, i durant els pocs anys d’esplendor de la seva carrera no hi va anar, i ara que sembla que la seva veu ja és una ombra, serà Eva, un rol per a una soprano lírica, jove i que comença. Amb un repartiment tan esplèndid no acabo d’entendre aquesta aposta.

DIE MEISTERSINGER VON NÜRNBERG

Cast 2017

Conductor Philippe Jordan
Director Barrie Kosky
Stage design Rebecca Ringst
Costumes Klaus Bruns
Choral Conducting Eberhard Friedrich
Dramaturgy Ulrich Lenz
Lighting Franck Evin
Hans Sachs, Schuster Michael Volle
Veit Pogner, Goldschmied Günther Groissböck
Kunz Vogelgesang, Kürschner Tansel Akzeybek
Konrad Nachtigal, Spengler Armin Kolarczyk
Sixtus Beckmesser, Stadtschreiber Johannes Martin Kränzle
Fritz Kothner, Bäcker Daniel Schmutzhard
Balthasar Zorn, Zinngießer Paul Kaufmann
Ulrich Eisslinger, Würzkrämer Christopher Kaplan
Augustin Moser, Schneider Stefan Heibach
Hermann Ortel, Seifensieder Raimund Nolte
Hans Schwarz, Strumpfwirker N.N.
Hans Foltz, Kupferschmied Timo Riihonen
Walther von Stolzing Klaus Florian Vogt
David, Sachsens Lehrbube Daniel Behle
Eva, Pogners Tochter Anne Schwanewilms
Magdalene, Evas Amme Wiebke Lehmkuhl
Ein Nachtwächter N.N.

El tercer any de la producció de Thielemann i Katharina Wagner del Tristan und Isolde ens porta un alegria, ja que el Rei Marke serà interpretat per René Pape. El baix alemany va debutar l’any 1994 com a Fasolt al Rheingold de la Tetralogia dirigida per Levine i Alfred Kirchner. El va cantar fins l’edició de 1997 i ja no va tornar. Que Bayreuth hagi prescindit de Pape durant tants anys és imperdonable. Hi torna per cantar un dels rols més celebrats de la seva carrera i substitueix al que ha esdevingut el gran cantant de l’edició del 2016, l’eminent Georg Zeppenfeld que raonablement no pot fer front a Gurnemanz, Marke i Hunding com ha fet aquest any, tot i l’excel·lència dels resultats.

La resta del cast repeteix l’edició d’enguany, és a dir amb el resistent Stephen Gould com a Tristan, la discutida Petra Lang com a Isolde, Iain Peterson com a Kurnewal i Christa Mayer com a Brangäne.   

TRISTAN UND ISOLDE

Cast 2017

Conductor Christian Thielemann
Director Katharina Wagner
Stage design Frank Philipp Schlößmann
Matthias Lippert
Costumes Thomas Kaiser
Dramaturgy Daniel Weber
Lighting Reinhard Traub
Choral Conducting Eberhard Friedrich
Tristan Stephen Gould
Marke René Pape
Isolde Petra Lang
Kurwenal Iain Paterson
Melot Raimund Nolte
Brangäne Christa Mayer
Ein Hirt Tansel Akzeybek
Ein Steuermann Kay Stiefermann
Junger Seemann Tansel Akzeybek

El decebedor Parsifal de Haenchen i Laufenberg que tant ha agradat a tants, torna amb el canvi del titular, ja que Vogt que l’ha protagonitzat aquest any, dóna pas a Andreas Schager per poder fer front a Walther. La resta repeteixen.

PARSIFAL

Cast 2017

Conductor Hartmut Haenchen
Director Uwe Eric Laufenberg
Stage design Gisbert Jäkel
Costumes Jessica Karge
Lighting Reinhard Traub
Video Gérard Naziri
Dramaturgy Richard Lorber
Choral Conducting Eberhard Friedrich
Amfortas Ryan McKinny
Titurel Karl-Heinz Lehner
Gurnemanz Georg Zeppenfeld
Parsifal Andreas Schager
Klingsor Gerd Grochowski
Kundry Elena Pankratova
1. Gralsritter Tansel Akzeybek
2. Gralsritter Timo Riihonen
1. Knappe Alexandra Steiner
2. Knappe Mareike Morr
3. Knappe Paul Kaufmann
4. Knappe Stefan Heibach
Klingsors Zaubermädchen N.N.
Klingsors Zaubermädchen Katharina Persicke
Klingsors Zaubermädchen Mareike Morr
Klingsors Zaubermädchen Alexandra Steiner
Klingsors Zaubermädchen Bele Kumberger
Klingsors Zaubermädchen Sophie Rennert
Altsolo Wiebke Lehmkuhl

Finalment el Ring consolida al discutit Janowski al capdavant del fossar i es treu de sobre a la impossible Heidi Melton com a desastrosa Sieglinde per portar a la sempre convincent Camilla Nylund. No entenc que Lundgren només canti el Wotan de Die Walküre i ens deixin al feble Petersen a Das Rheingold i a Thomas J. Mayer com a Wanderer a Siegfried.

Crec que s’haurien d’haver buscat alternatives a  Ventris i Foster, i també crec que el canvi de l’excel·lent Tanja Ariane Baumgartner substituint la Fricka de Sarah Connolly és positiu.

Ens falta saber qui cantarà Hunding i Fasolt, mentre que estem joiosos que Alberich continui sent Albert Dohmen i Mime Andreas Conrad. No m’agrada gens que Loge torni a ser Roberto Saccà i m’agradaria escoltar una Erda més imponent.

 

DER RING DES NIBELUNGEN

Conductor Marek Janowski
Director Frank Castorf
Stage design Aleksandar Denić
Costumes Adriana Braga Peretzki
Lighting Rainer Casper
Video Andreas Deinert
Jens Crull
Technische Einrichtung 2013-2014 Karl-Heinz Matitschka

Cast 2017

DAS RHEINGOLD

Wotan Iain Paterson
Donner Markus Eiche
Froh Daniel Behle
Loge Roberto Saccà
Fricka Tanja Ariane Baumgartner
Freia Caroline Wenborne
Erda Nadine Weissmann
Alberich Albert Dohmen
Mime Andreas Conrad
Fasolt N.N.
Fafner Karl-Heinz Lehner
Woglinde Alexandra Steiner
Wellgunde Stephanie Houtzeel
Floßhilde Wiebke Lehmkuhl

DIE WALKÜRE

Siegmund Christopher Ventris
Hunding N.N.
Wotan John Lundgren
Sieglinde Camilla Nylund
Brünnhilde Catherine Foster
Fricka Tanja Ariane Baumgartner
Gerhilde Caroline Wenborne
Ortlinde Dara Hobbs
Waltraute Stephanie Houtzeel
Schwertleite Nadine Weissmann
Helmwige Christiane Kohl
Siegrune Mareike Morr
Grimgerde Simone Schröder
Rossweisse Alexandra Petersamer

SIEGFRIED

Siegfried Stefan Vinke
Mime Andreas Conrad
Der Wanderer Thomas J. Mayer
Alberich Albert Dohmen
Fafner Karl-Heinz Lehner
Erda Nadine Weissmann
Brünnhilde Catherine Foster
Waldvogel Ana Durlovski

GÖTTERDÄMMERUNG

Siegfried Stefan Vinke
Gunther Markus Eiche
Alberich Albert Dohmen
Hagen Stephen Milling
Brünnhilde Catherine Foster
Gutrune Allison Oakes
Waltraute Marina Prudenskaya
1. Norn Wiebke Lehmkuhl
2. Norn Stephanie Houtzeel
3. Norn Christiane Kohl
Woglinde Alexandra Steiner
Wellgunde Stephanie Houtzeel
Floßhilde Wiebke Lehmkuhl

CALENDARI 2017

Tuesday 25. July, 16:00 Uhr Die Meistersinger von Nürnberg
Wednesday 26. July, 16:00 Uhr Tristan und Isolde
Thursday 27. July, 16:00 Uhr Parsifal
Saturday 29. July, 18:00 Uhr Das Rheingold
Sunday 30. July, 16:00 Uhr Die Walküre
Monday 31. July, 16:00 Uhr Die Meistersinger von Nürnberg
Tuesday 01. August, 16:00 Uhr Siegfried
Wednesday 02. August, 16:00 Uhr Tristan und Isolde
Thursday 03. August, 16:00 Uhr Götterdämmerung
Saturday 05. August, 16:00 Uhr Parsifal
Sunday 06. August, 16:00 Uhr Tristan und Isolde
Monday 07. August, 16:00 Uhr Die Meistersinger von Nürnberg
Tuesday 08. August, 18:00 Uhr Das Rheingold
Wednesday 09. August, 16:00 Uhr Die Walküre
Friday 11. August, 16:00 Uhr Siegfried
Saturday 12. August, 16:00 Uhr Tristan und Isolde
Sunday 13. August, 16:00 Uhr Götterdämmerung
Monday 14. August, 16:00 Uhr Parsifal
Tuesday 15. August, 16:00 Uhr Die Meistersinger von Nürnberg
Wednesday 16. August, 16:00 Uhr Tristan und Isolde
Friday 18. August, 16:00 Uhr Die Walküre
Saturday 19. August, 16:00 Uhr Die Meistersinger von Nürnberg
Sunday 20. August, 16:00 Uhr Tristan und Isolde
Monday 21. August, 16:00 Uhr Parsifal
Wednesday 23. August, 18:00 Uhr Das Rheingold
Thursday 24. August, 16:00 Uhr Die Walküre
Friday 25. August, 16:00 Uhr Parsifal
Saturday 26. August, 16:00 Uhr Siegfried
Sunday 27. August, 16:00 Uhr Die Meistersinger von Nürnberg
Monday 28. August, 16:00 Uhr Götterdämmerung

Enllaç al web del Bayreuther Festspiele:

16 comments

  1. La gran alegria és que en Kränzle pugui cantar el Beckmesser, fa poc va patir una malaltia greu. En general aquests mestres em semblen molt prometedors, a l’alçada del que s’espera del Festival. I no sé si veurem en Janowski repetint a l’Anell… amb aquesta producció horrenda jo fugiria per cames. El més incomprensible, efectivament, que Lundgren hagi hagut de renunciar al Wanderer.

    M'agrada

    • Saps perfectament que tant Walther com sobretot Eva són personatges quasi residuals. D’acord que Walther té dos grans moments i si la Eva és dolenta desgracia el fabulós quintet, però Meistersinger té molta més teca i és molt pitjor si tens un Sachs i un Beckmesser dolents i sobretot un director musical mediocre. No és el cas en l’edició del 2017

      M'agrada

  2. alex

    Pues yo a KFV lo prefiero como Walter que como `Parsifal
    Pese a la desgastada Schwanewilms, me interesan a priori bastante estos MAESTROS, no solo por Wolle sino también por la batuta de Ph. Jordan
    Jordan es el responsable que los Wagners suenen mejor que nunca y desde que es el director musical, en la Opera de Paris donde le he escuchado ya unos cuantos

    M'agrada

  3. SANTI

    Sembla que tots estem d’acord que aquests Mestres és el millor repartiment wagnerià des de fa molt temps i si la batuta és de qualitat i l’escena una incògnita però amb bones garanties, són un bon motiu, potser l’únic, per anar l’any vinent a Bayreuth.

    M'agrada

  4. Niklaus Vogel

    Uns mestres dirigits per Jordan són un valor segur i si escènicament NO estan dirigits per la besneta encara més. Barrie Kosky ha fet coses interessants, a part de la Flauta, jo li he vist Die schweigsame Frau a Munic i em va agradar. Una curiositat: cada any s’ha anat programant una de les òperes del Ring de més en rigorós ordre, suposo que per als mecenes o per posar-la a la venda per internet. Les han fet les 4. El any que ve veig que com a “propina” han tornat a triar Die Walküre, de la qual en fan una de més (4 representacions) deslligada de les altres, el dia 18 d’agost. Curiós…
    Diuen que a l’acabament de la darrera representació del Götterdämmerung del darrer any de l’anell de Patrice Chereau hi va haver una standing ovation al director francès…en una demostració de que el públic havia rectificat l’animadversió del primer any. Tú creus que li passarà el mateix a en Castorf? 😉

    M'agrada

    • Deu ser per compensar als que aquest any han vist la incomprensible Sieglinde de Heidi Melton….
      A veure bon amic, tu creus sincerament que l’any vinent al final de Götterdämmerung es bravejarà a her Castorf? Atenent a les protestes d’aquest any no crec que en 12 mesos canviïn tant les coses, a no ser que es pagui una bona claca capaç de fer callar al públic. No és la primera vegada que algú em diu el mateix, i només cal visionar la proposta de Chéreau i la de Castorf i adonar-se’n tot d’una que la diferència és abismal i que segurament les protestes d¡una i altra no tenien res a veure, perquè no tots els que estem en contra de Castorf som retrogrades, carques i intransigents. Les protestes a Chéreau provenien de la caverna més rància, i no em sembla que ara passi el mateix.

      M'agrada

      • Niklaus Vogel

        És el mateix que crec jo. Hi ha veus que pretenen que la versió de Castorf esdevingui un clàssic en el futur però jo també crec que això està ben lluny de succeir…és més, si l’anell de 2020 és mínimament digna, la de Castorf caurà en l’oblit…

        M'agrada

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s

%d bloggers like this: