IN FERNEM LAND

FESTIVAL DE VERBIER 2016: IVÁN FISCHER I NINA STEMME INTERPRETEN A WAGNER


L’emblemàtic, singular i modèlic festival de Verbier ha dedicat un concert a Wagner i ha convidat per a dirigir l’orquestra del Festival a Ivan Fischer, alhora que ha farcit el pastís amb la cirereta de Nina Stemme, que va cantar la mort d’Isolde i la immolació de Brünnhilde.

El canal Medici des de fa anys transmet en streaming els concerts del festival i en aquesta ocasió ens ha permès gaudir de l’encontre de dos artistes tan destacats amb el bo i millor de la joventut musical mundial, que es reuneixen estiu rere estiu en aquesta iniciativa tan sorprenent, que situa el Festival de Verbier, alhora que en un lloc de privilegi en quant als artistes que s’afegeixen en aquest stage de privilegi, talent i aprenentatge, en una nivell superior a la resta, ja que al darrere hi ha tot un projecte pedagògic molt més fructífer i admirable, que el purament crematístic que poden oferir els grans festivals de renom durant l’estiu.

En el programa alguns dels grans moments simfònics wagnerians, fragments que posen el llistó ben alt per a tots aquests joves que han acabat o estan en els darrers cursos de les seves carreres i especialitzacions, i que es reuneixen per aprendre i tocar en una orquestra que només existeix durant el festival, però que està dirigida i acompanyada per el bo i millor del panorama musical. Dit això crec que tot i ser interpretacions de gran i meritori nivell, seria absurd entrar en comparacions. Hi ha imprecisions, algunes notables, imprecisions que en un altre àmbit no podrien tenir la condescendència  que tenen en aquest, si bé és veritat que hi ha directors que han fet sonar aquesta orquestra a un nivell que sobrepassa en molt al d’una formació acadèmica d’alt nivell.

Nina Stemme forma part de l’elit de les grans veus de l’actualitat, no tan sols del repertori wagnerià, si bé en aquest concert només inclou dos dels fragments més emblemàtics del cant wagnerià per a soprano, el liebestod de Isolde i la immolació de Brünnhilde, dos dels rols més emblemàtics de la soprano sueca.

La veu preciosa, vellutada i precisa en tot el seu registre, va mostrar més ductilitat en el final del Capvespre que en la mort d’Isolde, on la veu potser encara no estava prou escalfada o el tempo de Fischer no semblava el més idoni per produir l’ambient propici per la catarsi. Vista la “llargada” de la seva participació, no hagués estat gens malament incloure la narració del primer acte, quelcom que segur que l’hi hagués anat bé per escalfar el motors i oferir-nos una mort menys cerebral i més colpidora. No hi ha dubte que ella i la seva compatriota Iréne Theorin, són dos brillants exponents del cant wagnerià dramàtic, exponents que res tenen a envejar a les grans veus nòrdiques que han nodrit aquest repertori des d’un bon inici i que garanteixen aquesta continuïtat que malauradament no tenim en totes les cordes i categories vocals del repertori.

 

Richard Wagner (1813-1883)

Die Meistersinger von Nürnberg
Obertura

Parsifal
Karfreitagszauber

Tristan und Isolde
Prelude und Liebestod

Götterdämmerung
Sonnenaufgang
Siegfrieds Rheinfahrt
Siegfrieds Todesmarch
Starke Scheite

Verbier Festival Orchestra
Nina Stemme soprano
Direcció: Iván Fischer

Salle des Combins de Verbier, 4 d’agost de 2016

No se que trigarem a tornar a veure per aquí a Nina Stemme en un rol operístic, no ho sé i creieu-me que em sap molt de greu, i una de les claus per aquest enyor la trobareu en aquest concert.

12 comments

  1. Jordi

    Jo sóc molt de Stemme. He vist 2 Isoldes i una Brünnhilde i em va entusiasmar.
    L’apunt d’avui em servirà de recordatori i aconsello a tothom anar a Vebietr, ja que el lloc és preciós, en mig de prats, vaques, excursionistes i els Alps com escenari natural. Les tempestes d’estiu a la tarda són onligades i l’ambient entre el públic és extraordinari, sense luxe i ostentació. Música i músics pet tots els racons i sobretot roba d’abric.

    M'agrada

  2. Niklaus Vogel

    Gràcies Joaquim, m’encanta la Stemme des d’aquella inoblidable Salome al Liceu. Després he pogut veure-la cantant una Brünhilde i el darrer cop al Liceu en un recital. El repertori del concert li escau. Sempre és un plaer. Una abraçada!

    M'agrada

  3. Vaig seguir tot el recital en directe per Medici.Tv. La veritat és que no es pot afegir gaire cosa més. La part orquestra, en a mi, hem va agradar moltíssim! És més, hem va entusiasmar. En especial l’obertura dels Mestres Cantaires. (Ja en podrien aprendre al Liceu…) La Stemme Impressionant. Senzillament impressionant. Verdaderament, podríem dir que Verbier ens ha fet un regal a tots el Wagnerians que aquest estiu, Bayreuth ens està sabent a poc. Danke Schön, Verbier Festival!

    M'agrada

    • Pensa que l’orquestra de Verbier la formen els millors estudiants del món que fan cua anys i anys per ser escollits a passar un estiu en el festival, aprenent amb els grans directors. El plus de ganes que hi posen, dubto que el tinguin els músics de les millors orquestres del món, aquest fet explica moltes coses i dóna sentit a un projecte absolutament referencial i irrepetible.

      M'agrada

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s

%d bloggers like this: