IN FERNEM LAND

CICLE DE CAMBRA A L’AUDITORI: EL QUARTET CASALS i BALCEA INTERPRETEN BRAHMS


cambra-auditori-casals

Vaig assistir de manera inesperada i gràcies a la generositat de Giacomo, al concert del cicle de Cambra de l’Auditori de Barcelona, amb el Quartet Casals a la primera part i a la segona se’ls va sumar la meitat del quartet Balcea (viola i violoncel) per interpretar el sextet de Johannes Brahms.

A la primera part el excels Quartet Casals ens va oferir dues obres, els “Six moments musicaux”, per a quartet de corda, op 44 de György Kurtág i el quartet de corda núm, 6 en Fa menor de Felix Mendelssohn.

La primera vegada que vaig escoltar una obra de György Kurtág ja va ser gràcies als Casals, que en un altre concert de Cambra a l’Auditori (2013) van oferir 12 Microludis, op 13 que ja em van agradar molt. Ahir l’obra que ens van oferir de Kurtág encara em va agradar més, segurament pel seu lirisme, la força, la inventiva tímbrica i els recursos expressius que utilitza i que van servir perquè els Casals caldegessin l’ambient de la sala Oriol Martorell de l’Auditori. No és gens fàcil i molt menys habitual, obtenir una resposta entusiasta després d’una obra contemporània que inicia un concert i en canvi ells ho van aconseguir perquè a banda d’estar absolutament farcit de convençuts i entregats “casalistes”, el Quartet Casals té l’art de connectar amb el públic de manera immediata, per aquell so tan càlid i per la colpidora interpretació. L’obra és agraïda, oscil·lant entre la brillantor i la inquieta intimitat dels homenatges que el compositor fa a músics que admira, ja siguin compositors com Janácek (Les adieux) o el pianista György Sebök (in memoriam), d’aquesta manera els sis i contrastats moments musicals van ser un vehicle admirable de tècnica, virtuosisme i sonoritats  sensitives i expressives de gran impacte. Un encert canviar l’ordre, ja que aquesta obra estava prevista per acabar la primera part i crec que van fer bé començar de manera tan potent, exigint al màxim a un públic tan atent com respectuós (estossecs entre moviments a banda).

La segona obra va ser una altra sorpresa, perquè quan hom podia imaginar un Mendelssohn mot més romàntic, ens varem trobar amb una interpretació tensa, musculosa, molt dramàtica i viril, sense concessions a endolciments melodramàtics tan proclius en una obra com aquesta, tan marcada per el dolor de la mort de Fanny, poc abans d’arribar la seva pròpia mort prematura.

No hi va haver ni un moment de respir en aquesta versió gegantina de l’obra de Mendelssohn, amb un final que ens va fer aixecar literalment de les butaques per l’energia que va acumular el quartet liderat amb una inspiradíssima Vera Martínez.Mehner, després d’un necessari i reparador adagio, com a recer de tantes i impactants emocions.

El Quartet Casals ens tenen tan ben acostumats que sembla que no els acabem de valorar com mereixen, potser perquè són de casa i no estem gaire habituats a aquests nivells d’excel·lència, rigor i perfeccionament, però no hi ha dubte que musicalment parlant la formació és a hores d’ara un dels grans actius culturals i musicals del nostre país. No sé si hi ha algun polític o fins i tot responsable de cultura que en tingui gaire idea.

A la segona part es va sumar a la formació catalana el 50% del quartet Belcea, juntament amb el Casals i el Quartet Jerusalem, segons amb va dir ahir una veu més que autoritzada, els tres quartets de corda més bons de l’actualitat. A Vera Martínez, Jonathan Brown i el germans Tomàs s’hi van sumar Krzysztof Chorzeski (viola) i Antoine Lederlin (violoncel) prestigioses components del quartet anglès, per interpretar el bellíssim sextet de corda núm 2 en Sol major de Johannes Brahms.

El 25 de maig de 2017 tornaran una altra vegada a la temporada de Cambra de l’Auditori, però aleshores amb el Quartet Balcea al complert: Corina Belcea (violí), Axel Schacher (violí), Krzysztof Chorzelski (viola) i Antoine Lederlin (violoncel), amb el 50% dels Casals, Jonathan Brown (viola) i Arnau Tomàs, violoncel per interpretar el primer sextet de Brahms i d’aquesta manera oferir en una mateixa temporada les dues imponents obres.

El primer encontre no podia ser més feliç, ja que l’extraordinària calidesa i el so ple de Krzysztof ChorzeskiAntoine Lederlin van ser una aportació molt valuosa per dotar al sextet de tota la presència sonora que Brahms necessita, un cos esplèndid que alternava protagonismes, sempre amb el lideratge d’una inspirada Vera Martínez, però amb una notorietat esplèndida del viola Chorzeski  i el passional fraseig de Lederlin, per oferir una interpretació molt vital d’ample fraseig i d’equilibris perfectes on tothom era present i on ningú era protagonista exclusiu.

L’ample i generós fraseig, les dinàmiques contrastades, les intensitats sempre perfectament estudiades, la cura extrema en els plans sonors, tot perfectament estudiat però sense ser mai mecànics, ni freds, fent-nos sentir partícips d’un moment únic. S’aprecia que gaudeixen molt fent el que fan i això es tradueix amb l’entusiasme que provoquen, amb la vitalitat d’una interpretació tan intensa i precisa.

Escoltar fer música d’aquesta manera no té preu i no és d’estranyar que les reaccions que provoquen al públic no tenen res a veure amb l’encarcarament habitual en els concerts d’elitisme musical com ho són els de música de cambra o el lied, on part del públic sembla molestar-se per les reaccions espontànies i entusiastes del públic més jove i no tan carregat de perjudicis estètics.

Per agrair les mostres d’entusiasme tan comprensible com necessari, el sextet va interpretar, amb el lideratge de Abel Tomàs com a primer violí. el deliciós minuet de Luigi Boccherini. Una estratègia perfecta per asserenar amb deliciosa elegància i serenor un concert d’altíssima intensitat i qualitat quasi bé inabastable.

No us perdeu la cita del 25 de maig, a banda del primer sextet a la primera part el Quartet Balcea interpretarà el gran Quartet núm. 15 de Schubert, el darrer que va compondre.

https://www.auditori.cat/ca/quartet-belcea-amb-casals—sextets-de-brahms

 

2 comments

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s

%d bloggers like this: