IN FERNEM LAND

PROMS 2012: LA VENTAFOCS DE PROKÓFIEV AMB LA LSO I GERGIEV


Cada vegada que Valery Gergiev ha decidit interpretar una partitura sencera d’un ballet a la sala de concert, sempre resulta una experiència magnífica i aquest cop, en el marc dels PROMS 2012 i sense la seva habitual orquestra,  darrerament injustament criticada, del Teatre Mariinsky de Sant Petersburg, el gran director rus ha dirigit la partitura íntegra de La ventafocs de Sergei Prokofiev. Els PROMS era la primera vegada que escoltaven l’obra sencera i en aquesta ocasió l’orquestra era la fenomenal London Symphony Orchestra. Ben aviat Gergiev tornarà a dirigir la partitura sencera, però aquest cop serà al Festival d’Edimburg i amb la seva orquestra habitual, seria interessant comparar ambdues versions, a veure si IFL ho pot fer possible.

Oferir una partitura de ballet sense l’essència, és a dir els ballarins i una coreografia, té riscos importants, és clar que si la partitura és molt bona, com és el cas i l’orquestra pot recrear-se en tots els detalls d’una orquestració tan delicada, com espectacular, el gaudi pot ser quasi total i qui sap si algú no trobarà a faltar els ballarins per allà en mig.

La música de la ventafocs va ser composada entre els anys 1940 i 1944, l’acabament es va demorar més del previst ja que entremig el compositor va escriure la monumental òpera Guerra i Pau, de la que fàcilment podem veure els paral·lelismes existents entre la música de saló i els grans valsos que es troben en ambdues partitures.

Si bé La ventafocs no ha assolit mai la popularitat del ballet Romeo i Julieta (1936), amb una partitura molt més dramàtica i d’impacte, la seva música és deliciosa i d’una delicadesa i refinament meravellós, gràcies a una orquestració que és una pura filigrana.

Prokófiev va fer tres suites per a piano abans de la seva estrena, i posteriorment va arribar a fer tres suites orquestrals per ser interpretades a les sales de concert. Aquest ha estat un dels motius per els quals algú ha retret al director rus que programés l’obra sencera, quan el mateix compositor ja va extractar la partitura per a quan no hi hagués tot el suport coreogràfic.

Música per a piano editada abans de l’estrena del ballet

  • Tres peces de la Ventafocs, Op. 95 (1942)
  • Deu peces de la Ventafocs, Op. 97 (1943)
  • Sis peces de la Ventafocs, Op. 102 (1944)

Suites orquestrals (extractes de Ventafocs autoritzats pel compositor)

  • Suite No 1 de la Ventafocs, op. 107
  • Suite No 2 de la Ventafocs, op. 108
  • Suite No 3 de Ventafocs, op. 109

Jo l’he escoltada tota sencera i m’ha semblat una versió esplèndida que s’escolta amb absoluta fascinació, gràcies a Gergiev i a una London Symphomy Orchestra sensacional. En el Royal Albert Hall, segur que l’experiència va ser espectacular.

Us deixo la seqüència del números musicals:

Acte I
1 Introducció
2 Dansa del xal
3 Ventafocs
4 El Pare
5 La fada Madrina
6 Els vestits de les germanes
7 La lliçó de ball
8 Partença de la madrastra i les germanes al ball
9 Ventafocs somnia amb el ball
10 Gavota
11 Segona aparició de la Fada Madrina
12 La fada de la primavera
13 La fada de l’estiu
14 Les llagostes i les libèl · lules
15 La fada de la tardor
16 La fada de l’hivern
17 La partença interrompuda
18 El Rellotge
19 La Ventafocs marxa cap el ball
Acte II
20 Dança dels cortesans
21 passepied
22 bourrée
23 Variació del Flac
24 Dansa de Dumpy
25 Dansa dels cortesans (repetició)
26 Mazurka i entrada del Príncep
27 Dansa dels Quatre Companys del Príncep
28 Mazurka
29 Arribada de la ventafocs al ball
30 Gran Vals
31 Promenade
32 Dansa de la Ventafocs
33 Dansa del Príncep
34 No hi ha Refrescs per als hostes
35 Pas a dos de les Germanes amb les Taronges (cita musical de l’òpera L’amour des trois oranges de 1919)
36 Pas a dos del Príncep i la Ventafocs
37 Vals-Coda
38 Mitjanit
Acte III
Escena I (La recerca de la Ventafocs)
39 El príncep i Cobblers
40 Primer galop del Príncep
41 Temptació
42 Segon galop del Príncep
43 Orientalia
44 Tercer galop del Príncep
Escena II El príncep de la Ventafocs
45 El Despertar Ventafocs
46 El matí després del ball
47 La visita del príncep
48 El príncep reconeix Ventafocs
49 Vals lent
50 Amorós

Us deixo amb els dos enllaços, corresponents a les dues parts tal i com Gergiev les va distribuir, potser la primera part resulta excessivament llarga (76 minuts), respecta al poc més de mitja hora de la segona part, un altre dels retrets que li han fet al director rus.

Per escoltar us proposo els darrers 20 minuts del segon acte, on podrem escoltar entre d’altres fragments, el gran vals i el pas a dos de les germenastres amb l’auto citació del tema de l’òpera L’amour des trois oranges, i l’impressionant i dramàtic tema de la mitjanit (recurrències a Romeo i Julieta) amb el rellotge que trenca tot l’encanteri. Sensacional el tractament orquestral de Prokófiev.

El PROMS 52 va tenir lloc el dia 22 d’agost de 2012

LA VENTAFOCS (Op 87)
música de Sergei Prokófiev
London Symphony Orchestra
Director Valery Gergiev

1er ENLLAÇ: Actes 1 i 2: https://rapidshare.com/files/465245520/ventafocs _Prokofiev_part1_PROMS2012.mp3
2on ENLLAÇ: Acte 3: https://rapidshare.com/files/459342976/ventafocs _Prokofiev_part2_PROMS2012.mp3

Feia dies que no ens apropàvem als PROMS i em sembla i que repetirem ben aviat.

Recordeu que aquesta mitjanit publicaré la darrera pista per saber quina ciutat estem buscant. Tots aquells que encara no hagueu contestat alguna de les pistes no tingueu por, no hi ha res decidit encara

6 comments

    • Això ho van dir alguns assistents al RAH, jo a casa ho he escoltat tot seguit i m’ha semblat una boníssima versió, amb alguna petita pífia d’algun solista de la secció de fusta de la LSO, això sí.

      M'agrada

  1. gloria aparicio

    Quants bombons en un sol dia……però Joaquim ,com t`ho fas ? , intenta descansar i alimentar-te de tant en tant …. els teus amics (i fans) et necessitem, no es que tinguis mal aspecte ni mol menys, fas força goig, no, molt goig, però em quedo bocavadada de tanta activitat, encara que per a tu voler es poguer oi ? doncs felicitats i per molts anys , i ara em amb el café em disposso a escoltar l’últim bombonet per segona vegada….., i els meus fills que em controlen els dolços !

    M'agrada

    • Ja descanso, no t’amoïnis.
      Malauradament, benvolgua Glòria, voler no és poder, t’ho asseguro, però quan fas una cosa que t’agrada ets molt més eficient isembla que no tinguis límits, però t’asseguro que no és així
      El sucre dels meus bombons no fa cap mal.

      M'agrada

  2. Habitual a la London Symphony Orchestra també ho és,és l’actual titular.Entenc que vols dir que no ha creat ell l’orquestra com la del Mariinski… 🙂 Descansaaaa…aprofita les poques vacances que queden…jo ja tinc ganes de posar-me al trapo.

    M'agrada

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google photo

Esteu comentant fent servir el compte Google. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s

%d bloggers like this: