A L’ENTORN DE LA DIRECCIÓ ESCÈNICA A LES ÒPERES DE WAGNER (4): TRISTAN UND ISOLDE A BAYREUTH
Marta Mödl (Isolde) i Ramon Vinay (Tristan) Bayreuth 1952
Apassionant recerca de l’òpera que més em trasbalsa, no només de Wagner, de tota la història (fins ara).
Totes les propostes m’han semblat estimulants, la gèlida de Marthaler i fins i tot la de Katharina Wagner que va ser un sonat fracàs, però segurament la visualització del vídeo que he incorporat juntament amb la producció de Wieland de l’any 1967 a Osaka, la fabulosa producció de Müller i la bellíssima de Jean-Pierre Ponnelle, hi deu tenir alguna cosa a veure que la dirigeixi Thielemann en estat de gràcia, per acabar-me atrapant.
El valor del vídeo és essencial perquè apreciem la part teatral que una fotografia mai ens podrà donar en tota la seva profunditat, podrà ser impactant, bonica i fer-nos una idea possiblement fins i tot equivocada, però l’exercici que us he proposat des del primer dia és el que és, també per manca de disposar de més i millor material.
Com tot el que fa referència a les produccions d’August Everding, m’ha resultat laboriós i molt complicat trobar fotografies fiables i és clar, no us negaré la fascinació i el calfred que em provoca la històrica i mítica producció de Wieland que es pot malveure en un vídeo gravat al Japó (Osaka) l’any 1967 quan la companyia sencera del Festival va visitar el país asiàtic i on es pot intuir en blanc i negre part d’aquella poderosa màgia que va trasbalsar les posades en escena operístiques.
Espero que ho gaudiu tant com jo preparant l’apunt.
Birgit Nilsson (Isolde) i Wolfgang Windgassen (Tristan) Bayreuth 1966
Vídeo de la producció de Wieland Wagner al Festival d’Osaka de l’any 1967 en la famosa sortida, després de la feta a Barcelona, os es va representar a banda del Tristan und Isolde dirigit per Pierre Bouklez, Die Walküre dirigida per Thomas Schippers.
AUGUST EVERDING (1974-1977)
Tristan und Isolde acte 1er Bayreuth 1974 Ausgust Everding
Tristan und Isolde acte 2on Bayreuth 1974 Everding
Ja em permetràs, Joaquim, però a banda de la gran barretada amb figures i respectuosa inclinació, vol de mocador brodat i extensió de la meva capa perquè hi transitis parsimoniòsament a sobre d’ella, em trec ara els rínxols de la meva divuitesca perruca i quedo davant teu amb el cap cot i nu. Moltes gràcies pel teu esforç, estimat.
Hola, Elisenda. És una obra cabdal i inesgotable. Que aquest apunt dedicat a les escenografies al Festival de Bayreuth des de la seva inauguració te la faci redescobrir per a mi és un goig immens.
Gràcies per seguir-me
De nada María Lourdes.
Para terminar la serie me queda mucho, pero es apasionante. Vuestros comentarios me dan ánimos para la ardua y apasionante tarea de busqueda.
Quina llàstima que Kirten Flagstad no cantés mai a Bayreuth el rol de Isolda, la gravació amb Furwangler es considera una de les millors de tots els temps, sempre cantant al Metropolitan, per sort hi han les gravacions històriques deixant un tresor històric incalculable
Te has superado a tí mismo. Vaya trabajo más complet de búsqueda y coordinación! Yo sé las horas que has dedicado y la ilusión que estás poniendo en todos estos posts. Esperas que se te valorará como te
mereces? Todos estos posts y los que faltan deberías agruparlos y publicarlos. No creo que nadie se haya atrevido a tanto y haya conseguido tanto material informativo. Vigila que no te lo sustrayan, como me han hecho a mi, con párrafos enteros y fechas del post que te hice de Mario Lanza. He leído mi labor reproducuida en decenas de artículos dedicados al llorado artista. Que no te suceda lo mismo. Tu trabajo es muy superior al mío y sería lamentable.
Gràcies, Fede, potser no tant, perquè hi ha altres apunts que crec que són millors, però és un goig que agradi, és clar.
Això de la publicació d’un llibre és molt complicat perquè els drets d’autor de les imatges fan bastant inviable el projecte a no ser que surti un editor disposat a ajudar-me.
Benvolgut Joaquim, solament donar-te les gràcies per aquesta feina tan titànica, que té un valor incalculable, i que és com una peça de museu. Estic gaudint moltíssim i estic fascinat de descobrir tantes imatges que mai no havia vist fins ara. Tardaré molt en pahir-ho i més encara amb lo que vindrà…tot un plaer per als que hem conegut Bayreuth i hem disfrutat amb la música de Wagner. Sense paraules…una abraçada!
Gràcies Jordi.
És una feina molt entretinguda i enriquidora, hi ha etapes del festival que hi ha molta documentació i n’hi ha d’altres que costa trobar documentació gràfica i desanima una mica, però de moment i falta molt per fer el cim, hi ha forces i ànim. Els vostres comentaris també ajuden.
Ja em permetràs, Joaquim, però a banda de la gran barretada amb figures i respectuosa inclinació, vol de mocador brodat i extensió de la meva capa perquè hi transitis parsimoniòsament a sobre d’ella, em trec ara els rínxols de la meva divuitesca perruca i quedo davant teu amb el cap cot i nu. Moltes gràcies pel teu esforç, estimat.
M'agradaM'agrada
En queden unes quantes, t’esllomaràs amb tanta reverència recaragolada 🙂
Gràcies a tu per l’entusiasme davant la proposta.
M'agradaM'agrada
Terminé “Tannhäuser” ayer: yo voy poco a pico.
Fasconante.
Muchas gracias, Joaquim.
Buena semana a todos.
M'agradaM'agrada
Poco a poco. Perdón.
M'agradaM'agrada
Perdonada 😉
M'agradaM'agrada
Brutaaaaaaaal!
Moltes gràcies per aquest esforç titànic !
Per mi també es la Opera per excel·lència !
M'agradaM'agrada
De res, saber que hi ha qui ho gaudeix ja paga la pena.
M'agradaM'agrada
Un treball manífic, que quan l’acabis podries editar en un llibre.
Molt agraït per aquesta gran feina.
M'agradaM'agrada
De res, gràcies en a tu per seguir el blog i comentar.
M'agradaM'agrada
Moltes gràcies Joaquim per apropar-nos aquesta evolució històrica i a més facilitar-nos representacions de referència. Tot un gaudi.
M'agradaM'agrada
M’alegra que t’agradi.
Gràcies per seguir-me
M'agradaM'agrada
Moltes mercés per la teva feina. M’has fet redescobrir aquesta obra tant fascinant
M'agradaM'agrada
Hola, Elisenda. És una obra cabdal i inesgotable. Que aquest apunt dedicat a les escenografies al Festival de Bayreuth des de la seva inauguració te la faci redescobrir per a mi és un goig immens.
Gràcies per seguir-me
M'agradaM'agrada
Moltes Gràcies, amb tu aprenc molt, el teu esforç es brutal. en una paraula Sensacional.
M'agradaM'agrada
Gràcies, Jordi, m’animes molt amb la feinada que encara em queda pendent fins a arribar a Parsifal.
M'agradaM'agrada
Gran trabajo. como ya es habitual en ti. Mil gracias
M'agradaM'agrada
De nada María Lourdes.
Para terminar la serie me queda mucho, pero es apasionante. Vuestros comentarios me dan ánimos para la ardua y apasionante tarea de busqueda.
M'agradaM'agrada
Joaquim, com sempre aprenc moltíssim amb tu, gràcies. Aquesta es també per mi la “meva opera”. La teva feina es Sensacional.
M'agradaM'agrada
Quina llàstima que Kirten Flagstad no cantés mai a Bayreuth el rol de Isolda, la gravació amb Furwangler es considera una de les millors de tots els temps, sempre cantant al Metropolitan, per sort hi han les gravacions històriques deixant un tresor històric incalculable
M'agradaM'agrada
Si, certament en l’història de Bayreuth hi ha mancances inexplicables, una és aquesta.
M'agradaM'agrada
Te has superado a tí mismo. Vaya trabajo más complet de búsqueda y coordinación! Yo sé las horas que has dedicado y la ilusión que estás poniendo en todos estos posts. Esperas que se te valorará como te
mereces? Todos estos posts y los que faltan deberías agruparlos y publicarlos. No creo que nadie se haya atrevido a tanto y haya conseguido tanto material informativo. Vigila que no te lo sustrayan, como me han hecho a mi, con párrafos enteros y fechas del post que te hice de Mario Lanza. He leído mi labor reproducuida en decenas de artículos dedicados al llorado artista. Que no te suceda lo mismo. Tu trabajo es muy superior al mío y sería lamentable.
M'agradaM'agrada
Gràcies, Fede, potser no tant, perquè hi ha altres apunts que crec que són millors, però és un goig que agradi, és clar.
Això de la publicació d’un llibre és molt complicat perquè els drets d’autor de les imatges fan bastant inviable el projecte a no ser que surti un editor disposat a ajudar-me.
M'agradaM'agrada
Benvolgut Joaquim, solament donar-te les gràcies per aquesta feina tan titànica, que té un valor incalculable, i que és com una peça de museu. Estic gaudint moltíssim i estic fascinat de descobrir tantes imatges que mai no havia vist fins ara. Tardaré molt en pahir-ho i més encara amb lo que vindrà…tot un plaer per als que hem conegut Bayreuth i hem disfrutat amb la música de Wagner. Sense paraules…una abraçada!
M'agradaLiked by 1 person
Gràcies Jordi.
És una feina molt entretinguda i enriquidora, hi ha etapes del festival que hi ha molta documentació i n’hi ha d’altres que costa trobar documentació gràfica i desanima una mica, però de moment i falta molt per fer el cim, hi ha forces i ànim. Els vostres comentaris també ajuden.
M'agradaM'agrada