IN FERNEM LAND

HA MORT SHIRLEY VERRETT


De mica en mica, tots els grans referents operístics ens van deixant.

És lo normal, però tan seguits, un darrera l’altre , sense deixar-nos refer dels sotracs emocionals, que provoca la noticia de la mort d’un gran cantant, d’un referent, d’una figura estimada, protagonista de les joies preuades de la nostra discografia, és molt dolorós.

Ahir ens va deixar la gran Shirley Verrett, la cantant que s’inicia com aclamada mezzosoprano, i que va acabar la carrera com a soprano. Tenia 79 anys i ella, juntament amb la Bumbry, la Price, la Grist o l’Arroyo, varen configurar les grans successores del llegat de la gran Marian Anderson, la primera cantant negra que va cantar el MET.

La Verrett tan sols va venir una vegada al Liceu, però aquells que varen tenir la sort de veure-la, no ho oblidaran mai. Va ser cantant Eboli, al costat de Montserrat Caballé, Bruno Prevedi, Vicenç Sardinero, Bonaldo Giaiotti i Giovanni Gusmeroli. Dirigia el mestre Anton Guadagno i això succeia entre el 23 de desembre de 1971 i el dia de Cap d’Any de 1972. Unes funcions més que luxoses, ja mítiques.

Jo us deixaré ara la terrorífica escena de presentació de Lady Macbeth, en el Macbeth de Giuseppe Verdi, un dels seus rols més celebrats, tal i com ho va cantar a la Scala de Milà, en l’antològica inauguració de temporada el 7 de desembre de 1975, dirigida per un incommensurable Claudio Abbado.

No us estrenyeu si la lectura de la carta, el famós “nel di della vottiria….”, en lloc d’escoltar-la a ella, escolteu la veu d’un home, Macbeth (Cappuccilli?). Aquesta va ser una “genialitat” de Strehler, molt discutida en el seu moment, però d’efecte teatral innegable. Mentre ella llegeix la carta, escolta la veu del seu marit. La part estrictament vocal i interpretativa, esgarrifa.

Ara, no sé si hi han cantants amb aquesta grapa i temperament, em sembla que no.

Feia temps que no cantava, però ja la trobo a faltar.

Si voleu repassar altres posts de In Fernem Land, on ella ha sortit a relluir, premeu aquí

16 comments

  1. Trepit

    Vaig tenir la sort de assistir al Don Carlo, concretament a la funció de tarda del 26 de desembre del 71. Repartiments com aquells (Caballé, Verrett, Giaiotti, Sardinero,…) els tenim ara? Un detall: el petit paper de “un frare” el feia en Joan Pons, llavors baix.
    Descansi en pau.

    M'agrada

  2. colbran

    Yo tuve la suerte de ver tres de las cuatro funciones del “Don Carlo” de 1971/72. Se efectuaron cuatro representaciones, en lugar de tres, debido al extraordinario reparto.

    Yo había visto la primera función y como teníamos en casa una amiga de mi madre que quería asistir al Liceu fui con ella a ver la segunda representación; le gustó tanto que repetimos.

    Pese a ser Montserrat Caballe la estrella del Liceu, los mayores aplausos los consiguió Shirley Verrett. Tenía una voz de las grandes de verdad, tan voluminosa como hermosa. En la “Canción del velo” hizo unos “jipíos” casi flamencos increíbles y es curioso que en la grabación comercial con Giulini no los hiciera, probablemente el gran director no se lo permitió, y aquí comenzó el desmadre de aplausos, hasta llegar a la culminación con un “O don fatale” de antología, el mejor que yo he escuchado en vivo.

    Cierto crítico catalán célebre por sus múltiples errores, muchos de ellos escritos y otros verbales grabados en vídeo, llegó a decir en televisión que aún tuvo más éxito cuando volvió (?) la Verrett al Liceu para cantar la Adalgisa con Norma de Caballé. Como bien ha dicho Joaquim, lamentablemente, no volvió nunca.

    Su voz más que de una mezzo dramática era de una “Falcon”, voz intermedia entre la mezzo y la soprano dramática, por esta razón pudo dedicarse al repertorio de esta cuerda durante bastante tiempo, como hiciera Grace Bumbry. Es célebre el concierto en el que juntas Verrett y Bumbry interpretaron fragmentos de ópera y en los duos se alternaban los personajes (“Norma”), como hicieran casi 150 años atrás La Malibran y La Pasta en Londres, siendo éstas mezzos (y a veces contraltos) con zona aguda segura.

    Le encantaba la canción española y grabó varios discos con canciones de Falla, Obradors, etc.

    Mi primer contacto con Shirley Verrett fue en el famoso “Un ballo in maschera” de “las tres negras” (Price-Verrett-Grist) con Carlo Bergonzi de protagonista masculino. Su “Re dell´abbisso” no contiene los graves espectaculares de una Marian Anderson o Ewa Podlès, auténticas contraltos, pero la línea de canto es irreprochable; lo mismo sucede con su “Lucrezia Borgia” con Caballé.

    Junto a Grace Bumbry y Elena Obraztsova, Shirley Verret constituye la terna de mis mezzos verdianas preferidas post Giulietta Simionato.

    Su recuerdo permanecerá vivo gracias a sus múltiples grabaciones. Probablemente su Nellie del “Carousel” que menciona Julianen haya sido su testamento discográfico.

    Descanse en paz para siempre y en nuestro recuerdo lleno de admiración y respeto.

    M'agrada

  3. joaquim

    Veritablement, em considero un privilegiat per haver
    pogut assistir a una de les representacions del DON
    CARLO, de Verdi al Liceu, l’any 1971. Solsament de rememorar aquest esdeveniment, sento un calfred d’emoció. Quina veu i… quin temperament!!.
    Malauradement, avui, aixó ja forma part d’un passat
    gloriós, i, crec (voldria equivocarme), irrepetible.
    El fragment que ens has deixat del MACBETH, de
    Verdi, és per esborronar i, estic convençut que corro-
    bora el meu comentari anterior.
    Evidenment trist per la seva mort, un record emocionat
    a aquesta “diva”. Descansi en pau.

    M'agrada

  4. Mercedes Parera Arnó

    Yo gutrune2 también fuí muy afortunada de poder asistir a estas representaciones era precisament los años de post luto que me mantuvieron alejada del Liceo varios años. Joaquim! después de tus magníficos y aleccionadores comentarios, poco me queda que añadir, peró sí os digo a todos los infernemlandaires que jamás volví a escuchar ni la canción del velo, y menos oh don fatale,( no sé si está correctamente bien escrito) me tendreis que disculpar todos en general todos. Como os decía jamás volví a oir algo semejante , hasta la fecha. Aunque sea ley de vida, es muy duro ver desaparecer a uno trás otro en tan poco tiempo,cada vez se lleva un poco de nosotros y nos van dejándo un poco más huérfanos. No las podré olvidar jamás.Que Dios la tenga en la Gloria , y descanse en paz. Mercedes

    M'agrada

  5. GLORIA. A.

    Jo no he tingut el plaer d’assistir a cap representació d’ella i tot i que sòc conscient que l’Opera no es el mateix al teatre que a casa en un aparell de televisió, fa uns anys, va arribar a les meves mans un VH de l’Opera Sansón i Dalila (Saint-Saëns) grabat a l’Opera de Sant Francisco en l’any 1980 per la Shirley i en P.Domingo i em va empressonar la força interpretativa i la expressió en la veu , en ella vaig reconeixa una auténtica Dalila que junt amb en Plácido un dels millors, (,per a mí el millor ) Sansóns em fan passar algunes fantástiques tardes d’Opera, per cert, ja fa un temps intento trobar-la en DVD, i no hi há manera ,si algú em pogués asegurar que hi és l’hi agraïria moltissim jo crèc que es una bona producció al menys m’ho sembla i m’encantaría tenir-la,
    La Música té sempre en algún moment el poder de fer-t’he recordar a persones que van passant per la nostre vida……..escoltaré aquesta Opera una i mil vegades i sempre veuré la mateixa imatge…D en P. Shirley.

    M'agrada

  6. alex

    D.E.P. la gran Shirley, voz , cantante e intérprete total.

    Como bien ha dicho Colbran, más que una tradicional mezzo , era una falcon completísima, rival en el buen sentido y por cierto durante una época, de la gran y también gloriosa Marisa Galvani .
    Muy recomendables las grabaciones que nos ha dejado Verrett de parte de la Trilogía Tudor donizzetiana

    M'agrada

    • colbran

      Me alegra, Alex, que recuerdes a la fabulosa Marisa Galvany, a quien sólo pudimos disfrutar en el Liceu con un Macbeth” memorable en 1975. Al año siguiente tenía que volver para interpretar “Poliuto”, pero los problemas de su hija con las drogas se lo impidieron.

      Afortunadamente numerosas grabaciones pirata (en cierto momento fue la cantante con más registros no comerciales en el mercado) y una comercial (“Medea in Corinto”, de Mayr) han preservado su magnífca voz. Ultimamente se recurre a ella en EEUU para interpretar la Old Lady de “Candide”, de Bernstein, pero su voz es una pálida sombra de lo que fue.

      M'agrada

      • alex

        POLIUTO excelente, no con la Galvany pero sí con la gran turca Leyla Gencer , más un muy notable tenor de la época Amadeo Zambon y un muy brillante Vicenç Sardinero; el buen maestro Giuseppe Morelli en la batuta.

        Que tiempos aquellos!!!!

        M'agrada

  7. OLYMPIA

    Era una Llady Macbeth defícil de millorar. De jove va tenir problemes per actuar a causa del color de la seva pell. També de jove se l’associava molt a Carmen, paper del que havia fugit per evitar que es fes notar que, a més a més de cantar excel·lentment, era molt maca.
    No la vaig veure actuar mai però tinc els valuosos dvds, algun cd i escolto agraïda el gran enregistrament que ens deixes, Joaquim.

    M'agrada

  8. dandini

    Vaig tenir la fortuna d`asistir a una d`aquelles funcions de Don Carlo i vaig quedar absolutament maravellat per l`actuació musical i escènica de Shirley Verrett.Era una veu preciosa,un temperament de foc i una dona molt maca.En aquells anys hi havia en el circuit tres Ebolis de referència que eren la Verrett,la Cossotto i la Bumbry(quin festival ohi? ).Al Liceu és una llastima pero ja no hi tornar més i ens varem quedar sense sentir els seus grans rols :LadyMacbeth,Leonora,Elisabeth,Norma ,Dalila etc.L’any 1973 li vaig veure una Carmen al ROH on va estar totalment decevedora(problemes de tesitura i de comprensió del personatge)al seu costat varen obtenir èxits clamurosos Jose Van Dam,Kiri Te Kanawa i en menor escala Plácido Domingo.Estem en uns anys que per edat cada setmana ens deixa algun d`aquells cantants gloriosos un dia Joan Sutherland l`altra Shirley Verrett…

    M'agrada

    • Ja ho pots ben dir Dandini. Ja cal que ens preparem mentalment, s’apropen temps difícilment suportables.
      La llei de la vida és implacable, fins i tot pels déus i deesses de la lírica, ells també humans, molt humans, a vegades massa.

      M'agrada

  9. Leonora

    Para mi desgracia,jamás la vi.La primera vez que la escuché fue en”Favorita”con Kraus y me cautivaron su fuerza dramática,su sensualidad tímbrica,su poderosa voz.Modélica Elisabetta tudoriana,gran Lady,impresionante Éboli…DEP la gran Verrett.

    M'agrada

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google photo

Esteu comentant fent servir el compte Google. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s

%d bloggers like this: