IN FERNEM LAND

LICEU: la darrera incorporació a la TOSCA 2014, ANDREA CARÈ


Andrea Carè

Andrea Carè

Tal i com ens informava Raúl en un comentari que ens va deixar ahir i segons informa el web del Liceu, el tenor italià Andrea Carè cantarà el rol de Cavaradossi en les funcions del dia 19 i 22 de març, és a dir les dues darreres del tercer repartiment, al costat de Fiorenza Cedolins  i Vittorio Vitelli, les dues primers les cantarà José Ferrero (avui i el dia 15), ja que Riccardo Massi ha desaparegut definitivament i s’ha hagut de re-composar tot el terrabastall.

Qui és Andrea Carè?. Qui recordi el Nabucco que va cantar Plácido Domingo al Covent Garden, potser li sonarà el nom ja que va cantar el Ismaele, cal dir que no de manera gaire distingida.

Seguint les seves actuacions a OperaBase ens adonarem que Carè va cantant rols de tenor líric i líric spinto, fins i tot amb una estranya incursió a un rol tan dramàtic com el Samson de l’òpera de Camile Saint-Saens.

Després de guanyar el premi del concurs internacional de Spoleto l’any 2005 va començar una carrera que l’ha portat a cantar a la Scala, Covent Garden, San Carlo, Deutsche Oper, La Fenice, Staatstheater  d’Hamburg, Teatro del L’opera di Roma, Grand Théâtre de Genève, Royal Opera House de Estocolm, Petruzzelli de Bari, Comunale de Bologna, Opéra du Rhin de Strasbourg, G. Verdi de Trieste, Teatro Reggio de Torino i ara al Liceu.

La veu és realment bonica com podreu apreciar, a vegades es precipita i pateix alguns ensurts evitables. Té que millorar alguns aspectes de la respiració i una mica mes de control per acabar fent les mitges veus més ben resoltes, per`té bons detalls i ja veureu com us interessarà.

És clar que sempre queda el dubte del que passarà amb la veu, si l’emissió és la correcta i el volum és suficient per omplir el Liceu. La incògnita la resoldrem la setmana vinent.

Comencem per la gravació més antiga, és de l’any 2008 i correspon al duet de Pollione i Adalgisa de la Norma de Bellini, tal i com la va cantar el mes de maig de 2008 al Teatro Comunale de Bologna. La magnífica Adalgisa és la mezzosoprano francesa Géraldine Chauvet i el vídeo és gentilesa de Zerbinetta2000, però podria ser ben bé del nostre amic Jan 😉

Dos anys més tard escoltem a Carè  cantant precisament “E lucevan le stelle”. La gravació és de l’any 2010, és important ja que immediatament després podreu apreciar l’evolució del cant i la seguretat que ha anat agafant. El vídeo prové del canal de Youtube del mateix tenor.

El mes de novembre de l’any 2012 cantava com escoltareu ara, el Gustav III de Un ballo in maschera de Verdi a Estocolm. Aquell dia va enr algun ensurt i al final del gran du del segon acte no va ujar al Do amb la soprano, quelcom que no hauria de ser punible però que no va resoldre de manera convincent.

Comencem per “‘E scherzo od è follia”, acompanyat per la Ulrika de Susanne Resmark, Anton Eriksson (Christian), John Erik Eleby (Greve Ribbing) i Marianne Hellgren Staykov (Oscar), amb el Cor i l’Orquestra de l’Òpera de Estocolm, dirigits per Pier Giorgio Morandi. La representació es la del dia 24 de novembre.

Escoltem ara el gran duo “Tecco Io sto” al costat de la intensa Amelia de la soprano Emma Vetter.

I finalment, escoltem a Andrea Carè cantant la gran ària “Forse la soglia attinse…Ma se m’è forza perderti!…”Si rivederti Amelia” amb una petita enganxada que fa patir una mica.

I ara la darrera aportació i la més interessant, no tan sols per ser del novembre de l’any passat i per tant la més recent, per fer-nos una idea de com el podem trobar, sinó per l’obra, ja que canta Sigurd, el protagonista de l’òpera del mateix nom del compositor francès Ernest Reyer i que no és altre cosa que el Segfried que també va inspirar a Wagner.

Aquesta és una òpera que us tindré de portar sencera a IFL, però de moment us deixo l’ària del segon acte, abans de despertar a Brunehilde.

Carè va cantar aquest rol a l’òpera de Ginebre el mes d’octubre de 2013 en una versió de concert d’aquesta òpera, sota la direcció de Frédéric Chaslin al front de l’Orchestre de la Suisse Romande.

I per acabar us deixo el duet entre Sigurd i Brunehilde i el final de l’obra, a càrrec del tenor Carè i  la sempre interessant i intensa Anna Caterina Antonacci.

De ben segur després d’escoltar aquests dos fragments us han agafat ganes de més Sigurd, oi?, de moment espero que us hagi servit per fer-vos una bona idea del tenor Andrea Carè, que tenint en compte els seus companys de repartiment i atenent només al que portem escoltat, no seria gens rar que acabés sent el millor de tots els Cavaradossi, un repte no gaire difícil de superar.

Les casualitats han volgut que el dia 19, el dia del debut de Carè al Liceu, jo tingui entrada per assistir-hi, per tant ja us en faré cinc cèntims amb el coneixement de causa que suposa escoltar a un cantant sobre l’escenari.

20 comments

  1. Ets ràpid de reflexos. Com amb el nou Liceu no tindrà gaire futur fer cada any “Preparant Tosca”, “Preparant Carmen”, “Preparant La Traviata” i “Preparant Aida”, ja has començat a donar forma al nou contingut: “Qui redimonis és aquest paio que ens han portat per fer Tosca”, “Qui redimonis és aquesta noia que ens farà de Carmen”, “Qui redimonis és aquest desconegut que tindrem a La Traviata”… Molt hàbil!

    M'agrada

    • Sílvia

      Xavier, aquest paio que han portat per fer Tosca és un gran cantant. Vés al Liceu aquest dissabte i comprova-ho personalment. El seu debut dimecres passat confirma el que pensem d’ell tots el que el coneixem: que és un grandíssim cantant amb una increïble carrera per davant. Recordem que tan sols té 32 anys, fes un cop d’ull, però, al seu currículum. Gràcies.

      M'agrada

  2. Joan

    Apunt a conjunt amb el dedicat a l.Álvaro de la forza. Jo també hi seré el 19 xq tot va ser llegir el post de la Tosca 2/3 -que intueixo que acabarà sent la 3/3 perquè sovint el repertori popular s’ imposa al 2n cast (quan no directament al primer), ja ho llegirem – vaig decidir canviarar el dia del meu abonament, per allò de “virgencita, virgencita que me quede como estava” I tornar a escoltar a De León a qui ja havia sentit el dia de l’estrena I que, malgrat ser el vértex més dèbil del triangle té coses, n’apunta d’altres I en cap cas és per protestar-lo. Amb el ball de “cavallieri che l’accompagnano”, caldria fer notar que al cartell del liceu I al punt de llibre només apareixen amb noms I cognom les 3 Toscas 3 fent un símil taurí no sé si inconscientment inspirat en el mateix cartell ique

    M'agrada

    • Joan

      al cartellone de la façana, el de les raspadures I esmenes, el dia de l.estrena no sortia ni tant sols qui anava a cantar el Mario l’endemà, em tocarà finalment (?) aquest, que per el “e lucevan…”del post no em desagradarà, en lloc de De León que passa del 3r a cantar tot el 1r cast, igual que Kim, no sé si l’apunt a tota pàgina de la Forza hi haurà tingut quelcom a veure, ja ho va fer del acostumat 3r al 2n. Quan els escolti et dic també… 😉

      M'agrada

    • Jo vaig canviar el PB de dissabte perquè tenia Werther amb Kauffmann al cinema, i ho vaig canviar pel 19 pensant que em tocaria De Le´n i ves per on…
      Ara, aquesta pràctica que han iniciat de no canviar els cartells i programes, i anunciar-ho per megafonia és quasi delictiu, ja que incita a l’engany. Imaginat, passo per la Rambla i veig que canta Radvanovsky, decideixo comprar una entrada, i jugo el que vulguis que a taquilles no diuen res, i si després resulta que ja fa tres dies que el teatre sap que no canta, no ho canvia, i quan agafo el full de sala em continua dient que és ella, i finalment quan ja estic bavejant assegut a la butaca escolto allò de UN MOMENT D’ATENCIÓ…sembla que busquin el tercer incendi 👿

      M'agrada

      • Joan

        Ja ho pots ben dir! A més, és especialment preocupant quan repeteixes una òpera per anar a escoltar determinant cantant, de vegades ni tan sols millor, sinó alternatiu al que has escoltat ja en un altre repartiment. De veritat que no li veig el sentit a canviar el que funcionava bé: Full de sala amb el repartiment del dia!!! Per a mi ja pot ser en blanc i negre i qui vulgui més que compri el llibret. Per exemple jo compraré el de Kitej i no el de Tosca. De què serveix un fullet a tot color amb canvis en el repartiment???????
        Això sí a taquilles per defecte és cert que no t’ho diuen, però si t’interesses per algun cantant en concret són l’amabilitat en persona-
        com me n’alegro que les hagin estalviat les retallades!- el que crec que tampoc és plan, ja prou feina tenen, és que hagi d’estar tothom preguntant cada dia: i el tenor?, i la mezzo?Ah i ja posats, demanar si costaria molt tornar a posar els repartiments al web com la temporada passada, per dies en lloc de per cantants. Gràcies!

        M'agrada

  3. Raúl

    De moment pinta bé. Moltes gràcies pel aquest article, ja que pe mi era un cantant desconegut i m’ha estat una grata sorpresa poder-lo conéixer millor. A veure si al Liceu pot fer un digne Cavaradossi i el 3r cast encara es pot salvar, a pesar de l’estat de la Cedolins.

    M'agrada

  4. alex

    Otro remiendo aunque Carè a priori, parece más solvente tenor que el menos que discreto( digamos, mal cantante habitualmente) que es Ferrero ( supongo, no el de los bombones de chocolate, je.je..)
    El dia 19, lo comprobaremos in situ
    ( de todos modos, creo que lo peor de estas TOSCAs, son los barítonos contratados; todavía y casi retirado, hubiera preferido al bon amic Joan Pons !)

    Por cierto, me llevé el pasado martes una grata sorpresa con De León que pese a sus irregularidades habituales, estuvo francamente bien y apasionado en el tercer acto

    M'agrada

  5. Una voz muy interesante que me ha provocado una gran ilusión, con esos graves sonoros y esa consistencia vocal y además parece disponer de un volumen vocal notable y con agudos seguros. Puede ser la sensación de la temporada. Faltan pocos días para comprobarlo. Por qué tardamos tánto en conocer las nuevas voces buenas?

    M'agrada

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s

%d bloggers like this: