IN FERNEM LAND

GÖTTERDÄMMERUNG A VIENA (Herlitzius-Gould-Struckmann-Daniel-von Otter-Fink;Bechtolf-Rattle)


La Staatsoper de Viena ha presentat aquesta temporada una nova Tetralogia sota les direccions de Sir Simon Rattle en la part musical i Sven-Eric Bechtolf en l’escènica.

Gràcies a The Opera Platform que va oferir la representació de la darrera jornada de Der Ring des Nibelungen, en obert, avui puc portar-la a IFL, ja que recordareu que la Wiener Staatsoper em va demanar que retirés tots els vídeos que ells ofereixen a la seva web, però pagant.

L’experiència d’aquesta darrera jornada no és gaire satisfactòria, tot i que té un nivell, però jo esperava una mica més tant de Rattle, sorollosament protestat per una minoria del públic, crec que injustament tot i que no em va acabar de fer el pes, i sobretot per una producció que es queda curta en tot, ja sigui per un plantejament teatral molt discret, quasi diria que gasiu en molts moments i per una manca d’ambició que potser va arribar a contagiar al propi mestre Rattle, que crec que està per sota de la Tetralogia de fa uns quants anys a Aix-en-Provence amb la Berliner.

A Viena crec que en aquest Götterdämmerung s’arriba fins i tot a embolicar amb les sonoritats, la cohesió i el balanç d’una Wiener Philharmoniker una mica despistada. La visió de Rattle de tota la tetralogia i en especial la seva tràgica rúbrica, és més lírica que tràgica, i per tant amb una notable absència del pathos més genuïnament wagnerià al que estem acostumats, tot i els notables exemples del gloriós passat wagnerià, que com Rattle es van estimar fer èmfasi en els aspectes més lírics que cal dir que sovintegen en el Ring.

La protesta del inici del tercer acte (no crec que sigui la divinitat liceista que te entre cella i cella al mestre Pons que va viatjar a Viena) i reiteradament repetida al final, és injusta, però també és veritat que a Rattle l’hem vist i escoltat més inspirat.

Els cantants també són millorables, començant per a la excessivament bravejada soprano alemanya Evelyn Herlitzius, per a mi insuficient Brünnhilde en tot el seu registre vocal, i fent constants adaptacions a les seves possibilitats per eludir els seriosos compromisos que no pot resoldre, o directament fent crits revestits d’excessiva expansió dramàtica. Herlitzius és una notable tràgica (memorable Elektra a Aix) i s’entrega de manera admirable, quelcom que fa més comprensible l’èxit assolit, però les inclements exigències de Brünnhilde són excessives per a una veu mancada del cos dramàtic que ella no té o no pot sostenir durant tota la representació. A la immolació pateix molt i fa patir molt.

El cas del tenor Stephen Gould és diferent, doncs la seva limitació no és vocal, ja que potser és l’únic veritable heldentenor, al costat de Winke, de l’actualitat, però en canvi tècnicament és molt irregular i a estones deficient, amb la qual cosa es fa difícil mantenir la línia heroica sense acabar mostrant la manca de recursos per adequar l’imponent doll vocal al servei de la música.

El gran i irregular Falk Struckmann s’ha passat a la corda dels baixos dramàtics, més per desgast que no pas per conveniència vocal. Es vol mantenir en actiu sense tenir la veu de baix dramàtic i quan el seu estat vocal no li permet assolir els rols destinats al baríton/baix, que és el que li era propi fins no fa gaire. En moltes ocasions el seu Hagen queda desbordat per les exigències de la partitura i només la gran estirp wagneriana que arrossega aquest cantant, el salven del desastre. És un cantant amb moltes taules i recursos, un gat vell, que dosifica els seus mitjans per sobresortir en els moments que li són favorables, ara bé, Gunther s’ha d’imposar amb temeritat i ell no arriba a assolir mai aquesta presència vocal, si bé la personalitat hi és.

La resta de rols es mouen discretament entre la professionalitat adotzenada i una manifesta  incapacitat de la en altre temps grandiosa Anne Sofie von Otter, per repetir la sorprenent Waltraute a Aix-en-Provence, que si no omplia adequadament el rol amb la rotunditat que la seva veu no ha tingut mai, i menys per un rol wagnerià d’aquestes característiques, al menys lluïa una salut vocal quasi convincent, si més no en el vídeo. Ara a Viena la veu és una ombra del que va ser, ha perdut el so vellutat i més aviat sembla una vulgar soprano acabada que la distingida mezzo que va ser  ja fa uns anys. La seva veu és feble per a Waltraute i tots sabem que en un teatre de dimensions no gaire exagerades com el de Viena, segur que no la varen sentir.

Gunther no deixa de ser un personatge anodí, però si el cantant que l’interpreta té molta personalitat es fa notar, no és el cas de Boaz Daniel.

Us deixo els enllaços de baixada i us aconsello mirar el full annex amb una sèrie de detalls que estic segur que us agradaran. No dic res més.

Richard Wagner
GÖTTERDÄMMERUNG

Siegfried – Stephen Gould
Gunther – Boaz Daniel
Hagen – Falk Struckmann
Brünnhilde – Evelyn Herlitzius
Gutrune – Caroline Wenborne
Alberich – Richard Paul Fink
Waltraute – Anne Sofie von Otter
Erste Norn – Monika Bohinec
Zweite Norn – Stephanie Houtzeel
Dritte Norn – Ildikó Raimondi
Woglinde – Ileana Tonca
Wellgunde – Ulrike Helzel
Flosshilde – Juliette Mars

Direcció musical: Simon Rattle
Direcció escènica: Sven-Eric Bechtolf
Escenografia: Rolf Glittenberg
Disseny de vestuari: Marianne Glittenberg
Vídeo: Friedrich Zorn

Wiener Staatsoper 07-06-2015

ENLLAÇ VÍDEO (3 arxius, i un full addicional)

Demà tinc la intenció de fer la preparació de Don Pasquale.

4 comments

  1. alex

    Gracias Joaquim.
    Sin haberlo escuchado o visionado todavía y tu mismo lo has comentado, no me parece Rattle una batuta especialmente idónea para una Tetralogía y más después de haber escuchado recientes Ocasos ( en los últimos 2/3 años) dirigidos por Pappano y por Ph. Jordan

    M'agrada

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s

%d bloggers like this: