IN FERNEM LAND

Osterfestspielen Salzburg 2016: LA MISSA SOLEMNIS SEGONS THIELEMANN


Christian Thielemann, fotografia de Matthias Creutziger

Christian Thielemann, fotografia de Matthias Creutziger

El Osterfestspiele Salzburg (Festival de Pasqua de Salzburg) 2016, feu des de fa uns quants anys de Christian Thielemann, que n’és el seu director artístic, ha programat en l’edició del 2016, a banda de l’Otello de Verdi del que ja en parlarem properament i que sembla com ja es preveia que ha estat un fracàs, diversos concerts amb la Staatskapelle de Dresden, dirigida per Thielemann (òbviament), Vladimir Jurowski i Manfred Trojahn

Avui us porto el que va dirigir Thielemann el passat 22 de març amb la participació del Chor des Bayerischen Rundfunks i un magnífic quartet solista, a banda de la Staaskapelle, que van interpretar la monumental Missa Solemnis de Ludwig van Beethoven.

Possiblement en aquest repertori la direcció imponent de Thielemann tingui pocs rivals i el director berlinès podrà amb aquest concert treure’s l’espina verdiana.

Tot està sota control, tot és equilibrat, precís i d’una rotunditat aclaparadora. El só és imponent, tant de l’orquestra com el del cor, d’una precisió vocal que sembla fer fàcil l’extenuant i extrema partitura que Beethoven va reservar a la formació coral.

La sensació final d’aquesta Missa Solemnis no deixa de semblar com la d’una màquina imponent de fer música amb resultats aclaparadors però potser sense ànima. Tot és tan perfecta i tan estudiat que talment sembla que no hi hagi espai per la inspiració i creativitat artística, si no fos que Beethoven deixa espai per l’esperança en un “Benedictus” on l’esclat aclaparador cedeix davant la reflexiva i lírica inspiració, moment que Thielemann sembla reaccionar i deixa de voler ser déu per esdevenir humà, i ves per on funciona, tot i la rotunditat d’una direcció a estones fins i tot violenta, a partir del Benedictus la Missa vola.

Ludwig van Beethoven
MISSA SOLEMNIS op.123 D-Dur

Krassimira Stoyanova (Soprano)
Christa Mayer (Mezzosoprano)
Daniel Behle (Tenor)
Georg Zeppenfeld (Baix)

Chor des Bayerischen Rundfunks
Director del cor: Peter Dijkstra
Sächsische Staatskapelle Dresden

Director: Christian Thielemann

Großes Festspielhaus, Salzburg, 22 de març de 2016

L’obra, sobretot pel cor, és extenuant, aquí no hi ha possibilitat d’amagar el cap sota l’ala i el cor de la Bayreischen Rundfunks exceleix a un nivell quasi inhumà. Beethoven o bé comptava amb una massa coral imponent, o en el seu cap tot era possible, ja que poques vegades he escoltat a una formació coral sortir indemne i triomfant com aquesta vegada, Beethoven no ho posa gens fàcil però Thielemann tampoc. Espero que la gaudiu

7 comments

  1. Retroenllaç: Noticias de marzo 2016 | Beckmesser

  2. Josep Olivé

    Ho gaudirem. I tant. Imponent obra, la Missa Solemnis, que cada vegada que l’escolto aprecio més i més. Espero que amb Thielemann no es freni l’escalada, donat que va ser ell precisament un dels artífecs de que m’ajudés a acceptar-la en la seva desmesura coral amb el DVD que recull l’audició en directe des de Dresden al 13 de Febrer del 2010 (concert memorial destrucció de Dresden) amb Stoyanova, Garanca, Selig, la Staatskapelle Dresden i el Sächsischer Staatsopernchord Dresden. Després, un DVD de la mateixa obra amb un portentós Fabio Luisi amb idèntica orquestra i cor (en directe al 2005 des de la reconstruida Frauenkirche objecte de commemoració) i amb Nylund i Pape em va fer tornar a veure lo errat que anava fa bastants anys en no valorar la Solemnis en la seva majestuosa mesura. Ara ja procuro no perdre-me-la mai, i aquest any hem pogut escoltar una versió curiossíssima al Palau al passat Novembre, la de Jean-Christophe Spinosi, amb el Ensemble Matheus i el Cor de Cambra del Palau amb versió historicista que em va agradar molt. És bonic que et facin veure amb claredat lo que no has sabut veure en la boira.

    M'agrada

    • Thielemann et pot frenar l’escalada dirigint Verdi, però en un Beethoven com la Solemnis mai, ja que la seva direcció és esclatant, a les antípodes de Spinosi, i el millor de tot és que ambdues són perfectament compatibles i fins i tot diria que necessàries.

      M'agrada

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s

%d bloggers like this: