SARA MINGARDO: Nel cor più non mi sento de Paisiello


Sara Mingardo

Avui us deixaré una perleta per intentar fer-vos el dilluns més passador.

No haureu d’invertir gaire temps amb l’apunt d’avui, ja que no arriba ni als dos minuts d’audició.

Una petita meravella cantada de forma exquisida i acompanyada amb subtilesa per tan sols un clave i una tiorba, tot plegat xiuxiuejat quasi a cau d’orella.  Cal més per fer-nos sentir bé?.

És tracta de l’arieta “Nel cor più non mi sento” de l’òpera de Giovanni Paisiello  “L’amor contrastato”estrena a la tardor de 1788 al Teatro dei Fiorentini de Nàpols, si bé avui en dia aquesta òpera la coneixem pel nom de “La Molinara” o fins i tot “La bella Molinara”.

Nel cor più non mi sento
brillar la gioventù;
cagion del mio tormento,
amor, sei colpa tu.
Mi pizzichi, mi stuzzichi,
mi pungichi, mi mastichi;
che cosa è questo ahimè?
Pietà, pietà, pietà!
Amore è un certo che,
che disperar mi fa

La perla ens la serveix la contralt italiana Sara Mingardo, acompanyada per Benjamin Bayl al clave i Richard Sweeney a la tiorba. El concert va tenir lloc al Wigmore Hall de Londres el passat 31 d’octubre de 2011.

Aquest apunt està dedicat especialment a tots aquells que moltes vegades em dieu que el blog massa sovint té un nivell excessivament alt, i que o bé no sabeu que dir, o bé el contingut sobrepassa els vostres coneixements. Així doncs, l’apunt té la intenció de fer que aquesta petita i preciosa miniatura aconsegueixi, ni que sigui durant el 1’45” que dura, tot i que si ho podem allargar una mica més per l’efecte de l’audició, millor que millor, fer-vos sentir bé, ni més, ni menys.

Ara vosaltres teniu la paraula per dir-me si Paisiello en la seductora veu de Mingardo us ha servit de bàlsam pel que jo desitjava.

Un comentari

  1. Josefina's avatar Josefina

    Doncs sí, Joaquim, ho has aconseguit. És una perla. La seva suavitat, la seva dolça musicalitat, és com una carícia aquest matí de dilluns. Preciosa la veu.
    Gràcies i un petó.

    M'agrada

  2. Josep Olivé's avatar Josep Olivé

    Mare meva! Quates perles com aquesta hi deuen haver i nosaltres amb aquets cabells! Moltes gràcies per aquesta autèntica joia musical, que junt amb la sortida del sol desprès d’uns dies de cel gris fa més “suportable” el “xoc” que sempre em provoca Wagner (benaurat “xoc”, que quedi clar) i el “xoc” que em provoquen els dilluns (no tant benaurat “xoc”, que tambè ha de quedar clar!).

    M'agrada

    • Benvinguda josefina, com veuràs comparteixes nom amb un altre infernemlandaire, per tant si vols tornar a comentar, estaria bé afegir una inicial o alguna altre cosa al teu nom, per poder distingir-vos amb facilitat.
      Espero tornar a llegir un nou comentari ben aviat.

      M'agrada

  3. colbran's avatar colbran

    Sara Mingardo es una contralto suave de gusto exquisito y en piezas intimistas como ésta está sublime. Es una pena que su voz de escasa proyección le impida destacar en según qué empeños, pero en las salas de grabación o en directo con orquestas pequeñas y no dadas a demostrar volumen, esta cantante sabe llegar al público con un canto delicado y matizando cada palabra. Siempre que la escucho disfruto mucho y en esta canción está impecable y no pretende efectuar una gran “performance”, sino cantar y dar expresión al texto.

    “Nel cor piu non mi sento” ha servido como vehículo para una infinidad de cantantes, tanto sopranos como mezzos o contraltos y ha formado parte de los recitales de muchas divas desde su estreno e incluso en variaciones para piano. Hoy parece algo olvidada, pero ahí está Sara Mingardo para recordárnosla y demostranos su calidad dentro de la sencillez.

    M'agrada

    • juli carbó i montardit's avatar juli carbó i montardit

      Amigo Colbran, me place leer tus justos y sabios comentarios cada vez que los expones.
      Con este comentario de Sara Mingardo demuestras una vez más les ventajas y desventajas de las grabaciones en las salas discográficas donde se puede trabajar y modelar la voz y la fuerza de los cantantes como también las partes orquestales según las conveniencias o exigencias del momento.
      Con este comentario no pretendo desmerecer la calidad ni la dulce voz de esta contralto, simplemente, que como tu bien dices una cosa es escucharla a través de una sala de grabación o una casa discográfica y otra es poder valorarla en directo.
      Tampoco puedes valorar exactamente una actuación a través de cualquier emisión radiofónica u otro sistema devulgativo cuando ello depende de la técnica de las salas discográficas.
      Personalmente no dudo de la calidad de Sara Mingardo como contralto a pesar de los años quie aparenta en la foto expuesta, lo que a mi modo de entender hace suponer que no haya sido popularmente demasiado conocida.
      Otra cosa que quizás pueda suceder es que Sara Mingardo pueda ser una excelente contralto en conciertos muscales y otra es que no pueda soportar la actuación en una ópera completa.
      Tu mejor que yo sabes perfectamente que no es lo mismo cantar en un concierto que cantar en la representación de una obra completa.
      Es mi mosdesta opinión.

      M'agrada

      • Concep's avatar Concep

        Sr. Juli, no sé pas si vostè ha escoltat a aquesta senyora en directa, jo si, i li asseguro que és una cantant fantàstica. Té poc volum, com molts altres cantants i això la limita en algun tipus de repertori i auditoris, però ella és una especialista en música barroca i antiga, per tant orquestres més petites i auditoris reduïts. És clar que canta òperes senceres, tenir la veu petita no la limita en la resistència.
        Quin problema té gravar un disc?, Gràcies al disc vostè, jo i tots els que ens agrada tant la música hem aprés molt.
        Em sembla que no ha acabat d’entendre el raonament del Sr. Colbran

        M'agrada

Deixa un comentari