IN FERNEM LAND

STAATSOPER DE VIENA 2017/2018: ARABELLA (Gabler-Maltman-Bruns-Reiss-Rydl;Bechtolf-Lange)


Anna Gabler (Arabella) i Christopher Maltman (Mandryka) Viena 2017

A un dia d’acabar el 2017, un any farcit d’emocions i passions, us vull parlar del darrer streaming que he vist des de la Staatsoper de Viena, l’Arabella de Richard Strauss.

Una Arabella prou aprofitable, però ja us aviso que no del tot satisfactòria perquè aquesta és una òpera que necessita d’una protagonista absoluta, d’una soprano amb magnetisme, personalitat, seducció i sofisticació, i Anna Gabler sent una meritòria soprano, no té tot això que necessita l’heroïna de Strauss pe fer que la representació, tot i tenir element tan meritoris com la direcció de Patrick Lange, el Mandryka distingit de Christopher Maltman, una deliciosa Zdneka de Chen Reiss o un Graf Waldner de Kurt Rydl molt consistent, no acabi de ser veritablement memorable.

Arabella és una òpera a l’ombra del Rosenkavalier i tot i els grans moments, mai por igualar l’emotivitat, la veritat i el sentiment que despren l’obra mestra de Strauss. Acostuma a passar que buscant repetir l’èxit d’una obra inqüestionable es caigui en l’especulació artística, i que per tant es perdi l’espontaneïtat i la inspiració creativa del model original. Això sense cap mena de dubte els va passar al tàndem gloriós format per Strauss i Hofmannsthal, tot i així l’especulació seria una obra mestra si l’hagués signat qualsevol altre compositor del moment, el que succeeix és que el tàndem ja ens havia deixat el que ens havia deixat i a la recerca d’un altre encert sense discussió, crec que els va sortir un producte bo però poc sincer.

La proposta vienesa en una producció ja vista, eficaç i sense polèmiques, és meritòria, com ja he dit i bé mereix una respectuosa visió, però ai las! Viena torna a ser incapaç d’arrodonir un cast amb una soprano que pugui dotar al rol d’allò que hauria pogut ser una nit pel record.

La luxosa rutina vienesa s’imposa.

Richard Strauss
ARABELLA
òpera en 3 actes llibret de Hugo Von Hofmannsthal

Graf Waldner Kurt Rydl
Arabella Anna Gabler
Zdenka Chen Reiss
Mandryka Christopher Maltman
Matteo Benjamin Bruns
Adelaide Zoryana Kushpler
Graf Elemér Thomas Ebenstein
Graf Dominik Gabriel Bermúdez
Graf Lamoral Sorin Coliban
Fiakermilli Maria Nazarova
Kartenaufschlägerin Donna Ellen

Chor und Orchester der Wiener Staatsoper
Director musical: Patrick Lange

Director d’escena: Sven-Eric Bechtolf
Escenografia: Rolf Glittenberg
Disseny de vestuari: Marianne Glittenberg

Wiener Staatsoper 21 de desembre de 2017

4 comments

  1. Rai

    Gràcies Joaquim! Aquí hem pogut gaudir d’un Tristan und Isolde memorable (segons el que dieu – per mi era el primer i el vaig disfrutar moltíssim), però envejo el calendari que tenen a Viena…

    M'agrada

  2. Retroenllaç: Noticias de diciembre de 2017 | Beckmesser

  3. jaumeM

    Ostres! si es meritòria ja es molt, després de lo que es fa pel mon.
    Arabella no es una de les meves predilectes i escoltant a Liza Della Casa de tant en quan j en tinc prou.
    Gracies

    M'agrada

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s

%d bloggers like this: