IN FERNEM LAND

LICEU: LA TEMPORADA OFICIAL 2012-2013


En aquests moments que es publica aquest apunt es presenta la temporada 2012-2013 del Gran Teatre del Liceu.

No hi ha gaires novetats, com era de preveure, a la que es va filtrar per poques hores al mateix web del teatre, el passat 27 de febrer. Certament en aquella filtració tots vàrem veure que durant el mes de novembre no hi havia res programat, ja que inicialment s’havia previst fer Die Frau ohne Schatten, la genial òpera de Richard Strauss que finalment i per problemes de pressupost i alguna cosa més, s’ha quedat aparcada tot esperant moments més oportuns en un nou “marc”. Doncs ara ja sabem que s’omplirà, amb una demostració de originalitat sense precedents, fent una primera tongada de L’Elisir d’amore, l’òpera que ja estava prevista per ocupar durant quatre representacions el final de maig i inici de juny del 2013 i que ara s’amplia amb quatre representacions més durant el mes de novembre, amb els debuts del tenor Javier Camarena i la soprano Nicole Cabell. També s’ha augmentat l’oferta operística, si bé en versió de concert, amb Il Pirata de Bellini, que representarà el retorn de la belcantista Mariella Devia al costat de Gregory Kunde.

Tret d’aquestes dues novetats, la resta no ofereix variació a tot allò ja anunciat, però ara estic en predisposició de ampliar una mica més alguns cantants que intervendran a la propera temporada, així com altres aspectes d’interès com l’augment del preu de localitats i abonaments.

No menciono les funcions del Festival de Bayreuth ja que van ser anunciades a la temporada 2011-2012 i per tant tornar-les a col·locar en la propera em sembla voler farcir la temporada amb títols ja anunciats i pagats, tot dissimulant la davallada de funcions.

ÒPERES:

LA FORZA DEL DESTINO (Verdi):14 representacions amb tres repartiments diferents del 2 al 20 d’octubre del 2012.

Renato Palumbo, director musical – Jean-Claude Auvray, director d’escena. Coproducció amb L’ONP

  1. Violeta Urmana, Marianne Cornetti, Marcello Giordani, Ludovic Tézier, Vitalij Kowaljow, Bruno de Simone (2,5,8,11,14,17 i 20)
  2. Micaela Carosi, Enkelejda Shkosa, Zoran Todorovich, Leo Nucci, Carlo Colombara, Roberto de Candia. (9,13,16 i 19)
  3. Norma Fantini, Anna Smirnova, Alfred Kim, Vladimir Stoyanov, Diógenes Randes, Renato Girolami (3,6,10 i 18)

L’ELISIR D’AMORE (Donizetti): 8 representacions (4 al novembre 2012, 2 maig 2013 i 2 juny 2013)

Danielle Callegari, director musical – Mario Gas, director d’escena. Producció del GTL

  1. Javier Camarena, Nicole Cabell, Simone Alberghini, Eliana Bayón. (11,14,16 i 18 de novembre de 2012)
  2. Rolando Villazón, Aleksandra Kurzak, Joan Martín Royo, Ambrogio Maestri, Cristina Obregón (27 i 30 de maig, 2 i 5 de juny de 2013)

RUSALKA (Dvorák): 7 representacions del 22 de desembre de 2012 al 14 de gener de 2013)

Andrew Davis, director musical – Stefan Herheim director d’escena. Coproducció amb la Monnaie i Oper Graz

  • Camilla Nylund, Klaus Florian Vogt, Ildiko Komlosi, Emily Magee, Günther Groissböck.  (22,27 i 30 de desembre de 2012, 2,5,11 i 14 de gener de 2013)

IL PIRATA (Bellini): 2 funcions en forma de concert (4 i 7 de gener de 2013)

Antonino Fogliani, director musical

  • Mariella Devia, Gregory Kunde, Vladimir Stoyanov,…

IOLANTA (Txaikovski): 2 funcions en format de concert i fora d’abonament  (10 i 13 de gener de 2013)

Cor i Orquestra del Teatre Mariinski de Sant Petersburg, director Musical Valeri Gergiev

  • Anna Netrebko…..

LES CONTES D’HOFFMANN (Offenbach): 11 representacions en dos repartiments diferents del 4 al 23 de febrer de 2013.

Stéphane Denève, director musical – Laurent Pélly, director d’escena. Coproducció amb San Francisco Opera

  1. Natalie Dessay, Vittorio Grigolo, Laurent Naouri, Michele Lesier, Francisco Vas, Carlos Chausson, Salome Haller. (4,7,11,14, 17, 20 i 23 de febrer)
  2. Eglise Gutiérrez, Ismael Jordi, Greer Grimsley, Gemma Coma-Albert. (5,12,16 i 19 de febrer)

STREET SCENE (Weill): 4 representacions (abonaments populars) del 1 al 5 de març. Estrena al Liceu.

Tim Murray, director musical – John Fulljames, director d’escena. Producció Young Vic, Opera Group

  • Geof Dolton, Elena Ferrari, Paul Featherstone, Kate Nelson, Paul Gurievici, Joseph Shovelton, Paul Reeves… amb la participació del Cor Vivaldi (1,2,4 i 5 de març)

MADAMA BUTTERFLY (Puccini): 13 representacions en dues tandes, 5 entre el 21 i 27 de març, i 8 entre el 20 i 29 de juliol del 2013 i 4 repartiments.

Josep Pons (març) i Daniele Calleghari (juliol) directors musicals – Moshe Leiser i Patrice Caurier, directors d’escena. Coproducció amb la ROH.

  1. Hui He, Roberto Alagna, Giovanni Meoni, Jossie Pérez, Vicente Ombuena (21,24 i 27 de març)
  2. Ermonela Jaho, Jorge de León, Àngel Òdena, Gemma Coma-Albert (23 i 26 de març i 25 de juliol de 2013)
  3. Patricia Racette, Stefano Secco, Fabio Capitanucci, Marie Nicole Lemieux, Francisco Vas (20,23,26 i 29 de juliol)
  4. Amarili Nizza, Roberto Aronica, Carlos Bergasa, Gemma Coma-Albert (21,24 i 27 de juliol)

DAS RHEINGOLD (Wagner): 8 representacions entre el 20 d’abril i el 2 de maig) 2 repartiments diferents.

Josep Pons, director musical – Robert Carsen, director d’escena. Producció Bühnen der Stadt Köln

  1. Albert Dohmen, Andrew Shore, Kurt Streit, Mihoko Fujimura, Ewa Podles, Ain Auger, Ralf Lukas, Marcel Reijans, Erika, Wueschner, Mikhaïl  Wekua, Aute Jerkunica. (20,23,26 i 29 d’abril i 2 d emaig de 2013).
  2. Jason Howard, Francisco Vas, Oleg Bryjak, Katarina Karnéus, nadine Weismann, Friedemann Röhling, Bjarni Thor Kristinsson, Inés Moraleda. (22, 25 i 28 d’abril de 2013)

IL TURCO IN ITALIA (Rossini): 6 representacions entre el 18 de maig i el 6 de juny de 2013.

Víctor Pablo Pérez, director musical – Christof Loy, director d’escena. Producció Bayerische Staatsoper de Munic.

  • Nino Machaidze, Ildebrando d’Arcangelo, Renato Girolami, Pietro Spagnoli, David Alegret, Marisa Martins, Albert Casals. (18,23 i 28 de maig, 1,4 i 6 de juny de 2013)

LUCIO SILLA (Mozart): 10 representacions amb 2 repartiments diferents del 21 de juny al 7 de juliol.

Harry Bicket, director musical – Claus Guth, dircetor d’escena. Coproducció amb Theater an der Wien i Wiener Festwochen.

  1. Kurt Streit, Patricia Petibon, Silvia TRo Santafé, Inga Kalna,  Ofèlia Sala, Antonio Lozano. (21,26 i 28 de juny, 1,5 i 7 de juliol)
  2. Alessandro Liberatore, Laura Aikin, Marina Comparato, Iano Tamar, María José Moreno. (22 de juny i 2,4 i 6 de juliol de 2013)

RIENZI (Wagner): 2 funcions en forma de concert 27 i 30 de juny

Orquestra Simfónica de Barcelona i Nacional de Catalunya, Cor del Gran Teatre del Liceu, Polifònica de Puig-reig. Pablo González, director musical.

  • Christian Franz, Michelle Brendt, Elisabete Matos, Peter Rose,  Friedemann Röhlig,  Josep Fadó.

CONCERTS:

  • CONCERT BEJUN MEHTA (Contratenor), Concert Handel amb l’Orquestra Barroca de Friburg. Direcció musical Gottfried von der Goltz (3 de desembre)
  • CONCERT DEL 50è aniversari del Concurs Viñas. Orquestra Simfònica del Gran Teatre del Liceu, Gueràssim Voronkov, director musical (diumenge 20 de gener)
  • CONCERT JORDI SAVALL. Le concert des Nations. Fragments d’Alceste de Lully, Alcione de Marais i es Boréades de Rameau (15 de febrer de 2013)
  • CONCERT JOYCE DiDONATO (mezzosoprano). Il Complesso Armonico, direcció musical Alan Curtis. Obres de Händel, Orlandini, Ciesti, Monteverdi, Keisser, Hasse, Porta, gaicomelli, Haydn i Vinci. (6 de març de 2013)

EL LICEU AL PALAU:

Orquestra Simfònica del Gran Teatre del Liceu.

  • Concert 1 (10 de gener de 2013): Robert Gerhard: Alborada, interludi i dansa – Alban Berg: concert per a violí a la memòria d’un Àngel – Johannes Brahms: quarta simfonia Peter Zimmermann, violí. Josep Pons, director musical
  • Concert 2 (27 de gener de 2013): Jaume Pahissa, Nit de somnis – Johannes Brahms, concert per a violí i Simfonia número 1. Julian Rachlin, violí. Josep Pons, director musical.
  • Concert 3 (25 de febrer de 2013): Joan Lamote de Grignon, Scherzo sobre un tema popular – Johannes Brahms, concert per a piano núm 2 i Simfonia número 2. Boris Berezovski, piano. Josep Pons, director musical.
  • Concert 4 (18 de juny): Obres de Gabrieli, Dukas, Purcell, Strauss, Mozart i Beethoven. Director Dale Clevenger

CONCERTS A L’AUDITORI

Orquestra Simfònica i Cor del Gran Teatre del Liceu.

  • Concert 1: Arnold Schönberg, Friede auf Erden – Ludwig van Beethoven, simfonia núm 9. Solistes a determinar. Josep Pons,. director musical

Orquestra Simfònica de Barcelona i Nacional de Catalunya, Cor del Gran Teatre del Liceu Cor de Cambra del Palau de la Música Catalana.

  • Concert 2 (12,13 i 14 d’abril): Giuseppe Verdi, Messa da Requiem. Maria Luigia Borsi, Ildiko Komlosi, Rusell Thomas, Riccardo Zanellato. Pablo González, director musical

CINEMA:

ELS NIBELUNGS (música de Gottfried Huppertz) Direcció Fritz Lang (27 d’abril de 2013)

  • JONC Jove Orquestra Nacional de Catalunya, director musical Manuel Valdivieso.

DANSA:

  • Alvin AIley American Dance Theater. 4 funcions 13,14 i 15 de setembre de 2012 Música enregistrada.
  • American Ballet Theatre. 6 funcions 24,25,26,27 i 28 d’octubre de 2012 Don Quixot de Minkus Coreografia de Marius Petipa i Aleksandr Gorski Orquestra Simfònica del Gran Teatre del Liceu, director musical Ornisby Wilkins
  • Ballet del Teatre Nacional de Praga. 5 funcions 22,23,24 i 25 de novembre de 2012.El Trencanous de P.I.Txaikovski Coreografia de Youri Vámos Orquestra Simfònica del Gran Tetare del Liceu.
  • Ballett am Rheim Düsseldorf Duisburg. 2 funcions (9 i 10 de febrer) L’art de la fuga dee J.S.Bach. Coreografia de Martin Schläpfer Música enregistrada

EL PETIT LICEU

  • Così FUN Tutte
  • Guillem Tell
  • El Superbarber de Sevilla
  • Petruixka (amb IT dansa)
  • Allegro Vivace
  • Els musics de Bremen
  • Amb els peus a la lluna
  • La casa flotant
  • La ventafocs

UN BREU ANÀLISI

Un primer cop d’ull ens mostra una temporada fantàstica, brillant m’atreviria a dir. No sembla que estiguem en crisi profunda, econòmica i de gestió, ara bé si analitzem una mica més en profunditat i no ens deixem endur per allò que tant ens agrada dels noms dels cantants anunciats ens adonarem que l’activitat del teatre cada any és menor, menys número de funcions i per tant poca productivitat per unes estructures poc justificables. Si aquest és el model que ens espera, no m’agrada. En lloc de buscar activitat que justifiqui l’estructura artística del Liceu (Cor i Orquestra), s’intueix que allò que es pretén és alleugerir les estructures i contractar en funció dels espectacles previstos. Que el Liceu esdevingui un edifici capaç d’allotjar qualsevol proposta durant dos terços de la seva disponibilitat i un terç d’una temporada pròpia contractant TOTS els artistes, inclosos cor i orquestra que acabarien sent ens autònoms.

No vull entrar a analitzar les obres i els cantants. És una temporada per fer diners, amb molt pocs riscos i amb molts noms, noms que en tots els teatres de la categoria del Liceu, no veuen reunits en una mateixa temporada ni en somnis. Aquest és un mèrit exclusiu del director artístic, en Joan Matabosch, que agradi o no és qui els contracta amb molta antelació. Pel que fa als títols, als pocs títols programats, seran molt ben acceptats per la majoria dels abonats i del públic en general i no seré jo qui amargui aquesta satisfacció, però jo, com molts de vosaltres, hagués fet un altre temporada i estic segur que en Joan Matabosch, també.

A part del espectacles infantils, he comptabilitzat 121 funcions en front les 128 que s’havien previst inicialment per la temporada 2011-2012 (abans del nyap), per tant anem endarrera, com els crancs. La propera temporada tindrem 81 funcions d’òpera escenificada, 22 concerts, 17 funcions de dansa i 1 sessió de cinema i música. En tot un any i descomptant les funcions del Festival Wagner, que són un altre abonament, representa una utilització molt baixa. Pensem-hi,  és això el que volem que sigui el Liceu?. Acabarà sent un contenidor d’espectacles on la temporada pròpia tindrà cada cop una menor rellevància i on els títols que se’n oferiran tindran una voluntat més comercial que pròpiament d’interès cultural. Els criteris semblen més d’un teatre privat, que intenta per sobre de tot donar rendibilitat títol a títol, en lloc de la globalitat, sacrificant títols amb gran interès artístic, com ha estat el cas de l’òpera de Richard Strauss, i aquesta temporada les sacrificades eren el doble programa Zemlinsky i Pelléas et Mélisande, programant títols”populars” que no fa gaire ja hem vist, oblidant altres òperes i produccions del mateix Liceu que no s’han tornat a fer.

Jo crec que per sobre l’excel·lent proposta artística hi ha que fer un anàlisi més en profunditat del model, i de la mateixa manera que diuen que es faran canvis importants en els convenis laborals existents (aquesta és la teòrica negociació que s’hauria d’estar fent), convenis obsolets i que no permeten un creixement sostenible de l’activitat, s’ha de fer un projecte artístic nou i ambiciós per fer del Gran Teatre del Liceu el centre de creació artística que es mereix Catalunya. L’àrea de influència que abraça el Liceu és molt gran i 121 funcions en un any d’octubre a juliol és francament ridícul.

Un luxós edifici capaç d’alternar espectacles o un centre de creació artística?

Us deixo un quadre que he fet amb la comparativa entre la previsió de les funcions per la temporada actual i la vinent

Un altre tema delicat és l’augment del preu de les localitats i dels abonaments.

He fet un quadre per torns i zones, on veureu els increments o decrements del preu dels abonaments, però aneu en compte no us deixeu enredar per la xifra i mireu primer el nombre d’espectacles que teniu la temporada passada i aquesta, mireu primer aquest

I ara ja estem en predisposició de veure i assimilar que la pujada és notable malgrat que en alguns casos, no tots, hi han abonaments més econòmics depenen de la zona, però també més cars, tot i tenir una funció menys que l’any passat. M’ha semblat molt carregós fer un detall per abonament i zona, però com que hi són tots els abonaments i totes les zones, vosaltres mateixos podeu fer el càlcul. Les columnes de la dreta amb els percentatges corresponen a la variació de la temporada vinent amb l’actual.

si premeu a sobre el quadre es fa més gran

si premeu a sobre el quadre es fa més gran

Si agafo els meus dos torns d’abonament, el T i el PB i la zona, la 5, en el meu cas el increment és del 5,79% en el torn T i el -1,41€ en el PB, però en el torn T hem guanyat una òpera en respecte a les 6 d’aquest any, perdent un concert i un recital, mentre que en el PB, tenint el mateix número de funcions, quatre, ens han canviat unas òpera per un espectacle de dansa de preu econòmic, per tant l’abonament és més car.

I ara mireu el quadre que he fet amb els preus per localitats. Tenint en compte que hi ha un ventall més gran de tarifes, he intentat ajustar-me en la comparativa, tot i que en el cas de l’òpera, hi ha dos títols que han incrementat notòriament, com podreu veure, són la tanda d’Elisirs amb Villazón i la Madama Butterfly amb Hui He i Alagna.

Pel que fa a la visita del Mariinski i la diva Netrebko, tot i ser en versió de concert són al mateix preu que les òperes escenificades amb els primers repartiments, quelcom inexplicable.

Jo no sé si aquesta pujada en un moment com aquest és una mesura encertada o una manca de responsabilitat, vosaltres ja em direu que n’opineu

premeu a sobre el quadre per fer-lo més gran

premeu a sobre el quadre per fer-lo més gran Localitats IFL

Finalment vull incidir en un tema banal, però estèticament rellevant.

En els darrers anys el Liceu ens havia acostumat, molt ben acostumats, amb un disseny elegant i modern dels fotomuntatges que havien creat una espècie d’imatge corporativa de qualitat. Aquest any s’ha optat per uns cromos, no sé com anomenar-los, de discutible gust i que ens apropem, com tantes altres coses, a un model antic. Quan us arribi a casa el llibret ja m’ho sabreu dir, però quan pengin altre cop la temporada al web ja els podreu “admirar”.

ENLLAÇ AL WEB DEL LICEU: http://www.liceubarcelona.cat/temporada-2012-2013/programacio.html

67 comments

  1. Xavier C.

    Tot i ser en versió de concert són al mateix preu que les òperes escenificades amb els primers repartiments, quelcom inexplicable‘??? La Netrebko s´explica per si mateixa…

    Gràcies per la info i la feinada. Ara toca mirar-ho amb deteniment!

    M'agrada

  2. Gràcies per l’avançament, començarem a fer números a veure que es el que ens interessa del que no tenim a l’abonament i amb el permís d’en Rajoy, a veure si podem comprar algunes localitats més.

    M'agrada

  3. Elio

    A primer cop d’ull no em sembla una mala temporada. Hi ha títols i noms engrescadors. Em fa especial il·lusió la Rusalka. Però una cosa em preocupa: el nombre de funcions.
    Entenc les 13 representacions de la Butterfly, però 14 de la Forza? 10 del Lucio Silla?
    I en canvi només 4 de l’Elisir amb Villazón? A mi no m’agrada l’Elisir, i no tinc molt interès en sentir el Villazón, però si l’objectiu és fer diners hauria de ser una de les representacions amb més funcions.

    M'agrada

      • Elio

        Jo tampoc en vull més d’Elisirs, però des del seu punt de vista no sembla lògic, no? I fixa’t que de sessions amb el Villazón només n’hi ha quatre, crec que si ell les cantés totes vuit omplirien segur.

        Per altra banda crec que el més adecuat seria reduïr el nombre de representacions i augmentar el nombre de títols. Certament Mozart i Verdi són populars, però voleu dir que la Forza i el Lucio Silla són les més adequades per omplir 10 o més dies el teatre?

        M'agrada

  4. Els del T patim la pujada més forta i ens quedem sense recital i amb ballet Petipa un altre cop! la temporada és interessant però sense la Frau de Strauss, ja no és el mateix. Veurem! Contenta de que torni el Guth i el Carsen, i de tenir al J Pons a casa, que farà una gran feina.

    M'agrada

  5. Yo también estuve haciendo un excel para calcular la subida de precios, jajaja.

    Yo hice de otra forma: dividí el precio de los abonos (anterior y nuevo) por el número de espectáculos que incluían (9/8) y luego calculé el porcentaje de subida a partir de estos dos “precios medios”. Si se hace así, puede comprobarse que NINGÚN ABONO BAJA realmente de precio (aparentemente cuestan menos porque tienen menos óperas) y que la SUBIDA es BASTANTE MAYOR:
    En el T, por ejemplo, me salen estos porcentajes de subida:

    19,90 (zona 1)
    16,53 (zona 2)
    19,32 (zona 3)
    14,92 (zona 4)
    19,80 (zona 5)
    14,45 (zona 6)
    10,67 (zona 7)
    10,05 (zona 8)

    ¡¡¡ES DE DELITO!!! Además, no entiendo qué criterio se ha seguido porque no es una subida proporcional. Las zonas 1, 3 y 5 casi un 20%; mientras que las zonas 2, 4 y 6 andan alrededor del 15%.

    ¿Por qué suben más las zonas con número impar que las zonas pares? ¿No es de locos?

    M'agrada

    • Marga hay que ir con cuidado cuando haces la media, y este año más, ya que en las operas hay diferentes tarifas, aun siendo del primer cast.
      Si el año pasado tenías 6 operas un concierto, un recital y un ballet, y este año tienes 7 operas y un ballet, el precio es más caro, primero por la subida y luego por tener una opera más.
      Realmente parece que lo hayan hecho muy complicado para que no lleguemos a saber la subida real que es muy grande, mucho más de lo que parece y que obliga a casi todos los turnos a comprar espectáculos alternativos.

      M'agrada

      • Lo han complicado muchísimo… creo que a propósito (o a boleo, nunca se sabe). Es muy difícil averiguar la subida real. Al fin y al cabo, el abono no es más que una reducción del ¿5%? sobre el precio de los espectáculos. Pero claro, si las óperas tienen cada una un precio diferente…

        Lo que sí sabemos es que han subido y MUCHO. Esto más que el Liceu parece Endesa.

        M'agrada

      • Hay que hacer un master para saber el aumento exacto en los abonos.
        No tiene mucho sentido lo de las zonas para un mismo turno de abono y los aumentos aplicados.
        Es un pregunta a hacer a la dirección, si es que este año hay reunión de presentación de temporada, que dudo mucho que se haga.

        M'agrada

  6. Tal como está la situación con la presente dirección general del Teatro, dudo que el programa oficial anunciado. se cumpla y me temo cambios a posteriori con los turnos ya vendidos o renovados

    Por lo tanto y como yo no me fio de los gestores del Liceu, seguiré con mi torn popular PA y ya compraré todas las adicionales que me interesen

    A priori, hay cosas que razonando un poquitín, me chocan o ( como Sto. Tomás) no me las creo :

    1/ Hablaís del mexicano Camarena ( muy buen tenor al que le escuché un notable Elvino en París) como Nemorino y la web oficial anuncia sin embargo al tenor Colin Lee ( voz que me parece demasiado ligera incluso para este role) ¿ en que quedamos?

    2/ La web del teatro habla de las RUSSALKA versión concierto, mientras que por otro lado aparece la reggia de Harheim ( muy buen profesional por cierto); ¿ en que quedamos?

    3/ Con la actual crisis, sigo sin creerme que la IOLANTA con Netrebko venga con las huestes del Mariinski y Gergiev que todo ello debe costar un pastón ( salvo que lo sponsorice Gazprom o algún amigo de Putin, dicho todo ello coloquialmente). Si reflexionamos ( para eso tenemos un poco de cerebro), vemos que Anna Netrebko por estas fechas hace una gira europea con esa IOLANTA y la orquesta que seguirá con ella esta Gira es la Sinfónica o Filarmónica de Eslovenia con el maestro Emanuel Villaume. ¿ en que quedamos?

    4/ Sigo sin creerme que las BUTTERFLY de marzo, las dirija Pons que no es un director pucciniano ni verdiano para nada , estando además
    Alagna de por medio que el pasado mes de Octubre en París con el FAUST que presencié, tuvo serios malentendidos con el maestro Lombard que al final fue sustituido por Altinoglou.
    No me gusta ser pájaro de mal aguero, pero preveo problemas en estas BUTTERFLY

    5/ Cuando hablaís de precios más elevados para LA IOLANTA versión concierto y ” el supuesto” Mariinski, también son más elevados todavía los fijados para los Wagners de Bayreuth v.c. y no hubo tantas quejas.
    También si teneís memoria, recordad que en las dos WALKURE con Domingo, Meier, Pape, etc…en v.c., los precios se incrementaron notablemente, nadie se quejó y el teatro estaba más lleno que nunca.

    Por otro lado, los precios habituales del Liceu y también del Real con butacas muy caras y mala visibilidad, son bastante más caros que en teatros centroeuropeos, por ej. Viena , Berlín y Zurich, por ej. Y en estos teatros, según lo que se representa, se aplican tarifas a veces diferenciadas ( acabo de prereservar, por ej, para junio 2013 en Viena, TRISTAN E ISOLDA con la Stemme, CAPRICCIO con la Fleming y ROMEO ET JULIETTE con Beczala y Machaidze, y en una está la Tarifa A, en otra la G , etc… con diferencias de 10€ como mínimo, según el tipo de tarifa

    En resumidas cuentas y desde el punto de vista vocal, me parece una notable temporada 2012/13 en el Liceu aunque me temo ( no sé si llamarme pesimista o incredulo) que lo anunciado pueda no cumplirse del todo, sobre todo si sigue Mr. Marco y colaboradores, mangoneando la gestión económica del Liceu

    M'agrada

    • Josep Olivé

      Pero hombre Alex…no me espantes…con lo de este año ya hemos hecho penitència por las fechorias (?) que hayamos podido hacer…ten en cuenta además que ya nos han escamoteado un gran Strauss para la temporada 2012-2013…

      Se que no coindimos en nuestra apreciación artísticaicado” de JosepPons, pero es verdad que yo también lo veo un tanto “desenfocado” con una Butterfly…para su estreno como director musical de la casa m’esoerava no sé, un Britten, Janacek, Xostakovitx, Mozart, Berg, Schonberg… Seguramente la temporada ya estaba decidida antes de el aceptar el cargo y ha querido estrenarse con una obra muy popular, bella y emocionante.

      Iolanta, con quien viene a cantarla y a dirigirla y con esa orquesta pues casi te diría que me da igual que sea concertante. Obviamente prefiero la versión teatral, estamos hablando de òpera, pero es una obra casi “pastoral” y bellísima a la que no le sienta “fatal” el ser interpretada en concierto, y menos con ese cartel.

      Lo del Liceu y el Real con ciertas localidades sin visibilidad es para ir directamente al juzgado de guardia…o bien tomar el palco, el palco del director general en el Liceu por incompetente, y el palco del Real, por insultante.

      M'agrada

    • Mira Alex con que haya un cambio, es decir que el Sr. marco en septiembre ya no esté, me doy por satisfecho y no tengo porqué dudar de lo que han presentado.
      De la web no me fío, a esa web hay que hacerle un cambio radical, es lo más penoso que he visto.
      Yo me creo lo de la Netrebko i el Mariinski, de hecho la orquesta del Mariinski con Gergiev son asiduos visitantes de Barcelona, que esta vez se añada Netrebko es un aliciente y no creo que en Barcelona cancele.
      Tu incredulidad me alucina. Por fin vamos a tener un director musical que dirige todos los repertorios como ocurre en Paris con Jordan. En unas cosas nos gustará más que en otras, pero no será limitado como han sido los dos últimos y esa manía persecutoria que ejerces con Pons no la acabo de entender.
      Repasa los apuntes dedicados al Festival wagneriano y verás las quejas por precios y versión de concierto.
      Esa Walküre fue escandalosamente cara y los resultados de ahora espero que superen aquellos, al menos a nivel orquestal.
      También podrías comparar con la Scala y entonces el Liceu y el Real son baratos y allí te aseguro que existen muchísimas más localidades con mala visión.
      El Liceu nunca se ha caracterizado por cambiar repartos previamente anunciados, aquí se anulan las funciones enteras, pero si nos venden a Villazón y a no ser que este cancele por otros motivos, tendremos Villazón.

      M'agrada

      • Josep Olivé

        Ja veus Joaquim, encara no ha dirigit ni un sol compàs amb el seu nou càrrec el mestre Pons i ja hi ha qui sap perfectament el que passarà. I a mi que em varen intentar ensenyar que l’únic infalible viu a Roma! Doncs jo crec un encert que sigui el director musical del Liceu i per a saber si la seva tasca m’agrada molt, regular o poc m’esperaré al final de les seves actuacions. És lo lógic. Crec jo.

        M'agrada

      • Xavier C.

        Jo també em vull creure lo de la Netrebko, el Gergiev i l´orquestra del Mariinski… tot i que cap d´ells surt al video promocional de la temporada 😕

        Per cert: a qui he de matar per anar a Viena el juny de 2013 a veure la Fleming, la Stemme i el Beczala? Que si cal matar algú… doneu-lo per mort.

        M'agrada

  7. dandini

    Si no hi ha més retalls a posteriori em sembla una temporada boníssima.Tanmateix destacar que em sap molt greu que s’haigi suprimit Die frau ohne schatten que crec que s’hagués pogut fer en versió concert en lloc de repetir Rienzi.La programació és equilibrada hi ha una mica de tot , poc risc + un fabulós empatx Wagner(sense decorats).Per molt que m’esforçi no me la puc carregar.Sempre quedará en la meva memoria els 12 darrers anys de l’època Pamies on a part d’algun cantant gloriós ens empassàvem autèntics desastres a nivell escènic ,orquestral i coral.El pas dels anys ens ha fet més exigents i l’espectacle operístic ja no és aquella estatua que canta al davant d’un paper pintat.Em fa molta il·lusió Il Pirata i no em molesta gens la reposició de l’Elisir d’Amore que considero musicalment bastant superior a Caterina Cornaro o Maria Stuarda.

    M'agrada

    • Més estaquirots que en les versions de concert no hi ha res, però bé és el que toca, però l’espectacle operístic és teatre i si abans eren papers pintats ara en molts casos és un faristol i una orquestra al darrere que desvirtua fins i tot els plans sonors que s’han de respectar i més en les òperes de Wagner on ell va dissenyar un teatre ion l’orquestra mai cobrís a les veus, cosa impossible quan és a sobre l’escenari i a darrere dels cantants.

      M'agrada

  8. És una bona temporada però jo em faré un programa sobri. De moment sé que, si veig Les contes… serà per l’Ismael Jordi. De l’altra ni dir-ne el nom.
    Gràcies, Joaquim. Una vegada més has fet un treball exhaustiu, l’únic tan detallat que es deu trobar a la xarxa.

    M'agrada

  9. KÀTIA

    Ens has tret molta feina de sobre,gràcies,Joaquim
    Jo miraré amb detall el meu torn D perqué em sembla que perdo funcions que hauré de comprar apart.Es una jugada,però no vull cridar el mal temps.M’ho miro i a veure qué passa.

    M'agrada

  10. KÀTIA

    Torno a ser aqui.
    M’escatimen:
    Elisir
    Il Pirata
    Iolanta
    Rienzi
    No tinc cap concert.
    El preu ja m’es igual.
    Estic enfadada…
    Perdoneu però algú ho havia de dir…

    M'agrada

    • És normal que no entri tot i ja ho fan per tal de que comprem més coses.
      La Iolanta no entra a ningú es fora d’abonament i a mi no em toca Il Turco, ni Il Pirata i el Rheingold és el segon repartiment i….no m’he enfadat, hauré de fer guardiola i anar a les localitats més barates, no cal que et digui que en les versions de concert tant és i a la Netrebko la vull escoltar en directa, vista, la tinc molt vista. 😆

      M'agrada

    • Jan Antem

      Perdona Kàtia, tu ets la amiga de la Miriam, i que vius a Palamós?
      És que si l’ets, no sé si t’en recordes però jo sóc el Jan, aquell nano que estava a la funció del Cura de la Cavalleria/Pagliacci. Contesta’m siusplau!!! Si no l’ets, em sap greu molestar-te.

      M'agrada

  11. Josep Olivé

    Evitaré “plorar” un cop més per la “retallada” de l’òpera de Strauss, retallada sagnant des del punt de vista de l’interés i qualitat musical, aixi que em possaré lo més positiu posible.

    Doncs és temporada força atractiva. Titols com “Les contes…”, “Rusalka”, “Street scene” i “Iolanta” (amb Netrebko i Gergiev) fan goig. I d’altre banda tinc força ganes d’escoltar i veure com l’Amadeus s’ens possa molt seriós amb “Lucio Silla” i de constatar l’arranc d’un nou Anell, aixi com tambè retrobar al Verdi irregular de “La força…” i tambè la novetat de “Il pirata”. Pel que fa a la “Butterfly”, doncs que sempre em fa certa mandra però un cop hi sóc dins i si la representació és bona la disfruto molt. I un Rossini sempre és bo i sa pels ànims.

    No em desagrada Vogt, però com a principito de la pobre Rusalka m’hagués agradat (o millor dit, encantat) en Beczala. De totes maneres estic d’acord en que el nivell general dels cantans és francament bo.

    Molt interessants el concerts amb Mehta, DiDonato i Savall. Em sobte molt (com a l’Alex) que el titol de presentació d’en Pons sigui la Butterfly. No el veig jo amb Puccini, i menys encara amb aquesta òpera. I home, quatre concerts al Palau, molt bé, però no hi han tres sense quatre, i menys amb tot un Brahms. No sé si m’explico.

    I sempre ve molt bé d’escoltar i retrobar-se amb obres sagrades: La novena i el Rèquiem de Verdi. Això si, que sonin bé, per favor.

    Per acabar, moltes gràcies per l’informe económic, que serà estudiat com cal. Acabaré pagant, com no, però al menys seré perfectament conscient de que els preus s’han salvat de les retallades. No saben res.

    M'agrada

    • Els cantants ens agradin o no, són els que sonen ara, en falta algun i alguna de notables, però no ens podem queixar.
      Jo em queixo més del número de títols i funcions, que entre octubre i juliol em sembla molt escàs i em preocupa aquesta manca de productivitat d’un equipament tan important.
      El Rèquiem de Verdi és amb l’OBC, el darrer del Liceu va ser penós.
      La novena és un repte interessant.
      Gràcies a tu per ser un fidel infernem.

      M'agrada

  12. Xavier C.

    Uhm…. mirat. Acaba sortint-me una temporada molt maca, però em toca fer ajustaments. He de canviar de torn a La Forza, Mdme. Butterfly i Das Rheingold; i comprar entrades per Il Pirata, Iolanta, Street Scene, Lucio Silla i Rienzi. Tot plegat, un petit merder i una bona clatellada.

    M'agrada

  13. Roberto

    Realment has tingut una bona feinada…… Ara tindrem que mirar-lo amb lupa. De entrada m’extranya que Street Scene només vagi en las funcions populars, o es que lo h’entés malament?

    M'agrada

  14. Rosa

    Gràcies, Joaquim, per la rapidíssima informació, que ja m’esperava trobar. Gràcies per tots els teus treballs sobre preus, etc.
    La teva dedicació a l’òpera i al GTL mereix molts agraiments.

    M'agrada

  15. Carlos R.

    Ya dije cuando hiciste la presentación previa que los tenores de la Forza del Destino no están a la altura del resto del reparto. Yo hubiera tentado a Alagna, ya que el Pinkerton me parece poco para él.
    A Villazón lo hubiera preferido en Hoffmann aunque su estado vocal creo que no da para muchos roles. No veo para nada a Dessay haciendo todos los tres roles de los cuentos y Il Turco será casi seguro, una auténtica tentación.
    También hubiera preferido a Beczala en lugar de Vogt para el príncipe de Rusalka y sin ninguna duda a cualquier otro que no fuera Frantz para un Rienzi.
    Interesante Devia en Il Pirata cantando en campo enemigo, al lado del siempre sorprendente Kunde que es capaz de lo mejor y lo peor.
    Street Scene me parece un hallazgo.
    sacaré seguro entradas para el Rheingold y Russalka.
    Sobre el papel y sin amenazas posibles, es mejor que la del Real.

    M'agrada

    • Alex

      Yo no creo Carlos que Mariella Devia cante en “terreno enemigo” porque Gruberova que yo recuerde , jamás ha cantado el role de Imogene y para mi gusto, Devia si es una auténtica belcantista y mejor cantante que la eslovaca

      M'agrada

    • Es difícil encontrar tenores verdianos, no sé si Alagna ha cantado alguna vez el Alvaro de la Forza, podría haber sido una opción, también lo era Marcelo Álvarez, aunque ya sabemos que las relaciones con el Liceu son en este momento inexistentes. Kaufmann tampoco creo que lo lleve en repertorio y otros de nivel, no se me ocurren, al menos por ahora.

      M'agrada

  16. Marta B

    Moltes gràcies per la informació. Sobre el paper sembla una temporada atractiva. M’agraden les òperes que m’han tocat al meu torn, l’F i penso en afegir-hi l’Or del Rin, els Contes de Hoffmann i Iolanta.

    M'agrada

  17. colbran

    A mí de esta temporada me sobra el insoportable “L’elisir d’amore” (verlo es para mí una auténtica tortura), “Madama Butterfly” que me agrada escuchada pero me aburre vista y “La forza del destino”, unico Verdi que se me hace cuesta arriba, comenzando por la consabida y machacona obertura.

    Comprendo, no obstante, la inclusión de los dos primeros títulos que he citado porque tenemos producción propia y la de la “cosita” de Donizetti es verdaderamente espléndida, pero “La forza…”? Para mí esta ópera comienza cuando en el segundo acto la soprano entra con “Son giunta!” y acaba con “La vergine degli angeli” y luego ya nada me gusta hasta “Pace, pace, mio Dio” y de ahí hasta el desenlace. El resto lo encuentro malo con avaricia (toda la particella de Preziosilla) hasta barato (toda la parte de de Fra Melitone). Hubiera preferido ver “I vespri siciliani” que me entusiasma o “Attila” o repetir el “Macbeth” de hace años.

    Por lo demás, el resto me agrada mucho y especialmente estoy muy interesado por “Street scene”, “Russalka”-a pesar de la escena y dirección escénica-, “Il turco in Italia” i “Das Rheingold” porque por fin escucharemos una contralto auténtica -así lo querían tanto Wagner como su esposa Cosima- como es Ewa Podlés, interpretando el corto pero contundente solo de Erda.

    M'agrada

    • Un dia amigo Colbran y con un agua o café por emdio, hablaremos del tema de LA FORZA que sin ser uno de los Verdis mios favoritos, tiene aspectos francamente excelentes ( deberían representarlo como en el Met de los 60s, con la obertura al inicio del 2º cuadro y previamente, cargarse o eliminar la escena de la Taberna y si se pudiera, el Rataplam también).
      Yo también preferiría un ATTILA o un ERNANI ( pero no existen hoy en días, tenor y barítonos comme il faut para cantarlo, bajo más o menos sí y sopranos también) y un gran DON CARLO ( con el reparto de Munich o el de Viena, es decir Kauffman o Alagna, Stoyanova o Harteros, solo faltaría encontrar un barítono mejor que B.Daniel )

      saludos

      M'agrada

  18. Leonora

    Si queda así y cantan todos,la temporada no está nada mal. Me toca comprar tres entradas,mi turno ha salido favorecido. Ojalá salga quien ha de salir y el Liceu brille con todo lo que se desee si Mozart quiere ¡Saludos!

    M'agrada

    • Benvingut a IFL Jan Antem.
      L’agenda del Sr. Kaufmann està molt farcida i es centre en teatres molt concrets.
      Al cancel•lar el recital que tenia previst al Liceu, va ser impossible trobar això ens van dir) un altre data per fer aquell esperat recital.
      Potser tornarà, però per una òpera i a curt termini, sembla bastant difícil.
      hauràs d’anar a Peralada si el vols veure.

      M'agrada

      • Jan Antem

        Merci, per donar-me la benvinguda, i moltes felicitats per tenir un blog tan ben fet!!! De fet, jo tinc entrades per anar a Salzburg a veure Ariadne auf Naxos, i ell és el Baco, de moment és el que hi ha anunciat. A Peralada, jajajajaja!!! Jo em temo, que el Sr. Kaufmann no està per Peralades, a més tinc bastantes males referències sobre aquest festival (gràcies al vostre blog!!! jejeje). I a més a més, aquests preus!!!! Per això, és millor anar per Europa. I amb aquest extraordinari concert que he pogut assistir avui dia 22 al Liceu, ja no hi ha res com això d’avui que em pugui fer sentir més feliç!!! (Molt bona aquesta Mezzo francesa!!!)
        Merci per tot!!!
        Conéixes a la Kàtia? És que jo diria que sé qui és. M’agradaria contactar amb ella!!! Adeu!!!

        M'agrada

Els comentaris estan tancats.

%d bloggers like this: