IN FERNEM LAND

BAYREUTH 2010: PARSIFAL


Parsifal a Bayreuth segons la producció de Stefan Herheim

Per tercer any consecutiu, el Parsifal ha triomfat a Bayreuth sota la direcció de Daniele Gatti i Stefan Herheim, en una producció que ha esdevingut immediatament clàssica i que esperem en candeletes tenir-la en DVD. Una producció que paga la pena (en això hi ha unanimitat) i es fan esperar!. Es preveu la gravació en DVD en les funcions d’enguany.

El cast és idèntic que el dels altres anys, amb l’única excepció de la Kundry, que ha deixat de ser la japonesa Mihoko Fujimura, sota el meu punt de vista, una insuficient i liderística Kundry, per donar pas a la nord-americana Susan Maclean, que amb un ampli currículum pels teatres del segon circuït alemany, debuta a Bayreuth i em sembla que sense merèixer tal honor, segons el que he escoltat. L’aval més gran, si haig de fer cas al currículum de la web del Festival, és la seva Kundry triomfal a Dresden. Deu ser veritat, però o bé ahir la van trair els nervis de l’estrena i debut, o a Dresden  no acaben de filar prou prim.

Discurs molt similar al dels dies precedents. El repartiment sembla que amb tal de sortint-ne airós, sense gaires entrebancs, mereixi uns aplaudiments finals, sota el meu punt de vista exagerats. Malgrat l’ambient de gatzara col·lectiva, s’han escoltat algunes protestes, de manera previsible, dedicades a la Maclean i als seus crits del segon acte. Tots sabem que la Kundry, crida, gemega i es recargola mentre ha de cantar en una de les tessitures més diabòliques del cant wagnerià, però una cosa són els crits dramatúrgics i un altre ben diferent els musicals.

Sabem també, que una veritable mezzo va molt apurada en els temibles aguts que han  d’assolir el Si4 i per altre part, moltes de les grans sopranos dramàtiques wagnerianes no l’han sovintejat com seria d’esperar, per alguna cosa deu ser.

El personatge és molt complexe, per la varietat dramàtica, que transcorre per un ampli ventall de situacions anímiques, que s’han de resoldre amb una gran solvència vocal, sense oblidar les grans dots d’expressivitat dramàtica. Es per això que m’estranya molt, que Maclean hagi estat escollida un cop he escoltat el segon acte. Amb una veu inicialment atractiva en la zona central, aviat esdevé un crit escanyat i descontrolat quan s’enlaire. Si està així de jove…no crec que arribi a gran (cantant s’entén, ja que no li vull cap mal)

Pel que fa a la resta, doncs abduïts per la reflexiva direcció del mestre Gatti, que en els dos actes extrems es plega a la mística i als temps amplis, per deixar-se anar en la carnalitat del segon, canten amb dignitat i lirisme, lluny com sempre, dels referents omnipresents de les versions dels primers anys 50 del segle passat, amb la mítica mística de Kna i uns casts de somni. Ara ens conformem, en el millor dels casos, amb la dignitat, sense crits, calades, fixades o desafinades vàries.

Possiblement l’any vinent el Liceu superi el cast de Bayreuth en la seva proposta (malgrat l’escolanet), però és clar, no tindrem ni el cor (no tinc adjectius per definir-lo), ni l’orquestra del Festival i dubto molt que el mestre Boder, faci ombra al mestre Gatti, que li ha pres la mida a l’obra i al Festival.

El seu Parsifal sona de meravella. Un tast?, que us semblaria si escoltéssim la transformació del primer acte? Escoltarem el Gurnemanz de Kwangchul Youn i el Parsifal de Christopher Ventris, però sobretot escoltarem l’orquestra i el cor.

Richard Wagner
PARSIFAL

Musikalische Leitung Daniele Gatti
Regie Stefan Herheim
Bühnenbild Heike Scheele
Kostüme Gesine Völlm
Dramaturgie Alexander Meier-Dörzenbach
Video Momme Hinrichs
Torge Møller
Chorleitung Eberhard Friedrich

Amfortas Detlef Roth
Titurel Diógenes Randes
Gurnemanz Kwangchul Youn
Parsifal Christopher Ventris
Klingsor Thomas Jesatko
Kundry Susan Maclean
1. Gralsritter Arnold Bezuyen
2. Gralsritter Friedemann Röhlig
1. Knappe Julia Borchert
2. Knappe Ulrike Helzel
3. Knappe Clemens Bieber
4. Knappe Willem Van der Heyden
Klingsors Zaubermädchen Julia Borchert
Klingsors Zaubermädchen Martina Rüping
Klingsors Zaubermädchen Carola Guber
Klingsors Zaubermädchen Christiane Kohl
Klingsors Zaubermädchen Jutta Maria Böhnert
Klingsors Zaubermädchen Ulrike Helzel
Altsolo Simone Schröder

5 comments

  1. Espero també el DVD. Com sempre el coreà K. Youn triomfa i això que ha cantat Fasolt, Hunding i Gurnemanz 3 dies seguits. Ens va agradar molt de Marke al Liceu. No sé si podria fer de Wotan.
    He vist que la magnífica orquestra del festival és doble i formada quasi al 100% per membres d’orquestres alemanyes. Deuen pagar bé els “bolos” a Bayreuth i per això les entrades tan cares. Ara resta que les Wagner mirin amb cura a quins cantants contracten.

    M'agrada

  2. Rex

    Enguany solament he pogut sentir l’acte III. M’ha paregur d’allò més bo. Els cantants estaven en el seu paper i a destacar els cors i l’orquestra sota la batuta de Gatti. La veritat és que m’he sentir transportat en el temps i l’espai.

    Salut. Rex.

    M'agrada

  3. Leonora

    Saludos. Acto primero correcto y soberbios los siguientes, de una fuerza sobrecogedora y de una belleza que traspasaba el alma. Maravillosos coros, maravillosa orquesta, gracias señor Gatti.

    M'agrada

Els comentaris estan tancats.

%d bloggers like this: