IN FERNEM LAND

MOZART-BEETHOVEN-WEBER: Rial, Crebassa, Hulett, Weisser, Insula, Accentus, Equilbey


Laurence Equilbey

Laurence Equilbey

Avui us proposo un concert que ens porta a la Cité de la Musique de París on escoltarem a la Insula Orchestra, el fantàstic Accentus Choeur i a Núria Rial, Marianne Crebassa, Benjamion Hulett i Johannes Wisser sota la direcció de Laurence Equilbey per oferir una obra tan coneguda i estimada com la Missa de la Coronació de Wolfgang Amadeus Mozart, al costat de dues obres molt poc conegudes, Koenig Stephan de Ludwig van Beethoven i una selecció de Kampf und Sieg (Batalla i Victòria) de  Carl-Maria Von Weber.

La Missa de la Coronació va ser escrita per a la Pasqua de 1791 però el sobrenom li ve posteriorment al ser utilitzada per a la coronació de l’emperador Leopold II a Viena, l’any 1791 o la de Francesc I al 1792

és una missa grandiosa per el valor musical, però breu ja que els seus sis números: kyrie, glòria, credo, sanctus, benedictus i agnus dei no arriba  a la mitja hora d’excel·lent i inspiradíssima música.

Però el concert tenia dues obres poc escoltades, quasi diria que inèdites per a molts de vosaltres com per a mi, tant l’opus 117 de Beethoven, “Koening Stephan“, una obra d’encàrrec formada per una obertura i nou números vocals, com la cantata “Kampf und Sieg” l’opus 44 de Carl-Maria Von Weber, tenen l’interès de oferir música coral i vocal de gran interès i que defuig les obres molt més sovintejades dels dos compositors, si bé l’obra de Weber no s’ofereix en la sega integritat.

Els números de l’obra de Beethoven són:

  1. Obertura (Andante con moto – Presto, en mi bemoll major)
  2. Cor d’homes: Ruhend von seinen Thaten (Andante maestoso con moto, do major)
  3. Cor d’homes: Auf dunkelm en finstern Hainen Wandelten (Allegro con brio – Do menor)
  4. Marxa de la victòria (Feurig und Stolz – sol major)
  5. Cor femení: Wo die Blumen Unschuld streute (Errant amb moto all’Ongarese – La major)
  6. Melodrama (Stéphan): dein Du hast Vaterland
  7. Tornada: Eine neue Strahlende Sonne (Vivace – Fa major)
  8. Melodrama (Stéphan): Ihr Edlen Ungarn (Maestoso amb moto – Re major)
    • a. Marxa Religiosa (Moderato – si bemoll major)
    • b. Melodrama amb cor: Heil unserm Konige (Allegro vivace i amb brio – si bemoll major)!
  9. Cor final: Heil! Heil unserm Enkeln (Presto – Re major)

Beethoven la va escriure l’any 1811 per encàrrec de l’Emperador austríac Francesc I que en ocasió de la inauguració d’un gran teatre a Budapest, per agrair la lleialtat de Hongria a Àustria, davant del incipient sentiment nacionalista hongarès. El text commemoratius  és de  August von Kotzebue

Per el que fa a l’obra de Weber “Kampf und Sieg” va ser escrita poc després de la derrota de Napoleó a la batalla de Waterloo. Weber va treballar amb l’escriptor Johann Gottfried Wohlbrück per tal d’exaltar l’important esdeveniment. Es tracta essencialment d’una peça de batalla, similar en alguns aspectes a les obres instrumentals del segle XVI. Kampf und Sieg es diferencia de totes les obres inspirades en grans batalles a l’incorporal la música vocal i no limitar-se a la instrumental per donar més èmfasi al conflicte.

Kampf und Sieg consta d’una obertura seguida de deu números. És una peça relativament curta que oscil·la entre els sentiments polítics i els religiosos. La utilització de les parts corals ofereix a Weber la possibilitat de donar veu a la comunitat, alhora que també pot donar forma a sentiments religiosos  com la Fe, l’Esperança i la Caritat per a mitigar la violència de la guerra. Malgrat el seu caràcter triomfal, Kampf und Sieg conclou amb un al · legat a favor de la pau a tot el món que transcendeix el mateix conflicte que inspira l’obra.

Les cantates patriotes alemanyes per raons obvies es van deixar de interpretar arran de les grans guerres del segle XX, però no hi ha dubte que la música escrita per Weber, com també la que escriuria Beethoven en la victòria de Wellington té musica prou valuosa, i en cas de l’obra de Weber preludia música que després apareixeria en les seves obres operístiques. Com que s’interpreta molt poc, encara que sigui com en aquest cas en una selecció dels seus números és força interessant.

També és interessant escoltar la Insula Orchestre, una formació de instruments d’època que fonamenta el seu repertori en les obres del període clàssic i romàntic: Mozart, Beethoven, Schubert o Weber. Va ser fundada per la directora   Laurence Equilbey i le Conseil général des Hauts-de-Seine, l’any 2012. Aquesta temporada que comença significa el seu llançament internacional, alhora que també es preveuen els seus primers llançaments discogràfics, el Rèquiem de Mozart, amb el Cor Accentus i un quartet solista de prestigi, i serà especialment interessant l’enregistrament de l’òpera Orfeo ed Euridice de Gluck, amb el gran contratenor Franco Fagiolis, previst pel 2015.

No cal dir que trobar entre els solistes de la missa de la coronació a Núria Rial és un motiu de satisfacció, com també ho és trobar altra vegada a la mezzosoprano francesa Marianne Crebassa que ja us vaig dir no fa gaire que està destinada a ser una de les grans figures de la lírica.

Mentre aneu baixant el vídeo us deixo amb Núria Rial i Mariane Crebassa, Benjamin Hulett, Johannes Weisser, els Accentus i la Insula Orchestra sota la direcció de Laurence Equilbey en el preciós i conclusió Agnus Dei de la missa mozartiana.

Versió àudio:

Wolfgang Amadeus Mozart

  • Missa de la Coronació , KV. 317

Ludwig van Beethoven

  • Koenig Stephan, Op. 117

Carl-Maria Von Weber

  • Kampf und Sieg, Op. 44 (excerpts)

Nuria Rial soprano
Marianne Crebassa mezzosoprano
Benjamin Hulett tenor
Johannes Weisser baix-baríton

Insula orchestra
Accentus
Direcció Laurence Equilbey

Cité de la Musique, París 11 d’octubre de 2014

ENLLAÇ VÍDEO (un únic arxiu)

https://mega.co.nz/#F!rtkgyBJA!lNgBeVvM74GMF9hENy4SXw

Demà us parlaré del concert inaugural de la temporada de Ibercàmera que té lloc avui a L’Auditori, amb l‘Orquestra de la Ràdio Sueca,  el pianista Paul Lewis i la direcció de Daniel Harding, amb un programa Beethoven i Mahler, tot un esdeveniment.

4 comments

  1. SANTI

    M’agrada quan ens proposes obres de les que no en tenia ni idea de la seva existència i si són d’autors reconegudíssims encara més.
    Preciós l’Agnus Dei

    Off Topic: estic esperant en candaletes la teva opinió de La Traviata

    M'agrada

    • Jo també vaig descobrir aquestes dues obres de Beethoven i Weber i això sempre és curiós, no per la nostra ignorància, què també, sinó perquè no es programen quasi mai, obertures a part.
      Les Traviates a partir de demà…

      M'agrada

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s

%d bloggers like this: