IN FERNEM LAND

LE ROI D’YS AL MARIINSKY


Si coneixem Le Roi D’Ys, la magnífica òpera d’Édouard Lalo és gràcies a la inspirada ària “Vainement, ma bien-aimée” que canta Mylio (tenor) en el tercer acte, també coneguda com l’Albada i que han cantat tots els més grans especialistes en òpera francesa, des de els legendaris Leopold Simoneau, Beniamini Gigli, Alfredo Kraus o Nicolai Gedda, entre molts possibles, fins els actuals com Roberto Alagna o Juan Diego Flórez . Però l’opera amb algunes influències wagnerianes malgrat no tenir un discurs musical continuat i tenir l’estructura de números tancats, amaga molts més tresors, com l’obertura i també més emocions de la ma d’una inspiració i elegància ben característiques de l’òpera francesa.

Avui us parlo d’aquesta òpera perquè he vist un streaming del Mariinski de Sant Petersburg d’una interpretació en forma de concert d’aquesta bellíssima partitura i m’ha semblat oportú parlar-ne  a IFL perquè durant aquests 10 anys d’existència del blog aquest títol mai havia protagonitzat cap apunt, a no ser per la interpretació de l’ària esmentada del tenor, en concerts o recitals (com Flòrez al Liceu) o també quan vaig parlar del disc d’Elina Garanca on la mezzosoprano letona canta “Des tous cotés – Lorsque flamme” l’ària que canta el personatge de Margared en el segon acte.

La interpretació que ens proposa el teatre de Sant Petersburg està protagonitzada per cantants joves de l’Acadèmia del prestigiós teatre, quelcom que té les seves coses bones, però també altres millorables i que de ben segur el temps posarà en el seu lloc. Per tant en aquesta ocasió cal tenir en compte que els cantants són absolutament desconeguts i que tot just comencen a despuntar, veus en algun cas de categoria que estan a punt d’esclatar. El tenor Artyom Melikhov potser és el que més té a corregir però que és un cantant amb possibilitats no ho podem discutir tot i que li cal estudi i perfeccionar l’estil. La soprano Yekaterina Latysheva m’ha semblat deliciosa, i tan la mezzosoprano Regina Rustamova com el baríton Yaroslav Petryanik, en els rols més dramàtics i vocalment exigents, estan una mica per sota de les exigències del rol, però no hi ha dubte que tenen un esdevenidor estimulant.

És una òpera que es representa en rares ocasions. El seu argument es fonamenta en l’amor, la gelosia i fets sobrenaturals, que s’inspiren en una antiga llegenda bretona. Dues parelles, una angelical (Rozenn i Mylio) i l’altra maligna (Margared i Karnak), que ens recorden irremissiblement el Lohengrin wagnerià, amb la gelosia de Margared (també amant Mylio) per la seva germana la porta a organitzar l’enfonsament de la seva ciutat, però la intervenció sobrenatural de la patrona de la ciutat impedeix el desastre.

L’acció té lloc durant la Edat Mitjana a la ciutat de Ys situada a la costa de Bretanya .

Acte I

Margared, la filla del rei de Ys, està enamorada de Mylio però es va prometre amb el Príncep Karnarc per segellar l’amistat dels dos pobles. Pressionada per la seva germana Rozenn confessa que està enamorada d’un altre home sense revelar el nom. Mylio amic de la infància de les germanes retorna d’un llarg viatge i confessa el seu amor a Rozenn. Quan Margared sap que Mylio torna esnega a casar-se amb Karnarc. .

Acte II 

Quan Margared coneix l’amor entre Rozenn i Mylio. esclata de ràbia i els maleeix. L’exèrcit de Mylio derrota a Karnark. Quan els habitants d’Ys celebren la victòria. Margared ofereix a Karnarc la venjança obrint les comportes que protegeixen la ciutat de les aigües.

Acte III

En el moment en que es celebren les noces de Mylio amb Rozenn, l’aigua es precipita pels carrers. Mylio mata Karnark. Margared, consumida pel remordiment, tracta d’unir-se a la multitud que vol salvar-se , després d’haver reconegut públicament el seu crim. Apareix Saint-Corentin, patró de la ciutat i suavitza l’oceà mentre els illencs preguen per la salvació de Margared.

Édouard Lalo
LE ROI D’YS
Llibret d’Édouard Blau

En versió de concert

Solistes de l’Acadèmia de joves cantants del Mariinsky

Le Roi d’Ys baix-baríton Denis Begansky
Margared, filla del rei, mezzosoprano Regina Rustamova
Rozenn, filla del rei, soprano Yekaterina Latysheva
Prince Karnac baríton Yaroslav Petryanik
Mylio, tenor Artyom Melikhov
Jahel, herald baríton
Sant Corentin baix

Orquestra del Mariinski
Director: Zaurbek Gugkaev

Teatre Mariinsky de Sant Petersburg,sala de concerts 13 de maig de 2017

Sempre m’agrada portar òperes poc conegudes malgrat que a la immensa majoria de tots vosaltres us agarda el de sempre i per els de sempre, les estadístiques de visites no enganyen, però estic segur que el que avui us porto aquí, té, a banda de l’interès innegable de l’obra, l’oportunitat de conèixer a joves cantants guanyadors de concursos que no trigarem a veure en els repartiments dels grans teatres.

Espero que us agradi

10 comments

  1. De molt interés, és un goig escoltar i descobrir aquestes òperes de les quals només en saben per les enciclopèdies o per alguna ària aïllada que és canten en els concursos de cant o bé quant un il·lustre cantant té a bé oferir la en un recital.

    M'agrada

  2. Alex

    Conocía algo de esta ópera de Lalo porque durante un buen tiempo y en aquellos tiempos excelentes de RNE4, el Mestre Tribó puso la obertura como uno de los símbolos de aquel programa operístico Gran Gala

    M'agrada

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s

%d bloggers like this: