IN FERNEM LAND

INSISTINT AMB EL LOHENGRIN DE DRESDEN (Beczala-Netrebko-Herlitzius-Konieczny-Zeppenfeld;Mielitz-Thielemann)


Avui insistiré amb el Lohengrin que va tenir lloc a la Semperoper de la capital de Saxònia i que ja va tenir el corresponent apunt a IFL. En a mi m’anirà particularment bé revisitar-lo després d’haver assistit aquest cap de setmana passat amb el mateix títol a París i amb alguns cantants coincidents.

El gran benefici d’aquest Lohengrin continua sent la immensa direcció de Christian Thielemann que posa en evidència les limitacions en aquest repertori de Jordan, ja que com deia arran de l’audició de la representació radiada: El control extrem i la ductilitat per extraure d’una orquestra considerada com una de les millors del món des de temps remots, és portentós.

Thielemann crea climes, tensions, atmosferes i teatralitat a mans plenes. Per a mi és molt interessant apreciar com canta i interpreta  Tomasz Konieczny el Telramund dirigit per Thielemann o Jordan, és evident que el director berlinès sap atorgar amb la seva personalitat i mestratge una influència positiva sobre els cantants, de la mateixa manera que Aldo Protti sota la direcció de Karajan esdevenia un Jago intens i fins i tot immens, mentre que amb Erede no sobrepassava una discreta mitjania. Konieczny no deixa de cridar però crida millor (ja em permetreu l’acudit)Però és que també amb cantants que semblen no doblegar-se a cap caprici directorial, com pot ser l’Ortrud de Evelyn Herlitzius, la soprano alemanya pren dimensions més definitives amb directors com Barenboim o en aquest cas el titànic berlinès, que en el perfeccionisme complaent de Philippe Jordan.

El Lohengrin de Beczala és tota una esperança, lluny, això sí, de l’estratosfera kaufmanniana, mentre que a l’Elsa de Netrebko li manca aquella wagnerianitat que l’aproximi a les Elses més recordades i enyorades, tot i la seva sobrada vocalitat, això sí, comparada amb l’Elsa de tan poca volada d’Edith Haller, ella esdevé un luxe. També Georg Zeppenfeld li dóna un bany vocal, interpretatiu i artístic al desangelat René Pape.

El que fa Christine Mielitz és moure un personatges acartronats i vestits d’opereta provincina, sobre un escenari pla d’idees i conceptes, en una solució que desmereix una obra revolucionària en tants aspectes, però que sense cap mena de dubte satisfarà a tots aquells que es neguitejaven amb la pèrdua de plomes del Lohengrin afeblit segons Guth. La proposta de la directora saxona em crispa però sense cap mena de dubte deu ser l’ideal fet escena del conservadurisme declarat de Thielemann.

Si voleu recuperar el que vaig dir sobre la retransmissió de ràdio:

Richard Wagner
LOHENGRIN

Lohengrin:Piotr Beczala
Elsa Brabant:Anna Netrebko
Telramund:Tomasz Konieczny
Ortrud:Evelyn Herlitzius
Heinrich der Vogler: Georg Zeppenfeld
Heerrufer des Königs: Derek Welton

1st Edler: Tom Martinsen
Zweiter Edler: Simeon Esper
Dritter Edler: Matthias Henneberg
Vierter Edler: Tilmann Rönnebeck
Edelknabe 1: Jana Hohlfeld
Edelknabe 2: Monika Harnisch
Edelknabe 3: Annett Eckert
Edelknabe 4: Masako Furuta

Saxon State Oper Choir
Men of the Sinfoniechor Dresden e.V.
Staatskapelle Dresden

Directoir musical: Christian Thielemann

Direcció d’escena: Christine Mielitz

Semperoper Dresden, maig de 2016

Em plau tornar a insistir en una òpera tan estimada per a mi i que com us he explicat més d’una vegada aquí, va ser el meu primer Wagner vist en un teatre. La versió no és definitiva, però si en diversos aspectes essencials, bellíssima. Gaudiu-la

OFF TOPIC:

L’any 2017 és el desè aniversari del blog però a tots els efectes encara no fa els 10 anys, per tant gràcies per les felicitacions rebudes però encara no.

 

21 comments

  1. Niklaus Vogel

    Moltes gràcies Joaquim! Quin regalet! Per a mi també és molt especial perquè comparteixo amb tu el fet que també va ser el meu primer Wagner vist en directe en escena. Una abraçada

    M'agrada

  2. Leonor

    Qué maravilla…A la escucha me encantó, no digo nada cuando lo vea ¡Gracias, Joaquim!
    Y como no hay dos sin tres, seguro que habrá algo por ahí, para dar otro más. ¡Insiste, insiste!
    ¡Saludos, infernems!

    M'agrada

  3. dandini

    Moltes gràcies !!!
    M´ha deixat absolutament trastocat (vull dir una mica més)
    La direcció és una maravella i ja coneixes la meva debilitat al davant de l’energia que hem transmeten Netrebko i Herlitzius.
    Tambe m’ha agradat Piotr Beczala.

    M'agrada

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s

%d bloggers like this: