IN FERNEM LAND

JUAN DIEGO FLÓREZ I PRETTY YENDE A ÀMSTERDAM


Pretty Yende i Juan Diego Flórez. Foto gentilesa del Facebook de la Sra Yende

Pretty Yende i Juan Diego Flórez. Foto gentilesa del Facebook de la Sra Yende

Pretty Yende, la soprano sud-africana que debutarà en un rol operístic al Gran Teatre del Liceu el dia 17 de juny cantant el rol de Norina en el segon cast de Don Pasquale i el tenor peruà Juan Diego Flórez que després del concert a Peralada aquest estiu, tornarà al Liceu per debutar com Edgardo a la Lucia di Lammermoor, van fer un concert el 19 de maig al Concertgebauw d’Àmsterdam amb un programa que recorria el belcanto italià i el repertori francès.

Qualsevol concert de Flórez té sempre l’al·licient de gaudir del belcanto en estat pur, i en aquest cas també de intuir com serà el seu proper Edgardo liceista, ja que en el concert va incloure la gran escena del darrer acte i el duo amb Lucia, “Sulla tomba che rinserra…” per cloure oficialment el concert.

En les altres parts ja conegudes i sempre lloades, cal esmentar un Nemorino prodigiós, amb una “furtiva” de somni.

Per altre part també és interessant escoltar de nou a la jove soprano Pretty Yende, si bé va començar una mica dubtosa d’afinació i amb algun problema tècnic per resoldre, la soprano sud-africana que tant ens va sorprendre en aquella fulgurant actuació en el concert del cinquantenari liceista de Montserrat Caballé, té moments magnífics, més en el repertori belcantista que no pas en el francès, i no només per l’idioma,  però Yende té distinció, gust, un legato solidíssim i uns aguts, una vegada escalfada la veu, segurs i precisos, només cal arrodonir i perfeccionar una mica més per estar al davant d’una de les properes figures indiscutibles.

Com a curiositat també podreu escoltar un duo de La Bohème ara per ara impossible, amb Flòrez i Yende cantant “O soave fanciulla”, tota una raresa enmig de les obres habituals del repertori del tenor.

En tractar-se d’un concert amb dos protagonistes només hi ha dues obertures que encapçalen cadascuna de les parts, quelcom que sempre s’agraeix i que fa molt més fluid el concert vocal, que és el que interessa més als assistents.

Us deixaré per començar a Flórez cantant l’ària d’Edgardo. Podreu apreciar que en el més estil krausista, el tenor peruà ho broda.

I ara escolteu com van cantar ambdós el duo “Sulla tomba che rinserra… Qui, di sposa eterna fede… Verranno a te…”

I sí, també us deixo la curiositat de La Bohème, amb un “O soave fanciulla” improbable i poc apropiat a ambdues vocalitats.

El so de l’àudio hagués pogut ser millor. Tot i que la font diu que és d’una retransmissió radiofònica jo en tinc molt més que seriosos dubtes i evidències de que més aviat es tracta d’un angelet que va fer de les seves. Angelet  que no tinc identificat, per cert. Aleshores tenint en compte aquestes altres circumstàncies més que probables, us diria que el so és boníssim.

En qualsevol cas és per gaudir-ho.

GAETANO DONIZETTI:
Linda de Chamounix

  • Obertura
  • Linda! Linda!… Da quel dì che t’incontrai… A consolarmi affrettisi
  • Ah! tardai troppo… O luce di quest’anima…

Lucia di Lammermoor

  • Tombe degli avi miei… Fra poco a me ricovero…

VINCENZO BELLINI:
La Sonnambula

  • Oh! se una volta sola… Ah! non credea mirarti…Ah! non giunge uman pensiero

JACQUES OFFENBACH:
La Belle Hélène

  • Au mont Ida

GAETANO DONIZETTI:
L’Elisir d’Amore

  • Una parola, o Adina… Chiedi all’aura lusinghiera…Per guarir di tal pazzia…

CHARLES GOUNOD:
Roméo et Juliette

  • Va! je t’ai pardonné… Nuit d’hymenée…
  • L’amour… Ah! lève-toi, soleil…

JULES MASSENET:
Manon

  • Suis-je gentille ainsi?… Je marche sur tous les chemins…Profitons bien de la jeunesse…

GAETANO DONIZETTI:
Don Pasquale

  • Obertura

L’Elisir d’Amore

  • Una furtiva lagrima

VINCENZO BELLINI:
I Puritani

  • O rendetemi la speme… Qui la voce sua soave… Vien, diletto…

GAETANO DONIZETTI:
Lucia di Lammermoor

  • Sulla tomba che rinserra… Qui, di sposa eterna fede… Verranno a te…

PROPINES:

GAETANO DONIZETTI:
La Fille du Régiment

  • Salut à la France!
  • Pour mon âme

GIACOMO PUCCINI:
La Bohème

  • O soave fanciulla

Pretty Yende, soprano
Juan Diego Flórez, tenor

HET GELDERS ORKEST
Director Christopher Franklin

Concertgebouw, Àmsterdam 19 de maig de 2015

ENLLAÇ àudio

http://www.mediafire.com/listen/26c64o489rb9194/Flórez_Yende_Amsterdam_190515.mp3

Demà vídeo de JK, aviso.

6 comments

  1. Muchas gracias Joaquim.!!!

    De JDF poco se puede decir porque ya todo el mundo lo conoce : un fuera de serie, nacido para cantar.
    Pero quienes no conozcan o no hayan escuchado a Pretty Yende, excelente belcantista y una lirico ligera de brillante técnica con dominio de la coloratura y fácil en los registros altos, que no se pierdan su Norina liceistica!! ( ya la cantó hace dos años con gran éxito en alla Scala, junto al Ernesto de Albelo ). Y la sudafricana, apenas tiene 28 añitos!

    M'agrada

    • Tuiene que mejorar ciertos aspectos de la afinación, no sé si por los nervios del debut en el Concertgebauw, pero una vez superados está espléndida.
      Con ganas de escucharla en el Liceu.
      Flórez será un buen Edgardo

      M'agrada

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s

%d bloggers like this: