IN FERNEM LAND

FAUST A MOSCOU (Romanovsky-Lungu-Abdrazakov-Ladyuk-Pfister;Lebedev)


La darrera vegada que vàrem assistir a un streaming operístic en versió de concert a la Txaikovski Concert Hall de Moscou va ser en ocasió d’un celebrat Werther de Massenet i ara que repetim amb un altre dels més cèlebres títols de l’òpera francesa com és el Faust, estic segur que també ho celebrareu perquè el nivell és alt i compta, a banda de l’atractiu garantit del Mephistophélès del baix Ildar Abdrazakov, amb un elenc totalment rus en el que només coneixereu a la soprano lírica Irina Lungu, el que no vol dir que la resta del cast no sigui de gran interès.

Potser el Faust de Gounod sigui una “grand opéra” per a ser representada amb una bona producció de decorats vistosos i molta enginyeria escènica per “épater le bourgeois”, però una vegada més el que ens ofereixen els amics moscovites en versió de concert dóna la raó a aquells que fonamenten l’essència de l’òpera en la vessant musical i vocal per sobre de la teatral, ja que aquesta es pot ometre i en canvi,, com és el cas, es pot assolir l’èxit, mentre que tots hem vist produccions escèniques excel·lents amb cantants i direccions musicals fallides que no acaben mai d’aixecar el vol.

En aquesta ocasió la direcció recau en el jove director del teatre d’òpera de Novaya, Andrei Lebedev, al capdavant de l’Orquestra Simfònica Txaikovski i el Cor “Mestres del Cant Coral”, ambdues formacions no gaire nombrosos però suficients per extraure tota l’essència de l’obra i embolcallar l’equip vocal  amb estil, elegància i la subtilesa que l’òpera francesa necessita. A vegades els tempo són excessivament lents, però Lebedev sap com fer que el discurs no decaigui i els cantants també s’apleguin amb aparent naturalitat al lirisme encisador del tercer acte. La versió omet tota la música del ballet.

Òbviament a priori per a nosaltres l’estel vocal és el gran baix-baríton Ildar Abdrazakov que està fent una extraordinària carrera en tots els teatres més prestigiosos i amb els directors més reputats. La veu és idònia pel rol i ell li dóna el toc burleta que el dimoni de Gounod ha d’extreure en moltes escenes, el que no vol dir que hagi d’exhibir un ple domini vocal en els grans moments solistes com “Le veau d’or est toujours debout” o “Ô nuit ! étends sur eux ton ombre…” on la veu ha d’assolir amb desvergonyiment senyorívol l’ampli rang dels greus consistents i els punyents aguts. Ildar Abdrazakov és un cantant versàtil que ha assumit rols mozartians, belcantistes i verdians, a banda del repertori eslau i francès, com és el cas, i això l’ofereix una flexibilitat vocal imprescindible però també una capacitat expressiva i dramàtica que el fa amo i senyor de les escenes on intervé. És un dels grans cantants del moment.

El tenor Sergey Romanovsky s’alternava amb John Osborn el rol d’Otello al San Carlo de Nàpols que us vaig parlar fa ben pocs dies i en Salvador en un comentari que ens va deixar ahir deia: “El Otello era Sergey Romanovsky. Em va agradar. I crec que pot consolidar-se al món rossinià. Per cert, en el ROF del 2017 cantarà el Neocles de “Le siège …”. Serà interessant veure’l”.

En a mi també m’ha agradat com a Faust, només hauria d’omplir una mica més l’emissió dels aguts que queden en algun cas descarnats i excessivament oberts, per qualificar la seva actuació com excel·lent. La línia és bona, el fraseig també. té un bon legato i el seu cant és elegant. En la seva agenda futura hi ha l’Edgardo a Tolosa de Languedoc i l’Alfredo a la ROH, tot i que sovinteja molt Mozart i Rossini. A seguir sense cap mena de dubte.

Marguerite va ser la soprano moldava Irina Lungu. En el Liceu ja ens va cantar el mateix rol l’any 2011 en el segon repartiment d’aquelles versions de concert estisorades que van inaugurar de manera vergonyant la temporada 2011/2012. Aleshores ja em va agradar i ara també. és una lírica pura que sembla que hagi guanyat una mica més de cos en les escenes més dramàtiques (a l’església) si bé no força mai la veu i fa bé. Té un registre agut saníssim que projecta amb fermesa però amb suavitat, sense estridències. És expressiva i convincent. Brava!

El baríton Vasily Ladyuk fa la seva carrera al Bolxoi i a l’opera Novaya de Moscou, tot i que lebedev l’ha portat a Linz on va cantar el rol protagonista d’Onegin. La veu és més interessant que el cant, però és jove i de ben segur s’anirà fent. Caldrà seguir-lo si acaba sortint pel circuit internacional.

Valeriya Pfister també és membre de l’òpera Novaya de Moscou. És una mezzosoprano lírica de veu carnosa ideal per fer front al Siébel, un rol que no ofereix gaires dificultats tècniques i més aviat ha d’encisar per la jovialitat de la seva deliciosa arieta del tercer acte. Ho fa prou bé, però em sembla que la seva veu és més idònia en altres rols i repertoris.

Irina Romishevskaya (Marthe) i Boris Zhukov (Wagner) completen magníficament un cast ferm, sense fissures i amb una dicció regular però acceptable.

Charles Gounod
FAUST
Òper aen 5 actes llibret de Jules Barbier i Michel Carré

Vasily Ladyuk (Valentin)
Ildar Abdrazakov (Méphistophélès)
Irina Lungu (Marguerite)
Sergey Romanovsky (Faust)
Valeriya Pfister (Siébel)
Boris Zhukov (Wagner)
Irina Romishevskaya (Marthe Schwertlein)

Orga: Lyubov Venzhik
Grand Choir “Masters of Choral Singing”
Tchaikovsky Symphony Orchestra
Director musical: Andrei Lebedev

Txaikovski Concert Hall 25 de desembre de 2016
“Russian Winter” Arts Festival.

Versió de concert

Espero que malgrat tractar-se d’una versió de concert, que no és la primera vegada que protagonitzen amb èxit un apunt aquí a IFL, no us feu enrere, ja que la proposta té molts punts d’interès que de ben segur cal conèixer.

12 comments

  1. Retroenllaç: Noticias de Diciembre 2016 | Beckmesser

  2. marcozincone

    Gracias! Yo soy un firme partidario de las operas en concierto como guerra a los directores de escena locos, y escucharé también esta con mucho gusto. Ahora, no hoy porque ya tengo algo acumulado (Rai tiene razón 🙂 ) pero el invierno es largo…

    M'agrada

  3. colbran

    Me sabe muy mal que a una “grand òpera” francesa se le suprima el ballet y si este es el de Walpurgis de “Faust” me sulfura aunque la obra se presente en versión de concierto. Lo mismo me sucedería si suprimieran la “bacanal” de “Samson et Dalila”. A mi me gusta ver y escuchar las óperas enteras, ya sea en vivo o en DVD/BluRay, tal como fueron compuestas. Por eso me fastidia que corten el ballet de “Don Carlos”, de “Les vêpres siciliennes”, de “Les martyrs”, de “Jersusalem”, de “Dom Sébastien, roi de Portugal”, de “Le siège de Corinthe” y de tantos otros títulos; parece como si molestara que haya un remanso musical ante tanto canto. Aceptaría alguien que se suprimieran las “Danzas Polovtsianas” de “Prinicipe Igor”? Si un compositor compuso una música es porque quiso que se interpretara.

    M'agrada

  4. jaumeM

    Totalment d’acord amb els comentaris previs (seguir el ritme, les versions de concert, l’hivern es llarg). Tinc tant de material acumulat que hi haurà diversió per molts hiverns. La gracia de IFL, per a mi, es que quan “ressuscito” un dels molts arxius guardats sempre torno a l’apunt per arredonir el gaudi.
    Preocupa la dicció francesa dels cantant russos però si les veus son bones i l’orquestra acompanya pagarà la pena.
    Es una sort, per nosaltres, que no facis vacances, però un descans te mereixes i ho tendries que fer, es saludable i necessari.

    M'agrada

  5. Retroenllaç: Noticias de enero 2017 | Beckmesser

  6. dandini

    He tingut temps de sentir-la finalment ,no sencera ,pero sí els fragments que més m’interessàven.
    Coincideixo molt amb les teves opinions.Tanmateix la gran sorpresa és Sergey Romanovsky veu magnífica (malgrat l’agut obert) i estil perfecte.

    M'agrada

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s

%d bloggers like this: