IN FERNEM LAND

TANNHÄUSER A BERLÍN (Dean Smith-Gerhaher-Dohmen-Stemme-Prudenskaja-Janowski)


Gerhaher-Pridenskaja-Stemme-Dean Smith Tannhäuser a Berlín 05/05/2012 Foto Operalia

Gerhaher-Prudenskaja-Stemme-Dean Smith [Tannhäuser a Berlín 05/05/2012] Foto Operalia

El dia 5 de maig va tenir lloc a Berlín una versió de concert de l’òpera de Richard Wagner, Tannhäuser.

El director Marek Janowski al capdavant de la seva orquestra, la Rundfunk-Sinfonieorchester Berlin, està dirigint amb èxit notable les 10 òperes “oficials” de Richard Wagner, entre novembre del 2010 i maig del 2013, totes elles en versió de concert i per celebrar el bicentenari del seu naixement. Ara ha tocat el torn a aquest Tannhäuser que us presento avui i que reuneix a noms notabilíssims del cant wagnerià actual.

Janowski, que als anys 80 va signar una direcció del Ring molt considerable per Eurodisc, malaguanyada per les veus poc adients que en aquells anys de sequera extrema nodrien els repartiments, ara amb cantants molt més sòlids i amb el prestigi que sempre acaben donant els anys, ens ofereix unes versions wagnerianes molt considerables. Janowski també va dirigir la banda sonora de Meeting Venus, l’excel·lent  pel·lícula que István Szabó va dirigir a 1991 i que tenia el Tannhäuser com a base fonamental del seu argument. Tot i que en el disc de la banda sonora tan sols es poden escoltar els fragments emprats per la pel·lícula, cal recordar que Kiri Te Kanawa cantava una sorprenent Elisabeth, en una de les poques incursions wagnerianes de la soprano neozelandesa.

El cicle wagnerià acabarà amb una versió del Ring que tindrà lloc al novembre del 2012 (22 i 24) Das Rheingold i Die Walküre, i març del 2013 (1 i 15) Siegfried i Götterdämmerung. `Tindrà un interès especial escoltar les Brünnhilde de Petra Lang (Die Walküre i Götterdammerung) i Violeta Urmana (Siegfried). Wotan serà Tomasz Konieczny (Das Rheingold i Die Walküre) i Juha Uusitalo (Siegfried). Siegfried Stephen Gould i Lance Ryan (mare de déu de l’empenta, l’un i l’altre).

Si voleu més dades, premeu aquí

Amb aquest Tannhäuser, amb el tot terreny i excessivament líric Robert Dean Smith (se’n surt de tots els reptes), que va substituir a Torsten Kerl, Christian Gerhaher i la excessivament dramàtica Nina Stemme, entre els destacats cantants, Janowski com a director artístic de l’Orquestra de Radio Berlín dóna una lliçó a les germanes Wagner fitxant un repartiment que ja voldrien elles i nosaltres per Bayreuth.

La versió és la de Dresden, jo m’estimo més la de Paris, amb tota la bacanal i també amb més lluïment per la Venus. És una llàstima ja que en aquesta versió tenim a l’espectacular Marina Prudenskaja que és tot un torrent vocal. Tot i això la versió orquestral és magnífica, amb uns temps vius i unes dinàmiques dramàtiques magnífiques, que resolen cada acte amb tensió i pols dramàtic.

El Cor de la Radio berlinesa està magnífic, sobretot els homes i les veus, a part de la ja esmentada espectacularitat de Prudenskaja, podreu observar que tot i la ductilitat expressiva de Stemme, la seva veu és massa densa i dramàtica per aquest rol, just el contrari del que succeeix amb Robert Dean Smith, però amb una matèria vocal massa lírica assoleix amb seguretat, lirisme i expressivitat, arribar al final de la funció, en aquest sentit és un cantant prodigiós. Pel que fa a Christian Gerhaher i el seu celebrat Wolfram no cal afegir res més del que ja s’ha dit altres vegades. El cast s’arrodoneix amb la solvència i autoritat que Dohmen imprimeix al seu Landgraf, malgrat no ser un baix.

TANNHÄUSER
Tannhäuser und der auf Wartburg Sängerkrieg” WWV 70
Richard Wagner

Albert Dohmen (Baix): Landgraf Herrmann von Thüringen
Robert Dean Smith (Tenor): Tannhäuser
Christian Gerhaher (Baríton): Wolfram von Eschenbach
Peter Sonn (Tenor): Walther von der Vogelweide
Wilhelm Schwinghammer (Baix): Biterolf
Michael McCown (Tenor): Heinrich der Schreiber
Martin Snell (Baix): Reinmar von Zweter
Nina Stemme (Soprano): Elisabeth
Marina Prudenskaja (Mezzosopran): Venus
Bianca Reim (Sopran): Ein junger Hirte
Sabine Puhlmann (Soprano) 1. Edelknabe
Isabelle Voßkühler (Soprano) 2. Edelknabe
Roksolana Chraniuk (Alto) 3. Edelknabe
Bettina Pieck (Alto) 4. Edelknabe

Rundfunk-Sinfonieorchester Berlin
Rundfunkchor Berlin
Dircetor: Marek Janowski

Us deixo els enllaços que espero que us facin gaudir tant com el públic que embogeix al final del concert.

Però mentre aneu baixant us deixaré escoltar tres fragments, d’acord?

Comencem amb el concertant del final del primer acte des de “Wer ist dort in brünstigem Gebete?”.

Seguim amb l’entrada d’Elisabeth i el pletòric “Dich teure Halle” per una excessivament “madura” Elisabeth de Nina Stemme.

Acabem amb la pregaria d’Elisabeth i el cant de l’estel de Wolfram

ENLLAÇOS (format mp3):

https://rapidshare.com/files/979463311/Tann_Berlín_Acte_1.mp3

https://rapidshare.com/files/3526199670/Tann_Berlín_Acte_2.mp3

https://rapidshare.com/files/371126827/Tann_Berlín_Acte_3.mp3

I aquesta nit si Déu vol, Adriana Lecouvreur (Frittoli, Alagna,Zajick i Pons), la primera de les tres possibles, i pert tant demà la crònica.

Bona setmana infernems!

7 comments

  1. Josep Olivé

    Si senyor, escoltats els tres fragments que ens proposes està ben clar que és una versió per a disfrutar-la molt, i el fet de ser concertant doncs m’anima a revaloritzar una mica més el festival Bayreuth que tindrem al Liceu.

    D’altre banda sempre he tingut un monumental lio en les versions d’aquesta òpera (i amb “El holandes…” gairebé que tambè). Entre les dues versions més pre-clares (Dresden i Paris), entre les que el mateix Wagner va propiciar altre vegada més tard al mateix Dresden (crec), entre altres propostes que ell mateix va acceptar, i entre algunes combinacions que fan directors actuals, poques vegades sé on estic. Mal menor, sens dubta, donat que la materia prima és fantàstica.

    M'agrada

  2. Carlos R.

    Muchas dramáticas han abordado el papel de Elisabeth y según mi opinión, ninguna ha acertado. Si difícil les resulta controlar la voz en la salida, más difícil les resulta dar el tono elegíaco en la plegaria del tercer acto.
    Stemme consigue a medias hacerse con el rol, pero quizás sería mejor que abordase la Venus, seguro que acertaba más.
    Robert Dean Smith parece que no llegará, pero llega, con Tannhäuser y con Tristan. No creo que se atreva con Siegfried, aunque nunca se sabe.
    Gerhaher bien, a pesar que siempre parece que olvida el canto legato y canta a sílabas. En la canción del tercer acto está magnífico.
    Dohmen cada vez más centrado en roles de bajo, quizás se encuentra más cómodo.
    Prudenskaja me ha sorprendido, como siempre que la escucho.
    Janowski me ha encantado, sin ser una versión lírica del todo, le da mucha ligereza al discurso.
    Me encantaría asistir a ese Ring concertante, aunque al ser tan distantes los conciertos lo dificultan. Quizás si alguna de ellas coincide con algo más interesante de la oferta berlinesa, nada raro por cierto, me apunte.
    Gracias por esta magnífica grabación de sonido soberbio.

    M'agrada

  3. Marta B

    Moltíssimes gràcies, poc a poc l’estic baixant. He escoltat els tres fragments i coincideixo amb tu amb que Nina Stemme té una veu massa densa per aquest rol. L’orquestra magnífica. En canvi m’ha agradat força Christian Gerhaher. Ja tinc ganes d’escoltar-la sencera!

    M'agrada

Els comentaris estan tancats.

%d bloggers like this: