IN FERNEM LAND

REGIO DI TORINO 2017/2018: EL FALSTAFF DE CARLOS ÁLVAREZ


Carlos Álvarez (Falstaff) al Regio de Torí.

No és només que més enllà de Maestri o Terfel un altre Falstaff sigui possible, sinó que possiblement estiguem davant del Falstaff dels propers anys, perquè Carlos Álvarez continua demostrant en cada nova incorporació d’un nou rol que està en el millor moment de la seva ja dilatada carrera, amb una capacitat dramàtica magnífica, una veu sòlida, àmplia de registre i d’emissió lliure i fàcil, una veu generosa i bella.

Després de ser un excel·lent Ford, el seu Falstaff, escoltat si més no, és més seriós i noble que els habituals retrats hereus de l’òpera buffa, però quin baríton pot mostrar avui en dia aquesta sapiència, elegància i bella línia i fraseig?  Jo diria que dels que estan en actiu, cap. Fabulós Carlos Álvarez. Bravo!

Al seu voltant no hi ha el mateix nivell, perquè ni el baríton finlandès Tommi Hakala que canta el Ford mostra una regularitat malgrat una veu que quan emet bé, és molt interessant, però que no controla de manera homogènia en tots els resgitres, malbaratant en la seva gran escena ·”É sogno o realtà” una oportunitat d’or, ni tampoc el Fenton de Francesco Marsiglia sembla apropiat per un primer repartiment d’un teatre de prestigi, encara que el Regio no sigui del primeríssim nivell.

Les comares són més regulars però no sobrepassen la correcció. Ja vaig dir en ocasió del Rèquiem de Verdi dirigit per Noseda al Palau, que la senyora Erika Grimaldi era una Nanetta, i a Torí li fan cantar Alice, i es torna a estavellar contra la tossuda evidència perquè ara li fan cantar Alice i ella no t´çe el centre i el greu per fer-ho i aleshores quan ha de fer el pas de la veu i anar a l’agut, que no hauria de tenir problemes, com que va forçada, tendeix a la crispació i a enlletgir una veu que no durarà gaire.

La veterana Sonia Prina és Mrs. Quickly. La veu sona bé però justeja en la projecció (per ràdio!!!) del registre acontraltat i encara que alguna sonoritat ja denota el pas del temps, el personatge s’ho pot permetre.

Valentina Farcas és una Nanetta correcte i seria ideal si al tercer acte fos capaç d’esdevenir etèria.

L’experta Monica Bacelli es fa càrrec del ingrat rol de Mrs. Meg Page, mentre que  Andrea Giovannini, Patrizio Saudelli Deyan Vatchkov, interpreten sense estridències al Dr Cajus, Bardolfo i Pistola.

La representació l’havia de dirigir Daniel Harding però una malaltia ho va impedir i en el seu lloc es va cridar a Donato Renzetti que sap extreure lleugeresa, finor i vivacitat, sense oblidar aquell caire de melangia que tot bon Falstaff ha de tenir. Va ser una bona substitució tot i que possiblement el director anglès hagués estat més personal i qui sap si fins i tot genial.

Cal escoltar aquest Falstaff perquè Carlos Álvarez en fa una creació.

Per pocs dies disponible a:

Giuseppe Verdi
FALSTAFF
Commedia lirica en tres actes, llibret d’Arrigo Boito

Sir John Falstaff, Carlos Álvarez
Ford, marito di Alice, Tommi Hakala
Fenton, Francesco Marsiglia
Mrs. Alice Ford, Erika Grimaldi
Nannetta, figlia di Alice e di Ford, Valentina Farcas
Mrs. Quickly, Sonia Prina
Mrs. Meg Page, Monica Bacelli
Dottor Cajus, Andrea Giovannini
Bardolfo, seguace di Falstaff, Patrizio Saudelli
Pistola, seguace di Falstaff, Deyan Vatchkov

Orchestra e Coro del Teatro Regio
Director del cor, Claudio Fenoglio
Director musical: Donato Renzetti

Teatre Regio de Torí 15 de novembre de 2017

4 comments

  1. Retroenllaç: Noticias de noviembre de 2017 | Beckmesser

  2. Giorgio Audisio

    Grazie Joaquim.
    L’ho visto a teatro. Concordo con i tuoi commenti. Grande, anzi Grandissimo Carlos Alvarez. Io non amo ne’ Terfel ne’ Maestri, per cui dai tempi di Taddei e Bruscantini, Carlos è il vero grande Falstaff, nobile inglese e non giullare. Per non parlare della grande è bellissima voce. Non mi sono piaciuti Ford e Fenton. Passabile il trio femminile tranne la Quickly inesistente.
    L’orchestra troppo in secondo piano.
    Ci ritorno per Lepore martedì 21 e per Carlos mercoledì 22.

    M'agrada

  3. ISOLDA

    Considero que és una de les òperes importants de Verdi, però poc sovintejada per això
    sempre és interessant escoltar versions noves. Fantàstic he trobat a Carlos Álvarez, la
    resta podria estar millor i alguns molt millor.
    Gràcies Joaquim.

    M'agrada

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

S'està connectant a %s

%d bloggers like this: