No sé que ha passat, però ens hem quedat sense el Romeo d’Elina Garanča a I Capuleti e i Montecchi del Liceu. Primer molts varem creure que ho havia cancel·lat tot arran de la malaltia i posterior traspàs de la seva mare, però Garanča després del preceptiu dol ha anat retornant a la seva activitat i en canvi el Liceu ja es va anticipar anunciant la luxosa substituta (Joyce DiDonato) per a les representacions previstes en el mes de maig de l’òpera de Bellini i per tant ella no vindrà, quelcom que em sap molt de greu.
A jutjar pel concert que ha fet a Ginebra i que avui us porto a IFL, així com per la recent Charlotte del Werther a Viena, Garanča està en un estat vocal espectacular, tant que a Ginebra ens ha regalat alguna sorpresa que no sé si deu ser algun presagi d’ampliació de repertori o només una llicència tan atrevida com engrescadora.
L’únic retret que puc fer-li és que té una tendència a ensucrar-ho tot una mica massa, temptació per altra banda comprensible ja que amb una veu tan bonica, dúctil i capaç, no és d’estranyar que es recreí i s’agradi, i si està dirigida per el seu marit que li deixa fer tot i una mica més, la dosi de melassa està més que servida. De fet el senyor Chichón quan dirigeix només a l’Orchestre de la Suisse Romande, que és l’encarregada d’acompanyar a la mezzo en aquest concert celebrat a Ginebra el passat dia 5 de novembre, també ho ensucra tot, començant per la tria d’uns fragments que predisposen a la banda sonora d’anunci de producte luxós.
Jo la part orquestral us l’he estalviada i només he respectat la intervenció de la senyora Garanča, que estic segur que us agradarà molt.
Va començar de manera manierista amb “Repentir” de Gounod (1893), una preciosa melodia que recorda molt el “Mon coeur s’ouvre à ta voix” de la Dalila de Saint-Saëns (1877), personatge i òpera que caldria que la mezzo incorporés ja al seu repertori.
Després va oferir una altra dosi d’ensucrada exaltació de bellesa melòdica amb l’Ave Maria de Vladimir Vavilov sobre un tema de Giulio Caccini.
I en la primera aportació operística va saltar la sorpresa ja que va cantar l’ària de Leonora de La Forza del destino, “Pace, pace, mio Dio“. L’estil és més belcantista que verdià, però és per sucar-hi pa, jo estic exultant.
No sé si això és una primera aproximació a un futur assalt a repertoris de soprano spinto, quelcom que jo no desitjaria, no fos cas que li passés el mateix que a Urmana, és clar que també podria ser tan sols una llicència, un divertimento luxós, que ella es pot permetre, perquè la demostració que fa de capacitat tècnica i vocal és de traca i mocador i nosaltres li agraïm.
Després va retornar a la seva vocalitat de mezzosoprano amb la preciosa ària de Zayda del Dom Sebastien de Donizetti, “Que faire… Sol adoré de la”, una òpera que caldria recuperar si o si. Aquí la cantant fa front al belcanto de manera admirable i amb una veu sumptuosa i sensual com quasi ningú.
Amb el “Voi lo sapete” de la Cavalleria Rusticana, Garanča ens ofereix una Santuzza més de Pedralbes que de Palerm, res a veure amb la siciliana ultratjada i venjativa, però només podem que reclinar-nos davant de l’exuberància d’un cant tan polit, ple i satisfactori, i d’una veu tan sumptuosa.
Tanca oficialment el concert amb la “Chanson bohèmienne” de la Carmen de Bizet, i ella que es motiva d’allò més quan sent aires espanyolitzants en la música, es deixa anar, això sí, sempre controlant fins l’últim alè del seu cant i la seva emissió.
La tanda de propines s’inicia amb les “carceleras” de Las hijas del Zebedeo de Ruperto Chapí , un clàssic en tots els concerts de la cantant i que en cada interpretació afegeix petites variacions de mestratge i domini tècnic admirables, i si no, escolteu detingudament el llarg, llargíssim final trinat de l’interminable frase que demostra alhora un domini del cant legato prodigiós.
Després va venir un discutible “Granada” de Agustín Lara, una cançó poc adequada a la veu femenina, diria jo, però que ella una vegada més, la porta al seu terreny fent embogir al fred públic ginebrí.
Espero que us hagi agradat i no voldria que després d’escoltar el concert us enfadéssiu amb ella per deixar-nos plantats, potser és ella la que es va enfadar quan el públic barceloní li va donar l’esquena i no va comprar entrades pel concert que ens havia d’oferir al Palau de la Música i que es va haver de suspendre per una baixíssima ocupació.
Karel Mark Chichon, direction
Elina Garanča, mezzo-soprano
Suite pour orchestre n° 3 en ré majeur, Air
Charles Gounod
Repentir
Edward Elgar
Enigma Variations, Nimrod
Vladimir Vavilov – Giulio Caccini
Ave Maria, Air pour soprano
Giuseppe Verdi
La forza del destino, Ouverture
Giuseppe Verdi
La forza del destino, Air de Leonora “Pace, pace mio Dio”
Amilcare Ponchielli
La Gioconda, Danse des heures
Gaetano Donizetti
Dom Sébastien, Romance de Zaïda “Que faire… Sol adoré de la”
Pietro Mascagni
Cavalleria rusticana, Intermezzo orchestral
Pietro Mascagni
Cavalleria rusticana, Romance de Santuzza “Voi lo sapete”
Georges Bizet
L’Arlésienne, Suite n° 2 – Menuet et Farandole
Georges Bizet
Carmen, Chanson bohème
Ruperto Chapi
Las hijas del zebedeo “Carceleras”
Agustín Lara
Granada
Qué estupendo es desperezase con su voz y con tus comentarios 🙂
Muchas Gracias
M'agradaLiked by 1 person
Mejor su voz
M'agradaM'agrada
Aquesta noia … em va deixar bocabadat el primer cop que la vaig veure cantar en espanyol, fa anys … Fins i tot li vaig enviar un email d’adhessió eterna …
Totalment d’acord amb tu, Joaquim … A moments tanta tècnica … Tant esplendor … Però ja prosperarà, segur!
Moltes gràcies!
M'agradaM'agrada
Prosperar? no li cal, més aviat el que cal és que no prosperi tant que s’acabi perdent com altres col·legues que han volgut prosperar a sopranos i han hagut de fer un pas enrere quan ja era massa tard.
M'agradaM'agrada
Una veu preciosa, técnica i estil perfectes. Estic molt d’acord amb la teva definició com una “Santuzza de Pedralbes….” El seu cant tan elegant i refinat a vegades resulta una mica distant i fred.Però jo en voldria moltes com ella.
M'agradaM'agrada
Jo també, cada dia.
M'agradaM'agrada
Moltes gràcies Joaquim per aquest concert.
M'agradaM'agrada
No hi ha de què
M'agradaM'agrada
Gràcies, Joaquim. L’escoltaré perquè Garança és exquisida amb tot el que canta.
M'agradaM'agrada
I faràs bé perquè està fabulosa.
M'agradaM'agrada
Está fabulosa
Encara no m’he recuperat del tot després del Pace de la Forza
M'agradaM'agrada
És una interpretació molt sorprenent i inesperada, cantants com Bumbry o Verrett van fer coses similar, alternant rols de soprano i mezzo, però no tinc gaire clar que aquesta sigui la intenció de Garanca, més aviat vull creure que es tracta d’un caprici
M'agradaM'agrada
Muchas gracias. El sonido es hermoso.
M'agradaM'agrada
Y la interpretación aún más
M'agradaM'agrada
Jo no em conformo amb DiDonato, les vull a totes dues
M'agradaM'agrada
Jo també, no són pas excloents i les veus són molt diferents
M'agradaM'agrada
Què puc dir… l´única cosa que no m´agrada de la Garança és el Chichon (què dolenta es l´enveja!) i tu fins i tot me´l poses a la foto… Casoentot!!!
M'agradaM'agrada
I dir-se Chichon no deixa de ser un acudit
M'agradaM'agrada
Totalment d’acord amb els dos
M'agradaM'agrada
¡Gracias, Joaquim! Verdaderamente, muy bien vocalmente (aunque esa Santuzza es exquisitamente desgarrada, muy exquisita) Elina Garança.
Esto no es por comparar, en absoluto; hace tiempo afirmé que había escuchado las conocidas “Carceleras” a la Lorengar y resultaba que nadie (nadie, nadie) la había escuchado: no fue sueño, ahí van.
Y aquí, a partir del minuto 11.
Por cierto, ¡estupenda Elina! ¡Besos, infernems!
M'agradaM'agrada
Victoria también grabó una Santuzza aristocrática, un error o una exigencia incomprensible de la EMI.
M'agradaM'agrada
Y Elina, casi malagueña residente!😀
M'agradaM'agrada
Sin “casi”. Eso sí, no la tengo localizada.
M'agradaM'agrada
Creo que el matrimonio tiene residencia en Benalmádena.
M'agradaM'agrada
Asi es, según tengo entendido
M'agradaM'agrada
Impresionant! L’estil es pot discutir, mes la veu es tant prodigiosa i bella,
que et deixa bocabadat, esmaper4dut i garratibat (reclinatori), i a més
amb una musicalitat de primer ordre,
Pace, pace de La Forza del Destino, sorprenent i sensacional.
Gràcies, Joaquim, una vegada més, per aquest post, que será motiu de revisió
moltes vegades.
M'agradaM'agrada
He al·lucinat amb el “pace pace mio dio”. Penso que no hauria de fer el salt a rols spinto de Verdi però sí que podria probar de cantar Anna Bolena i Maria Stuarda, que penso que les podria fer de manera sensacional (i sense necesitat de baixar-se res). M’ha sorpès que hagi intentat un parell de coses per a soprano, perquè em donava la sensació que el que ella pretenia a partir d’ara era ampliar el seu repertori cap al de mezzo més dramàtica. L’altre dia per exemple, va cantar l’ària de la Buillon d’Adriana Lecouvreur en un concert, que no és pas per mezzo lírica, Veurem cap a on tira. Ara per ara, és espectacular, la millor mezzo de l’actualitat.
M'agradaM'agrada
Exacta, la millor mezzo de l’actualitat, i espero que continui sent mezzo per molts anys, n’estem necessitats.
Gràcies per comentar, feia molts dies que no treies el cap per aquí 🙂
M'agradaM'agrada
Garanca es una excelente voz y una excelsa cantante , quizàs un poquito o algo excesivamente aristocràtica, de ” no mancharse “, lo cual es un elogio por mi parte.
Yo ya escuché su Romeo versión concierto el pasado año en Ginebra, con una también y notable Ekaterina Siurina como Giulietta. Excelente función
¿ se saben realmente las razones de su cancelación en el Liceu ? ¿ acaso ha eliminado ya el Romeo de su repertorio ?
Me pareció leer hace ya tiempo, que a Garanca le gustaria cantar Tosca , pero tengo mis dudas
Quizàs la tengamos en el 2017, si se confirma La Favorite en la programación liceista
M'agradaM'agrada
De Scarpia? Marededeudelempenta com està el pati 🙂
M'agradaM'agrada
SUMPTUOSA. iMMILLORABLE.
GRÀCIES, JOAQUIM!
EL RECLINATORI M’HA QUEDAT PETIT.
M'agradaM'agrada
No m’estranya gens el teu eufòric entusiasme, veus belles unides a cantants belles i tan musicals, elegants i curoses, no es troben precisament com a bolets. Haurem de fer un altar major per encabir-hi el reclinatori com a just embolcall.
M'agradaM'agrada