IN FERNEM LAND

ATENCIÓ A L’AMELIA DE BARBARA HAVEMAN !!!


simon-boccanegra-liceu

L’11 de juny del 2007 vaig fer un post dedicat a Barbera Haveman.

Ahir 3 de gener, em va meravellar Barbara Haveman en la primera funció del segon repartiment del Simon Boccanegra al Liceu.

Tots aquells que no hagueu anat ahir al Liceu i tingueu la oportunitat de fer-ho els 7, 10 i 13 de gener per comprovar el que us diré, avisats esteu, després no em vingueu amb romanços.

El Director Artístic del Liceu va haver de recompondre el segon repartiment, doncs la inicialment prevista Amelia Grimaldi, al menys en el programa preliminar era Micaela Carosi i el Gabriele Adorno, Stefano Secco. Aquest ha passat a ser el cover de Shicoff (hores d’ara ja porta dues funcions substituint al vocalment malmès tenor novaiorquès) i s’ha tingut que recórrer a Aquiles Machado, en l’actualitat el tenor apaga focs del Liceu. La Carosi va caure del cartellone abans de començar la temporada. La resta s’ha mantingut, amb el debut al teatre del baríton Alberto Gazale, el Fiesco del baix de la casa, Stefano Palatchi i el Paolo del baríton madrileny Carlos Bergasa.

Cal dir abans de parlar de les veus, que he trobar l’orquestra més despistada que el dia de l’estrena, amb algunes errades, no molt notòries però si que semblaven més aviat motivades per manca de concentració. La direcció de Paolo Carignani ha anat per feina, tensa, dramàtica, densa, però m’ha semblat que no ha tingut gaire en compte que avui els cantants eren uns altres i que en cert moments se li han descuadrat. Tot i així, la prestació orquestral em sembla molt notòria i caldria fitxar a Carignani, al menys per dirigir una òpera cada temporada. Darrerament semblava molt difícil escoltar en el repertori italià, una orquestra amb personalitat i de so corpori i resultats dignes. Amb ell això ha estat possible.

El cor ha repetit els seus punts àlgids i les seves carències (en la corda femenina bàsicament) del primer dia, però en conjunt ha fet una bona prestació.

Alberto Gazale

Alberto Gazale

Venia precedit d’una certa fama i la veritat és que Alberto Gazale, que ha portat familiars i o incondicionals que li han llençat algun ram de flors en acabar la funció, té una bona veu de baríton, una línea de cant prou elegant i un bon fraseig. Però no és el gran Simon, al menys de moment. En molts moments li ha passat el mateix que Anthony Michels-Moore, Verdi se’ls menja, ja sigui en les amples frases en l’escena del Consiglio, en el tercet o en el duo amb Fiesco. He trobat a faltar el gran baríton verdià, però Gazale encara és jove i sobretot i això és el fonamental, és baríton, cosa que no poden dir altres cantants que han passat per l’escenari del Liceu, ostentant aquesta categoria vocal, sense ser-ho. No en tinc cap dubte que dintre d’uns anys podrà ser un Simon amb tots els ets i uts. De moment és molt digna i podria anar perfectament en el primer cast.

Aquiles Machado, que penso que s’ha aprimat una mica, m’ha agradat més del que darrerament acostuma a agradar-me. Potser pel fet que esperava patir molt, l’he trobat molt més centrat, amb una tendència a un so nasal, però menys escanyat en la zona aguda del que ens tenia habituats. Quan ha cantat al costat de la Haveman, s’ha crescut notablement, i tan sols ha quedat una mica desbordat pel so orquestral en el concertant que clou el primer acte. En la seva escena, al inici del segon acte, ha baixat una mica el llistó, però m’ha agradat més que Shicoff, al menys s’ha mantingut més que digne i amb un cert estil i elegància en el cant, sense aquells sons guturals, aquells portamentos i aquelles exageracions tan fora d’estil.

Stefano Palatchi és un baix segur, amb una veu no gaire distingida, però que coneixedor dels seus mitjans assegura un rol tan cabdal com aquest, sense cap retret possible. En l’ària d’entrada s’ha esmerat en donar el millor de si mateix i després s’ha mantingut en la seva línea de seguretat i professionalitat prou conegudes. Potser li ha mancat més autoritat en el duo final, però en conjunt ha estat magnífic. El públic l’ha premiat amb estima i un gran reconeixement.

No sé per què Bergasa ha de cantar en el segon repartiment si el Paolo del primer és tan descriptible. Bergasa tampoc té la veu que requereix aquest rol. Ja ho vaig dir en ocasió del dia de l’estrena, és necessita un baix o un baix baríton, però al menys canta amb la bona veu que té, sense fer efectismes barats de verisme mal entès i falsejant una veu que no té. Canta i diu el rol de manera musical, mai força el instrument per desfigurar la veu i sempre l’hem sentit. Bravo per a ell. No és un rol fàcil i tampoc un comprimari.

Kudinov, de León i Schneider com el primer dia, correctes.

barbara-haveman

Ara Barbara Haveman. Atenció a aquesta soprano holandesa. És una veu lírica, amb molt de cos i considerable volum que omple en tot moment tots els racons del Liceu (com la Bell) i això ens agrada molt. Li manca una mica de registre greu per atorgar-li la categoria de soprano lirico-spinto, però no hi ha cap dubte que és una veu que podem catalogar, sense cap mena de dubte de verdiana. No és una veu prou àgil per afrontar les agilitats del repertori belcantista, però ella ha centrat la seva carrera en rols de lírica ample i de moment fa bé, ja veurem més endavant com evoluciona.

Cant senyorívol, centre generós, agut esplèndid, ja sigui quan l’ataca en forte com quan fa els pianíssims. Li he trobat a faltar una mica més serenitat en algunes frases que ha cantat a pinyó fixa, sense recrear-se en els moments esplèndids que Verdi li deixa a l’Amèlia, sobretot en el concertat de l’escena del Consell, on la seva companya de repartiment s’emporta el gat a l’aigua. De totes maneres és una notabilíssima sorpresa, que ha confirmat les expectatives que havien motivat el post de l’any passat.

Jo li demanaria al Sr. Matabosch que la lligui contractualment al teatre durant vàries temporades, tot esperant que el Consell Assessor hagi anat ahir a veure aquesta representació o ho faci en les properes funcions que ella cantarà i donin el vist i plau final.

Senzillament portentosa.

12 comments

  1. JaumeM

    Vaja, doncs jo me la perdre a la BHaveman. Vaig anar a la funcio del divendres passat i me va agradar, sense entusiasme. Estic intentant aprende llegint el llibre de Arturo Reverter (El arte del canto), i tot i els exemples d’audio no acabo de identificar els sumblims detalls de la musica cantada (o instrumental). Ara aixó si quan m’agrada ho se(pero no podria explicar el perque): Prestia be, Michaels-Moore tambe, Stoyanova regular, Secco be, Vratogna malement, els demes inclos director i orquesta regular. La escenografia i direccio d’escena me varen entretenir força.Vaig passar una agradable vetllada.
    El dia 11 hi penso tornar, potser me podries donar unes breus lliçons ans de començar l’espectacle , ¡a veure si soc capaç de sentir ho quasi com vosaltres!

    M'agrada

  2. Durant un temps el Palau de les Arts va anunciar la Haveman com Sieglinde a una de les dos funcions de Die Walküre que es faran al Festival del Mediterràni d’enguany. El nom ja no apareix a la web, així que a hores d’ara no sabem si vindrà o no. Tampoc van dir si el seu Siegmund seria Domingo o Kerl.

    M'agrada

  3. Ahir vaig ser de rebot al teatre, i coincideixo força amb tu. En certs repertoris sembla que es manté la tradició dels segons repartiments més interessants que els primers… Més tard escriuré la crònica al meu blog.

    M'agrada

  4. dandini

    Tinc ganes de veure Barbara Haveman en directe.Hi ha una versió de” Tu che la vanita “a you tube on està fabulosa i demostra que sap com s’ha de cantar Verdi.

    M'agrada

  5. alex

    estaré en la función del día 13 con este segundo cast;
    varios conocidos que estuvieron ayer, ya me comentado que que Gazale bastante mejor que Michaels Moore y Haveman algo más poderosa vocalmente y con más garra que la Stoyanova.
    A ver mañana que tal el primer cast. con la novedad de Giordani como Adorno

    M'agrada

  6. Ahir vam estar a la representació del Simon Boccanegra i realment l’actuació de Barbara Haveman ens va semblar molt bona. No van estar malament ni el Machado (no va fer patir) ni l’Alberto Gazale, i per descomptat , l’Stefano Palatchi correcte com sempre. Pel que fa l’orquestra, ens va semblar força compacta sota la direcció del Paolo Carignani que sembla saber treure el màxim suc possible. En resum, en la meva opinió, un Simon Boccanegra molt digne.

    M'agrada

  7. alex

    Acabo de llegar del Liceu de presenciar la función del 5 y os recomiendo a los que os gusten los “tenores facultades/ tenores pinyolaires” a la antigua que desgraciadamente y en el repertorio italiano de lírico ancho practicamente no existen, no perderos a Giordani el domingo!.
    Hoy ( ayer para ser más exactos) con un público bastante frío por cierto ( tosiendo como casi siempre y aplaudiendo incluso a destiempo, Giordani ha tenido uno de us días buenos ( que no lo son siempre) y aunque a ratos confunda el Adorno, con el Manrico o el D.Carlo de sus partes más heroicas, el tenor Girodani ha metido unos agudos de impresión, con un paso de la voz del centro al agudo de una facilidad asombrosa.
    Su fraseo y estilo muy notables, aunque logicamente su linea de canto no es siempre homogénea y en el registro grave pierda brillantez.
    En su aria,…o inferno..sento avvampar…, magnífico !
    Creo que el Giordani de los días buenos como hace un rato y en este repertorio italiano de lírico ancho, no tiene casi rivales hoy en día y ojalá pudiera venir en diciembre al Liceu si tuviera fechas libres, a cantar alguno de los Manrico de IL TROVATORE ( en lugar del anunciado Shicoff que creo , no va a poder con el role )

    M'agrada

  8. mon-ra

    La Haveman va ser ahir nit la gran triomfadora, la resta al seu costat no l´hi van arribar a la sola de la sabata: gran veu, timbre bell, morbidesa, agut espectacular, gran prestància i bona companya amb un Simone bastant discret en la veu i un Fiesco pàlid i sense esma i un Adorno amb la veu prima com un quasi lleuger, en fi la unica veu verdiana de la nit pero per aixo sol ja valia la pena !!!

    M'agrada

    • Hola mon-ra sigues benvingut/da a In Fernem Land. Esperem tornar a gaudir de la Haveman. Una veritable veu de soprano lírica verdiana, però que pot fer-nos més coses. Més endavant tornarà al bloc

      M'agrada

  9. alex

    Efectivamente , la Haveman es una auténtica voz verdiana, con cuerpo , muy homogénea en sus tres registros y sobre todo con un agudo poderoso, timbrado; la voz tiene brillo, se proyecta por encima de la orquesra sin problemas.
    Quizá su línea de canto es algo irregular y en aquellos pasajes más intimistas, tiene alguna dificultad en las medias voces y en alguna que otra agilidad.
    Particularmente, he disfrutado ( fui el pasado 13) más con Haveman, que con la fría Stoyanova.
    Del resto del cast, pues Palatchi profesional y muy digno, Machado me sigue sin gustar casi nada ( cada vez que tiene que imprimir fuerza , su voz se convierte en un casi chillido, además de problemas muy notorios de dicción con las s – “zezea continuamente”-) y de Gazale, diría que su línea de canto es muy buena pero no es voz de Simone y llegó agotado al último acto , con evidentes problemas de ronquera en la voz.
    Bien cantado el Paolo por parte de Bargasa, mucho mejor que Vratogna

    M'agrada

  10. colbran

    A mí me gustó más el segundo reparto que el primero de este “Simon Boccanegra”. En la función a la que yo asistí Aquiles Machado estuvo muy correcto, Gazale estuvo espléndido, aunque falto de un poco de empuje, Palatchi bien, Bergasa estupendo y por encima de todos la Haveman que junto con Emma Bell es la mejor voz de lo que llevamos de temporada, siempre a juicio mío.

    Yo, de momento, ya tengo dos candidatas para el premio del 4º y 5º piso del Liceu.

    La Stoyanova es una bellísima voz, pero me deja absolutamente indiferente, a pesar de que su canto es irreprochable. Quizás la encontraría mejor ubicada en los roles líricos de Puccini (Mimí, Liu, quizás Cio Cio San,…).

    Ojalá podamos seguir disfrutando de la Haveman en temporadas sucesivas. Es extraordinaria.

    M'agrada

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google photo

Esteu comentant fent servir el compte Google. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s

%d bloggers like this: