IN FERNEM LAND

SEHNSUCHT, EL NOU CD DE JONAS KAUFMANN


Jonas Kauffman new CD

El dia 22 de maig va sortir a la venda a Alemanya i a can In Fernem Land ja el tenim, gràcies al angelet que viatja i me’l ha regalat (petons infinits d’agraïment).

El nou CD del tenor alemany Jonas Kaufmann amb la Mahler Chamber Orchestra i Claudio Abbado oficiant, és una autèntica perla i una demostració de la meva teoria. Kaufmann té un esdevenidor esplendorós assolint els herois wagnerians. D’acord, hi ha un repertori romàntic francès i italià que fa molt bé, però els grans rols romàntics de l’òpera alemanya li estan assignats per natura vocal, per proximitat cultural i estètica i per recursos al servei de la música i el cant.

No tot el que canta en aquest disc em sembla ideal. El millor, Wagner i el menys rellevant, Mozart.

Tots coneixem la flexibilitat d’aquesta veu i el color tan particular, que despista a més d’un dels oïdors primerencs que no acaben de situar aquesta veu en el repertori líric, que és avui per avui on Jonas Kaufmann assoleix la seva màxima excel•lència.

Un centre fosc que quan assoleix l’agut, amés en forte, brilla de manera espectacular i que per contra, quan recull la veu i apiana els aguts, de manera molt musical i notable, sembla com si escanyés el pas de la veu, perdent l’emissió, la consistència i la bellesa del so. Són peculiaritats d’una tècnica molt personal i particular, que no agrada a tothom, sobretot quan el tenor assumeix rols italians, puccinians per ser més precis, però que en els herois germànics no ens sembla tan problemàtic, ni tan sols discutible.

Jo m’estimo més el Kaufmann d’aquest disc, que no pas el Cavaradossi o el Pinkerton, però tractant-se d’un bon cantant, que canti el que vulgui

No estem gaire sobrats de bon tenors, ni en el repertori germànic ni en cap altre, és per això que quan canta Des Grieux o Alfredo, fem gran gatzara. Però sense preses innecessàries i amb pas ferm i cautelós, em fa molta il•lusió que anuncií pels propers anys, rols wagnerians. Escoltant el Lohengrin, el Parsifal o el Siegmund, no hi ha cap dubte que gaudirem molt.

Jo us deixaré escoltar un fragment d’aquest disc per tal de que em digueu si heu escoltat mai un “Winterstürme” cantat com si fos un lieder (quin acompanyament del mestre Abbado!!!). Potser quan ho faci en la nova producció del MET (2011), on ell assumirà el Siegmund, no ho podrà fer així, però ara m’ha semblat una versió de reclinatori, allunyada dels Siegmunds trompetejants i molt més a prop d’un jove heroi que acaba de descobrir en l’esclat de la nit, l’amor i la passió.

L’acompanyament del gran Claudio Abbado no fa més que posar un segell d’or a un disc que em fa preveure un gaudi garantit.

Richard Wagner

  • Lohengrin

In Fernem Land
Mein Lieber Schwan

Wolfgang Amadeus Mozart

  • Die Zauberflöte

Dies bildnis ist bezaubernd schön
Die Weisheitslehre dieser Knaben…Wie stark ist nicht dein Zauberton (amb Michael Volle)

Franz Schubert

  • Fierrabras

Was quälst du mich, O Miβgeschick!…In tiefbewegter Brust

  • Alfonso und Estrella

Schon, wenn es beginnt zu tagen

Ludwig van Beethoven

  • Fidelio

Gott!! welch Dunkel hier!

Richard Wagner

  • Die Walküre

Winterstürme wichen dern Wonnemond

  • Parsifal

Amfortas! Die Wunde (amb Margarete Joswig)
Nur eine Waffe taugt

Coro del Teatro Regio di Parma (director Marcus Finucci)
Mahler Chamber Orchestra
Director Claudio Abbado
Jonas Kaufmann (tenor)

Més informació, amb àudios, fotos i vídeo AQUÍ

18 comments

  1. maria teresa

    M’entussiasma!!!! Ahir em vaig tornar a posar el Fidelio, en DVD, on et posa la pell de gallina… Si jo també crec que aquest repertori li va molt. ¡Que be!

    M'agrada

  2. Josefina

    ! Bon principi de día ! He escoltat aquesta veu magnífica, meravellosa… i no voldría escoltar-la d´altra manera, ni comparar; així m´agrada fins arribar a fer néixer el delit de l´esperit… Ara m´en vaig als audios, fotos i vídeos.
    Gràcies.

    M'agrada

  3. roser

    Escric molt poc per falta de temps però cada dia lleguei-xo els teus comentaris que son magnifics, moltes gracies Joaquim.Estic completament d’acord amb el que dius de Kaufamm es per cantar Wagner i a mi en coste molt escoltar Wagner però ell teu una veu preciosa.

    M'agrada

  4. Emilio-Bcn

    Que os puedo decir de Jonás, que no os haya dicho ya……
    Que es la perfección?
    Que es una maravilla?
    Todo el CD es una perla.
    Las fotos y el video, de chillar.
    Y lo siento, lo he de pregonar a los cuatro vientos…..

    El día 11/10 estaré junto a él….. en un recital, no penseis mal o ….bien..
    Será, creo , mi mejor regalo de cumpleaños de toda mi vida.
    Prometo informaros de todos los detalles.

    M'agrada

  5. No sé que he hecho pero he mandado un comentario mío al ciberlimbo. Nada, que yo a este chico no lo tengo muy oído (una Tosca de por ahí, la Butterfly en disco y un puñado de arias) pero coincido contigo en que éste es su repertorio natural. Lo que he escuchado en la página suena de maravilla, además de fresco, muy sentido. Sssstupendo.

    M'agrada

  6. jijiji.. Emilio vas a Dusseldorf? 😉 Mira pa una fecha q pille de estos conciertos y es esa misma 🙂 Lo demas es demasiado y entre semana, mi no poder estar en todo 😉
    Graciuas Joaquim, tengo una respuesta decente en el tubo, pero un poco mas tarde que tengo q atender el trabajo.

    M'agrada

  7. Ha estat fantàstic que ens hagis deixat escoltar un “advance” d’aquest nou disc d’en J.K..
    Un altra per qui no vull buscar adjectius sonors. Que soni ell mentre jo quedo en embadalit silenci.

    M'agrada

  8. Hala!!!! la portada es total!!! 😀

    Ssserá miooo… mi tessoroooooooooo

    Joaquim, siempre me repito, pero… espera a escucharlo en vivo para estar tan seguro de que puede con la orquesta wagneriana. Y lo digo sin acritud, que ya sabéis que este hombre es mi debilidad. Pero su color oscuro, en estudio, engaña.

    Gracias por la noticia, corro al JPC 😀

    Petonets

    M'agrada

  9. tristany

    Ostres, Joaquim! Mil gràcies pel post. No tenia n’idea de l’existència d’aquest CD. M’he passejat pel web -us ho recomano,els audios són força generosos i hi ha una petita entrevista amb JK- i m’ha encantat el que he sentit, estic plenament d’acord amb el que dius. A la resta d’Europa surt pel setembre. Paciència…

    Per cert, per Pasqua vaig estar a Berlín i a la Staatsoper UDL,Barenboim hi dirigia el “Lohengrin” amb Klaus Florian Vogt en el paper titular. No l’havia escoltat mai, ni tan sols enregistrat i… la seva veu és radicalment oposada a la de JK . Tanmateix, jo crec que va defensar molt bé el seu rol, amb una musicalitat exquisida i sense ometre ni una nota. Ara bé, l’únic adjectiu que se m’ocorre per definir la seva veu i sense cap ànim d’ofendre és el d’ “efeminada”, en oposició a aquesta “virilitat” carnosa de la de JK.

    Totes dues opcions poden ser vàlides, per què no? Quan pugui escoltar-lo (a JK) en directe podré tenir una opinió més fonamentada. Sobre el paper em quedo amb ell.

    Perdoneu si m’he estès massa. Salut!

    M'agrada

  10. Y perdon por volver a intervenir con cosas de menos importancia, pero Papagena, lo oiste cuando estaba resfriado y tosia casi mas q la Violetta. No es una escusa, las opiniones sobre su volumen varian. El mismo dice q su voz no es la mas grande, pero esta lejos de ser pequena tampoco, diria q es normal, ni muy muy ni demasiado poco. Sino no se le hubiera oido el Florestan en Paris y el Mario en esa acustica poco agradecida de Wien. Tambien es verdad q no se esfuerza por cubrir pasajes de coros y orchestra, porque ahi tampoco es el sentido q se le oiga sobre todo, eso es pasaje de conjunto y no tiene porque destacar a toda costa. En el Vittoria q oi recintemente en als Toscas de este ano es digno seguidor del… “entusiasmo”… corelliano… ya me entendeis ;-))) Para mi menos es mas, ni me gusta mas o menos oirle eso o saber q puede hacerlo, pero si a el le gusta “sacarlo fuera” de vez en cuanto, pos ale 🙂 Lo que quiero decir es que es mas probable que lo q se oye no es porque asi puede hacerlo y no de otra, sino porque asi le da la gana hacerlo y no de otra 😉

    M'agrada

  11. El xicot aixeca passions.
    Benvinguda Carlota.
    Papagena, lo he visto y oído en directo en el Liceu. Cantó la parte de tenor en la Misa Solemnis de Beethoven. A pesar de los pesares, Beethoven el primero y Ros Marbà después, se le oyó.
    Creo y lo repito, creo que estamos delante del tenor lírico para Wagner de los próximos años.
    Kalamar, si ve, ho farà en un recital. De moment les funcions d’òpera les té hipotecades a molts pocs teatres. El problema d’aquest tenor és que fa poques funcions (això és en principi positiu) de pocs títols i en pocs teatres. La resta són recitals.
    A Barcelona ha cantat dues vegades. al Liceu i al Auditori de la Illa Diagonal en una sessió de la Schubertiada.
    Tristany, el seu Lohengrin de Munic serà la prova definitiva i a les hores l’excel•lent i musicalíssim escolanet de Vogt (també he vist el seu Lohengrin a la Scala i també em va agradar) potser perdrà pistonada. Són complementaris? si, però no hi ha dubte a qui trio.
    Hariclea el enlace que has puesto ya estaba en el post del blog.
    Barbe, todos cantan un poco de todo, pero para el Pinkerton si que no veo a Kerl y lo de la portada es total, pero es resultona y si miras el enlace de la DECCA, que ha causado las lipotímias del amigo Emilio, es ya la repanocha.
    Roser, gràcies per tornar a comentar.

    Sabia que us agradaria i quan escolteu el seu Parsifal…

    M'agrada

  12. Joaquim y los demas, perdon, NO es el mismo enlace 🙂 ya se ,es una cosa q confunde facilmente pero la dire de la pagina de DECCA termina en punto com y la suya termina en punto INFO. Es completamente otra pagina, la que yo puse el enlace es la suya personal, la oficial, que lleva mas informacion, incluso calendario de fechas. La puse justo porque la de Decca dejo de llevar ese tipo de info. Y mira q sigo sin llegar a decir nada del disco en si … jejejeje Pero ya llegare, no corre prisa 🙂

    Aproposito de la caratula yo na mas verla me dio la risa pensando “tall, dark and handsome”, es aun mas divertido porque no ha sido para nada la intencion del cantante 😉

    M'agrada

  13. kenderina

    A mi me gusta Jonas Kaufmann…cantando lo que tenga a bien cantar. Si hay algo que yo destacaria especialmente de el, es que tiene un gusto exquisito y pone todo el mimo y el cuidado en cada rol que canta, asi que…yo solo confio en su criterio y disfruto 🙂

    De este disco me gusta todo.. especialmente el Wagner. El aria de Florestan es una de mis favoritas cantada por Jonas, pero el Maestro Abbado se me ha echao un poco de siesta mientras la grababan…..y ha quedado excesivamente lenta para mi gusto,

    Este hombre terminará haciendome Wagneriana…al tiempo….mein Gott !!!

    M'agrada

Els comentaris estan tancats.

%d bloggers like this: