IN FERNEM LAND

EL QÜESTIONARI IFL DE JOSEP MARIA FAJEDA


En Josep Maria em va escriure enviant-me el qüestionari, el mes de novembre del 2016 i sembla que va ser ahir!. Han passat 16 mesos i per fi publico el seu qüestionari que com podreu constatar té punts que de ben segur poden generar un debat interessant, a banda que no es capaç de dir-nos quin és el seu tenor i baix predilectes, , sent com veureu, la veu de baix la que li agradaria tenir i sent la de tenor la veu que  acostuma a generar més passions.

Estic segur que en més d’una de les qüestions us sorprendrà i estic segur que ell ho argumentarà i us explicarà el mateix que em va comentar en a mi en un e.-mail posterior a l’enviament d’aquest qüestionari:

  1. La primera vegada que vas anar a l’òpera quin any va ser? Crec que era el 1991.
  2. A quin teatre? Liceu
  3. Quina òpera vas veure? Un programa doble amb Pagliacci i Il Campanello.
  4. Els teus pares anaven o van a l’òpera? No
  5. Quin compositor operístic t’estimes més? Mozart
  6. Quina és l’aspecte que valores més d’una representació operística? L’equilibri.
  7. Quin és el teu tenor predilecte? Cap en concret.
  8. Quina és la teva soprano predilecta? Gundula Janowitz.
  9. Quin és el teu baríton predilecte? Simon Keenlyside.
  10. Quina és la teva mezzosoprano predilecta? Elina Garanca.
  11. Quin és el teu baix predilecte? Cap en concret.
  12. Quin és el teatre dels que has visitat que més t’ha impressionat? Em quedo amb el Palau.
  13. Podries viure en una ciutat sense teatre d’òpera? Crec que no podria viure en una ciutat.
  14. Quina és la teva òpera predilecte? La Flauta Màgica.
  15. Quina òpera detestes? Cap
  16. Valora de 1 a 10 la importància del director d’escena en una representació operística 9
  17. A quina ciutat del món que no sigui la teva i amb teatre d’òpera, t’agradaria viure? La resposta de la 13.
  18. Quin és el llibretista operístic preferit? Da Ponte, per dir-ne un.
  19. Quin és el teu heroi de ficció operística? Papageno
  20. Quina és la teva heroïna de ficció operística? Liù.
  21. La gravació operística que t’enduries a l’illa deserta? Una Flauta Màgica dirigida per Kemplerer i amb la Janowitz de Pamina.
  22. El director d’orquestra operístic preferit? Uf! posem el Riccardo Muti.
  23. El director d’escena preferit? No en tinc, però diré el David
  24. La representació operística que t’hagués agradat assistir? Una estrena a l’època de Mozart amb ell al clavicèmbal.
  25. L’òpera barroca que més t’agrada? Diria que solament conec una mica el Giuilio Cerase…
  26. L’òpera clàssica que més t’agrada? Deixant de banda la Flauta, el Don Giovanni.
  27. L’òpera romàntica que més t’agrada? Tristan i Isolde.
  28. L’òpera del segle XX que més t’agrada? El Cavaller de la Rosa.
  29. L’òpera del segle XXI que més t’agrada? Conec molt poca cosa…
  30. Si poguessis escollir una vocalitat lírica, què t’agradaria ser: soprano, mezzosoprano, contralt, tenor, baríton o baix? Baix (i cantar duets amb una soprano).

Doncs aquí teniu Die Zauberflöte dirigida per Otto Klemperer i amb Gundula Janowitz cantant el rol de Pamina, que és la gravació que en Josep M. s’emportaria a l’illa deserta.

Moltes gràcies Josep M i cada vegadsa entenc més la resposta a la qüestió 13.

La setmana vinent tindrem el plaer de conéixer el qüestionari de Guillem Borràs

Un comentari

  1. Fer

    Inoblidable Gundula Janowitz per la seva musicalitat i expressivitat la recordo amb aquella Elisabeth del Tannahaser que va cantar al Liceu i que no van arribar els decorats i que va aparèixer una inesperada Caballé fent de Venus, l’any següent va cantar El rat panat i ja havia perdut la veu

    M'agrada

  2. Josep M

    Gràcies Joaquim per la publicació. Ara veig que va ser una errada no respondre a totes les preguntes, ja que el qüestionari es precisament per escollir. A mi els tenors no m’acaben d’agradar, ni per la veu, ni per el que molts es creuen (mediàticament, glamur… lo dels tres tenors potser hi te a veure) i potser per que molts han deixat una mica de banda la part teatral i que a la majoria de les meves òperes preferides el tenor té un rol secundari. Dels baixos, doncs en hi ha molts que m’agraden o m’han agradat, Seppi, Ramey, Moll, Salminen, Ghiaurov, Fritz, Pape…, però en aquell moment no em vaig decidir per cap.
    A en Jaquim crec que li vaig explicar que jo sempre dic que l’òpera s’ha de veure en directe i que a mi els concerts sense representació no m’agraden, però que triava la Gundula sense haver-la vist mai… i entrava en una contradicció. Simplement alguna gravació seva em va fer reeixir l’interès per l’òpera i per mi és la millor que he sentit en diversos rols que m’agraden (per ex. la Pamina).
    Van passant anys i òperes per davant meu, però no trobo res com la Flauta màgica i cada cop m’agrada mes la fonètica alemanya en el cant i això al Liceu costa… El que acaba en i predomina molt.
    Continuaré seguin el blog i aprenent cada dia de totes les intervencions. Gràcies a en Joaquim i a tots els que hi participeu doncs m’ajudeu cada dia créixer en aquest mon tant apassionant. Salut

    M'agrada

  3. Xavier C.

    Als urbanistes, en canvi, ens passa com a Woody Allen: ens reconforta saber que si necessitem un plat de sopa wonton d´ànec a les 3:30 de la matinada, podem trucar i ens la porten. Encara que, com diu ell mateix, no serveixi per a res, perquè… qui necessita un plat de sopa wonton d´ànec a les 3:30 de la matinada?

    M'agrada

Deixa un comentari