IN FERNEM LAND

US PROPOSO TRIAR UN WINTERSTÜRME


Ja fa dies que ha arribat la primavera i a In Fernem Land no ho havíem celebrat de cap manera, per tant i avui que tinc un dia una mica mandrós us proposo que trieu, si us bé de gust, la versió que més us agradi dels Winterstürme que trobareu tot seguit.

És un exercici que ens permetrà escoltar a 11 tenors cantant el famós Winterstürme (cant de la primavera) del primer acte de Die Walküre de Richard Wagner. Ja sabeu que de tant en tant necessito portar la seva música al blog i alhora també em ve de gust fer-vos participar d’una manera més activa.

Aquí els teniu, espero que passeu una bona estona, que al cap i a la fi és del que es tracta i el fragment és molt curt tenint en compte els estàndards wagnerians.

Max Lorenz a l’any 1928 dirigit per Ernst Viebig. Un tenor massa oblidat però indispensable. El tenor predilecte de Hitler com ja vaig dir arran d’un DVD que s’ha comercialitzat, en el corresponent apunt que vaig publicar.

Lauritz Melchior a l’any 1935 dirigit per Bruno Walter, quasi un baríton i un referent etern del que és un heldentenor. Quan ara escoltem escolanets que s’atreveixen a anomenar-se heldentenor, fa riure o plorar, depenent de l’estat d’ànim.

Jon Vickers a l’any 1961 dirigit per Erich Leinsdorf i acompanyat per la Sieglinde de Gré Brouwenstijn. Aquí podreu escoltar des de el Winterstürme fins al final de l’acte. 14 minuts de reclinatori wagnerià.

James King, no sé l’any, ni el director, però ell ho fa de meravella. Un grandiós tenor wagnerià nord-americà que va deixar actuacions i garvacions memorables.

Siegfried Jerusalem a l’any 1979 a l’Òpera de Viena. Va ser un bon Siegmund, com un bon quasi tot.  Quan estava inspirat era magnífic. La veu era preciosa i la tècnica irregular, el resultat, a patir!

Peter Hofmann a la mítica producció de Bayreuth dirigida per Pierre Boulez i Patrice Chéreau a l’any 1980. No era tan bo com creiem en aquell moment tan precari, però tampoc tan dolent com deia Angel Fernández Mayo.

Plácido Domingo a l’any 1999 a Operalia. Ara ja no, però aleshores tots deiem que no era un tenor wagnerià. Què és un tenor wagnerià?

Ben Heppner a l’any 2005 gravant el magnífic disc per la DG, dirigit per Peter Schneider. Malaguanyat Heppner, se’ns ha acabat molt aviat.

Torsten Kerl a l’any 2007 a Marsella. Tenor que m’agrda molt però que s’ha embrancat molt aviat a cantar el Siegfried quan podia dedicar-se una mica més al Siegmund.

Peter Seiffert a Les Arts l’any 2008, dirigit per Zubin Mehta. Si voleu podreu seguir escoltant a la Sra Seiffert (Petra Maria Schnitzer) que ja sabeu que no compta amb gaire de la meva simpatia. Aquí el trobo una mica apurat.

Jonas Kaufmann, el darrer gran Siegmund a l’any 2010 dirigit per Michael Güttler. A l’actualitat no hi ha color, ell esdevé la referència, però comparat amb els altres que heu escoltat, què us sembla?. Creieu que està a l’alçada de tots ells?

En falten molts, no cal dir-ho, si vosaltres voleu podeu anar engreixant la llista amb youtubes en el vostres comentaris.

Bon dissabte primaveral infernems!

43 comments

  1. nurpamina

    John Vickers i James King (no el coneixia) amb gran càrrega nostàlgica i Jonas Kaufmann… impecable. Realment una decisió difícil, Joaquim, però una bona proposta per “afinar” les nostres oïdes i preferències. Bon cap de setmana a tots els IFLs!

    M'agrada

  2. El danés Lauritz Melchior y pese al no demasiado buen sonido de la grabación, de largo el mejor y más completo para mi gusto ( voces y canto como el del gran danés, hace años que no existen).
    Por cierto, notable Domingo en la muestra

    M'agrada

  3. Aunque la mayoría están en la perfección… Mis “douze points” son para Jonas Kaufmann… Aparte que la canta subime… La escuché , in person, en Dusseldorlf, con el mismo director y orquesta, y hasta diría yo …que Jonás con el mismo smoking…..

    Pero lo que más recuerdo fue…….. su brazo sobre mi hombro, al hacerme una fotografía con él…… Y Creedme….. nenes /nenas…..eso es imposible de olvidar……

    Viva la primavera!!!!

    M'agrada

  4. Aiii, em temo que tinc el mateix gust que Hitler..em quedo amb Lorenz, després Vickers i Melchior. Cada vegada m’agraden més els antics. Ho fan com si res! Jonasito també molt apurat. Heppner esplèndid i l’orquestra (quina és?) i Schneider sonen sublims.

    M'agrada

  5. Josep Olivé

    No puc triar perque no puc escoltar els audios amb la qualitat necessaria. Però si dir que aquest tipus de post a mi em serveixen per a apendre, per a apendre molt. I he anat al post del documental de Lorenz que adjuntes i m´ho he passat molt bé, no sols per a coneixer a aquest cantant sino per tot el seu contexte històric. Records des de Köln.

    M'agrada

  6. SANTI

    Avui ho poses fàcil, o millor serà dir, m’ho poses fàcil i em dones més arguments per dir que els d’abans són quasi sempre millors.
    Després de donar voltes i més voltes al voltant de Vickers, Lorenz, Melchior i King, em quedo amb Lorenz. Melchior té la veu massa de baríton i en aquest fragment no brilla com m’agrada.
    Entre Vickers, Lorenz i King, gran dilema, descarto amb dolor a King de veu magnífica,. però els altres dos són per sobre de tot grans intèrprets i entre aquells dos, ara si que és difícil, em quedo amb Lorenz, el més heroic i de veu rutilant.
    Per a mi falta Windgassen, he buscat i no he trobat el seu Winterstürme a Bayretuth, és molt estrany, però he trobat la Walküre trossejada de Furtwangler a la RAI i aquest és el fragment on canta el fragment, no és la millor versió de WW, però no podia mancar-hi, a partir del minut 6’15”.
    La Sieglinde que escoltareu abans es Hilde Konetzni, tampoc la millor Sieglinde possible

    M'agrada

  7. Des del meu incipient wagnerisme, dels vídeos exposats, em quedo amb Vickers, Lorenz i Heppner (per a mi el més càlid de tots) amb aquest ordre. Per descomptat Kaufmann no desmereix gens ni mica i segur que es el millor de l’actualitat. Hi ha grans veus que desconeixia i que també m’han encantat com Melchior, King o Jerusalem.

    M'agrada

    • Xavier C.

      Sembla que el concurs del mes de maig el guanyarà Vickers. Ja pots anar penjant la seva foto, Joaquim! (quins temps, els del concurs… Com enyorem allò d´anar anotant en un paperet 1.-Veu potent, bons aguts, dificultats als greus, un 8 i mig; 2.- Veu massa fosca, falta expressivitat, dicció millorable, un 5 i mig; 3.- Ai! que em penso que aquest és Araiza!…)

      M'agrada

  8. colbran

    Como a mí me gustan los Siegmund baritonales me quedo con Lauritz Melchior. Noto a faltar a Ramón Vinay. No sé si está en Youtube, pero si estuviera me agradaría que alguien lo trasladara aquí. Yo no sé hacerlo.

    M'agrada

    • colbran

      Gracias Xavier C y José Luis por ayudarme a recordar a este magnífico tenor dramático chileno de tintes baritonales (y también barítono genuino) que cantó en Bayreuth en varias temporadas entre 1952 y 1957 y tiene, entre otras grabaciones (principalmente “Otello”, dirigida por Toscanini), dos “Ring” completos, dirigidos por Joseph Keilberth y Clemens Krauss. Hoy parece olvidado, pero en su época de esplendor (1945-1960) estuvo solicitadísimo y en el Liceu cantó “Samson et Dalila”, “Otello” y estrenó “Cyrano de Bergerac” de Alfano. Es probable que sea el único cantante lírico que haya interpretado los roles de Otello y Yago, de la ópera de Verdi, a no ser que ahora se le ocurra a Domingo interpretar el antagonista del moro de Venecia…

      Los cantantes que han aparecido en este post, gracias a Joaquim principalmente, son todos destacados, pero cada uno tiene su prioridades; yo, para Sigmund, me decanto por los tenores abaritonados (Melchior, Vinay,..) pero eso no quiere decir que no me gusten los demás.

      Noto a faltar al “helden tenor jilguero” (?) -Klaus Florian Vogt-. Nadie se apunta? Es un sarcasmo, ya me perdonaréis.

      M'agrada

  9. Alberto

    Hay varias muy buenas versiones. Me ha sorprendido gratamente Ben Herpner. Pero si hay que quedarse con una, esa es la de Lauritz Melchior.

    M'agrada

  10. Montserrat tur

    Quina sort que avui t’haguis llevat amb un dia mandrós, ja qué gràcies aquesta circunstància en pogut recuperar encara que només sigui per un dia aquest anyorat concurs. Bè, normalment sóc mès partidaria a l’hora de donar el bot per les veus més actuals, aquest cop faig una exepció i m’apunto al carro dels Vikers, una gran veu.
    Per no traïr els meus principis en segón lloc Kaufmann

    M'agrada

  11. dandini

    Tal com era previsible Jonas Kaufmann ha desaparegut de Die Walküre del Met (per malatia) i ha estat substituit per Stuart Skelton i Frank Van Aken.L’any que ve li esperan 7 funcions de Parsifal ,una d’elles en HD en la cual gairebé segur(i afortunadament per tots) no es posará malat.De tots els proposats em decanto per Jon Vickers.No és el que té millors facultats,ni la veu més bonica, ni el millor agut.Pero és el que exhibeix més resorts interpretatius i més varietat cànora.Un heroic que cantava lied o “La fleur”com un àngel. Un artistaç.Una menció especial per James King que sembla que tot li resulti facilíssim….

    M'agrada

  12. timamót

    M’agrada molt John Vickers (un record imborrable d’un Tristany al Palau en versió concert i … com ens va fer patir al Liceu amb un Samson i Dalila, en plena decadència vocal!). Del Lorenz, que humilment confesso que no el coneixia, m’ha agradat molt la dicció, la manera de dir el text i en Heppner, en tercer lloc..

    Escoltant la seqüència s’aprecia també els canvis en la manera de interpretar (més expressiva ara) i en els tempos (cas de Walter).

    M'agrada

  13. Núria

    No me queda mas remedio que por fin escribirte, para darte las gracias por la magnífica tarde que me has hecho pasar. Bueno esta y otras muchas mas. Gracias por el trabajo que desarrollas ¡Todos los días! Llevo tiempo siguiéndote y admiro tu entusiasmo, compromisos varios y apoyo a los trabajadores del Liceu.

    M'agrada

  14. Bons amics infernems, atenent a les “votacions” hi ha un clar guanyador Jon Vickers que ha merescut en 9 ocasions ser el que més anomenat, seguit per Melchior amb 5 nominacions, Lorenz i Kaufmann empetats a 2.
    No és ni un retorn al cantant del mes, ni un concurs, però demostra un cop més que us agrada participar al blog i que feia temps que no us ho demanava explícitament, potser hauré de tornar a pensar en alguna cosa amb més cara i ulls.
    Gràcies, aquest “Winterstürme wichen dem Wonnemond in mildem Lichte leuchtet der Lenz”….ens arriba una primavera amb Vickers de portantveu, magnífica elecció.

    M'agrada

  15. Vicent

    Fora de votació, i si parlem del “Wintersturme”, jo trencaria una llanc,a per Jerusalem. Si parlem de l’acte I de la Walkyria sencer, em quedo amb King, ja sigui amb Solti i Crespine o amb Böhm i Rysanek.

    Magnífic post.

    M'agrada

  16. gmorenoolive

    Quan vaig veure el post, vaig pensar que el que m’agradaria més seria el Kaufmann, of course, però ves per on, no ha estat així. El que més m’ha agradat és el Ben Heppner.

    Per quan dius que és el proper concurs?,

    M'agrada

  17. nurpamina

    Ja ho veus Joaquim… altíssim nivell de participació en el teu post de WINTERSTÜRME; als IFLs ens encanta opinar, descobrir, triar, aprendre i participar a partir del teu enginy. Gràcies un cop més per aquestes iniciatives. Bona setmana!

    M'agrada

  18. Rosa

    Els he estat escoltant diverses vegades i ja em fan mal els genolls de tant de reclinatori. Gràcies Joaquim, és un autèntic plaer. Me’n penjaré alguna al mur.

    M'agrada

  19. rosetapiccina

    Com que torna a ser primavera, m’ho he passat molt bé amb el John Vickers i la Gré Brouwenstijn. Tu publicant Clemenzas de Tito, Rheingolds i demés, i jo aquí furonejant per les golfes. El que m’estic perdent!!!!

    M'agrada

Els comentaris estan tancats.

%d bloggers like this: