IN FERNEM LAND

PROMS 2015: CARL NIELSEN amb la Danish National Symphony Orchestra dirigida per Fabio Luisi


Si el 2015 és el 150è aniversari del naixement compositor Jan Sibelius, també ho és del compositor Danès Carl Nielsen, nascut el 9 de juny de 1865 a Sortelung i mort a Copenhaguen el 3 d’octubre de 1931.

Si de Sibelius ens queixàvem que ens programaven poc les seves obres i quasi sempre les mateixes, del danès Nielsen encara ens hauríem de queixar més, ja que és molt difícil veure programades les seves sis simfonies en les programacions simfòniques del cicles simfòniques de les nostres orquestres i auditoris, només la inextingible quarta apareix alguna vegada, però és una raresa, no cal dir dons que ni la primera, ni l’expansiva tercera, ni la cinquena, ni la simple sisena siguin gaire programades, pe rno dir gens.

Avui i gràcies als PROMS que no es deixen mai de celebrar les efemèrides de l’any, tenim l’oportunitat d’escoltar i veure la segona simfonia, la dels quatre temperaments, un per cada moviment, ja que en les dues primeres simfonies Nielsen va respectar encara el format clàssic de la sonata que després aniria abandonant.

En aquesta segona simfonia escrita entre els anys 1901 i 1902 el compositor a manera programàtica defineix el caràcter humà en quatre dels seus temperaments: el colèric, el melancòlic, el flegmàtic i el sanguini, conformant quatre brillants moviments que aparentment podrien ser considerats com a poemes simfònics aïllats, potser per això en una solució de la BBC un tant criticable, el director d’orquestra Mark Elder que presenta i explica de manera magnífica la simfonia interromp després de cada temperament/moviment la interpretació magnífica de l’orquestra danesa sota la direcció de Fabio Luisi, i trenca el lligam entre els quatre temperaments.

La música que Nielsen va escriure per aquesta segona simfonia, inspirat per un quadre que va veure en una taberna,  té una magnífica densitat estructural, de brillant, variant i complexa factura, que sempre es mou en els canons tonals i entre un brillant virtuosisme formal i un vitalisme creatiu i melòdic absolutament fascinants, i això també és gràcies a un magnífica orquestra sota la direcció de l’eclèctic i hiperactiu director italià Fabio Luisi, que alterna la direcció musical de l’òpera de Zuric amb la de principal director del MET, alhora que se’l disputen les principals orquestres del món quan l’inviten a participar en les seves temporades o gires.

El programa ofert per l’orquestra danesa era més llarg del que la BBC va transmetre i del que només podem gaudir visualment en les dues obres ressenyades, però si accediu a la pàgina web del PROMS, cosa que us recomano i de la que us facilito l’enllaç. també podreu escoltar la resta del magnífic programa que incloïa: Tres motets i Hymnus amoris de Nielsen, així com el concert per a violí i orquestra de Brahms, amb Nikolaj Znaider com a solista de violí i la soprano Anna Lucia Richter, el tenor David Danholt, acompanyats dels Choristers of Winchester Cathedral i del Danish National Concert Choir per les obres de Nielsen.

Estic segur que quan ho escolteu tot plegat i visioneu el que la BBC ens deixa, ho gaudireu, alhora que el factor divulgatiu i pedagògic d’un entusiasta Mark Elder com a comentarista de la transmissió, us ajudarà a conèixer millor l’obra d’aquest injustament “desconegut” compositor.

Carl Nielsen 1865–1931
Simfonia núm 2  ‘Els quatre temperaments’, FS29, Op 16
Obertura ‘Helios’, FS32, Op 17

Danish National Symphony Orchestra
Director musical Fabio Luisi

Royal Albert Hall de Londres 20 d’agost de 2015

Enllaç web de la BBC per visionar el vídeo

Si voleu conèixer més coses de Nielsen us deixo l’enllaç a la Wiquipèdia anglesa

I si voleu que aquest programa perduri en el vostre record proveu aquí, deu ser la millor manera.

 

6 comments

  1. Josep Olivé

    A falta de poguer-ho visionar (la web del PROMS em diu que ho intenti més tard i a MEGA dec tenir megaproblemes), les explicacions d’una obra crec convenient que es faci al principi i que abarquin tota l’obra. Fer-ho en cada moviment talla la concentració i, al menys a mi, em resultaria incòmode i una perturbació de l’audició. A més, donar ideas d’aquestes em sembla perillòs a casa nostra, no sigui que entre moviment i moviment, o entre acte i acte, algú (amb texans) s’empenyes en ser el protagonista inefable de la vetllada. Compte amb això, que tal com veig l’ocupació del Liceu per la web, en Guash compra l’idea.

    Poc, poc sovintejat aquest compositor, de manera injusta atenent-me a lo que li he escoltat fins ara. Però els aniversaris, ja se sap, curen de certs oblits, i en la temporada passada de l’OBC aquest compositor ha tingut cabuda, que jo recordi, en tres concerts, i això que s’ha d’agrair, en els que s’han interpretat: el concert per a flauta, l’obertura Helios i aquesta segona, que ja podia haver estat un altra de les sis, donat que ja la verem escoltar recentment per la OSCYL en el maig del 2013. I hauriem d’anar al 2010 per a topar-nos amb la magnífica quarta (“La inextingible”). PROMS y IFL, sempre atents, ens recorden a un compositor qiue reclama un molt millor lloc en les sales de concert fora de les escandinaves.

    I pels que que no tinguin temps d’escoltar el concert, aqui deixo la preciosa obertura “Helios” (tambè en el concert del PROMS), suficient per a guanyar adeptes a la causa:

    M'agrada

    • A i també em va estranyar que la BBC optés per aquesta fórmula, fins i tot si entenem aquesta simfònia com quatre poemes simfònics, com alguns l’han volgut entendre. Tot i així es trenca el discurs.
      Gràcies per l’enllaç

      M'agrada

  2. Fernando S.T.

    Lo siento en el alma, pero se me atraganta Nielsen, lo he intentado y siempre pongo mucho de mi parte aunque nunca llego a nada, como mucho a un bostezo, pero persisto ya que lo mismo me ocurrió con Bruckner y ahora sin ser un compositor de cabecera, lo disfruto.
    Lo intentaré de nuevo

    M'agrada

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

S'està connectant a %s

%d bloggers like this: