IN FERNEM LAND

KRASSIMIRA STOYANOVA, FABULOSA RUSALKA A VIENA


Krassimira Stoyanova com a Rusalka a la Staatsoper de Viena. Producció de Sven-Eric Bechtolf  Fotografia: Wiener Staatsoper

Krassimira Stoyanova com a Rusalka a la Staatsoper de Viena. Producció de Sven-Eric Bechtolf Fotografia: Wiener Staatsoper

Avui us porto la representació del passat 26 de gener a la Staatsoper de Viena, amb l’òpera Rusalka protagonitzada per la gran soprano búlgara Krassimira Stoyanova. Serà curiós fer els paral·lelismes pertinents amb la representació que podrem veure el proper dissabte als cinemes de la mateixa òpera però en una representació del MET i amb Renée Fleming com a ondina.

A Viena el més rellevant és la protagonista i la direcció de Jirí Belohlávek, amb un repartiment, sobre el paper, molt més discret que a Nova York, que quan tiren la casa per la finestra no s’estan de res, ja que a part de la diva Fleming la resta del cast reuneix a Beczala, Zajick, Magee, Relyea i la direcció de Yannick Nézet-Séguin.

Però a Viena que la cosa semblava més “modesta”, resulta que la representació va ser tot un clamor, començant per l’extraordinària i intensa Rusalka de Stoyanova que es presenta així en la fascinant ària d’entrada:

[àudios eliminats per imperatiu de la Staatsoper de Viena]

La veu és molt carnosa i sumptuosa i la intenció dramàtica és extraordinària, i compta amb una direcció musical que no sé pas si Nézet-Séguin podrà superar.

El príncep vienès és Michael Schade canta amb intenció, és incisiu i passional, encara que la veu no sigui gaire seductora, però és valent i el timbre té sonoritats eslaves. Esperarem a Beczala, ja que tot fa intuir que si té un bon dia pot fer un príncep de veu molt més seductora, però Schade m’ha sorprès gratament.

L’escoltarem en el intens i preciós duo del segon acte amb la princesa de la interessant mezzosoprano austríaca Monica Bohinec. Ja en el seu dia vaig dir-vos que aquest rol és per a una soprano dramàtica, però com que la frontera entre les veritables sopranos dramàtiques i les mezzosoprans és mot lleugera, a Viena li han donat el rol a Bohinec, que ho fa així de bé ui que sobre el paper és més adient que la lírica Magee al MET.

[àudios eliminats per imperatiu de la Staatsoper de Viena]

Tornem a la protagonista amb les dues cabdals intervencions del tercer acte, la primera amb l’ària que inicia l’acte i la posterior escena amb Jezibaba, cantada per la mezzosoprano Janina Baechle, i on Stoyanova ens mostra tot el seu caudal dramàtic en una interpretació intensa i d’extraordinaris matisos.

[àudios eliminats per imperatiu de la Staatsoper de Viena]

I ara el colpidor final, d’una bellesa i intensitat lírica extraordinària amb l’acompanyament de Schade, Stoyanova està incommensurable. També escoltareu al baix  Günther Groissböck i la magnífica direcció de Jirí Belohlávek amb una orquestra de luxe.

[àudios eliminats per imperatiu de la Staatsoper de Viena]

Stoyanova, que quasi sempre adoro, em sembla que amb aquesta Rusalka signa una de les millors interpretacions que jo li he escoltat mai.

El proper 9 de febrer l’emetran en

Krassimira Stoyanova com a Rusalka a la Staatsoper de Viena. Producció de Sven-Eric Bechtolf  Fotografia: Wiener Staatsoper

Krassimira Stoyanova com a Rusalka a la Staatsoper de Viena. Producció de Sven-Eric Bechtolf Fotografia: Wiener Staatsoper

Antonin Dvorak
RUSALKA
llibret de Jaroslav Kvapil

El príncep – Michael Schade
La princesa estrangera – Monica Bohinec
Rusalka – Krassimira Stoyanova
L’esperit de les aigües – Günther Groissböck
Jezibaba – Janina Baechle
El guarda forestal – Gabriel Bermudez
L’ajudant de la cuina – Stephanie Houtzeel
1. nimfa – Valentina Nafornita
2. nimfa -: Lena Belkina
3. nimfa -: Ilseyar Khayrullova
Un caçador – Mihail Dogotari

Cor i orquestra de la Staatsoper de Viena
Director: Jirí Belohlávek

Viena 26 de gener de 2014

La gravació prové de la ràdio austríaca

ENLLAÇ mp3 (3 enllaços)

enllaç eliminat per imperatiu de la Staatsoper de Viena

No creia que aquesta versió m’agradés tant, tot i comptar amb la magnífica Stoyanova. M’han agradat tots i ella especialment, és clar. Radio Clásica la va transmetre dissabte passat però no vaig poder escoltar-la en assistir a La sonnambula del repartiment alternatiu, però avui quan l’he escotada m’ha semblat molt interessant portar-la al blog i comparar-la amb la que espero gaudir dissabte vinent al cinema.

Demà, si no passa res estrany, continuarem eslaus.

14 comments

  1. Sí, és gran Rusalka. Fa quatre o cinc anys la va cantar tambè a Zürich i vaig tenir la sort de ser-hi. I caram… Tambè Renée Fleming ho és, i té gravacions que ho demostren, però és que el timbre de veu de Stoyanova per a la sirenita… La maratò pianística Rachmaninoff amb l’OBC impedirà que pogui presenciar la retransmissió del MET d’una bona Rusalka en la veu de Fleming (i amb Beczala de princep!), i un fenomenal concert de cambra amb el trio Ludwig a Sabadell el divendres. Catxis les coincidències!

    M'agrada

  2. Muy difícil lo van a tener todos en el Met. Quizás Beczala menos. Yo estuve escuchando esta Rusalka y me sorprendrió muuuuuy gratamente.
    De todas formas el Met lleva un equipo de primera. Ya contarás, que yo estaré sonambuleando…

    M'agrada

    • Beczala menos, pero si se implica, porqué el señor Schade con una voz sin interés, incluso ingrata, logra superar ese handicap.
      No creo que Magee, que ya vimos en el Liceu, supere a la ignota Monica Bohinec y solamente la veterana bruja Zajick lo tiene ganado frente a Janina Baechle.
      La dirección musical es otra gran baza vienesa

      M'agrada

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s

%d bloggers like this: