IN FERNEM LAND

STAATSOPER DE VIENA 2017/2018: CARMEN


Piotr Beczala i Margarita Gritskova, Don José i Carmen a Viena 29 de gener de 2018

La Staatsoper de Viena ha reposat una vegada més la producció de Carmen que Zeffirelli va fer fa més de 40 anys i que varen estrenar Domingo i Obraztsova, si no recordo malament i que va transmetre en aquell moment TV2 tot deixar-nos estorats i envejant un nivell que era difícil somniar per aquí.

Tants anys després i tantes experiències viscudes han fet que aquella Carmen que ens va encegar ara la vegi com un espectacle de cartró pedra, sobretot perquè ara ja no queda cap mena de direcció escènica i tot esdevé una repetició absurda de moviments mecànics, en mans d’uns actors deficients i per tant que ens hauran de guanyar cantant, que no és una mala manera de guanyar-nos ni deixar-nos enredar per una actuació brillant i un cant mediocre, com succeeix en certes lluminàries actuals.

El darrer streaming de l’òpera estatal de Viena ha tornat a demostrar tossudament que la temporada vienesa està farcida de moltes nits i produccions rutinàries que no les salva un debut o la incorporació d’alguna rutilant figura en un equip adotzenat.

Jean-Christophe Spinosi al capdavant de l’orquestra fa una direcció, pel meu gust massa lleugera i sense la transcendència dramàtica d’una partitura més fosca del que ell vol mostrar, però no és aquest l’aspecte més discutible de la seva direcció, i si la manca de precisió, qualitat i equilibri sonor d’una orquestra més aviat poc concentrada amb una estranya  manca de compenetració que es fa evident en les escenes concertants, però també en altres moments on sembla que com en l’escena, al fossat no hi hagi ningú que sàpiga lligar la salsa amb la vianda. Potser buscava una sonoritat historicista com acostuma en el repertori que sovinteja i l’ha fet famós, però en aquesta Carmen no m’ha agradat gens.

Margarita Gritskova és una Carmen més, poc personal, poc creativa, poc interessant, poc talentosa. La veu és interessant, el cant poc.

El gran interès de la producció recau en el primer Don José del tenor polonès Piotr Beczala, ja definitivament immers en l’objectiu de cantar-ho tot. De tenors lírics que han cantat el Don José n’hi ha hagut un munt i per tant Beczala no no comet cap imprudència, ni cap provocació. L’estil continua sent el de sempre, elegant i refinat, per tant pot sorprendre a tots aquells que identifiquen el personatge amb una mena de Turiddu a la francesa  Jo diria que el problema és la manca d’empatia dramàtica i la poca convicció escènica . No emociona, ni provoca aquell calfred o la llàstima, per no dir el fàstic que també pot provocar aquest miserable que acaba matant a la dona que estima davant la impotència de mantenir-la al seu costat. Beczala encara no és capaç de posar el seu Don José a l’alçada del seu Werther o el seu Faust, potser és una qüestió de temps o potser és una qüestió d’incapacitat, el temps jo dirà.

Carlos Álvarez té un registre vocal que li permet sense dificultat cantar Escamillo, quelcom que no poden dir molts barítons que queden tapats per l’orquestra o superats per un o altre extrem del registre. Però el dia 29 de gener no tenia un bon dia, la veu sona una mica cansada i també cal dir-ho, l’edat no l’ajuda a fer creïble un rol que no li escau, El baríton malagueny

Poca cosa la Micaela de Olga Bezsmertna, veu pàl·lida, esblanqueïda, d’aguts de dubtosa impostació i emoció relativa. El rol és un bombó i quasi totes les sopranos que el canten triomfen, no m’ha semblat que l’èxit hagi estat el que millor defineixi la seva interpretació.

I la resta? Doncs benvingut al adotzenament vienès, amb algun cantant poc adequat i la sensació que no hi ha ningú que vetlli per fer que aquestes reposicions, any rere any, acabin resultant estimulants, a no ser que siguis un passavolant que vols anar a una  representació a la Staatsoper, facin el que facin i canti qui canti.

La màxima curiositat rau en el primer Don José de Beczala i no sé si això és sufIcIent, francament.

Al final la reacció del públic és com si haguessin tornar a veure a Domingo i Obraztsova, i no, ja us asseguro que no.

Georges Bizet
CARMEN

Carmen: Margarita Gritskova
Don José: Piotr Beczala
Escamillo: Carlos Álvarez
Micaela: Olga Bezsmertna
Frasquita: Simina Ivan
Mercédès: Margaret Plummer
Zuniga: Alexandru Moisiuc
Moralès: Orhan Yildiz
Remendado: Carlos Osuna
Dancaïro: Igor Onishchenko

Chor, Extrachor, Bühnenorchester und Orchester der Wiener Staatsoper
Wiener Staatsballet
Kinder der Opernschule

Director musical: Jean-Christophe Spinosi

Director d’escena: Franco Zeffirelli
Escenografia; Franco Zeffirelli
Disseny de vestuari: Leo Bei

Staatsoper de Viena, 29 de gener de 2018

5 comments

  1. marcozincone

    Yo creo que la vi hacia 86 en una inauguración de la Scala (desde mi sofa por supuesto) con Verrett y Domingo. Por una vez, hago de viejo y esta nueva edición ni intento verla! Gracias por avisar!

    M'agrada

  2. Rai

    El youtube que ens has facilitat comfirma que l’HD no li fa cap favor a la producció, ja que la moqueta esfilagarsada que fa de terra provoca una mica de grimilla… Musicalment em sembla que li falta una mica d’ànima i intenció a la direcció…com a mínim al duet final…
    Estic convençut que l’amico Piotr millorarà el seu Don José amb una bona producció i una direcció més adient.

    M'agrada

  3. JordiP

    A mi la Carmen mai fou una opera que m’atragues. Tampoc per a posar-la com a resposta d’opera que detesto. Nomes em va encantar la versio d’ara fa un any amb Lemieux i Spyres, dirigits per Young. Crec que dificilment tornare a trobar una versio que m’emocioni tant. Fan un acte IV que em posa la pell de gallina!

    M'agrada

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

w

S'està connectant a %s

%d bloggers like this: